Jump to content

Ekstravarmer på Kuga


obbe

Recommended Posts

når eg stiller inn ekstravarmeren min, har eg ikkje startstrøm lenger, då er det berre nesten at startaren dreg rundt, er det nokon som veit kor mykje straum denne dreg, eller kan det vera noko som er feil, det kjem fram eit motorsymbol på dashbordet men verkstedet fant ingen feil.

Link to comment
Share on other sites

Ekstravarmeren trekker STORE mengder strøm.

Det er veldig viktig at batteriet på desse bilene blir ladet opp tilstrekkelig.

Viss det er problem med lite strøm på batteriet kan det ta inntil en uke med vedlikeholdslading før batteriet er fulladet.

Dette med kraftig lader. Og nå i kulden er jo batteriene enda svakere pga. lavere effekt i kulden.

Batteriene som står i desse bilene er kravstore når det kommer til lading, men til gjengjeld vanvittig kraftige. Og tåler meget stor strømtilførsel fra dynamo.

Dersom varmeren blir brukt for mye i forhold til det som er anbefalt, spesielt nå når det er kaldt, vil dette kunne tappe batteriet.

Så det er viktig å følge anbefalingene ang. bruk av varmer.

 

Men det kan godt være du bør få deg et nytt batteri.. For problemet ditt vil ikke bli bedre uten at noe blir gjort.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Ekstravarmeren trekker STORE mengder strøm.

Det er veldig viktig at batteriet på desse bilene blir ladet opp tilstrekkelig.

Viss det er problem med lite strøm på batteriet kan det ta inntil en uke med vedlikeholdslading før batteriet er fulladet.

Dette med kraftig lader. Og nå i kulden er jo batteriene enda svakere pga. lavere effekt i kulden.

Batteriene som står i desse bilene er kravstore når det kommer til lading, men til gjengjeld vanvittig kraftige. Og tåler meget stor strømtilførsel fra dynamo.

Dersom varmeren blir brukt for mye i forhold til det som er anbefalt, spesielt nå når det er kaldt, vil dette kunne tappe batteriet.

Så det er viktig å følge anbefalingene ang. bruk av varmer.

 

Men det kan godt være du bør få deg et nytt batteri.. For problemet ditt vil ikke bli bedre uten at noe blir gjort.

fann ut idag at varmetråder både foran og bak slår seg på automatisk, og då har eg berre 12 volt på bat. når motoren går, slår eg desse av so har eg 14v kan vera dette som har vore rota til problema.

Link to comment
Share on other sites

Det er sikkert ikke dumt å slå av de når en starter, den cugaen jeg lånte nå er 3 mnd gammel og eieren hadde fått streng beskjed om å ikke bruke ekstra varmeren ved korte kjøreturer for da ville batteriet tappe seg.

Og en måtte gå inn på menyen å slå på AUX HEATER å ha denne på på vinteren.

Link to comment
Share on other sites

Ekstravarmeren trekker STORE mengder strøm.

 

En D5W SC varmer bruker 40 Watt i timen. Det er IKKE mye strøm. Det som bruker strøm når varmern går, er vifta inni bilen, og på dagens biler, at canbus våkner.

Selvfølgelig vil dette bli en utregning i form av lading mot forbruk.

Siden du også jobber på fordverksted, så merker du nok det samme som meg, og det er at ford sliter med varmerbruk og strøm. Generelt sett så merker jeg at mye av fordbilene har strømproblemer, uavhengig av bruk av varmer eller ikke. Samme feil er for eks på masse biler som ikke har aux heater. Da er det ganske lett å se at dette ikke er varmerns feil.

Etter min erfaring så ligger strømproblemet i orginalbatteriet. Disse har vi mye problemer med og bytter ut masse batterier på garanti, på relativt nye biler, da de ikke lenger tar til seg strøm på riktig måte, både ved lading med lader og når bilen går. Da bytter vi til batterier fra andre leverandører og da er problemet borte for kunden.

 

Jeg har akkurat samme varmer på bruksbilen min, toyota hiace. Der kan varmern lett gå i 4-5 timer, uten antydning til startproblemer.

Rart at jeg da ikke har strømproblemer? Dette kommer av at jeg har skikkelige batterier.

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

Er skriv på dette, med omprogramering av varmer, for å spare strøm, mener den da kutter ut varmetrådene bla.

 

Breda: Hvordan får dere byttet batteri leverandør på garanti jobber??

 

Ble kanskje skrevet slik at det kunne misforståes. Mente å få fram at vi bytter mange batterier på garanti pga feil, og det andre jeg skrev er kunder vi bytter for, som vil ha annet batteri. Det går da ikke på garantien. Men da er også feilen borte.

