Jump to content

navmutter bakhjul


kajac

Recommended Posts

Hei. Jeg må bytte hjullager bak på escorten min, men jeg får ikke av navmutteren, den som holder hele bremsetrommelen festet. Den er umulig å rikke. Endte med å bøye momentnøkkelen til pappa istedet. Hvordan skal jeg få den av, og er det meningen den skal sitte så godt fast? Har en 1995 Escort stasjonsvogn, den siste modellen. Nærmere bestemt en sånn: http://karent-bg.com/images/ford%20combi.jpg

1995 Ford Escort Si Sport Stv 1.6 Zetec 16v - Nylig EU-godkjent uten rustanmerkninger!

Link to comment
Share on other sites

Prøvde du å løsne med momentnøkkel? De pleier ikke å være konstruert for det.

 

Jeg mener å huske at det er links-gjenger på venstre side av bilen. Prøv å sjekke gjengene hvis du ser dem.

Dra på brekket og bruk lang nok arm så bør mutteren løsne.

Edited by bard

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

Skiftet akkurat lager på min escort. Der var det linksgjenger på venstre siden. Det er veldig lett å se da man kan se gjengene utenfor mutteren.

Jeg tok av hele trommelen jeg, og satte den i skrustikka, brukte latmannsarm med et 2m langt rør som forlenger. Løsna greit da.

- 91 Audi 100 2.3E quattro Avant (bruksbil)

- 05 Mondeo Mk3 115hk TDCI Trend Stv. (fattern sin)

- 97 Mondeo Mk2 1,8 Ghia ST-look (solgt)

- 93 Escort Mk5 1,8 CLX ST-look (prosjekt) (solgt)

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg byttet lager, og har en del spørsmål angående dette.

Etter byttet går hjulet tregt rundt, og blir svært varmt ved kjøring.

Mutteren er strammet med 260 nm slik haynes-boken sa, selv om jeg mener det er horribelt mye.

 

Her er noen videoer av hvordan hjulet med byttet lager går kontra det med gammelt lager:

 

Video av byttet lager

Video av det andre hjulet

 

Snurrer det ikke unormalt tregt?

1995 Ford Escort Si Sport Stv 1.6 Zetec 16v - Nylig EU-godkjent uten rustanmerkninger!

Link to comment
Share on other sites

Så sant lagerbyttet er riktig utført skal ikke 260nm være noe problem.

Det er ikke et konisk lager, så lageret bli ikke knept sammen ved høyt moment.

Problemet her er nok heller bremseband o.l., eller at det er noe galt som har skjedd ved montering av lageret.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Så sant lagerbyttet er riktig utført skal ikke 260nm være noe problem.

Det er ikke et konisk lager, så lageret bli ikke knept sammen ved høyt moment.

Problemet her er nok heller bremseband o.l., eller at det er noe galt som har skjedd ved montering av lageret.

 

jeg har konede rullelagre/nålelagre på bakhjulene mine. Både de nye og de gamle er konet. 2 lagre pr hjul. Har trommelbremser hvis det har noe å si

1995 Ford Escort Si Sport Stv 1.6 Zetec 16v - Nylig EU-godkjent uten rustanmerkninger!

Link to comment
Share on other sites

Noe er i hvertfall galt. Og jeg føler at det er helt feil at lageret skal strammes til 260 nm når det er et konet rullelager. Det må jo bli fullstendig knust.

Edited by kajac

1995 Ford Escort Si Sport Stv 1.6 Zetec 16v - Nylig EU-godkjent uten rustanmerkninger!

Link to comment
Share on other sites

Snakket med Ford i dag. Jeg måtte FOR ALL DEL IKKE STRAMME NAVMUTTEREN BAK (til tross for at HAYNES sier noe HELT annet). Da ødela jeg hjullageret med en gang. Og det var akkurat det jeg gjorde. Har kjøpt nytt lager i dag.

Mutteren var en selvlåsende mutter (som skal byttes ved hvert hjullagerbytte), og skal skrues til det ikke er slark i hjulet, for deretter å slakkes litt ut igjen.

1995 Ford Escort Si Sport Stv 1.6 Zetec 16v - Nylig EU-godkjent uten rustanmerkninger!

Link to comment
Share on other sites

Snakket med Ford i dag. Jeg måtte FOR ALL DEL IKKE STRAMME NAVMUTTEREN BAK (til tross for at HAYNES sier noe HELT annet). Da ødela jeg hjullageret med en gang. Og det var akkurat det jeg gjorde. Har kjøpt nytt lager i dag.

