Jump to content

Rust i dører MKIII


TheTH

Recommended Posts

Har lest mye om at Ford har blitt fryktelig strenge ang. utbedring av den velkjente dørproblematikken på innsiden, der kittet løsner og der oppstår rust bak.

 

Nå har det oppstått på min 2004-modell, og når jeg leser det med liten skrift dukker dette med karosserikontroll opp. Kikker i serviceheftet og finner kun ett stempel! Ikke engang i garantiperioden har merkeverksted stemplet for karosserikontroll, og den ene gangen det er stemplet var i mitt eie, men jeg har aldri hørt et pip på service om denne karosserikontrollen på service. Selv den gangen de har tatt den! Her er det svikti i systemet, og min historie er åpenbart ikke unik.

 

Regner med blankt avslag på reklamasjon, men derfor lurer jeg veldig på hvor mye dette typisk vil koste meg? Ser ut til å gjelde to dører.

 

Hva har dere andre med blankt avslag måtte ut med?

 

Ang. garantibestemmelsene er kontrollen kanskje fair, så lenge verkstedene er nøye med dette punktet på service. Men produksjonsfeil er produksjonsfeil uansett. Kanskje kunne kontrollen avdekket skaden noe tidligere, men den ville jo ha oppstått enten kontrollen ble utført eller ei. Foreslår Ford spleiselag vil jeg nok akseptere det, men googlingen i kveld gjør meg ikke akkurat optimistisk.

Link to comment
Share on other sites

Kaross kontrol inngår i servie og skal utfylles på eget skjema, ved evt rust eller skader, skal det ikke skrives inn og stemples i servicehefte, før dette er utbedret.

Mazda har mye værre rust skader enn Ford, vi selger begge deler på jobben, og har hatt mangen Mazdaer, der de må skifte baksjermer og div sveiste deler, har komt på opptil 150tusen i rep kostnader. Ford rusten er på skrudde deler,

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg har jo skjønt det nå, at man selv må be om det. Hadde jeg visst dette hadde jeg jo aldri kjøpt bilen. Jeg så at serviceheftet var komplett, men hadde ikke gjort hjemmeleksa godt nok til å sjekke stempler for karosserikontroll.

Regner med at merkeverksted takserer skaden med gaffel, og siden all form for garanti nå åpenbart er borte vekk, kan jeg jo like gjerne bruke uavhengig og rimeligere karosseriverksted.

Spent på hva det vil koste å rive av kittet, sandblåse, grunne og lakke dette. Kan det være 2000 pr dør? 5000 pr dør?

Kan sikkert få dører for 2500 spenn på høggern, men har ikke peiling på hvordan man bytter over kledning og får det hele sammen...

Link to comment
Share on other sites

rust i kittet på dører i mondeo og focus fra 02-04/5 var det typisk at dørene ble byttet som garanti pga at de tok å brukte kitten til mercedes og etter hva jeg har skjønt har de gått bort fra det ,mercedes bruker samme møkka enda (jobbet på lakkverskted som har rep på merc)

angående dørgarantien tror jeg man måtte si ifra selv, alle type dører var utsatt for dette (fram og bakdører+ bakluke ble alltid bytta hos ford)

 

om du skal hente dører fra en annen bil sjekk om de har blitt lakket om,da er de hvertfall blitt bytta ut i dører med ordenlig kitt :)

angående deksler på dørene er det egentlig rimelig enkel jobb, alt sitter skrudd minus tettningsplasten inne i dørene som sitter limt, dette tar du en tapetkniv og kutter bort :)

Mvh Morten

 

2005 focus 2.0 sport combi MS design

1995 mondeo 2.0 4x4 SOLGT

3 stk 1996 mondeo delebiler HUGD

1993 corolla 1,3 SPIKER! KJØPES PÅ COOP OBS ;)

Link to comment
Share on other sites

Nei nei nei, man trenger ikke si fra selv, har jobbet i Ford siden lenge før dette problemet dukket opp, og det skal sjekkes ved service, men man skal også ha service minst en gang i året uansett km. Man får ikke nye dører lenger, er slutt på den tid. Kittet som Ford brukte før, det skulle Mazda begynne å bruke, men det varte ikke lenge

Link to comment
Share on other sites

Greit nok, mulig Ford-verkstedene har strammet opp praksisen og begynt å utføre kontrollen uoppfordret, men det er i såfall noe nytt, noe serviceheftet mitt og mange andres tyder på. Hvorfor er det stemplet en gang i 2007, men ikke i 2005, 2006 og 2008? Fra 2009 har jeg uansett tatt servicer på uavhengig verksted, etter Ford-verkstedet begynte å gjøre utrolig mye rart (rotet bort bilen min, ødela grill og panserlås som de nektet å erstatte, rotet bort plastdekselet over motoren osv.).

 

Uansett har jeg også funnet masse eksempler på at Ford har reparert dette UTEN å be om dokumentasjon for karosserikontroll, men så har de fra 2007-2008 eller noe begynt å avslå blankt. Slik varierende praksis finner jeg ganske merkelig.

