Jump to content

2wd cosworth - høyt turtall, for mye bensin


spN

Recommended Posts

Hei,

 

Hadde tidligere et registerhavari på min 2wd cosworth.

Har byttet et par ventiler, så nå er alle tett. Skiftet også ventilløfterne da dem begynte å bli dårlige.

 

Når jeg nå skulle starte bilen, putrer den en del før den starter (merket at turtall gikk opp til og litt over 1000 rpm når jeg kjørte på starter?), og når den omsider starter, går den opp og holder seg på 2000rpm. Den bruker også veldig mye bensin, lukter mye bensin av eksos, faktisk litt av oljepåfyllinga også. Har gått over å sjekket at alle kontakter og vakuumslanger er ok.

Motoren tikker litt også, men ikke farlig mye. Blir ikke bedre når motor nærmer seg driftstemp heller..

 

Noen som har tips?

 

 

Er det forresten kanskje mulig at jeg har satt innsug og eksoskam om hverandre??

 

 

/Espen

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Hadde tidligere et registerhavari på min 2wd cosworth.

Har byttet et par ventiler, så nå er alle tett. Skiftet også ventilløfterne da dem begynte å bli dårlige.

 

Når jeg nå skulle starte bilen, putrer den en del før den starter (merket at turtall gikk opp til og litt over 1000 rpm når jeg kjørte på starter?), og når den omsider starter, går den opp og holder seg på 2000rpm. Den bruker også veldig mye bensin, lukter mye bensin av eksos, faktisk litt av oljepåfyllinga også. Har gått over å sjekket at alle kontakter og vakuumslanger er ok.

Motoren tikker litt også, men ikke farlig mye. Blir ikke bedre når motor nærmer seg driftstemp heller..

 

Noen som har tips?

 

 

Er det forresten kanskje mulig at jeg har satt innsug og eksoskam om hverandre??

 

 

/Espen

 

Første tanken som slår meg er evt falskluft? og om den får falskluft fra bensintrykksregulatoren som da gjør at den gir høyere bensintrykk enn det motoren skal ha på tomgang, så den går fet og lukter bensin.

 

men dette bir egentlig tipping fra min side, men det er jo for gjort å sjekke etter falskluft:closedeyes:

 

-Alexander

Link to comment
Share on other sites

Det var det første som slo meg også, men har gått over alt mange ganger, prøvd å tatt av diverse kontakter og sett om det ble noe forskjell. Men alt er ok virker det som.

 

Alt fungerte og har alltid fungert utmerket på denne bilen. Aldri hatt noe problemer, og alltid startet uansett..

Link to comment
Share on other sites

tenkte mer på falskluft angående vakuum og slikt. Skal låne meg en trykktester for å sjekke lekkasjer senere... :)

 

Hvordan er det forresten kammene skal stå? Hvilken er innsugskam og hvilken er eksoskam..?

Link to comment
Share on other sites

tenkte mer på falskluft angående vakuum og slikt. Skal låne meg en trykktester for å sjekke lekkasjer senere... :)

 

Hvordan er det forresten kammene skal stå? Hvilken er innsugskam og hvilken er eksoskam..?

 

gå over alle slanger og pakninger med startgass :)

ingen anelse angående kammene

 

-Alexander

Link to comment
Share on other sites

http://passionford.com/forum/ford-sierra-sapphire-rs500-cosworth/203223-are-cosworth-inlet-and-exhaust-cams-interchangeable.html

 

det er forskjell på di. hvis du har innsug å eksos feil så vil det gå, men veldig dårlig. det går visstnok helt strøkent hvis du setter de 180grader feil. altså bytt om kammene, men sett merkene utover. så hadde kanskje sjekka om de står feil...

 

les i tråden hva "diva" og "tabetha" sier. de har visstnok god peil der =)

 

å som alelys her sier: bare å gå over med startgass =) da finner du lekasjer med en gang =)

Link to comment
Share on other sites

Innsugskammen har en ekstra "rille" nedgravert rundt hele kammen på 4-5 forskjellige steder langs kammen- Ser det lett om du har de siden av hverandre. Har hørt det går an å sette de motsatt og få liv i den med ett ruskete resultat, så kan være det som har skjedd.

