Jump to content

Hjelp med cosworth 4x4 topp.


sierraTIC

Recommended Posts

Som topic sier. Toppen min tikker fælt mye når den er kald :/ kjører 5-40 olje.

 

Noe tips?? Må jeg sende den til overhaling?

 

Kan det være skadlig for motoren??? Tørr ikke kjøre den når den er kald. Etter 5min på tomgang så er den fin igjen

Edited by sierraTIC
Link to comment
Share on other sites

Hvilken olje? Bytt olje , fungerer det ikke da er det nok løfterne som er gåene / noen av di, dette er heller ikke noen vanskelig eller dyr jobb. Men som oftest hjelper det og bytte til skikkelig og god olje.

695371.jpeg

-Sierra Cosworth 89' 2wd

Link to comment
Share on other sites

Hvilken olje? Bytt olje , fungerer det ikke da er det nok løfterne som er gåene / noen av di, dette er heller ikke noen vanskelig eller dyr jobb. Men som oftest hjelper det og bytte til skikkelig og god olje.

5w40 biltema olje, altså mobil 1... Tok en motor rens før olje bytte. Hvor kan jeg kjøpe nye løftere? :) takk for svar

Link to comment
Share on other sites

Jasså... Mobil1=biltema nå... Biltema olja blir jo bare bedre og bedre den....

Er hvertfall det de sier. Men det jeg spør om er åssen olje dere anbefaler meg? Kjøres normalt hardt. Tenkte på 5w50 fra valvoline ? eller castrol tws/edge 10-60 ? Agip?

Edited by sierraTIC
Link to comment
Share on other sites

Er hvertfall det de sier. Men det jeg spør om er åssen olje dere anbefaler meg? Kjøres normalt hardt. Tenkte på 5w50 fra valvoline ? eller castrol tws/edge 10-60 ? Agip?

 

Det som har vært sagt er at det er statoil olje.. Kjøp heller mobil 1, fuchs, motul, silkolene.. Er en haug med oljer som blir anbefalt og sjelden noen som sier hvorfor den er så bra, flere som kjører mineralolje beregnet for motorsport også, jenspeed har vist anbefalt det..

 

4takts motorsykkelolje skal vist være knall det og..

 

Engelske motorbyggere anbefaler Silkolene Pro S 10w50. Så kan man synes det man vil om det.. Den har vist skiftet navn til fuchs nå..

Link to comment
Share on other sites

Du kan jo bytte løftere på den, det hjelper veldig ofte.. Eller rense de ihvertfall..

-93 Sierra Cosworth STV 4x4
X: -94 Escort Cosworth HTT, -94 Escort cosworth T-25, -94 Escort cosworth T-34, 4x -90 Sierra 4x4 Cosworth, -91 Sierra Cosworth 2wd, - 89 Sierra Cosworth 2wd, -88 Sierra Cosworth 2wd
-91 Scorpio Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Matt Lewis Motorsport selger nye org ina løftere til ca £80

Rensing av oljekanalene i toppen, er viktig for å få vekk koks og slam, som samler seg opp der, lettest ved toppen av, og demonter sett skruene i begge ender av toppen, og steam ut dritten evt bruk en våpen pusse stav

Link to comment
Share on other sites

gode gamle Agip 10-60 racing fungerer knall :)

Hva er det som er godt og gammelt med denne SL oljen?

Den solide 4T oljen derimot, som selvsagt IKKE er pingle SL. DA snakker vi mat for gode gamle Cosworth Mons..

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

er ikke alltid vits i å bytte løfterene. ta de ut,vask de godt, så legger du de i stekovnen på 120-150grader noen timer. da får du ut kondensen som ligger i de. i de aller fleste tilfellene så er de uten lyd etterpå.

 

Kan hjelpe ja, men ikke visst fjøra i dem er slark.

Link to comment
Share on other sites

Løfterne, de som kammen trykker på.. Grei jobb, bare av med toppdeksel, av med regreim skru av kammer og ta ut løfterne..

-93 Sierra Cosworth STV 4x4
X: -94 Escort Cosworth HTT, -94 Escort cosworth T-25, -94 Escort cosworth T-34, 4x -90 Sierra 4x4 Cosworth, -91 Sierra Cosworth 2wd, - 89 Sierra Cosworth 2wd, -88 Sierra Cosworth 2wd
-91 Scorpio Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Hva er det som er godt og gammelt med denne SL oljen?

Den solide 4T oljen derimot, som selvsagt IKKE er pingle SL. DA snakker vi mat for gode gamle Cosworth Mons..

 

funker som f i hvertfall, det er liksom det jeg bryr meg om..

'93 Escort Cosworth

X - '93 ///M3
- '92 Ford Sierra CLX
X - '89 Sierra Cosworth
Mine bilder:www.facebook.com/hmfotografi - Lik gjerne siden :)

Link to comment
Share on other sites

Tja.. syns den damper mer enn andre oljer jeg har hatt og hadde høyere oljeforbruk.. Skal prøve noe annet neste år.

 

Hva hadde du før som var bedre?

Granada MK1 Sta.Vogn Chevy V8 1977mod

Capri MK1 1300GT 2.0 Cosworth 1969mod

Chevy Silverado pickup 6.6TDI 2001mod

Chevy Corvette Stingray L82 1976mod

Link to comment
Share on other sites

Tja.. syns den damper mer enn andre oljer jeg har hatt og hadde høyere oljeforbruk.. Skal prøve noe annet neste år.

