Jump to content

WRC manifold


Herbst 1

Recommended Posts

Prøv å bytte først, så kan du skryte av engelskmennene etterpå. koster deg lite arbeid og penger å prøve.

Kommer ikke noe særlig senere med 2wd manefoil,men kommer sterkere hele veien til sperra.

Det kan ikke samelignes med forsjellen på t35 turbo oppsett. Der er det ingen tvil om 4wd manefoil er klart beste valg.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 185
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Skryter vel ikke akkurat, er forundret over at det som er vedtatt og opplest angående 2wd og 4wd manifold ikke stemmer helt i praksis på min bil, har sagt det samme som deg i 12 år, etter å ha prøvd flere varianter med ar ,63 og ar ,82 på både 2wd og 4wd. Endte opp med å bruke 2wd og ar ,82, dette på en motor med bd 14.

Er jo rart en motor med 4wd og ar ,63 går bedre over hele fjøla, både angående topp effekt og nm. Ville ikke trodd det av egne erfaringer.

Utfra de summer som ble brukt på motoren hos Mountune, ville det jo egentlig vært litt rart at de ikke prøvde en 2wd manifold hvis det var så mye som en mistanke om at den fungerer bedre.

Forsvarer ikke bygget til Mountune, prøver bare å finne en forklaring på hvorfor de har gått for TT T38 og 4wd.

Link to comment
Share on other sites

Skryter vel ikke akkurat, er forundret over at det som er vedtatt og opplest angående 2wd og 4wd manifold ikke stemmer helt i praksis på min bil, har sagt det samme som deg i 12 år, etter å ha prøvd flere varianter med ar ,63 og ar ,82 på både 2wd og 4wd. Endte opp med å bruke 2wd og ar ,82, dette på en motor med bd 14.

Er jo rart en motor med 4wd og ar ,63 går bedre over hele fjøla, både angående topp effekt og nm. Ville ikke trodd det av egne erfaringer.

Utfra de summer som ble brukt på motoren hos Mountune, ville det jo egentlig vært litt rart at de ikke prøvde en 2wd manifold hvis det var så mye som en mistanke om at den fungerer bedre.

Forsvarer ikke bygget til Mountune, prøver bare å finne en forklaring på hvorfor de har gått for TT T38 og 4wd.

Kan du si noe om kompresjonsforhold og ladetrykk på de forskjellige motorene?

310 hp ved 4000 o/min tilsier mer enn 2,0 BAR ladetrykk og derfor lavkomp. stempler som alltid er gunstig ved bruk sammen med pumpebensin.

2wd manifold og A/R 0.82 høres norsk ut og derfor antatt høyere komp., antatt lavere ladetrykk og evt. lavere tenning => sånn passe.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Var ikke meningen å være bråkjekk altså, men jeg ville iallefall prøvd å byttet til 2wd.

men dersom du har fått tak i passord til pectel, hadde vurdert en annen turbo.

3071 eller en kulelager RS500 turbo. Det skal jeg bruke på min motor.

Link to comment
Share on other sites

Var ikke meningen å være bråkjekk altså, men jeg ville iallefall prøvd å byttet til 2wd.

men dersom du har fått tak i passord til pectel, hadde vurdert en annen turbo.

3071 eller en kulelager RS500 turbo. Det skal jeg bruke på min motor.

 

Vil holde meg innenfor varmedekselet :D drar gjerne igang et turbo bytte, hvis det garanterer en bedre motor, startet vel tråden for å høre om hvilken turbo som fungerer best med 4wd eller wrc manifold. Gidder ikke være første mann, vil heller kopiere andre :D Prøvde å få kjøpt passord, men Mountune vil ikke svare direkte på om det er passord på den. Får prøve å koble meg inn for å se en god dag.

Link to comment
Share on other sites

Pectel t6, 8,2:1 komp, roller barrel, k2 inlet, 1,5 bar @ 3500, 2 bar @ 4000-6000, 1,7 bar @ 7500, 8000 rev limit. ported head and roller barrel.

 

Mail fra Mountune.

Du,?? denne motoren kommer ikke tilfeldigvis fra den røde Biltema Escorten vel??

