Jump to content

Clutch, trykkplate, svinghjul


admiralen

Recommended Posts

Har noen deler og lurer på hva som vil være det beste å gå for (se bilder) når det gjelder clutch, trykkplate og svinghjul. Kom med forslag (skal brukes på en motor med 350-450 hk.

 

Har både 2wd og 4wd svinghjul.

 

Spm. er det kleint å sette en organisk clutch på et 4wd svinghjul som har gått med en 6-pad clutch som har gravd "grop" i svinghjulet? Regner med at det ikke vil gå så bra og at det da er bedre å bruke 6-pad på et svinghjul som allerede har en 6-pad "grop" og den organiske på et svinghjul som har en jevn sliteflate?

 

Er det jeg kan se har jeg en organisk helix clutch fra autosport, vil denne kunne holde bra til 400hk?

 

Noen som kan tolke hva slags oppgradert trykkplate og 6-pad jeg har her? (den ubrukte 6-pad clutchen er fra 909 motorsport og den ene trykkplaten ser std. ut). Den oppgraderte trykkplaten sto på en motor med organisk helix clutch, og den brukte 6-pad clutchen sto på en motor med AP trykkplate.

post-7800-130686741141_thumb.jpg

post-7800-130686742892_thumb.jpg

post-7800-130686744483_thumb.jpg

post-7800-130686746068_thumb.jpg

post-7800-130686747561_thumb.jpg

Edited by admiralen
Link to comment
Share on other sites

Skal du bytte clutch anbefaler jeg deg å maskinere/slipe anleggsflaten din uansett.

2wd svinghjul er lettere enn 4wd. Smakssak hva man velger egentlig.

 

Organisk (AP racing) anbefales på den effekten av kjente Engelske motorbyggere og er det mest kjørbare som regel. Hørt mye bra om helix clutchen så tror jeg skal prøve den neste gang.

 

Selv har jeg Alcon sin 6paddle men hydraulisk så merker ikke stort til at det er en 6paddle som står der..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kjørt med den selv i 2år, og den har tendens til å slure. Mulig pga. høyt ladetrykk, men jeg vil ikke anbefale den på 400hk.

 

Jeg har hørt at denne skulle holde til 500 hester.

Jeg brukte ihvertfall min i 4 år med 1,8 i trykk, men da med cirka 350 hester, uten problemer :)

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Min Alcon 6-p holdt de årene jeg hadde bilen og tror den sitter der enda. Ikke kjørt mye mye men hardt da den ble brukt. Slura ikke i det hele tatt og god å kjøre til butikken med og. 400 hjulhk..

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har noen deler og lurer på hva som vil være det beste å gå for (se bilder) når det gjelder clutch, trykkplate og svinghjul. Kom med forslag (skal brukes på en motor med 350-450 hk.

Det klart viktigste er det du ikke sier noe om, nemlig selve motoren dvs oppsettet.

En clutch "driter" egentlig totalt i HK tallet. Det er NM som er av betydning.

En original Cosworthmotor har ca. 310 Nm v/3500 o/min og 220 hk v/6000 Nm. 220 hk v/ 6000 Nm = 260 Nm.

Den orignale clutchen tåler således greit 310 Nm, ikke sant?

310 Nm på 14000 o/min = ca. 600 Hk.

 

Hvis du spec. en motor med:

1. Lav komp.

2. Mild porting.

3. En god, kostbar turbo og originale manifolder.

4. Hyggelig ladetrykk.

Så får du en hardt akselererende bil med nærmere 600 Nm maks moment og 500 Nm på maks effekt. Dette setter store krav til clutchen.

 

Hvis du derimot gjør slik:

1. Høy komp.

2. Såkalt "grom" race porting.

3. Svært grenrør, kjempeturbo og ekstern WG.

4. Lavt ladetrykk.

Så klarer du deg sannsynligvis med den originale clutchen pga kun moderat dreiemoment.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Det klart viktigste er det du ikke sier noe om, nemlig selve motoren dvs oppsettet.

En clutch "driter" egentlig totalt i HK tallet. Det er NM som er av betydning.

En original Cosworthmotor har ca. 310 Nm v/3500 o/min og 220 hk v/6000 Nm. 220 hk v/ 6000 Nm = 260 Nm.

Den orignale clutchen tåler således greit 310 Nm, ikke sant?

310 Nm på 14000 o/min = ca. 600 Hk.

 

Hvis du spec. en motor med:

1. Lav komp.

2. Mild porting.

3. En god, kostbar turbo og originale manifolder.

4. Hyggelig ladetrykk.

Så får du en hardt akselererende bil med nærmere 600 Nm maks moment og 500 Nm på maks effekt. Dette setter store krav til clutchen.

 

Hvis du derimot gjør slik:

1. Høy komp.

2. Såkalt "grom" race porting.

3. Svært grenrør, kjempeturbo og ekstern WG.

4. Lavt ladetrykk.

Så klarer du deg sannsynligvis med den originale clutchen pga kun moderat dreiemoment.

 

 

 

 

Spec er h.h.v.

 

Motor 1

 

7.8 komp

Ingen porting

Fabrikkny Garrett T34/048 (360 lager)

AB07/BD8

4wd manifold

Ladetrykk (1.8-2.0 er planen)

 

 

Motor 2

 

7.7 komp

550hk porting

EFR med tiden (7064?)

AB07/BD8

4wd manifold

Ladetrykk (?)