 

forskjellige erfaringer vil det alltid være..snakka om min erfaring jeg, og den er god :)

får spons på olje også, så ikke aktuelt å bytte med det første :P hehe

'93 Escort Cosworth

X - '93 ///M3
- '92 Ford Sierra CLX
X - '89 Sierra Cosworth
Mine bilder:www.facebook.com/hmfotografi - Lik gjerne siden :)

Link to comment
Share on other sites

Hva hadde du før som var bedre?

 

Hadde noe comma mineral olje for innkjøring, bytta til agip, bytta tilbake til statoil mineralolje igjen. Nesten ikke oljeforbruk nå..

 

Usikker på hva jeg skal putte på til våren enda..blir nok fuchs, motul eller silkolene, fæl å få tak i her da men.. Får se..

Link to comment
Share on other sites

Hadde noe comma mineral olje for innkjøring, bytta til agip, bytta tilbake til statoil mineralolje igjen. Nesten ikke oljeforbruk nå..

 

Usikker på hva jeg skal putte på til våren enda..blir nok fuchs, motul eller silkolene, fæl å få tak i her da men.. Får se..

Det er stor forkjell på lettvekts-dille versjonen AGIP 10W/60 racing og de seriøse høykvalitet esterbaserte 4T utgavene.

Hvis merket AGIP er lett tilgjengelig så får du vurdere å utfordre universalselgeren til å se lyset og bli behjelpelig med å skaffe skikkelige saker.

909motorsport har en tråd ang AGIP under gruppekjøp her på forumet.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Hadde noe comma mineral olje for innkjøring, bytta til agip, bytta tilbake til statoil mineralolje igjen. Nesten ikke oljeforbruk nå..

 

Usikker på hva jeg skal putte på til våren enda..blir nok fuchs, motul eller silkolene, fæl å få tak i her da men.. Får se..

 

Dem selger dem jo over nett da, men har hørt noe om at det ikke er lov og sende oljer og lignende over post? Har du noe mer informasjon om dette? Kunne jo ordnet en ordning til et gruppekjøp hvis man undersøker litt om lover om frakt?

 

Her har man for eksempel såkalt "Fuchs TITAN XTR 10W/40" olje. 20 liter til en nokså hyggelig pris. Hadde vert spennende og prøvd for min del vertfall

Link: http://www.opieoils.co.uk/p-990-fuchs-titan-xtr-10w40-high-performance-semi-synthetic-engine-oil.aspx#productDetails

 

I tilleg til Silkolene:

http://www.opieoils.co.uk/c-388-silkolene-engine-oil.aspx

695371.jpeg

-Sierra Cosworth 89' 2wd

Link to comment
Share on other sites

Olje til helårsbruk: http://www.opieoils.co.uk/p-68958-mobil-extra-4t-10w-40-semi-synthetic-four-stroke-motorcycle-engine-oil.aspx

Sommer/banebruk: http://www.opieoils.co.uk/p-807-mobil-1-racing-4t-15w-50-advanced-four-stroke-motorcycle-engine-oil.aspx

Sjekk DE API ratingene. Bare gode gamle greier.

http://www.opieoils.co.uk/pdfs/Mobil/mobile%201%20racing%204t%2015w50.pdf

Her en annen sterk olje. http://www.opieoils.co.uk/pdfs/MOTUL/3000-20W-50-4T-8370-%28GB%29.pdf Tenk på at en MC olje også må være ultrasolid for å takle de enrome overflatekreftene som er i sving på drevene i gearkassen.

Disse oljene formelig strutter av kraftige og solide godstoff og samtidig holder de motoren uvanlig ren innvendig. Husk at Mc motorer har våt clutch og en MC olje må takle utfordringene med denne forurensingen også. Hadde man brukt slike ekstremkvalitetoljer på gamle Ford bilmotorer fra dag 1, da hadde mange unngått problemer.

Og det får avsluttes med denne. Som sagt, legg merke til API ratingen; http://www.opieoils.co.uk/pdfs/New-Fuchs-silkolene/V-TWIN-RANGE.pdf

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Olje til helårsbruk: http://www.opieoils.co.uk/p-68958-mobil-extra-4t-10w-40-semi-synthetic-four-stroke-motorcycle-engine-oil.aspx

Sommer/banebruk: http://www.opieoils.co.uk/p-807-mobil-1-racing-4t-15w-50-advanced-four-stroke-motorcycle-engine-oil.aspx

Sjekk DE API ratingene. Bare gode gamle greier.

http://www.opieoils.co.uk/pdfs/Mobil/mobile%201%20racing%204t%2015w50.pdf

Her en annen sterk olje. http://www.opieoils.co.uk/pdfs/MOTUL/3000-20W-50-4T-8370-%28GB%29.pdf Tenk på at en MC olje også må være ultrasolid for å takle de enrome overflatekreftene som er i sving på drevene i gearkassen.

Disse oljene formelig strutter av kraftige og solide godstoff og samtidig holder de motoren uvanlig ren innvendig. Husk at Mc motorer har våt clutch og en MC olje må takle utfordringene med denne forurensingen også. Hadde man brukt slike ekstremkvalitetoljer på gamle Ford bilmotorer fra dag 1, da hadde mange unngått problemer.

Og det får avsluttes med denne. Som sagt, legg merke til API ratingen; http://www.opieoils.co.uk/pdfs/New-Fuchs-silkolene/V-TWIN-RANGE.pdf

Har ikke lyst og gi meg en leksjon på hva API rating innebærer? :)

695371.jpeg

-Sierra Cosworth 89' 2wd

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...