Mutteren var en selvlåsende mutter (som skal byttes ved hvert hjullagerbytte), og skal skrues til det ikke er slark i hjulet, for deretter å slakkes litt ut igjen.

Det var rart. Jeg har ikke boka foran meg, men jeg brukte den da jeg byttet lager i fjor. Da strammet jeg bare til slakken var borte (tror jeg), det var i hvert fall mye mindre enn 260nm. Mener å huske det var litt forskjelige instruksjoner for forskjellige årsmodeller.

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke si noe 100% sikkert siden jeg ikke har sett dette foran meg, og er muligens litt forskjell mellom de forskjellige årsmodellene. Men vil tørre å påstå at de du har snakket med på Ford har feil.

 

De Escort'ene jeg har skrudd på fra den årsmodellen har navmuttere som skal skrues til med høyt moment.

 

Nettopp, du har 2 koniske rullelagre, som trekkes til mot hverandre.

Slik at du får aldri mer press enn du skal ha på selve lagrene, innerringene blir trukket til mothverandre, slik at du får "1 lager" ut av det.

 

Selv Ford sine egne verkstedhåndbøker sier at du skal trekke til med 260nm.

 

Så jeg vil tørre å påstå at viss du har gjort ting riktig ved lagerbyttet, så skal det ikke være noe problem med lageret nå.

 

Har gjort den prosedyren der mange ganger uten noen problemer. Så jeg ville anbefalt deg å demontert det, kontrollert bremser, lagre etc. og sett hva som har skjedd.

 

Har du fyllt lagrene med hjullager fett forresten? Pakket lagrene?

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Jeg snakket med mekanikere fra matisen auto, kverneland minde og kverneland åsane. Alle hadde litt forskjellige fremgangsmåter, men ALLE sa at mutteren ikke skulle strammes. For all del ikke til 260 NM. Det var også snakk om en selvlåsende mutter, og den var gjenget i samme retning som hjuldriften (som vil si links-gjenger på andre hjulet, og at ingen av muttrene kan skrues ut under kjøring)

 

I min bils konstruksjon treffer ikke lagrene hverandre slik som Escort RST WRC sier. Det er et skillestykke inni trommelen som forhinder lagrene i å treffe møtes.

 

Her er et bilde som viser skillestykket: 676488.jpeg

Lagrene vil ikke treffe hverandre. Jeg merket også at det ble for stramt. Når mutteren var strammet med fingrene, trillet hjulet som en lek. Etterhvert som vi begynte å stramme mer, gikk det tregere og tregere, og når vi nådde 260 nm gikk det runst ca 1 omdreining før det stoppet når man snurret på det. Og det var ikke bremsene som sørget for det (i og med at bakbremsen på samme hjul ikke virker). Hjullageret var pakket med så mye hjullagergrease at det ikke var plass til mer. Kjørte med dette i to dager, og så røk lageret. Husk også at lageret ekspanderer når hjulet blir varmt (noe det blir), og da må det være plass til ekspansjonen. Er det ikke det, vil bare lageret låse seg og gå i stykker når det belastes. Hjulet mitt ble så varmt at man kjente en varmebølge når man gikk forbi etter jeg hadde kjørt noen titals kilometer. Og igjen, det var ikke bremsenes skyld. Alt greaset hadde smeltet og rent ut pga varmen.

 

Når jeg setter på nye lageret og fikser bremsene, følger jeg fords råd og ikke strammer mer enn nødvendig. Da tror jeg ting blir bedre :)

 

PS: Escort RST WRC, jeg tviler ikke på din kompetanse, men som du sier, så hadde du sikkert skjønt hva jeg mener hvis du hadde hatt bilen foran deg. Jeg vet at det finnes flere forskjellige typer lager og bakbremser på denne modellen, og det er lett å blande. I følge kverneland i åsane skulle bilene med absbremser på bakhjulene strammes mer da de hadde en annen type lager bak.

