Jump to content

WRC manifold


Herbst 1

Recommended Posts

  • Replies 185
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hehe, husken er **** meg dårlig, men resultatet var vel egentli bra:

 

0.63 a/r turbine housing

RPM Bst BP Torque BHP

3000 13 10 238.8 138.1

3500 32 24 389.4 259.2

4000 32 27 388.3 297.5

4500 32 31 404.1 345.0

5000 32 34 397.0 379.7

5500 32 37 393.0 413.2

6000 32 39 398.7 457.9

6500 32 44 382.7 474.4

7000 32 56 370.8 495.6

7500 32 65 340.3 485.3

 

Sjekk baktrykket :)

Link to comment
Share on other sites

Hehe, husken er **** meg dårlig, men resultatet var vel egentli bra:

 

0.63 a/r turbine housing

RPM Bst BP Torque BHP

3000 13 10 238.8 138.1

3500 32 24 389.4 259.2

4000 32 27 388.3 297.5

4500 32 31 404.1 345.0

5000 32 34 397.0 379.7

5500 32 37 393.0 413.2

6000 32 39 398.7 457.9

6500 32 44 382.7 474.4

7000 32 56 370.8 495.6

7500 32 65 340.3 485.3

 

Sjekk baktrykket :)

 

2bar på 3500omdr med en GT3076r? Har du mer info om denne? Er det en motoren de sjekket .63hus vs. .82hus på?

 

Ja, baktrykket var der det gitt hehe :P

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Stemmer det er den motoren. Skal se om finner spec.

 

Finner ikke så mye info men det jeg fant var:

 

8 grønndyser i wrc trakter.

Escort t-25 innsug med t-34 spjeld

3076.63

2wd eksosmanifoil med ekstern tial44mm wg

Pectel T6

 

Ellers var det vanskelig å finne så mye info, det jeg vet Harvey har brukt på lignende motorer er bd16 inn og bd14 ut (eller sine egne som er nær disse profilene), og ganske lav komp. Fra lav 7 til midt på 7tallet ett sted..

 

Kan nevne at har vel to bar før 4000 på min med samme turbo grovmappet..

Link to comment
Share on other sites

Stemmer det er den motoren. Skal se om finner spec.

 

Finner ikke så mye info men det jeg fant var:

 

8 grønndyser i wrc trakter.

Escort t-25 innsug med t-34 spjeld

3076.63

2wd eksosmanifoil med ekstern tial44mm wg

Pectel T6

 

Ellers var det vanskelig å finne så mye info, det jeg vet Harvey har brukt på lignende motorer er bd16 inn og bd14 ut (eller sine egne som er nær disse profilene), og ganske lav komp. Fra lav 7 til midt på 7tallet ett sted..

 

Kan nevne at har vel to bar før 4000 på min med samme turbo grovmappet..

 

Spennende :) Mye bedre resultat enn det som er vanlig å se med GT3076r.

Men er jo et par ting som gjør at det må bli bra da.

Pectel T6 med 8dysers oppsett mappet av Harvey Gibbs aner om gode prioriteringer da :)

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Spennende :) Mye bedre resultat enn det som er vanlig å se med GT3076r.

Men er jo et par ting som gjør at det må bli bra da.

Pectel T6 med 8dysers oppsett mappet av Harvey Gibbs aner om gode prioriteringer da :)

 

Jepp. Han bruker sjelden 3071, aner ikke hvorfor.. Får se hva pukkelrygg klarer med min til våren da,lover bra foreløbig.

Link to comment
Share on other sites

Jepp. Han bruker sjelden 3071, aner ikke hvorfor.. Får se hva pukkelrygg klarer med min til våren da,lover bra foreløbig.

 

Merkelig..

Blir nok bra skal du se :) Spennende å se hvordan det blir til slutt :)

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Hehe, husken er **** meg dårlig, men resultatet var vel egentli bra:

 

0.63 a/r turbine housing

RPM Bst BP Torque BHP

3000 13 10 238.8 138.1

3500 32 24 389.4 259.2

4000 32 27 388.3 297.5

4500 32 31 404.1 345.0

5000 32 34 397.0 379.7

5500 32 37 393.0 413.2

6000 32 39 398.7 457.9

6500 32 44 382.7 474.4

7000 32 56 370.8 495.6

7500 32 65 340.3 485.3

 

Sjekk baktrykket :)

 

Er det noen teorier om hvor mye baktrykk man kan ha ?

 

Ligner veldig på papirene mine fra Mountune opp til 6000, men fra 6000 daler trykket hos meg mens det holder seg her. Hvor mye blir torque i nm ?

Edited by Herbst 1
Link to comment
Share on other sites

Tar jeg ikke helt feil er blå dysene 328cc ved 3 bar grunntrykk. Aner ikke bensintrykket i ditt tilfelle.

