Jump to content

Forskjell på Pinto forgasser og Pinto IS?


Crisytaiser

Recommended Posts

Heisann. Hva er forskjellig fra forgassermotoren av pinto og IS motoren, foruten om forgasseren? :P

 

Er det noe forskjell på råder, stempler og ventiler eller noe sånt? Skal bygge om en gasser til innsprut.

 

 

Mvh Kim.

1991 - BMW 520i 24v Manuell

 

1992 - Ford Sierra 2.0 IS - Solgt!

 

1991 - Ford Escort MK5b 1.8i - Solgt!

Link to comment
Share on other sites

det dem sier, tidlig utgave av ohc forgasser har svakere råder og stempler.

seinere ohc har like stempler og staker, kun toppen som er anderledes, som LordSnick sier, så er det utsparing for dysene på innsugsiden. portene der er mer oval enn på forgasser toppene.

Link to comment
Share on other sites

Det er rimellig enkelt å se forskjell på tidlg ohc med svakere råder og nyere med kraftigere råder. De gamle 2.0 ohc er merka med 20 på siden av blokka, mens de nyere har 205/207, eller en anna variant. 200 er turboblokk, altså 4x4 cosworth.

Enkelte sier at det er forskjell på kammen på IS og gasser, men det er bare en myte. 105 hk gasser og 115 hk IS har samme kamm.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Det er rimellig enkelt å se forskjell på tidlg ohc med svakere råder og nyere med kraftigere råder. De gamle 2.0 ohc er merka med 20 på siden av blokka, mens de nyere har 205/207, eller en anna variant. 200 er turboblokk, altså 4x4 cosworth.

Enkelte sier at det er forskjell på kammen på IS og gasser, men det er bare en myte. 105 hk gasser og 115 hk IS har samme kamm.

 

du fikk vel også 202 blokk i nyere sierra med lavere komp??

Link to comment
Share on other sites

Det er også en del forskjell på selve kanalene i toppen, ikke bare utsparinga til dysene, kanalen innover er større, hvertfall har de vært de på de toppene jeg har sammenligna, bortimot 2mm større diameter ved inngangen på innsugskanalene i innsprut-toppene. Sannsynligvis der de 10hk er henta inn, såvidt jeg har sett er det også balanseringshull i de roterende delene i iS-motorene, men har ikke sett så mange i gassermotorer, det kan virke som de er balansert bedre fra fabrikk grunnet 3.9x utvekslinga. :)

-'86 Sierra 2,0iS turbo -'98 BMW 323i LS1/T56 - '07 D-max

Team BITEGAL - Gutta Brannfarlig Materiale

Link to comment
Share on other sites

205,202,207 blokk, virker som om dem er like, sierra kom i 89 med 100hk lav komp motor,den har ei 205 blokk, der fant vi ut at stemplene var 1 mm mindre enn en fra 88 eks

kammen har samme dele nr fra 70-85 så kom skillet i 85-86 , alt av dele nr fra 86-94 er like

men har ikke sjekka direkte opp mot denne 100hk motoren på dele nr på stempla kontra en ifra 88,

Edited by dohcboy

Merkur XR4TI

85 Sierra xr4x4 2.8i

06 Focus ST
89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
 

Link to comment
Share on other sites

Ok, det er ei 205 blokk om jeg ikke tar feil. Er tatt fra en 83 eller 84 mod sierra om jeg ikke tar helt feil. Har en is motor liggende men blokka der har sett sine bedre dager, så tenkte å bruke stempla, rådan å veiv fra den når jeg bynner med turboprosjektet. Toppen skal byttes om til is-topp, men blir ikke nå.

 

 

 

Noen som vet om det er mulig å montere IS innsug å kjøre med insprøytning på forgassertopp?

 

 

Mvh Kim.

1991 - BMW 520i 24v Manuell

 

1992 - Ford Sierra 2.0 IS - Solgt!

 

1991 - Ford Escort MK5b 1.8i - Solgt!

Link to comment
Share on other sites

Går nok dårlig det uten å maskinere toppen. Er utsparringer i IS-toppen som gir plass til dysene. Disse er ikke på forgassertoppen

Edited by sierraracing

Ford Sierra bilcrossbil ´89

Ford Escort MK2 Zakspeed ´76

Peugeot 406 2.0TD Stv ´02

Link to comment
Share on other sites

Anna form på selve innsugsporten på IS toppen ja. Det finns de som har hatt IS innsug på gassertopp uten problemer før. Vist det er en 83 eller 84 mod motor så er det antakelig ei 20 blokk, med de svakere rådene. 205 kom i 85 modellene, så de forekomm i seine 84 mod/tidlig 85. Men dette skal stå med store utheeva bokstaver på sida av blokka, så det skal ikke være noe tvil :)

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

kjenner flere som har kjørt med utgangspunktet gasser motor,som har blitt bygd om til I motor bare med å montere insprøytninga på så d går fint d :)

 

Det går vel, men er jo en grunn til at Ford lagde utsparring for dysene. :)

91' Sierra Cosworth 4x4 Moondust
50% eier av en 74' Consul coupe 2.0L med 80 talls hjemmelaget styling i stål.
 

Link to comment
Share on other sites

prøvemonterte innsuget uten dysene i, og det var såpass god plass der at jeg tror ikke det gjør noe at jeg ikke har den utforminga :)

 

så nå er det ny motor (igjen <_< ). er en gasser i utgangspunktet men skal kjøre IS innsug alikevel :)

1991 - BMW 520i 24v Manuell

 

1992 - Ford Sierra 2.0 IS - Solgt!

 

1991 - Ford Escort MK5b 1.8i - Solgt!

Link to comment
Share on other sites

Er fort gjort å file til en forgassertopp så den passer IS. Bare å matche pakninga det. Ikke noen merkbar forskjell i effekt heller.

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

For all del ikke fil like mye opp som pakinga går. Da havner du igjennom kjølekanalen, og på god tur opp mot toppdekslet. Har prøvd det <_>

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

For all del ikke fil like mye opp som pakinga går. Da havner du igjennom kjølekanalen, og på god tur opp mot toppdekslet. Har prøvd det <_<

 

Hehe såpass :P

 

Nei skal bruke en orginal IS topp, siden jeg fant ut at den som står på motoren er planet godt over 1 mm.. <_<

1991 - BMW 520i 24v Manuell

 

1992 - Ford Sierra 2.0 IS - Solgt!

 

1991 - Ford Escort MK5b 1.8i - Solgt!

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...