Jump to content

Godkjenningspapirer - ombygging av Capri


KIB

Recommended Posts

Som de fleste er klar over er det å få godkjent en ombygd Capri ikke det enkleste man gjør. Det settes blant annet en del krav til dokumentering, og det er stor forskjell på hvordan man blir mottatt på de forskjellige trafikkstasjonene rundt tom.

 

I et forsøk på å gjøre noe med dette har Capri Club Norge tatt kontakt med Statens Vegvesen og deres Spesialistgruppe for ombygde kjøretøy (SFOOR).

 

Vi ønsker å få i gang en dialog med SFOOR når det gjelder ombygging av Capri. Vi vil for eksempel legge frem den dokumentasjonen som klubben har, både papirer fra Ford, TUV og annen Capri litteratur. Forhåpentligvis vil SFOOR de gjøre det samme, hvis de har noe. Ved å gjøre dette vil SFOOR få en god oversikt det som finnes av dokumentasjon og det vil forhåpentligvis bli enklere å få godkjent en Capri.

 

Er vi heldige og får en god dialog med SFOOR kan det også være en mulighet å få SFOOR til å sette opp ”standarder” eller anbefalinger for hva som må gjøres ved "vanlige” ombygginger. F. eks motorbytte fra 2.0 til 2.8i, godkjenne en 2.8i med turbo eller bygge om til 2.0 Cosworth osv. Det samme kan gjelde felger/dekk.

 

Målet med dette er å gjøre det lettere for Capri eiere å få bilene sine forsvarlig ombygd og enklere godkjent!

 

Tilbakemeldingen fra Statens Vegvesen etter vårt første brev ser forholdsvis positivt ut.. :)

 

 

Klubben sitter på noen dokumenter, og vi jobber med å samle sammen det vi vet om, men vi er ganske sikre på at det finnes mer dokumentasjon rundt forbi i Norge.

 

Så er det noen der ute som sitter på relevante papirer eller informasjon og ønsker å hjelpe oss, vennligst kontakt meg!

 

Klubbens økonomi er begrenset så vi ser helst at dokumentasjon doneres eller lånes bort til klubben, men vi kan også være interessert i å betale for den ”rette dokumentasjonen” om nødvendig.

 

 

Mvh

Knut Inge Berge

Nestformann Capri Club Norge

 

Kan kontaktes på PM, Knut.inge.berge@online.no eller 90724483

Edited by KIB
Link to comment
Share on other sites

Meget bra tiltak, og dette kan nok være en grei vei å ta slike ting; via en klubb. Og en felles "mal" hadde jo gjort ting lettere for begge parter.

 

Ja det var noe av tanken bak det. Ved å skrive et seriøst og utfyllende brev og sende det på vegne av klubben får man litt mer "tyngde" i brevet.

Link to comment
Share on other sites

Har ett papir utstedt av Hartvig Wiese her , som beskriver godkjenning av Capri 1978-1985 fra 2,0 til 2,8inj.

 

Vet det er en her på forumet som har papirer på 2,8inj. turbo også.

Og en velkjent Trønder med Transit har vel papirene på V8

 

Sitter på en del til Taunus også , men det trengs vel ikke i første omgang.

 

Hadde vært int.å fått med flere av Fordklubbene , så kansje vi kunne ha klart noe felles?

Edited by Slåstad RS

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om dette hjelper så mye da det kanskje ikke er et direkte godkjent dokument men kan jo legge ut det jeg har.

 

Hei du, takk for denne!

 

Artig brosjyre men den hjelper lite uten eventuelle Tüv papirer. Så langt jeg vet er desverre ikke dette kittet tuv godkjent. Men det hadde vært en drøm for alle Capri eiere om det hadde vært godkjent da.. :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har gått gjennom ag anbefalt godkjenning på et par Caprier, de ble godkjent. Er noen år siden da

 

 

All info du måtte ha mottas med stor takk!

 

Jobber du på BT?

 

 

Jobber på ford han :)

 

Å ja.. det burde jeg skjønt :blink:... er vel ikke noe på biltilsynet som er bil interesserte nok til å lese på forum :P

 

Men da har jeg noen spørsmål til grcossie Hvor lenge er dette siden? Store ombygginger? På hvilket grunnlag anbefaler man en godkjenning, spesielt når ikke Ford sentralt er videre villige til å hjelpe?

Link to comment
Share on other sites

har noen Suhe papirer på 2.8 i turbo.

trur også det var papirer på skjermbreddere og sånt der og.

"Understeer" is when you hit the fence with the front of the car.

"Oversteer" is when you hit the fence with the rear of the car.

"Horsepower" is how fast you hit the fence.

"Torque" is how far you take the fence with you.