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Vil holde meg innenfor varmedekselet :D drar gjerne igang et turbo bytte, hvis det garanterer en bedre motor, startet vel tråden for å høre om hvilken turbo som fungerer best med 4wd eller wrc manifold. Gidder ikke være første mann, vil heller kopiere andre :D Prøvde å få kjøpt passord, men Mountune vil ikke svare direkte på om det er passord på den. Får prøve å koble meg inn for å se en god dag.

Hvis det er som jeg mistenker har samtlige vært misfornøyd med denne. T6 hjernen er låst noe som har irritert misfornøyde eiere som har ønsket og remappet for bedre respons. Frustrasjon førte til at det ble montert 4,44:1 utveksling med "gear-deg- ihjel" som resultat.

Ønsket om "bedre motor" har fulgt denne fra dag 1 så i dette tilfelle kan du trygt bare begynne helt på nytt.

Hvis det er den jeg mener, så var det akkurat denne jeg nevnte innledningsvis.

Lavkomp. T34 ble som sagt det valgte oppsettet på den neste motoren.

Presiserer at dette kun er min personlig mening så det er ikke noe som bør vektlegges som fakta, bare så det er sagt.

Alt positivt som er sagt og som har "kommet denne motoren tilgode" trekkes med umiddelbar virkning. :)

Til og med bremseresultatene trekkes i tvil rundtom her, spesielt etter at første eier var med i en viss 4x4 Sierra med lavkomp. RS500 Gr.A motor som avgir 300 ekte motorsport hk ved 4000 o/min.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Misfornøyd jeg også, den orket bare 1,65 bar når jeg fikk den, fikk bremsepapirer fra han som betalte for moroa, hvor det stod at den var mappet på 2bar. Byttet waste gate klokke, og jammen våknet den til liv igjen. Egentlig kjempefornøyd nå, men mye vil ha mer :D

Edited by Herbst 1
Link to comment
Share on other sites

Misfornøyd jeg også, den orket bare 1,65 bar når jeg fikk den, fikk bremsepapirer fra han som betalte for moroa, hvor det stod at den var mappet på 2bar. Byttet waste gate klokke, og jammen våknet den til liv igjen. Egentlig kjempefornøyd nå, men mye vil ha mer :D

Ja. Så vidt jeg har hørt så har dette vært tilfelle ved hvert eneste eierskifte.

På generelt grunnlag har 8,2:1 og pumpebensin alltid være en revva løsning på en Cosworthmotor. Hvis du logger eksostemp og drar ivei med 2,0 BAR forholdsvis stabilt ladetrykk så få du nok sett hva jeg mener.

8,2:1 og 2 BAR blir bagateller mot lave til midt 7 tall i komp. og 2,4-2,5 BAR med en tilpasset turbo skal du se. :D

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Ja. Så vidt jeg har hørt så har dette vært tilfelle ved hvert eneste eierskifte.

På generelt grunnlag har 8,2:1 og pumpebensin alltid være en revva løsning på en Cosworthmotor. Hvis du logger eksostemp og drar ivei med 2,0 BAR forholdsvis stabilt ladetrykk så få du nok sett hva jeg mener.

8,2:1 og 2 BAR blir bagateller mot lave til midt 7 tall i komp. og 2,4-2,5 BAR med en tilpasset turbo skal du se. :D

 

Hvordan kan det være tilfellet ved hvert eierskifte at wg klokka har blitt skiftet ? Armen på wg klokka var sveiset sammen, noe som kanskje ikke har vært helt bra for wg klokka, Ihvertfall natt og dag med ny klokke og 2 bar @ 4000. @ 4000 var det bare i overkant av 1 bar før bytte. Kan godt skjønne folk syntes den gikk dårlig.

Nå stemmer forresten turbotrykket på papiret med turbotrykket i bilen :)

Edited by Herbst 1
Link to comment
Share on other sites

Hvordan kan det være tilfellet ved hvert eierskifte at wg klokka har blitt skiftet ? Armen på wg klokka var sveiset sammen, noe som kanskje ikke har vært helt bra for wg klokka, Ihvertfall natt og dag med ny klokke og 2 bar @ 4000. @ 4000 var det bare i overkant av 1 bar før bytte. Kan godt skjønne folk syntes den gikk dårlig.