Link to comment
Share on other sites

En av grunnene til at de begynner å bli veldig strenge er at bilene det gjelder begynner å bli gamle.

Ford er ikke så veldigt glad i å dekke en rust jobb til 45000kr på en 02 mondeo som er har en salgsverdi på 30000kr.

Karosseriverkstedene skriver regninger med gaffel, og i mange tilfeller hadde det lønnt seg for ford å kjøpt ut bilen.

 

karosserikontrollen er en del av servicen og står som et egen punkt på serviceskjema. Verkstedet har ikke gjort jobben sin om de ikke stemplet rust kontrollen ved service.

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg har jo skjønt det nå, at man selv må be om det. Hadde jeg visst dette hadde jeg jo aldri kjøpt bilen. Jeg så at serviceheftet var komplett, men hadde ikke gjort hjemmeleksa godt nok til å sjekke stempler for karosserikontroll.

Regner med at merkeverksted takserer skaden med gaffel, og siden all form for garanti nå åpenbart er borte vekk, kan jeg jo like gjerne bruke uavhengig og rimeligere karosseriverksted.

Spent på hva det vil koste å rive av kittet, sandblåse, grunne og lakke dette. Kan det være 2000 pr dør? 5000 pr dør?

Kan sikkert få dører for 2500 spenn på høggern, men har ikke peiling på hvordan man bytter over kledning og får det hele sammen...

Dette med karosserikontroll er jo noe de færreste er klar over att er så strengt, så jeg vil ikke påstå du ikke har gjort hjemmeleksen din.

Pappa har også en Mazda 6, og han var solgt ny, solgt på nytt, og utført alle servicer hos samme forhandler da han kjøpte den. Selger sa ALT var i sin skjønneste orden. Bilen ruster som #¤%& og får ikke dekket noe, da det mangler karosserikontroll.

 

På min 06 mondeo måtte jeg også fysisk be om utføring av karosserikontroll, så det virker som det er stor forskjell på hvordan verkstedene praktiserer dette.

 

Ett annet punkt er jo det att garantien også frafaller om ikke steinsprut osv blir utbedret om de oppdages på karosserikontrollen. På østlandet hvor de strør mye sideveier kan det fort bli noen steinsprut i løpet av vinteren, og jeg skal si verkstedene tar seg godt betalt for å dyppe en pensel med lakk ned i stenspruthakket.

Edited by kimsa
Link to comment
Share on other sites

En av grunnene til at de begynner å bli veldig strenge er at bilene det gjelder begynner å bli gamle.

Ford er ikke så veldigt glad i å dekke en rust jobb til 45000kr på en 02 mondeo som er har en salgsverdi på 30000kr.

Karosseriverkstedene skriver regninger med gaffel, og i mange tilfeller hadde det lønnt seg for ford å kjøpt ut bilen.

 

karosserikontrollen er en del av servicen og står som et egen punkt på serviceskjema. Verkstedet har ikke gjort jobben sin om de ikke stemplet rust kontrollen ved service.

45.000 kr! Da er det snakk om bytting av dører, vel?

Jeg fikk tatt tilsvarende kittløsning og rust på innsiden av fire dører og et bagasjelokk på en 12 år gammel Saab en gang. Samtidig ble det lakket på utsiden under dørlistene, sveiset rust på en hjulbue og lakket to skjermer. For det betalte jeg 9000, riktignok uten moms. I mitt Ford-tilfelle ser to av dørene fine ut, det samme med bagasjeluka, så jeg håper å kunne slippe unna med mindre enn 45.000 ;-)

Link to comment
Share on other sites

45.000 kr! Da er det snakk om bytting av dører, vel?

Jeg fikk tatt tilsvarende kittløsning og rust på innsiden av fire dører og et bagasjelokk på en 12 år gammel Saab en gang. Samtidig ble det lakket på utsiden under dørlistene, sveiset rust på en hjulbue og lakket to skjermer. For det betalte jeg 9000, riktignok uten moms. I mitt Ford-tilfelle ser to av dørene fine ut, det samme med bagasjeluka, så jeg håper å kunne slippe unna med mindre enn 45.000 ;-)

9.000 :o

 

Det er 2.000 mer enn jeg betalte for omlakkering av en bakskjerm på min 2001 mondeo. Det var rasende billig.

Link to comment
Share on other sites

Kom nye forskrifter fra Ford ang rust garanti runt 07-08 en gand, da ble det mye strengere, på dokumentering av rustkontroll bla, dette er ikke noe de forskjellige verkstedene styrer, men Ford motor norge, og de blir styrt fra høyere hold igjen, når det gjelder krav til garanti dekking.

Import biler er det blitt vanskelig med garanti uansett hva det gjelder

Link to comment
Share on other sites

min 02 mondeo mk3 er bruktimportert fra tyskland i 05..

der er alle dører + panser byttet på garanti i desember 06 og ifølge fakturaen som fulgte bilen da jeg kjøpte den for ca 1mnd siden sier at summen for utført arbeid ble på 28331,-... dette er for 4stk dører + panser med div. lister og klips + lakkering...

men er nok blitt mange andre lover og regler siden den gang.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...