 

Edit: Men på symptomene synes jeg ikke det høres naturlig ut. Ser ikke helt hvorfor den skal drukne i bensin av den grunn... Sjekk sensorene dine. Spes den blå i bakkant på toppen.

Edited by a.nilsen

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

Takk for flere gode tips. Mener jeg satte kammen med "spor" i på innsugssiden, men må nok sjekke for å være sikker.

 

Har riklet godt på alle kontakter, samt tatt kontakter av og på for å se forskjell. Skal sjekke opp i det med kammene når jeg har tid, og se bedre over alle kontakter/sensorer.

 

Litt merkelig at dette plutselig skulle skje, da den har gått særdeles bra og fint hele tiden. Men men, alt er mulig :)

Link to comment
Share on other sites

prøv å ta av ledningen på vanntemp sensoren og kortslutt den.. starter den lettere med den kortsluttet vet du hva du må bytte ;)

"Jeg brukte utallige summer på damer, fyll og raske biler. Resten sløste jeg bort!"

George Best

Link to comment
Share on other sites

du ser ikke spora der vel..for spora er jo i lagerbanene på kambukkene.

 

dette her lukter nok ett jesus prosjekt.hva er det med folk som tror dem kan skru og som jaller sammen noe og satser på at det går greit.folk må begynne å lære seg å skru å tenke på konsekvenser for sine egne ting.kan ikke forstå det.

 

ikke noe spesielt retta mot trådstarter..men blir så oppgitt over alle jalla tingene som er her inne og seff andre forum.

gjør litt forskning før man setter i gang me motor bygg og overhalinger..så slipper man mange idiot feil fordi man ikke har peiling.dette er jo også grunnen til at det er så mye dårlig ute blandt cosworthene som igjen gjør at cosworth får ett dårlig rykte for å være dårlig og sånne ting.skjerpings folkens:) :P

 

håper forøvrig du finner utav feilen på bilen din.er ikke lett å si over nett hva som kan være galt.

men du må iafall være sikker på timing på register før du gjør noe som helst mer.er ikke den rett så hjelper det ikke hvor mye du feilsøker på el komponenter.

Link to comment
Share on other sites

nei var ikke ment direkte nei.bare generellt overaska over kompetanse og holdninger til mange folk.

syns bare det er så dumt å se av og til at det er så mye jalla greier innen cosworth miljøet,og ford miljøet.men sier ikke at alle er sånn..er heldigvis mange som er både flinke og sitter på mye kompetanse.men er ofte langt imellom disse.

 

ett tips...var borti engang at en gasspjeld sensor kødda seg til slik at motoren gikk myyyyyyye opp på tomgang..det var forøvrig mer enn bare opp til 2000...den gikk vel opp på 4-5000omdr...fikk skifta den dengang og den ble iorden.

Link to comment
Share on other sites

nei var ikke ment direkte nei.bare generellt overaska over kompetanse og holdninger til mange folk.

syns bare det er så dumt å se av og til at det er så mye jalla greier innen cosworth miljøet,og ford miljøet.men sier ikke at alle er sånn..er heldigvis mange som er både flinke og sitter på mye kompetanse.men er ofte langt imellom disse.

 

ett tips...var borti engang at en gasspjeld sensor kødda seg til slik at motoren gikk myyyyyyye opp på tomgang..det var forøvrig mer enn bare opp til 2000...den gikk vel opp på 4-5000omdr...fikk skifta den dengang og den ble iorden.

heheh, ja skjønner godt hva du mener :) kjipt å se på for oss som vil ta vare og bryr seg litt om bila sine.. Nå skal det jo sies at jeg blir nok å ta godt vare på denne, er en org 2wd, meget tight og fin både i gir og drivverk, går godt, veldig lite rust osv.

 

 

nok off topic - skal få sjekka opp i forhold til alle tips jeg har fått så snart jeg har tid :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...