Nå stemmer forresten turbotrykket på papiret med turbotrykket i bilen :)

Det jeg mente er at bilen blir solgt med moderat ladetrykk og så skrur nye eieren opp trykket igjen. Hvorfor det blir slik vites ikke, men setningen. "Kan godt skjønne folk syntes den gikk dårlig" (pga alt for lavt ladetrykk) er velkjent. På ene gatebilfilmen kan man se hvordan Biltema Escorten fungerte når den kjørte løp i gatebilserien.

 

Forutsatt at man har et så uvanlig kapabelt sprut som det T6 du har, så er ett gass "spjeld" pr. sylinder er en fantastisk god løsning og vil gi resultater som er så gode at de ikke er representative for turboen sine sanne egenskaper.

Har for øyeblikket større tro på GT-K350 enn T38.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg mente er at bilen blir solgt med moderat ladetrykk og så skrur nye eieren opp trykket igjen. Hvorfor det blir slik vites ikke, men setningen. "Kan godt skjønne folk syntes den gikk dårlig" (pga alt for lavt ladetrykk) er velkjent. På ene gatebilfilmen kan man se hvordan Biltema Escorten fungerte når den kjørte løp i gatebilserien.

 

Forutsatt at man har et så uvanlig kapabelt sprut som det T6 du har, så er ett gass "spjeld" pr. sylinder er en fantastisk god løsning og vil gi resultater som er så gode at de ikke er representative for turboen sine sanne egenskaper.

 

Husker du hvilken av gatebil filmene det var ? Det var Lasse som sveiset på "armen", vet ikke akkurat når det var, men en god stund siden ifølge han. Men igjen, jeg forsvarer ikke t38 og 4wd manifold, men er ute etter å finne det optimale turbo, grenerør oppsettet på denne motoren. Vil holde meg innenfor det fine varmedekslet og resten av delene som er brukt. Velger å stole på bremsepapirene fra Mountune, hvorfor skulle et slikt firma kødde med resultatene. Forslag på bedre turbo og grenrør, ja takk. :D

Link to comment
Share on other sites

Husker du hvilken av gatebil filmene det var ? Det var Lasse som sveiset på "armen", vet ikke akkurat når det var, men en god stund siden ifølge han. Men igjen, jeg forsvarer ikke t38 og 4wd manifold, men er ute etter å finne det optimale turbo, grenerør oppsettet på denne motoren. Vil holde meg innenfor det fine varmedekslet og resten av delene som er brukt. Velger å stole på bremsepapirene fra Mountune, hvorfor skulle et slikt firma kødde med resultatene. Forslag på bedre turbo og grenrør, ja takk. :D

Ikke sånn på direkten nei.

Da blir vel spørsmålet "Hvorfor?", ikke sant? ;) Og likevel var ladetrykket alt for lavt nå.

Etter endel spekulering vokser det frem en teori som baserer seg på det fantastiske T6 sprutet og de like fantastiske Air-injectorene.

 

Hvis du gidder og har anledning så skulle hjulene på den turboen der vært målt slik at du VET hva du har i dag. Navnet på turboen spiller ingen rolle, det er diameteren på, og derfor egenskapene til, hjulene som er av interesse for å kunne finne andre og gode alternativer.

 

Det vil jeg ikke kommentere.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

 

Da blir vel spørsmålet "Hvorfor?", ikke sant? ;) Og likevel var ladetrykket alt for lavt nå.

 

 

 

 

Blir jo bare spekulasjoner, men ser ut som om det var veldig lite gjengeparti som holdt armen sammen. Isteden for å bytte ble den sveiset på igjen da den røk :(

Til Lasses forsvar så hadde ikke han papirer på motoren, så han viste vel ikke hvilket ladetrykk den skulle gå på. Hva Greffel eller Biltema Marius har gjort angående ladetrykk vet jeg ikke. Går ihvertfall som den skal nå ifølge papirene fra Mountune.

Link to comment
Share on other sites

Blir jo bare spekulasjoner, men ser ut som om det var veldig lite gjengeparti som holdt armen sammen. Isteden for å bytte ble den sveiset på igjen da den røk :(

Til Lasses forsvar så hadde ikke han papirer på motoren, så han viste vel ikke hvilket ladetrykk den skulle gå på. Hva Greffel eller Biltema Marius har gjort angående ladetrykk vet jeg ikke. Går ihvertfall som den skal nå ifølge papirene fra Mountune.

