Jump to content

2.8 MFI


vingebil_

Recommended Posts

Hallo. sliter med bilen nå om dagen.

Problemet er at den er skikkelig treg på gassen, og jo varmere motoren blir jo mindre gass får jeg gitt. Når motoren er driftsvarm så går den bare på tomgang. motoren reagerer ikke noe spesielt med startgass heller. hva kan dette være?

Link to comment
Share on other sites

tåler ikke gass uansett kald/varm nå. akk som om at den drukner, men om jeg kobler av bensinpumpa så stopper den med en gang, da kan den jo ikke få så mye bensin? da burde den i det minste gått såvidt uten pumpa skulle man tro?

har skifta plugger og målt gjennomgang i pluggkabler.

MEN, den mengdefordeleren, skal den fulge gassen uansett? for om jeg gir full gass så har den samme posisjon.

Link to comment
Share on other sites

vakuum lekasje? er ikke det en ting som kan skape mye problemer på disse innsprøytnigs systemene? mener å ha lest det i et bilblad en gang. riktignok om RST med MFI men det er vel samme ulla uansett

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Hallo. sliter med bilen nå om dagen.

Problemet er at den er skikkelig treg på gassen, og jo varmere motoren blir jo mindre gass får jeg gitt. Når motoren er driftsvarm så går den bare på tomgang. motoren reagerer ikke noe spesielt med startgass heller. hva kan dette være?

Det jeg alltid anbefaler alle med K-jet er å skaffe seg ett manometer på slange som har en liten banjo i enden, og en dobbel banjoskrue.

Man skrur ut banjoskruen som står midt på bensinmengdefordeleren, legger nedpå banjoen til manometeret og skrur begge deler fast igjen med den nye dobble banjoskruen.

Man har når full oversikt over det viktige styretrykket for når dette blir for høyt, da får man nøyaktig de problemene du beskriver her.

 

Å sjekke systemtrykket gjøres ved å skru manometeret fast alene med den originale enkle banjoskruen. Når du VET disse to trykkene med SIKKERHET, da man man spekulere i hva som er feilkilden.

 

trenger ikke nødvendigvis stoppe tvert om den har mye bensin i sylinderene? den går jo såvidt på tomgang og harker litt uten bensinpumpa tilkoblet :)

Det er pga at biler med K-jet har en akkumulator som sørger for ultrastabilt bensintrykk. Denne holder på trykket og mater på med små mengder bensin, selv etter at pumpen har stoppet. Ett godt system.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

da har jeg utforsket litt mere.

trykket i systemet med bare tenning på er 5bar, når jeg starter bilen så er det det samme trykket på tomgang, men når jeg gir gass så synker den rett ned til rundt 2 bar. (uten at motoren ikke øker noe spesielt turtall).

En ting til jeg også prøvde var å ta av og på jordingsledningen på rele'et til bensinpumpa(lagt opp ny krets selv), om jeg tar av å på den stikka så er det akkurat som om den går renere akkurat i det øyeblikket pumpa starter igjen.

Har også sjekket bensinrør/slanger, som var i orden.

Kan også legge til at om jeg holder full gass så kommer det stikkflammer tur potta og den skyter av luftfilterslangen innpå masefordeler. går reint om jeg holder jevn gass, gir jeg full pedal så bauler den, men ikke turtallsøkning...

Edited by vingebil_
Link to comment
Share on other sites

2,8 k-jet er ikke til å spøke med når det førstes begynner å kødde :huh: Før i tiden var det avansert, nå om dagen kaller man det omstendelig.

Men fungerer systemet prikkfritt, noe det dessverre ofte ikke gjør etter så mange år, så er det jo fortsatt litt stilig med 2,8 k-jet.

Åkkesom kan det kansje være en ide å prøve med en annen akkumulator. Er jo den som sørger for stabilt trykk, noe 2,8 MFI er veldig følsom for og helt avhengig av. Mener å huske at systemtrykket hele tiden skal være 5 bar. Dingsen sitter rett ved bensinpumpa bak ved tanken (i hvertfall på Granada).

 

Blir uansett bare tipping å svare på slikt når man ikke kjenner til systemets generelle tilstand, så sjekk ut denne linken. http://www.jorgen.tronderford.com/norske/manualen/k_jetro/k_jetro.htm

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

så man MÅ ha den for at systemet skal fungere ordentlig?

