Jump to content

WRC manifold


Herbst 1

Recommended Posts

Jeg opplever ikke rulla til Per som spesielt streng.

Vi bremsa bilen til Hansi her på forumet her for noen år siden hos Per.

Klink orginal sliten motor, med 500 kjøler, RS 500 turbo, pukkelrygg chip.

Bremset 396-7 hk og rundt 500 nm.(bremse papir ligger her på forum ett eller annet sted) ( ble bremset senere på juge rulla til tef på bremse treff med litt over 400 hk.) med ny grp.a coil.(fuska litt hos Per)

 

Jeg har også bremset masse andre biler der, mange cosworth, 911 turbo, div. 911, suge OHC, m3, volvo osv. og synes ikke den rulla er spesielt streng.

 

Og det er jo passe flaue tall for en montune motor og bremse det samme som en klink orginal sliten cosworth motor, bortsett fra at vi bremset på 1.9 bar istede for over 2 bar.

 

hadde vært spennede og sett hva som befinner seg inni den motoren, har hørt diverse rykter om melking av overvillig kunde til å betale.

 

Mvh. Kjetil Hauge

Edited by kh turbo

1986 sierra cosworth "gpa"

1980 escort 1600 sport

2006 BMW e60 520d

2000 Transporter t4 2,5 tdi

2002 Subaru wrx sti prodrive

1999 Honda Cbr 600f

2008 mitsubishi L200

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 185
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg opplever ikke rulla til Per som spesielt streng.

Vi bremsa bilen til Hansi her på forumet her for noen år siden hos Per.

Klink orginal sliten motor, med 500 kjøler, RS 500 turbo, pukkelrygg chip.

Bremset 396-7 hk og rundt 500 nm.(bremse papir ligger her på forum ett eller annet sted) ( ble bremset senere på juge rulla til tef på bremse treff med litt over 400 hk.) med ny grp.a coil.(fuska litt hos Per)

 

Jeg har også bremset masse andre biler der, mange cosworth, 911 turbo, div. 911, suge OHC, m3, volvo osv. og synes ikke den rulla er spesielt streng.

 

Og det er jo passe flaue tall for en montune motor og bremse det samme som en klink orginal sliten cosworth motor, bortsett fra at vi bremset på 1.9 bar istede for over 2 bar.

 

hadde vært spennede og sett hva som befinner seg inni den motoren, har hørt diverse rykter om melking av overvillig kunde til å betale.

 

Mvh. Kjetil Hauge

Link to comment
Share on other sites

For å forsvare Mountune, så var vel Per egentig overrasket over at den Bremset 400, med ,63 hus, uten at det var noen issuer med varme å slikt. En effekt forskjell på 10% fra dyno benk til rulle er vel egentlig helt greit. I England virker det som om de som driver i bransjen har mer samkjørte resultater å vise til enn her i Norge. I England er Mountune kjent for å ha litt strenge dynoer og altfor høye priser. Når det gjelder rs 500 turbo, har jeg også sett de blitt bremset over 400 hk hos Per med org motor grå dyser og chip, men skal ikke egentlig en std rs 500 motor bremse 550, hvis alt er i orden ? Hadde jeg satt på rs 500 turbo og ikke bremset mer enn 400, hadde jeg blitt skikkelig skuffet :mad2: Når det gjelder arbeidet som er gjort fra Mountune på bilen/motoren, så er det ingen grunn til bekymring, har åpnet og kikket litt rundt og ifølge Jon J, helt rått :D Også ifølge Jon J går bilen helt som forventet med den turbo/grenrør som sitter der. Og da er vi tilbake til meningen med tråden : Er det noen kombinasjoner som gir mer i både pose og sekk, og som får plass innenfor varmedekslet :D Kjøper gjerne en wrc manifold og annen turbo, hvis det hjelper mer enn bare litt.