Kjekt å høre at det ordnet seg til slutt iallefall, men da blir det spørsmål om hvorfor den røk? Har f.eks T6 merket problemer, senket ladetrykket, men pga ingen har tilgang til logg så vet ingen hva som er årsaken til det reduserte ladetrykket og så begynner man å klø på "hardware" i stedet?

 

Det jeg er mest spent på er om trykket inne i actuator er identisk til det Montune Spec. for hvis det ikke er det, da er dette skummelt og muligens kortvarig glede. Sprutet sier nei nei nei og Air-injector senker ladetrykket til nytt nivå, men eiere som ikke har tilgang til map og logg, etterjusterer trykket mekanisk og tvinger sprutet stadig lenger inn i kompenserende modus. Montune bygger rallymotorer og disse må komme seg til mål uansett hvor galt det går på en etappe. Vanlig nødmodus hvor motoren nesten ikke går og gir tydelig beskjed til føreren om at noe er veldig galt, ligger svært langt inne da man taper for mye tid på å aktivere dette før det er tvingende nødvendig.

Bare en teori som kanskje kan vurderes.

 

Anbefaler at du vurderer å sjekke opp nøyaktig hvilken og hvor mye forspenn actuator SKAL ha på denne motoren som via Air-injectorer styres av "balansekunstneren" T6.

Det er en elendig løsning å forsøke å lure en T6 med Air-injectors ved å øke bleed, forspenn eller bytte actuator da ingenting er tilfeldig i det mappet der. Dette er hovedulempen med høy komp., høyt ladetrykk og ett drivstoff som bare blir dårligere og dårligere dag for dag.

Bruker f.eks Montune identisk komp. og mapping på de motorene de bygger i 2010 som de gjorde dengang da eller er ikke dette mulig lenger?

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Litt off topic men bremser denne "mountune-motorn" 454hk på svinghjulet??

 

Med t6 sprut, kammer, porting, gromt innsug , grei turbo og mange andre kuule ting og på 2kg trøkk ??

 

Bare lurte...sånn at man kan sammeligne litt....

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Litt off topic men bremser denne "mountune-motorn" 454hk på svinghjulet??

 

Med t6 sprut, kammer, porting, gromt innsug , grei turbo og mange andre kuule ting og på 2kg trøkk ??

 

Bare lurte...sånn at man kan sammeligne litt....

 

Mvh

Ifølge motorbygger, bremset denne i dyno benk, i overkant av 460, men at de justerte den ned til 441 for safety. Ser på grafen til 441 runnet at den spretter et stykke over 2 bar rundt 4000 for så å ligge spikret på 2 bar. Spørs om de ikke dro et run på kanskje 2.2 bar også.

Link to comment
Share on other sites

Ifølge motorbygger, bremset denne i dyno benk, i overkant av 460, men at de justerte den ned til 441 for safety. Ser på grafen til 441 runnet at den spretter et stykke over 2 bar rundt 4000 for så å ligge spikret på 2 bar. Spørs om de ikke dro et run på kanskje 2.2 bar også.

Det tror jeg på. En 2,0 L motor klarer ikke ta inn nok luft ved 4000 o/min til å produsere 300 hk hvis det ikke lades endel over 2,0 BAR.

Fikk høre at denne bremste ett resultat hos Pollymotorsport som omregnet til svinghjulseffekt ble til 456 hk.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Det tror jeg på. En 2,0 L motor klarer ikke ta inn nok luft ved 4000 o/min til å produsere 300 hk hvis det ikke lades endel over 2,0 BAR.

Fikk høre at denne bremste ett resultat hos Pollymotorsport som omregnet til svinghjulseffekt ble til 456 hk.

 

4wd_Arild_Alfei_Escort_Cosworth_2008-05-07.jpg

Granada MK1 Sta.Vogn Chevy V8 1977mod

Capri MK1 1300GT 2.0 Cosworth 1969mod

Chevy Silverado pickup 6.6TDI 2001mod

Chevy Corvette Stingray L82 1976mod

Link to comment
Share on other sites

Hvilken turbo? Det var ikke spes mye ladetrykk..

 

Ja, var ikke mye trykk der nei.

 

Mer info om denne?

 

 

2008, var ikke det den tiden det var mange særdeles optimistiske resultater hos Polly?

 

 

Edit: ****** tidlig i gang til å være E50 stg 5 da! :o

Men så lavt ladetrykk??

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...