Link to comment
Share on other sites

Har vel nevnt dette før og, men uansett, en capri mk2 og 3 kan godkjennes opp til ca 220hk om jeg husker rett, om karosseri og understellsdeler er fra 2.8i. Annet karosseri kan brukes om man har bildedokumentasjon på gjeldende forsterkninger på de forskjellige karosseriene. Viktigste ved en slik ombygging er da at bilens vekter foran og bak stemmer overens med 2,8i.

 

2 måter å godkjenne capri med økt hk er:

Nr1- ta et capri karosseri og gjøre en kopigodkjenning fra f.eks en capri 2.0(eller annen utg) TIL en capri 2,8i.

For SÅ å godkjenne den ifra 160hk til f.eks maks tillatte som en 2,8i har blitt godkjent med. (feks suhe, capri turbo, e.l)

 

Nr2- bygge om direkte ifra en standard capri til en annen motor med økt hk. Da går saken videre til sfoor, som igjen må vurdere utifra hk, vekt og tidligere godkjente caprier.

 

Det både BT og sfoor ser mest på er jobben som er utført, jallamekk har vanskelig for å bli godkjent. Å sette seg inn i å forstå viktigheten at et bygge er forsvarlig gjort mtp bremser, vekt, hk osv er viktig, og kommer godt med i en samtale med teknisk.

Link to comment
Share on other sites

Det er akkurat slike "oppskrifter" vi er ute etter. Men vi ønsker å få det offisielt fra SFOOR. Hjelper lite å komme til en vrang BT ansatt å si: jo dette er lov, jeg har lest det på et forum..

 

Vet om en som har hatt STORE problemer med å få godkjent ombygging fra 1,6 til 2,8 forgasser :blink: burde vært super enkelt.. Han jobber til og med på et FORD verksted!!!

 

Forhåpentligvis kan vi få frem svar fra SFOOR som kan brukes som vedlegg ved henvendelser til lokale trafikkstasjoner..

 

Kvalitet i utført arbeid vil alltid være viktig!!

Link to comment
Share on other sites

Siste svaret jeg fikk på min Mk1 er at det var greit med Cossi motor i den hvis det hadde vært en 3.0 orginalt og ikke en 1,3.

Så da tolker jeg det som at alle mk1 3.0 kan bygges om til cossi.

 

Noen som vet hva forskjellen på et 1,3 og en 3.0 karroseri er?

 

Er det bare de 4 trekantene i motorommet? en i hvert hjørne...

Granada MK1 Sta.Vogn Chevy V8 1977mod

Capri MK1 1300GT 2.0 Cosworth 1969mod

Chevy Silverado pickup 6.6TDI 2001mod

Chevy Corvette Stingray L82 1976mod

Link to comment
Share on other sites

Både sfoor óg BT har gamle dokumentasjonen liggende for slike ombygginger.

I min første søknad ble den sagt nei til pga manglende dokumentasjon på karosseri og understellet. Denne blei så gitt klar signal for etter at min mann på teknisk hos BT hadde igjen kontaktet sfoor og funnet både riktig dokumenter gamle godkjenninger.

 

Problemet med en godkjenning er vel heller at man ofte treffer på en treiging hos BT som ikke rett og slett gidder å legge noe tid i det da han tror en slik godkjenning ikke kan bli godkjent.

Jeg kan igjen høre med bt om han kan hjelpe meg å få fram noe, men som han sa da jeg skulle godkjenne min var at min kunne bli en mal for senere ombygginger.. men som dere vet står den trygt i vugga og venter op rustsveising...:P

Link to comment
Share on other sites

Det som er litt rar er at de ikke gadd å skrive hva som var problemet da jeg pressiserte i 3 forskjellige søknader at min bil er en 1969mod. og skal godkjennes etter de gamle kjøretøyforskriftene som gjelder fra 1945-1971.

De har ikke skrevet noen ting om hva min bil ikke klarer av krav i de forskriftene som jeg har henvist til der.

 

At de behandler alle søknader uten og ta hensyn til andre IDENTISKE biler med SAMME motor/gear understell som er godkjent og.

Er for meg helt utrolig. Gir ikke akkuratt pågangsmot til å få ting gogjent når du bare får helt meningsløse "nei det går ikke" svar uten begrunnelser osv.

Granada MK1 Sta.Vogn Chevy V8 1977mod

Capri MK1 1300GT 2.0 Cosworth 1969mod

Chevy Silverado pickup 6.6TDI 2001mod

Chevy Corvette Stingray L82 1976mod

Link to comment
Share on other sites

Er vell en 5-6 år siden den siste. Det har bare vært motorbytte til større volum, med motorer, som har vært levert org i det karroseriet. Nå har jeg gjort dette på allt fra Escort MkII, Capri og Sierra. Har og hatt kontakt med FMN, og det er ikke noe problem å gjøre dette. Man må finne fram dokumentasjon på hvilken deler, som er endret i forhold til motor type. Det kan vøre mye leiting i gammle bøker, micro film osv. Er mangen Ford verksteder, som ikke vil gjøre slike jobber, pga det tar for lang tid og finne materiale og de har ikke kunnskapen på hva, som skiller utgavene. Dette gjelder gammle biler, og mangen verksteder har kunn mekanikere fra generasjon etter

Link to comment
Share on other sites

Her er et godt eksempel på hvordan det ofte fungere i praksis: 2.8i TIC og Mk1 Granada har fått to helt forskjelige svar på så å si samme ombygging.. Meget spesielt at MK1 Granada har fått nei da bilen er pre 71 mens 2.8i TIC har fått ok.