 

http://www.cosworth.hu/content/hasznos/Motorsport%20Techtalk/injectors.htm

 

Ifølge linken din, flow'et de blå 355 i test, mens de grå flow'et mindre i test en det de skulle. Ingen ting som det skal i dyse verden heller gitt :o Eller jeg som misforstår ?

Edited by Herbst 1
Link to comment
Share on other sites

Ifølge linken din, flow'et de blå 355 i test, mens de grå flow'et mindre i test en det de skulle. Ingen ting som det skal i dyse verden heller gitt :o Eller jeg som misforstår ?

Det ser fancy ut, men det der er en revva side. Anbefaler at du ser bort fra det meste der og søker alle andre alternativ.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen teorier om hvor mye baktrykk man kan ha ?

 

Ligner veldig på papirene mine fra Mountune opp til 6000, men fra 6000 daler trykket hos meg mens det holder seg her. Hvor mye blir torque i nm ?

 

Kun 550nm maks. Men imponerende snitt. Den Reyland bremsa sist hadde vel over 600. Skal se om finner papir på den og.

 

 

623nm hos Reyland:

 

http://img.photobucket.com/albums/v221/martin-reyland/firenza/Firenza069.jpg

Edited by Tore_TJ
Link to comment
Share on other sites

Ta en tlf til Andreas (første eier av montune motoren), ang hva, som ble sagt om mappet til den, i england. Andreas mente selv at bilen nøærmest gikk bedre med 4dyser enn 8

 

Har snakket flere ganger med Andreas, han som har sendt meg bremsepapirene. husker jeg rett ble den bremset med 4 dyser sammen med t34 turbo, Bremset vel over 600 nm og 360 hk med det oppsettet, mulig det også ble brukt ar ,48 hus. Ved bytte til 8 dyser og t38 økte effekten på topp samtidig som den ble svakere i bånn. Mange i England som opplever t38 turboen som progressiv og at man mister kicket som t34 gir. Det er kicket og nm i bunn Andreas savnet etter siste mapping. men han sier også at den gikk bra fra 5000 og opp til 8000. Ha i både pose og sekk ? ja takk :D

 

Det ser fancy ut, men det der er en revva side. Anbefaler at du ser bort fra det meste der og søker alle andre alternativ.

 

Den er grei :) Har 5 bar bensin trykk på tomgang, hvorfor gjør de dette istedenfor å bruke større dyser? er det fordel med høyt trykk så lenge pumpa gir nok ?

 

Kun 550nm maks. Men imponerende snitt. Den Reyland bremsa sist hadde vel over 600. Skal se om finner papir på den og.

 

 

623nm hos Reyland:

 

http://img.photobucket.com/albums/v221/martin-reyland/firenza/Firenza069.jpg

 

Samme nm som i Mountune papirene sånn ca.

Link to comment
Share on other sites

Den ble aldri mappet skikkelig for 8dyser, men ble lagt inn kompenseringer, dette er ikke alle som mener er godtnok.

Var en litt lettvindt måte montune gjorde det på, som ikke er opptimal

 

Hva mener du med lagt inn med kompenseringer? På rulle var tenning konservativ ifølge Per G og afr var helt stabil. Mange Cosworther jeg har sett på rulle har produsert både svart eksos og smell på diverse turtall, så det kan ikke være så galt :D Men som sagt, jeg forsvarer ikke motorbygget jeg, bare nysgjerrig. Hvis man går inn på hjemmesiden til Mountune og kikker litt der, så virker det som en ganske ryddig bedrift, 5 stk dynoer også :D

Link to comment
Share on other sites

Det ble lagt inn kompenseringer, som skal tilsvare 8dyser istedet for 4. Montune er et profft firma, men de hadde noen karer på den tid, som tok litt snarveier. Andreas og Arve var til england i fjor mener jeg det var, og det ble da snakket om den motoren med Harvey, husker ikke om de snakket med Julian Godfrey også. Bløe iallfall sagt da, at den burde vært mappet på nytt, for bedre resultat. Andreas kan sikkert fortelle mer

Link to comment
Share on other sites

Husker du hvilken av gatebil filmene det var ?

Gatebil 2006, ca. 40 min. ut i filmen.

 

Har 5 bar bensin trykk på tomgang, hvorfor gjør de dette istedenfor å bruke større dyser? Er det fordel med høyt trykk så lenge pumpa gir nok ?

Jeg VET ikke, man har registrert at dette er ganske vanlig i motorsport.

Hvis jeg skal tippe så tipper jeg på at presisjonen er høyere på mindre dyser og at mindre dyser er mer velutviklet. Presiserer at dette er tipping.

Det KAN også ha noe med høy temperatur å gjøre.

Hvis dysene og hele bensinsystemer forøvrig takler det, så ser jeg iallfall ingen ulemper. Man skal være klar over at langt fra alle dyser og pumper takler høyt bensintrykk så på den annen side er det liten grunn til å anbefale dette på generelt grunnlag.