1995 Ford Escort Si Sport Stv 1.6 Zetec 16v - Nylig EU-godkjent uten rustanmerkninger!

Link to comment
Share on other sites

Uansett om du har ABS eller ikke så er fremgangsmåten den samme. Har skifta maaange slike, og navmuttera strammer jeg til muttertrekkeren sier stopp. Problemet her er sannsynligvis spindelen. Lageret går ikke helt inn på spindelen, ev noe med bremsene stopper trommelen. Når trommelen med lager er helt inne, så er det akkurat plass til skiva som sitter på mutteren mellom gjengene og lageret. Derfor strammer man så mye. Om man strammer 260nm, eller 360 så blir belastningen på lageret det samme.

Så her er noe feil. Garantert

Over til fienden...

Link to comment
Share on other sites

Må dessverre si meg uenig med deg der, kajac.

Her er nok noe annet enn lageret som er feil.

 

Nei, selvfølgelig er det en skillevegg inni trommelen, men det blir i prinsippet likt.

For viss du hadde hatt 1 konisk lager hadde du knept det mer og mer etter hvert som du strammer mer.

Men når du har slike lager som dette, med 2lager hver sin vei, kan du ikke få den effekten.

Du må påse at alt annet er riktig, du kan nå ta av trommelen og se hvor det er slitt merker.

For du vil nok se det , nå når det har vært såpass mye problem.

 

 

Syns du bør ta mine og focusst sine råd, vi er Ford-mekanikere begge to og har gjort denne jobben MANGE ganger uten problem.

Viss du ikke trekker til den sentermutteren med nok moment så vil du ha stor påkjenning på lageret, og også kanskje skade spindelen over tid.(jeg bruker også å trekke til med muttertrekker, skal gå HELT fint rundt så sant alt er riktig utført)

 

Litt usikker på hva du mener med ekspanderingen av lageret, men hjullageret skal uansett pakkes helt fullt med grease.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

ja vil og sei meg einig her, da du selv sa du bøyde momentarmen for å løyse dette så skal desse teightes fast og ikkje som på feks gammel golf der du kan nestn skru av mutter med hand ved bytte, så vil nok tru det er noke som er feil ja.

trehjulsykel

Link to comment
Share on other sites

ja vil og sei meg einig her, da du selv sa du bøyde momentarmen for å løyse dette så skal desse teightes fast og ikkje som på feks gammel golf der du kan nestn skru av mutter med hand ved bytte, så vil nok tru det er noke som er feil ja.

 

Stemmer. Golf har 1stk konisk lager som må spennes opp med lite moment.

Enkel måte å se om bilen har slikt type lager er å se hvordan type navmutter som er montert.

Viss man ser tydelig en form for låsing på den, som et låseklips el.lign er det 1stk konisk lager, som må trekkes til på riktig måte, med lite forspenn.

Viss det er en navmutter uten noen form for avlåsing, så skal denne trekkes godt til, ofte over 200nm, og i praksis med muttertrekker ;)

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Byttet lager i dag, og er nå enda sikrere på at dere her inne som er så skråsikre tar feil.

Nettopp, du har 2 koniske rullelagre, som trekkes til mot hverandre.

Slik at du får aldri mer press enn du skal ha på selve lagrene, innerringene blir trukket til mothverandre, slik at du får "1 lager" ut av det.

Nei. Når lagrene er helt inni trommelen, er det fremdeles 1,5 mm mellomrom mellom dem. Skal de strammes til de tar borti hverandre, vil det kreve en kraft som vil ødelegge dem fullstendig. Lageret skal tross alt trille fritt.

Og ja, lagerbanene var banket tilstrekkelig inn i trommelen. Umulig å få dem lenger inn. Var heller ingen skader, verken på skillestykket, lagerbanene eller spindelen.

Nå er mutteren strammet slik verkstedene i Bergen anbefalte (altså ikke strammet). Hjulet triller som en lek, og blir ikke varmt under kjøring. Ingen slark heller :)

Tror rett og slett ikke min bil er lik de du har byttet lager på.

1995 Ford Escort Si Sport Stv 1.6 Zetec 16v - Nylig EU-godkjent uten rustanmerkninger!

Link to comment
Share on other sites

Byttet lager i dag, og er nå enda sikrere på at dere her inne som er så skråsikre tar feil.

 

Nei. Når lagrene er helt inni trommelen, er det fremdeles 1,5 mm mellomrom mellom dem. Skal de strammes til de tar borti hverandre, vil det kreve en kraft som vil ødelegge dem fullstendig. Lageret skal tross alt trille fritt.