 

Trenger svinghjul/clutch/trykkplate forslag på disse motorene. De har ikke vært startet ennå.

Edited by admiralen
Link to comment
Share on other sites

Spec er h.h.v.

 

Motor 1

 

7.8 komp

Ingen porting

Fabrikkny Garrett T34/048 (360 lager)

AB07/BD8

4wd manifold

Ladetrykk (1.8-2.0 er planen)

 

 

Motor 2

 

7.7 komp

550hk porting

EFR med tiden (7064?)

AB07/BD8

4wd manifold

Ladetrykk (?)

 

Trenger svinghjul/clutch/trykkplate forslag på disse motorene. De har ikke vært startet ennå.

Det der kommer til å ta i vet du, så jeg hadde nok gjort ett så uvanlig valg som dette:

http://www.034motorsport.com/clutches-flywheels-spec-clutches-flywheels-ford-ranger-85-87-29l-sf843f-ford-ranger-85-87-29l-stage-p-16029.html

Svinghjul kan f.eks ordnes herfra:

http://www.tgmotor.se/svanghjul.htm

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Må litt over 550nm før Alcon begynner å slure.

 

På den mildeste motoren vil en Alcon / AP racing 6 paddle holde. Det er som RS1000 sier momentet som tar livet av clutch og kasser.

EFR turboen vet jeg ikke mye om, har den variabel turbo geometri? Ser den er speca opptil 560hk, og med vtg lader den raskere enn vanlige elendige turboer som E50 - vil anbefale en multiplate clutch isåfall, gjerne 2 plater. Tilton, AP Racing, Quartermaster osv er gode. Det spørs på ladetrykket du skal kjøre på den EFRen.

2wd sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

Det der kommer til å ta i vet du, så jeg hadde nok gjort ett så uvanlig valg som dette:

http://www.034motorsport.com/clutches-flywheels-spec-clutches-flywheels-ford-ranger-85-87-29l-sf843f-ford-ranger-85-87-29l-stage-p-16029.html

Svinghjul kan f.eks ordnes herfra:

http://www.tgmotor.se/svanghjul.htm

 

 

Vil ikke organisk helix clutch med forsterket trykkplate holde på motor 1 (350-380hk)? Er et enda lettere svinghjul enn 2wd svinghjulet å foretrekke når bilen skal brukes i gata?

Edited by admiralen
Link to comment
Share on other sites

Vil ikke organisk helix clutch med forsterket trykkplate holde på motor 1 (350-380hk)?

Er et enda lettere svinghjul enn 2wd svinghjulet å foretrekke når bilen skal brukes i gata?

Sannsynligvis jo.

Svinghjulsvekt er ett tema som det kan være vanskelig å bli enig om. Det handler i stor grad om personlige preferanser.

Personlig ser jeg det slik at en fornuftig Cosworthmotor har ett oppsett likt det du har nevnt her.

Fornuftig tilbehør til ett slikt oppsett er, etter mine personlige preferanser, 3,9:1 diff., en svinghjulsvekt på 4,5 - 5 kg og en 228 mm clutch.

Andre oppsett og andre folk har andre preferanser.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Det der kommer til å ta i vet du, så jeg hadde nok gjort ett så uvanlig valg som dette:

http://www.034motorsport.com/clutches-flywheels-spec-clutches-flywheels-ford-ranger-85-87-29l-sf843f-ford-ranger-85-87-29l-stage-p-16029.html

Svinghjul kan f.eks ordnes herfra:

http://www.tgmotor.se/svanghjul.htm

 

er denne clutchen enn som er plug and play på cosworth ? hvilket moment skal denne klare og holde igjen ?

Link to comment
Share on other sites

er denne clutchen enn som er plug and play på cosworth ? hvilket moment skal denne klare og holde igjen ?

Jeg har Cosworth Clutch på min 2,9 motor og det var 100% "bolt on" så omvendt går nok like fint, men sørg for å dreie en ny plan og frisk overflate på svinghjulet ditt.

En kjommi har samme type clutch som denne Spec. og han har tross 3,0 + BAR ladetrykk og helt tomme 1000 ccm dyser på 4 BAR bensintrykk, ikke hatt noen som helst problemer med sluring eller noe annet.

 

Bildet til høyre under "Turbo 4:a" i linken viser resultatet på en tilsvarende motor med kun 1,95 BAR ladetrykk:

http://www.jesus242tic.se/

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

hørtes utrulig godt ut det :) hvordan er denne å kjøre med uten å konvertere til hydraulisk clutch da ?

Det VET jeg ikke for den akutelle bilen har hydraulisk Clutch.

Det er styrken på trykkplaten som avgjør hvor ille det blir og hvis vil blander TRO inn i dette så tror jeg ikke at disse trykkplatene er så ille.

 

Hvis den i praksis likevel skulle vise seg å være irriterende tungtrampet så finnes det faktisk gode og enkle muligheter til å løse dette problemet i ettertid. ;)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjører med Helix trykkplate og ukjent merke 6 pad lamell. Har ca 400hk. Dette syns jeg fungerer knall... Litt bråere å ta igang med, men pedalen er nesten like lett som originalt...

-05 Ford Focus 1.6 tdci

-88 Ford Sierra Cosworth

Link to comment
Share on other sites

eg bruker orginal trykk plate og ap 6 pucka med fjæra senter og 4x4 svinghjul ååå den slurer ikkje noe som eg merker hvertfall;-)

Edited by xXx

RS Cosworth 1990

 

 

Mvh Raymond

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...