 

 

Både sfoor óg BT har gamle dokumentasjonen liggende for slike ombygginger.

I min første søknad ble den sagt nei til pga manglende dokumentasjon på karosseri og understellet. Denne blei så gitt klar signal for etter at min mann på teknisk hos BT hadde igjen kontaktet sfoor og funnet både riktig dokumenter gamle godkjenninger.

 

Problemet med en godkjenning er vel heller at man ofte treffer på en treiging hos BT som ikke rett og slett gidder å legge noe tid i det da han tror en slik godkjenning ikke kan bli godkjent.

Jeg kan igjen høre med bt om han kan hjelpe meg å få fram noe, men som han sa da jeg skulle godkjenne min var at min kunne bli en mal for senere ombygginger.. men som dere vet står den trygt i vugga og venter op rustsveising...:P

 

Oversikt over de papirene BT/SFOOR måtte ha liggnede er en av tingene vi har spurt om.

 

Har også spurt om dette med referanse biler..

 

Det er via "din" man på BT vi har henvendt oss, så jeg er sikker på at vi vil få noe positivt ut av dette..

 

 

Det som er litt rar er at de ikke gadd å skrive hva som var problemet da jeg pressiserte i 3 forskjellige søknader at min bil er en 1969mod. og skal godkjennes etter de gamle kjøretøyforskriftene som gjelder fra 1945-1971.

De har ikke skrevet noen ting om hva min bil ikke klarer av krav i de forskriftene som jeg har henvist til der.

 

At de behandler alle søknader uten og ta hensyn til andre IDENTISKE biler med SAMME motor/gear understell som er godkjent og.

Er for meg helt utrolig. Gir ikke akkuratt pågangsmot til å få ting gogjent når du bare får helt meningsløse "nei det går ikke" svar uten begrunnelser osv.

 

Er det ditt lokale BT som svarer deg? Be om å få saken oversendt SFOOR

 

 

Er vell en 5-6 år siden den siste. Det har bare vært motorbytte til større volum, med motorer, som har vært levert org i det karroseriet. Nå har jeg gjort dette på allt fra Escort MkII, Capri og Sierra. Har og hatt kontakt med FMN, og det er ikke noe problem å gjøre dette. Man må finne fram dokumentasjon på hvilken deler, som er endret i forhold til motor type. Det kan vøre mye leiting i gammle bøker, micro film osv. Er mangen Ford verksteder, som ikke vil gjøre slike jobber, pga det tar for lang tid og finne materiale og de har ikke kunnskapen på hva, som skiller utgavene. Dette gjelder gammle biler, og mangen verksteder har kunn mekanikere fra generasjon etter

Er enig med deg, går nok mye på hvor mye tid folk gidder å bruke på dette. Er nok en del kundemottakere, verksmestere og mekanikere som ser på våre eldre en 10-15år som noe fullstendig uinteressant dritt..

 

Han jeg skrev om i en tidligere post, som jobbet på ford, fikk INGEN hjelp fra FMN..

Link to comment
Share on other sites

KIB:

 

Jeg har sendt alle søknadene mine til SFOOR og alle svar har komt fra lokalt BT.

Gjelder både mail og post.

Granada MK1 Sta.Vogn Chevy V8 1977mod

Capri MK1 1300GT 2.0 Cosworth 1969mod

Chevy Silverado pickup 6.6TDI 2001mod

Chevy Corvette Stingray L82 1976mod

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

KIB:

 

Jeg har sendt alle søknadene mine til SFOOR og alle svar har komt fra lokalt BT.

Gjelder både mail og post.

 

SFOOR er et støtte organ og klage organ .. først og fremst din lokale trafrikkstasjon som skal behandle saken .. du får vise til loven om ombygging .. står i loven at de må begrunne et avslag utførlig ,og det er mere enn bare nei ... og får du et slikt vedtak kan du klage saken inn til SFOOR

HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL

Link to comment
Share on other sites

Ikke ford, men en kompis fikk for ca 3år siden godkjent en kadett gsi 8v til kadett med c20let. (turbomotoren til calibra og vectra)

Denne fikk han godkjent uten noen problemer via BT i Bergen som skal være vanskelig. Han fikk litt hjelp til skriving av søknaden. Papirer ble visstnok skaffet via "Valdresmafiaen"

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...