De på jobben trodde nemlig ikke jeg måtte ha den for at det sku funke skjønner du, så jeg har den ikke i det heletatt. jeg fikk tak i en, men når jeg sku sette den på plass så klemte jeg hull i den med fingern.. noe opprusta kan man si :)

når jeg henta bilen så var det hverken tank eller pumpe der, så dette er noe jeg har skaffet selv, fikk ikke høre noe av forrige mann om at man måtte ha den akkumulatoren for at bilen sku gå som den sku :)

Link to comment
Share on other sites

Akkumulator bør det være på mekanisk sprut ;) Men den er vel ikke tvingende nødvendig. Det den gjør er å opprettholde trykket når man stopper motoren, slik at det ikke danner seg "gasslommer" som gjør det vanskelig å få start på varm motor. I tillegg demper den pulseringene fra bensinpumpa, slik at bensintrykket blir jevnere.

Men sjekk ut linken jeg redigerte inn i svaret over mens du postet. Står mye matnyttig om k-jet der ..

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

da har jeg utforsket litt mere.

trykket i systemet med bare tenning på er 5bar, når jeg starter bilen så er det det samme trykket på tomgang, men når jeg gir gass så synker den rett ned til rundt 2 bar. (uten at motoren ikke øker noe spesielt turtall).

En ting til jeg også prøvde var å ta av og på jordingsledningen på rele'et til bensinpumpa(lagt opp ny krets selv), om jeg tar av å på den stikka så er det akkurat som om den går renere akkurat i det øyeblikket pumpa starter igjen.

Har også sjekket bensinrør/slanger, som var i orden.

Kan også legge til at om jeg holder full gass så kommer det stikkflammer tur potta og den skyter av luftfilterslangen innpå masefordeler. går reint om jeg holder jevn gass, gir jeg full pedal så bauler den, men ikke turtallsøkning...

Bra at du har sjekket og avdekket alvorlige feil og mangler.

Det der er jo katastrofe. Mellom bensinfilteret og bensinmengdefodeleren skal bensintrykket ALDRI være under 5,0 BAR!

K-jet krever en seriøs bensinpump og en vanlig EFI innsprutspumpe er i de fleste tilfeller alt for dårlig.

En bilkjommi kjørte K-jet uten akkumulator og hovedproblemet er oppstarten, men hovedgrunnen til de fleste problemer er alt for elendig bensinpumpe. Han karen her endte til slutt opp med "en hel haug" med EFI pumpe før problemet ble løst. Jeg anbefaler KUN BOSCH K-jet pumpe, Cosworth pumpe eller 044 pumpe til 2,8 MFI.

 

Grunnen til at det fusker å skyter er ALT for lite bensin. Åpningstrykket på dyser er forresten ca. 3,7 BAR så disse skal lukke når trykker blir lavere enn dette. Med 2,0 BAR bensintrykk burde den ikke gå idet hele tatt.

 

2,8 k-jet er ikke til å spøke med når det førstes begynner å kødde :huh: Før i tiden var det avansert, nå om dagen kaller man det omstendelig.

Men fungerer systemet prikkfritt, noe det dessverre ofte ikke gjør etter så mange år, så er det jo fortsatt litt stilig med 2,8 k-jet.

Åkkesom kan det kansje være en ide å prøve med en annen akkumulator. Er jo den som sørger for stabilt trykk, noe 2,8 MFI er veldig følsom for og helt avhengig av. Mener å huske at systemtrykket hele tiden skal være 5 bar. Dingsen sitter rett ved bensinpumpa bak ved tanken (i hvertfall på Granada).

 

Blir uansett bare tipping å svare på slikt når man ikke kjenner til systemets generelle tilstand, så sjekk ut denne linken. http://www.jorgen.tronderford.com/norske/manualen/k_jetro/k_jetro.htm

Nja, jeg har hatt ett par K-jet biler som folk har slitt medav diverse årsaker. Hvis man ser til at man har:

1. En K-Jet bensinpumpe som fungerer slik den skal.

2. Ett nytt bensinfilter.

3. Ett manometer tilkoblet senterutaket på beninsmengdefordeleren.

4. Lagt alle dysen i hver sin flaske, flyttet platen i konen til fullt utslag og sett at dysene dusjer som de skal.

 

Da vil motoren funke greit i de fleste tilfeller. :)

 

Etter 20 år og 10 000 vis av liter med bensin så gjør nok de originale dysene med all sannsynlighet IKKE! dette, og derfor anbefales alltid følgende VURDERT:

http://www.summitracing.com/parts/BCH-0437502047/Application/?prefilter=1

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Var nok ikke bensintrykket som var problemet.

trodde kanskje det kunne være dysene som ikke forstøvet bensinen bra nok, så istedet for å slite med å få tak i dyser, så fikk jeg tak i en komplett motor som jeg visste var i orden og satte i den, uten noe hell vel og merke..

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...