Edited by Herbst 1
Link to comment
Share on other sites

Off topic. men dette var en standar 4x4 motor.

Er det lov å spørre hva som befinner seg inne i motoren? Holdt på å kjøpe denne bilen selv.

Den er kostet på astronomiske summer, og poenget mitt er at jeg hadde forventet litt mer for den summen som er brukt på motor(forige eiers bror nevnte bortimot 500 000,- med to turer til england+ to bremsinger)

 

Når det gjelder Pectel er det ikke helt greit, hør med ringstad. Ellers er det vel greiest og ta motoren i bilen og ta ferja over til Uk der de har mye erfaring på disse ecu`ene.

 

Har en god del erfaring med diverse turboer, da jeg har jobbet med dette i mange år. Men orker ikke ta dette på forum med alt for mange forstå-seg-påere.

 

Har vi møttes foresten? Ikke greit med alle disse nicka, jobbet endel år på GIK, og kjenner noen av ford gutta i Kongsberg.

 

Tlf. 911 914 99

1986 sierra cosworth "gpa"

1980 escort 1600 sport

2006 BMW e60 520d

2000 Transporter t4 2,5 tdi

2002 Subaru wrx sti prodrive

1999 Honda Cbr 600f

2008 mitsubishi L200

Link to comment
Share on other sites

Off topic. men dette var en standar 4x4 motor.

Er det lov å spørre hva som befinner seg inne i motoren? Holdt på å kjøpe denne bilen selv.

Den er kostet på astronomiske summer, og poenget mitt er at jeg hadde forventet litt mer for den summen som er brukt på motor(forige eiers bror nevnte bortimot 500 000,- med to turer til england+ to bremsinger)

 

Når det gjelder Pectel er det ikke helt greit, hør med ringstad. Ellers er det vel greiest og ta motoren i bilen og ta ferja over til Uk der de har mye erfaring på disse ecu`ene.

 

Har en god del erfaring med diverse turboer, da jeg har jobbet med dette i mange år. Men orker ikke ta dette på forum med alt for mange forstå-seg-påere.

 

Har vi møttes foresten? Ikke greit med alle disse nicka, jobbet endel år på GIK, og kjenner noen av ford gutta i Kongsberg.

 

Tlf. 911 914 99

 

Motoren ble bygget på nye deler, org motoren fra den røde bilen går vistnok i bergens området. Innvending var det gr'a/wrc bunnpanne, underspyling, Mahle stempel. Std veiv og råder vil jeg tro, men vet ikke. Topp og roller barrel portet. dobble ventilfjærer, K2 innsugkam. Etter samtaler med første eier var den ihvertfall 3 ganger i England, siste gang i 2003. Hvis du søker på youtube "Mountune Escort Cosworth" kanskje du kjenner igjen bilen, har hatt den siden 1996. Kjenner alle Ford guttene i Kongsberg jeg og, hvis du ikke bor for langt unna får du ta en tur å kikke :)

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder RS500 turbo, har jeg også sett de blitt bremset over 400 hk hos Per med org motor grå dyser og chip, men skal ikke egentlig en std rs 500 motor bremse 550, hvis alt er i orden ?

Det har du nok.

Nei. Poenget med RS500 var potensialet i 550 hk turboen og intercooleren, men motoren måtte respec., bygges og utvikles før potensialet ble realisert.

Hadde jeg satt på RS500 turbo og ikke bremset mer enn 400, hadde jeg blitt skikkelig skuffet
Kan nærmest garantere skuffelse her. ALLE RS500 motorene ble respec. til svært lavt kompresjonsforhold.
Er det noen kombinasjoner som gir mer i både pose og sekk, og som får plass innenfor varmedekslet :D Kjøper gjerne en wrc manifold og annen turbo, hvis det hjelper mer enn bare litt.

Det avhenger at hvor mye mer du vil ha i posen og i sekken, men ja, det er intet problem. Avhengig av målet krever det mer enn bare eksosmanifold, turbo og den svært krevende prosessen det er mappe ett T6 i 4D optimalt.