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

Oki, slik ja. Ford er blitt nokså strenge på hvilken deler, som blir brukt på garanti, visst man ikke har best bolter og muttrer, som skal skiftes med en jobb, så kan det hende man ikke får full garanti dekning. De følger også med på hvilken deler, som blir kjøpt inn av forhandlere, så man kan ikke bare føre på dele nr.

Vi har også byttet mangen batteri, men de har holdt etter å få nye org batteri og nyeste programvare

Link to comment
Share on other sites

Jeg har akkurat samme varmer på bruksbilen min, toyota hiace. Der kan varmern lett gå i 4-5 timer, uten antydning til startproblemer.

Rart at jeg da ikke har strømproblemer? Dette kommer av at jeg har skikkelige batterier.

 

 

Men så har Hiacen din 2 batterier også. Hjelper litt det.

Link to comment
Share on other sites

Oki, slik ja. Ford er blitt nokså strenge på hvilken deler, som blir brukt på garanti, visst man ikke har best bolter og muttrer, som skal skiftes med en jobb, så kan det hende man ikke får full garanti dekning. De følger også med på hvilken deler, som blir kjøpt inn av forhandlere, så man kan ikke bare føre på dele nr.

Ja, dette er jeg veldig klar over, med tanke på at jeg jobber med det. Men det er ikke til å skjule at de orginale fordbatteriene er dårlige. Det er jo de som er strømmen i bilen som blir borte. Og biler med andre batterier blir jo bra. Er jo dette jeg vil fram til, når det skrives lengre opp at varmern bruker så mye strøm etc.

Feilen er ikke varmern og bruken av den.

 

Men så har Hiacen din 2 batterier også. Hjelper litt det.

Det har den. 2 Skikkelig exide batterier, som gjør jobben sin.

Men ford har fortsatt ett problem med strøm i mye av bilene sine, med orginale batterier.

Hvis du deler tiden varmern min går, på to batterier, så får du fortsatt 3-4 ganger så mye brennetid enn en mondeo/kuga/c-s max klarer. Mener du fortsatt at mine to batterier er hele løsningen? Hvis du svarer ja nå, så tror jeg ford norge vil snakke med deg. :)

 

Den har heller ikke varmetråder framme og bak, som starter automatisk vil jeg tro

varmetråd bak har den, men de starter seff ikke når varmern starter.

Og selvfølgelig bruker det mindre strøm.

 

 

Uansett så er erfaringen min fra masse sånne jobber, med biler som har strømproblemer, at det orginale batteriet er superdårlig.

Da er det dumt at mye annet får skylden. De bilene det er snakk om her har jo mye utstyr som bruker mer strøm. Men da må jo også batteriet være dimensjonert der etter, eller pcm programmering av ting som er unødvendig eller bruker mye strøm må endres.

Har hatt masse connect`er, med varmer som ikke går via kjørecomputer, eller canbus. De også med strømproblemer.

Og hva er likheten mellom de og alle de andre bilene.

Jo, batteriet.

Edited by Breda

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

fann ut idag at varmetråder både foran og bak slår seg på automatisk, og då har eg berre 12 volt på bat. når motoren går, slår eg desse av so har eg 14v kan vera dette som har vore rota til problema.

 

Dette er noe ford verkstedet fikser for deg.

På s-max, galaxy og mondeo blir dette fikset med nyeste software til varmeren.

På kuga er det litt annerledes der må man gå inn med IDS (diagnose app.) og velge bort at varme i rutene skal starte automatisk.

Link to comment
Share on other sites

En D5W SC varmer bruker 40 Watt i timen. Det er IKKE mye strøm. Det som bruker strøm når varmern går, er vifta inni bilen, og på dagens biler, at canbus våkner.

Selvfølgelig vil dette bli en utregning i form av lading mot forbruk.

Siden du også jobber på fordverksted, så merker du nok det samme som meg, og det er at ford sliter med varmerbruk og strøm. Generelt sett så merker jeg at mye av fordbilene har strømproblemer, uavhengig av bruk av varmer eller ikke. Samme feil er for eks på masse biler som ikke har aux heater. Da er det ganske lett å se at dette ikke er varmerns feil.

Etter min erfaring så ligger strømproblemet i orginalbatteriet. Disse har vi mye problemer med og bytter ut masse batterier på garanti, på relativt nye biler, da de ikke lenger tar til seg strøm på riktig måte, både ved lading med lader og når bilen går. Da bytter vi til batterier fra andre leverandører og da er problemet borte for kunden.

 

Jeg har akkurat samme varmer på bruksbilen min, toyota hiace. Der kan varmern lett gå i 4-5 timer, uten antydning til startproblemer.

Rart at jeg da ikke har strømproblemer? Dette kommer av at jeg har skikkelige batterier.

 

 

Selvfølgelig er det ikke selve ekstravarmeren som er den store synderen, men alt som følger med i bruk av denne.