Og ja, lagerbanene var banket tilstrekkelig inn i trommelen. Umulig å få dem lenger inn. Var heller ingen skader, verken på skillestykket, lagerbanene eller spindelen.

Nå er mutteren strammet slik verkstedene i Bergen anbefalte (altså ikke strammet). Hjulet triller som en lek, og blir ikke varmt under kjøring. Ingen slark heller :)

Tror rett og slett ikke min bil er lik de du har byttet lager på.

 

Det får være opp til deg.

 

Les nå hva jeg skriver da mann.

Selv med denne skilleveggen vil du i prinsippet få "1stk lager" siden ytterringene av lagrene blir til ett, sammen med skilleveggen.

Du vil aldri kunne stramme det til for mye, så sant det er riktig montert mtp skiva som ligger ytterst innenfor sentermutteren.

Lengden på akslingen er nøyaktig den lengden den er siden den bestemmer hvor mye du skal kunne stramme til lagrene.

Slik at lagrene bil holdt på plass og gli HELT FINT , samme f hvor mye du strammer sentermutteren.

 

Slik du har gjort det nå har du ingen form for låsing på denne sentermutteren slik men har på biler der man SKAL så såvidt trekke det til. Der er det enten en form for låsesplint gjennom akslingen om mutter samtidig, eller andre løsninger.

Med til vil navmutteren din kunne skru seg løs, lagrene få feil press, og etterhvert få slakk og ødelagte lager.

Jo, din bil er slik, viss du hadde tatt deg tid til å studere hva som egentlig skjer når du trekker til, når du hadde det frahverandre, hadde du skjønt hva vi mener.

Du må studere hva det er som gjør at trommelen faktisk sitter med den avstanden den gjør fra spindel.

Da hadde du sett hva det er som bestemmer avstanden, og hvorfor det ville blitt forandret med annen lengde på akslingen. Og da hadde du forstått hvorfor du kan stramme sentermutter til krampen tar deg ;)

Menmen, kan ikke tvinge folk til å høre etter heller, bare meningen å hjelpe ;)

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig, og jeg setter pris på hjelpen :) Men mine lagre fungerer ikke på den måten. Skilleveggen er for tykk. Har satt i begge lagerbanene, og puttet i hvert lager når trommelen var ute, og uansett hvor mye jeg presser dem sammen, er det 1,5 mm mellom dem. Har ingenting med hvordan trommelen står på navet. Lagrene stikker rett og slett ikke langt nok ut til at de treffer hverandre på midten. Skal de strammes så mye, er rullene nødt til å knuse. Menmen, vet ikke jeg. Hvis jeg følger oppskriften deres, ødelegger jeg lageret på et par dager. Og jeg har ikke råd til nye lagre så ofte :P

Når det gjelder mutteren er den gjenget samme veg som hjulet dreier, så jeg tror ikke den skrur seg ut med det første hvis ikke jeg rygger mer enn jeg kjører...

 

Setter uansett pris på hjelpen jeg har fått her inne, og jeg er sikker på dere ville forstått meg bedre hvis dere hadde sett bilen og delene. For det er desverre helt umulig å stramme mutteren på den måten dere mener :/

 

Får se hvor lenge det varer nå. Hjulet blir i hvertfall ikke varmt lenger :)

1995 Ford Escort Si Sport Stv 1.6 Zetec 16v - Nylig EU-godkjent uten rustanmerkninger!

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig, og jeg setter pris på hjelpen :) Men mine lagre fungerer ikke på den måten. Skilleveggen er for tykk. Har satt i begge lagerbanene, og puttet i hvert lager når trommelen var ute, og uansett hvor mye jeg presser dem sammen, er det 1,5 mm mellom dem. Har ingenting med hvordan trommelen står på navet. Lagrene stikker rett og slett ikke langt nok ut til at de treffer hverandre på midten. Skal de strammes så mye, er rullene nødt til å knuse. Menmen, vet ikke jeg. Hvis jeg følger oppskriften deres, ødelegger jeg lageret på et par dager. Og jeg har ikke råd til nye lagre så ofte :P

Når det gjelder mutteren er den gjenget samme veg som hjulet dreier, så jeg tror ikke den skrur seg ut med det første hvis ikke jeg rygger mer enn jeg kjører...