 

Mahle stempel. Std veiv og råder vil jeg tro,

men vet ikke.

Alt originalt? Hvordan er da kompresjonsforholdet øket til 8,2:1?

Hadde ikke du og Jon J åpnet motoren og sett?

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Kan vel nevne at SCS/Harvey Gibbs har bygget og mappet flere motorer med mountune roller barrels og t6 med meget gode resultater. Mike Rainbird sin motor er et godt eksempel. Bremset vel noe over 500 med en kulelagret t4 og veldig god respons, Fullt trykk på 3500rpm.

 

Kanskje en tanke hvis man skal over fjorden? Han bygger som regel lav komp da..

Edited by Tore_TJ
Link to comment
Share on other sites

Alt originalt? Hvordan er da kompresjonsforholdet øket til 8,2:1?

Hadde ikke du og Jon J åpnet motoren og sett?

 

Mahle stempel ja, men om de er orginale vet jeg ikke. Skrudde ikke av toppen, da denne ikke svettet noe og alt så ut som nytt da bunnpanne ble tatt av :D Gikk utfra at motor ikke har gått stort da stack'en viste kun 850 mil.

Link to comment
Share on other sites

Tja, en del spesialløsninger der i gården og specet er litt annerledes nå. Motoren er jo en 2,2 med annen slag og borr og ;)

Tenkte på slikt som til tross for høyt nivå, høyt budsjett, Gibbs map, osv osv, så er komp. lav, ladetrykket beskrevet som lavt og resultatet er ikke 500 hk.

Hvordan hadde det gått med 8,2:1?

Hvorfor ble 7,4:1 valgt? Disse karene stod helt fritt til å gjøre nøyaktig hva de ville!

Slikt er ganske viktig å få med seg og ikke overse og/eller glemme.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

alltid gøy og titte litt og slå av en prat.

Kan jo sende nr og hvor du holder til på PM.

Hvilken bil sitter motoren i nå?

1986 sierra cosworth "gpa"

1980 escort 1600 sport

2006 BMW e60 520d

2000 Transporter t4 2,5 tdi

2002 Subaru wrx sti prodrive

1999 Honda Cbr 600f

2008 mitsubishi L200

Link to comment
Share on other sites

Tenkte på slikt som til tross for høyt nivå, høyt budsjett, Gibbs map, osv osv, så er komp. lav, ladetrykket beskrevet som lavt og resultatet er ikke 500 hk.

Hvordan hadde det gått med 8,2:1?

Hvorfor ble 7,4:1 valgt? Disse karene stod helt fritt til å gjøre nøyaktig hva de ville!

Slikt er ganske viktig å få med seg og ikke overse og/eller glemme.

 

Sånn sett ja. Den motoren er nå 7,2 i komp, peaker 2,4 bar og over 500hk :)

 

Fin reportasje i bladet ja, Men fikk inntrykk av at den var rimelig dau før 4000rpm. Mulig det var dårlig skrevet bare..

Link to comment
Share on other sites

Sånn sett ja. Den motoren er nå 7,2 i komp, peaker 2,4 bar og over 500hk :)

 

Fin reportasje i bladet ja, Men fikk inntrykk av at den var rimelig dau før 4000rpm. Mulig det var dårlig skrevet bare..