Enklere å fortelle kunden at det er enkelt og greit feil/mye bruk av varmeren som er grunnen til at bilen blir tappet for strøm.

Men ja, det er et sammensatt problem med flere årsaker.

Hovedårsaken til desse problemene er jo at bilene rett og slett ikke er laget for det kalde nord mtp. kulde.

Programvaren har ikke tatt høyde for den kulden vi opplever her nord når det kommer til lading, strømforbruk etc.

Men dette holder heldigvis representanter fra Ford i Norge, Sverige, Finland etc. på med nå. Å få ingeniørene i Tyskland til å skjønne at dette er et reelt problem. Og det virker :)

Det blir stadig nye tiltak mot desse problemene, og det blir brukt mye ressurser for å få bukt på desse problemene.

 

Ang. batteriproblematikken har jeg stikk motsatt oppfatning som deg :)

Ja, det har vært en god del problemer med batteriene, men slik jeg ser det er det langt fra kun batteriene sin feil.

Hovedårsaken til at så mange batteri blir byttet er programvaren. Batteriene blir ikke tilstrekkelig oppladet siden det for skjelden blir innfridd alle krav til optimal lading. At temp. etc. spiller for stor rolle på hvor god ladingen er.

Dette er noe av det som har blitt fokusert mest på i forbindelse med å få bukt med desse problemene.

Og når desse batteriene ikke blir optimalt ladet så tar det jo som kjent veldig lang tid før man får de ladet optimalt.

Et nedtappet batteri kan kreve opp til en uke med kraftig vedlikeholdslading før det er på topp.

Og et utladet batteri kommer seg aldri helt opp på topp.

Derfor blir batteri heller byttet enn å prøve å repareres, fordi det er det eneste som er gjennomførbart.

Det er jo noen veldig gode batteri, men tilførselspenningen må jo så høyt at batterisyren koker for at de skal motta optimal lading.

Da sier det seg selv at kravene til et velfungerende ladesystem er store.

Og når man bytter til batteri som ikke er beregnet på å tåle koke-lading slik desse silver-kalsium batteriene gjør, blir det fort problemer.

 

Biler som har hatt batteriproblem som det har blitt byttet til andre typer batteri, har ikke blitt bedre hos oss.

Men med nye org. batteri og ny omprogrammering har de blitt bra.

 

Hovedproblemet er ikke selve batteriene slik jeg ser det, men styring av ladesystemet som ikke er tilstrekkelig tilpasset nordisk klima.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

ja, dette er jo ett kjent problem. Men jeg har hatt mye biler tilbake, etter å vært innom og fått pcm omprogrammert og nytt batteri, så er feilen fortsatt der.

Edited by Breda

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

Hvor store batteri setter dere inn da? De org på de fleste bilene her, er 80amp

Orginalbatteriet, finisnr 1426522 blir byttet ut med varta 110 A.

Edited by Breda

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

Enig med Escort RST WRC her. Problemet er at ingen av disse batteriene er skikkelig oppladet når bilene ankommer forhandler, og ei natt med en vedlikeholdslader er for lite. Må "kokes" disse batteriene, men når du først har fått batteriene på topp, så blir de der.

Over til fienden...

Link to comment
Share on other sites

Jeg hentet meg nettopp en 2010 Focus stv. og på denne slår varmetråder foran og bak seg automatisk på når jeg starter bilen. Ligger dette inne i programvaren eller kan jeg gå inn i menyen og slå det av? Og er det slik at de slår seg på under en viss temperatur? Bør man også la ekstravarmeren (aux heater) være aktivert uansett hvordan man bruker bilen?

Link to comment
Share on other sites

Enig med Escort RST WRC her. Problemet er at ingen av disse batteriene er skikkelig oppladet når bilene ankommer forhandler, og ei natt med en vedlikeholdslader er for lite. Må "kokes" disse batteriene, men når du først har fått batteriene på topp, så blir de der.

 

Helt sant.

Slike batteri som er ladet skikkelig er knallgode..

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Jeg hentet meg nettopp en 2010 Focus stv. og på denne slår varmetråder foran og bak seg automatisk på når jeg starter bilen. Ligger dette inne i programvaren eller kan jeg gå inn i menyen og slå det av? Og er det slik at de slår seg på under en viss temperatur? Bør man også la ekstravarmeren (aux heater) være aktivert uansett hvordan man bruker bilen?

 

Man må inn med IDS (diagnose app.) for å skru av dette, den er styrt av utetemp ja.

 

Aux heater er jo kjørevarmeren, har du mye småkjøring er det ikke anbefalt å ha den på hele tiden da den ikke får gått lenge nok. Kjører du turer på 20-30min eller mer er det ikke noe problem å ha den på.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...