 

Setter uansett pris på hjelpen jeg har fått her inne, og jeg er sikker på dere ville forstått meg bedre hvis dere hadde sett bilen og delene. For det er desverre helt umulig å stramme mutteren på den måten dere mener :/

 

Får se hvor lenge det varer nå. Hjulet blir i hvertfall ikke varmt lenger :)

 

Ja, men du misforstår. De SKAL være litt i fra hverandre, helt sant det. Men i prinsippet så blir det likt som med f.eks. et forhjulslager med 1stk ytterring og 2stk innerringer. Desse to lagerskålene og skilleveggen gjør at man kan trekke til sentermutter til man blir grønn og blå, for man trekker ikke lagrene mer sammen enn de skal uansett. Vet ikke hvor mye grundigere jeg kan forklare det, du har jo nettopp hatt det av og hatt det i hendene.

Viss du ikke kan følge den prosedyren som vi har sagt, så har du gjort noe feil, mangler noen deler, eller noe på bilen er galt.

Du må jo tross alt ha i tankene at den sentermutteren var skamtightet når du skulle demontere? Husker bøyd momentnøkkel etc.?

 

Selv om mutteren er gjenget samme vei som rulleretningen betyr ikke det at den vil sitte der for alltid av den grunn.

I hver sving du kjører i, spesielt ved krappe svinger i stor fart, vil lager/trommel/hjul etc. gjøre at den vil bli presset utover på akslingen. Og når denne ikke er trukket til med moment så vil ikke den klare å henge fast i den stillingen den er satt i nå.

Så det vil bli problemer før eller siden.

 

Hadde du hatt litt erfaring med lagre og lagerbytter, så hadde du skjønt det vi sier lett, så av den grunn forstår jeg at du har lite erfaring med dette. Ingenting i veien med det. Men når du får råd fra folk som gjør dette daglig, så er det kanskje noe i de rådene? Eller? ;)

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Uten å ha sett det gjeldende lageret har jeg vært borti noen andre der det sitter en skive mellom mutteren og lageret som er litt kon. Om denne blir satt feil vei vil man få trykket på yttersiden av lagret istede for i midten. Kan det være tilfelle her?

Link to comment
Share on other sites

Kanskje. Men ingen har sagt at jeg trenger en skive, og det har ikke fulgt med noen heller, verken med lager eller mutter.

1995 Ford Escort Si Sport Stv 1.6 Zetec 16v - Nylig EU-godkjent uten rustanmerkninger!

Link to comment
Share on other sites

Det er en slags skive som er en del av mutteren, men ikke noe annet enn den.

 

Så da er det en lamell mutter da eller? Da skal den ihvertfall strammes godt...

 

Har du forresten sjekket at du har fått riktig lager?

Edited by zanor
Link to comment
Share on other sites

Dette har Ford sagt til meg (3 forskjellige og individuelle fordverksteder i bergen). Mutteren skal strammes til det ikke er slark i lageret. Mer enn det ødelegger lageret. Mutteren er selvstrammende (ikke spør meg hvordan), og vil holde seg på plass når den er satt på.

 

Har fått to forskjellige fremgangsmåter fra ford også.

 

1. Skru mutteren inn med fingrene, og sett på et hjul. Sett latmannsarmen inn i mutteren (igjennom hjulet), la stangen hvile i retning ca klokken 2-3, og drei på hjulet i kjøreretning. Vekten av latmannsarmen sammen med hjuldreiingen strammer mutteren nødvendig. Gi den eventuellt en liten ekstra dytt.

 

2. Skru inn mutter med fingrene. Stram så mutteren helt til det ikke er slark, og løsne den litt etter det.

Siste råd ble gitt av Kverneland Minde og Mathisen Auto, mens første ble gitt av Kverneland Åsane. Legg merke til at alle tre sier at mutteren IKKE skal strammes.

 

Jeg holder meg til dette da jeg allerede har ødelagt et lager ved å følge råd i denne tråden. Og når tre forskjellige mekanikere fra forskjellige verksteder sier det samme, tror jeg de har rett. :)

 

Når det gjelder det lageret som var der originalt, når mutteren satt som et hel****, så tror jeg det lageret er ødelagt nettopp fordi det er strammet for hardt. Forrige eier hadde nylig byttet bremser på bilen bak, og hvis han har strammet mutteren etter haynes-oppskrift, vil ikke lageret vare lenge for å si det sånn :P

Edited by kajac

1995 Ford Escort Si Sport Stv 1.6 Zetec 16v - Nylig EU-godkjent uten rustanmerkninger!

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...