Jump to content

"Chip" til T25 Escort Cosworth


Aero*

Recommended Posts

Hei,

 

Lurer på åssen det er å få tak i original "chip" til T25 Escort Cosworth, om det er noen her som har en brukt en eller vet om et sted de selges?

Kontaktet 909Motorsport for å høre om de kunne skaffe denne, fikk til svar at denne var vanskelig å få tak i.

 

Driver og skal kjøpe min første Cosworth og har bestemt meg for at den skal være original ettersom dette går mer en bra nok for meg i første omgang.

Bilen skal brukes til og fra jobb hver dag så må også være relativt driftsikker.

 

Har sett litt på denne bilen:http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=25926665

Noen som har noen kjennskap til denne? Skal visstnok ha gått i Kristiansand før.

 

Kom gjerne med forslag til andre biler som er til salgs, Sierra eller Escort.

 

Mvh. Petter. :)

Edited by Aero*

-1988 Ford Sierra Cosworth

-1992 Ford Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Orginal chip for å få helt orginal effekt? T25 har eec-iv motorstyring, så vist den er chipet skrur du bare løs chipen, som sitter på baksiden av hjernen.

Da går den tilbake til den orginale programmeringa, som ligger i en chip som aldri trenger å fjernes for chiptrimming. Vist det er byttet dyser, og eventuelt andre komponenter, så må du bytte de til orginal også.

 

Mao så får du ikke kjøpt orginal chip til t25. Da må du nesten bytte hele hjernen, eller lodde inn en ny en.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Er jo ikke orginal den bilen der da. Skal du kjøpe deg cosworth så bruk god tid å få bilen sjekket av folk med peilig eller naf eller lignene..

Finnes et par brae biler her på forumet til salgs, så ta en titt der :)

Mvh. Trones...
87. Merkur XR4TI.
06. Ford Focus 3 dørs. MS Sport. (til salgs.)

69. Ford Capri 1600GT. 80. Ford Fiesta(til salgs). 08. Ford Mondeo 2.0 tdci.

 

HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan refineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.
 

Link to comment
Share on other sites

Orginal chip for å få helt orginal effekt? T25 har eec-iv motorstyring, så vist den er chipet skrur du bare løs chipen, som sitter på baksiden av hjernen.

Da går den tilbake til den orginale programmeringa, som ligger i en chip som aldri trenger å fjernes for chiptrimming. Vist det er byttet dyser, og eventuelt andre komponenter, så må du bytte de til orginal også.

 

Mao så får du ikke kjøpt orginal chip til t25. Da må du nesten bytte hele hjernen, eller lodde inn en ny en.

 

Ok, skjønner. Regnet med at chipen måtte byttes ut med en original en ettersom 909 Motorsport sa den var vanskelig og få tak i.

 

 

Er jo ikke orginal den bilen der da. Skal du kjøpe deg cosworth så bruk god tid å få bilen sjekket av folk med peilig eller naf eller lignene..

Finnes et par brae biler her på forumet til salgs, så ta en titt der :)

 

Klar over at den ikke er original, men er relativt lite som må gjøres for og få original effekt igjen. :)

Bilen står jo ganske langt unna her jeg bor, så derfor er nok en Naf test veldig aktuellt før jeg bestemmer meg for å dra oppover. ;)

-1988 Ford Sierra Cosworth

-1992 Ford Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Av erfaring så er ikke en naf test noe å gå utifra. De ser ofte kun på det tekniske. Få en som har erfaring med cosworth til å gå over bilen.Tok naf test på en escort rs turbo for mangen år siden.Jeg fikk da mast meg til å få være med mens de sjekket den.Etter de hadde sjekket det de mente var aktuelt å sjekke,så lurte jeg på om rusta i gulvet bak setene og at bilen var skjøtet ikke var av betydning? Beskjeden var at slikt var av liten betydning ved salg av en så gammel bil :shutup:

Link to comment
Share on other sites

Kontaktet 909Motorsport for å høre om de kunne skaffe denne, fikk til svar at denne var vanskelig å få tak i.

Hmm! :glare:

http://www.motorsport-developments.co.uk/retail_search.asp

http://shop.motorsport-developments.co.uk/custom-calibrated-chip-for-l8-weber-ecu-421-p.asp

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Hmm? Kan ikke se at jeg skjønner nytten av en L8 chip til en eec-iv hjerne, eller den trimmchipen de tilbyr til t25/t28 escosen.

 

Som sagt ved chiping av eec hjerner bytter man ikke Intel prosessoren, som "tilsvarer" eprom i Weber-Marelli motorstyringa.

Alt av info man måtte finne på å pakke innpå chipen til eec hjernen overstyrer det som ligger i den orginale programmeringa. Resten hentes fra den orginale programmeringa. Ønsker man f.eks bare å bytte til større dyser, og ikke gjør noen andre mods, så reskalerer man for alle funksjonene som trenger det.

Dette i kontrast til eprom chiping der man bytter ut den orginale programmeringa.

For de som har interessen så finner man mer info om Ford sine EEC motorstyringer her :)

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Av erfaring så er ikke en naf test noe å gå utifra. De ser ofte kun på det tekniske. Få en som har erfaring med cosworth til å gå over bilen.Tok naf test på en escort rs turbo for mangen år siden.Jeg fikk da mast meg til å få være med mens de sjekket den.Etter de hadde sjekket det de mente var aktuelt å sjekke,så lurte jeg på om rusta i gulvet bak setene og at bilen var skjøtet ikke var av betydning? Beskjeden var at slikt var av liten betydning ved salg av en så gammel bil :shutup:

Hvis jeg finner ut at jeg skal ha denne bilen så skal jeg antagelig ha med meg en som har erfaring ifra Sedan Cosworth oppover ja..

Han som har bilen har tilgang på bukk, så skulle få se under den hvis jeg bestemmer meg for denne bilen.

 

Men utifra det du sier høres det jo ut som noen som ikke har gjort jobben sin ordentlig..

Det er tross allt noen kroner i flybiletter for å få sett på den, så føler at en naf test ihvertfall vil gi meg en litt bedre pekepinn på om det er verdt å dra oppover for og se på den.

-1988 Ford Sierra Cosworth

-1992 Ford Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Hmm, du sier kanskje noe der.. Har faktisk ikke fallt meg inn å spørre selger om dette. :)

For etter det jeg har klart å lese meg fram til på nettet så setter Ford eec-iv motorstyringa en "sperre" på 300 hk.

Leste også en annen plass at den kun klarte å levere 265 hk, så noe større chip en steg 1 var bortkastet med mindre du bytta motorstyring.

-1988 Ford Sierra Cosworth

-1992 Ford Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...