Med 5,0 BAR bensintrykk på tomgang har du plutselig en bensinmengde som kun er 6% mindre enn RS500 -> 480 hk.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Det ble lagt inn kompenseringer, som skal tilsvare 8dyser istedet for 4. Montune er et profft firma, men de hadde noen karer på den tid, som tok litt snarveier. Andreas og Arve var til england i fjor mener jeg det var, og det ble da snakket om den motoren med Harvey, husker ikke om de snakket med Julian Godfrey også. Bløe iallfall sagt da, at den burde vært mappet på nytt, for bedre resultat. Andreas kan sikkert fortelle mer

 

Som jeg prøvde å forklare i posten, så kan jeg godt si at den ikke akkurat går særlig bra hvis du ligger i 90 på 4 gir og gir gass, men jeg har vel ikke vært i en annen Cosworth som har gjort det heller, men utfra det Andreas forteller kan det virke som han har hatt det på tidligere utgaver av motoren. Mener også at den ikke har blitt mappet med t38 og 4 dyser, kun med 4 dyser og t34. Noen som har Cosworth som går bra i nevnte tilfelle ? :D

 

Gatebil 2006, ca. 40 min. ut i filmen.

 

Skal se etter :D

 

Jeg VET ikke, man har registrert at dette er ganske vanlig i motorsport.

Hvis jeg skal tippe så tipper jeg på at presisjonen er høyere på mindre dyser og at mindre dyser er mer velutviklet. Presiserer at dette er tipping.

Det KAN også ha noe med høy temperatur å gjøre.

Hvis dysene og hele bensinsystemer forøvrig takler det, så ser jeg iallfall ingen ulemper. Man skal være klar over at langt fra alle dyser og pumper takler høyt bensintrykk så på den annen side er det liten grunn til å anbefale dette på generelt grunnlag.

Med 5,0 BAR bensintrykk på tomgang har du plutselig en bensinmengde som kun er 6% mindre enn RS500 -> 480 hk.

 

Det er gjort en sinnsyk jobb angående bensinsystemet, de har lagd et stort alu lokk på toppen av org tanken og i dette henger catchtank og bensinpumper, skulle hatt bilder, var skikkelig tøft :D

Link to comment
Share on other sites

Som jeg prøvde å forklare i posten, så kan jeg godt si at den ikke akkurat går særlig bra hvis du ligger i 90 på 4 gir og gir gass, men jeg har vel ikke vært i en annen Cosworth som har gjort det heller, men utfra det Andreas forteller kan det virke som han har hatt det på tidligere utgaver av motoren. Mener også at den ikke har blitt mappet med t38 og 4 dyser, kun med 4 dyser og t34. Noen som har Cosworth som går bra i nevnte tilfelle ? :D

Hvis du søker på KRX400 på youtube, så ligger det noen snutter av en "turbotrimmet" standardmotor der. Med lavere komp., høyere ladetrykk og ett litt mer utviklet chip så hadde selvsagt funksjonen blitt ganske mye bedre.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet er hvor mye du kunne hentet med en skikkelig mapping på den, i forhold til hvordan den er nå. Nå har du vell annen utveksling enn det Andreas hadde,

 

Nei, Andreas hadde std utveksling, sånn som nå. Lasse satt 4,44 utveksing på den, men den girkassa og utveksling sitter nå i Escort Cosworth rallybilen til Texaco RS 500 Åge :D

Link to comment
Share on other sites

Mer som denne tråden har tatt av :D

Som jeg prøvde å forklare i posten, så kan jeg godt si at den ikke akkurat går særlig bra hvis du ligger i 90 på 4 gir og gir gass, men jeg har vel ikke vært i en annen Cosworth som har gjort det heller, men utfra det Andreas forteller kan det virke som han har hatt det på tidligere utgaver av motoren. Mener også at den ikke har blitt mappet med t38 og 4 dyser, kun med 4 dyser og t34. Noen som har Cosworth som går bra i nevnte tilfelle ? :D

Ja, det tror jeg at jeg vil påstå, selv om jeg ikke har topp moment med en gang. 4x4, med 4x4 manifolder på begge sider. Kulelagra T34 med AR 0,63 eksoshus.

Vist jeg ligger i jevn hastighet i 90 med lite gasspådrag, og trykker pedalen raskt i bunn, så har jeg 0,5 bar rett etter jeg har fått pedalen i bunn. Og veien derfra og opp til fult ladetrykk litt over 3000rpm er ikke lang. Og da her jeg nok enda mye å hente på å få mappa motoren bedre. Foreløpig går den for feit for å få en rask spoolup, og amal ventilen lekker, slik at spoolup blir tregere, og jeg ikke får mer enn maks 1,1 i trykk.

I 5 giret har jeg 0,1 i trykk allerede fra litt over 60kmt, og 0,2-0,3 fra 70-80, og rett under 0,5 bar i 90 i 5 giret.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...