 

Stemmer det, men ble en god del bedre etter waste gate bytte, står vel om det i begynnelsen av tråden :D

Link to comment
Share on other sites

Som jeg prøvde å forklare i posten, så kan jeg godt si at den ikke akkurat går særlig bra hvis du ligger i 90 på 4 gir og gir gass, men jeg har vel ikke vært i en annen Cosworth som har gjort det heller, men utfra det Andreas forteller kan det virke som han har hatt det på tidligere utgaver av motoren. Mener også at den ikke har blitt mappet med t38 og 4 dyser, kun med 4 dyser og t34. Noen som har Cosworth som går bra i nevnte tilfelle ? :D

 

 

 

Det er gjort en sinnsyk jobb angående bensinsystemet, de har lagd et stort alu lokk på toppen av org tanken og i dette henger catchtank og bensinpumper, skulle hatt bilder, var skikkelig tøft :D

 

vel hvis jeg gjør det med min blir det sykehusopphold med nakkesleng, min funka fint fra 4 gir og 90 km. så det gjelder ikke alle cosworther, min bil har 675hk på hjula. 3.62 utveksling bak.

Edited by despomann

frode r

Link to comment
Share on other sites

T38 ser ut til å være enda værre enn man kunne driste seg til å frykte.

Fy xxxx for noe møkk. Ikke rart alle er misfornøyd.

En bilkjommi med grønndysecosworth kjørte, pga høye ladetrykk, etterhvert ihjel sin T34 turbo (49/70 mm)og fikk tak i en annen turbo. Denne "nye" turbon gikk med standard T3 turbinhjul, men hadde ett større 51/76 mm compressorhjul. ALT ble dårligerer. Var dette en utgave av T38 kanskje?

T38 bruker som fryktet T3 turbinhjul.

http://www.randbmotorsport.co.uk/shop/Details.asp?ProductID=358

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

T38 ser ut til å være enda værre enn man kunne driste seg til å frykte.

Fy xxxx for noe møkk. Ikke rart alle er misfornøyd.

En bilkjommi med grønndysecosworth kjørte, pga høye ladetrykk, etterhvert ihjel sin T34 turbo (49/70 mm)og fikk tak i en annen turbo. Denne "nye" turbon gikk med standard T3 turbinhjul, men hadde ett større 51/76 mm compressorhjul. ALT ble dårligerer. Var dette en utgave av T38 kanskje?

T38 bruker som fryktet T3 turbinhjul.

http://www.randbmotorsport.co.uk/shop/Details.asp?ProductID=358

 

Hvis du søker på passionford, finner du en del info om de forskjellige t38 turboene. Står ihverfall at de er avhengi av portet topp og "riktige" kamvalg, samt fungerer best med 4wd eksos manifold. :)

Link to comment
Share on other sites

Hvis du søker på passionford, finner du en del info om de forskjellige t38 turboene. Står ihverfall at de er avhengi av portet topp og "riktige" kamvalg, samt fungerer best med 4wd eksos manifold. :)

Kan du ikke linke til noen gode tråder?

Synd at KH feiger ut her og ikke ønsker å bidra.

Da tipper jeg at denne turboen nærmest er allergisk mot de vanlige trikammene pga. høyt baktrykk. Når dette er tilfellet blir man nødt til å ta riskokeroppskriftten og drive turboen med VARME. 2Wd manifolden har så stort overflateareal at den kaster bort alt for store mengder av dette til å være effektiv på ett slikt oppsett.

Dette avslører endel:

http://passionford.com/forum/ford-rs-cosworth-parts-for-sale/365549-universal-turbos-t38.html

http://www.area-six.co.uk/Dyno%20data.htm

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Kan du ikke linke til noen gode tråder?

Synd at KH feiger ut her og ikke ønsker å bidra.

Da tipper jeg at denne turboen nærmest er allergisk mot de vanlige trikammene pga. høyt baktrykk. Når dette er tilfellet blir man nødt til å ta riskokeroppskriftten og drive turboen med VARME. 2Wd manifolden har så stort overflateareal at den kaster bort alt for store mengder av dette til å være effektiv på ett slikt oppsett.

 

http://passionford.com/forum/general-discussion/373046-tt-t38.html

 

http://passionford.com/forum/general-discussion/372620-wrc-vs-4wd.html

 

Hvis du søker på "tt t38" er det 250 poster til om denne turboen :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...