Jump to content

Ombygging av (Granada stv.) Sierra P100


Recommended Posts

Har hatt dette prosjektet i bakhue i over 3 år nå, og lysta er stadig tilstede for å starte på det. Lurer imidlertid på om jeg kan gjøre de mods som jeg vil å fortsatt beholde bilen på skilter.

 

Har modda et bilde i photoshop som viser hvordan jeg vil at karroseriet skal være når jeg blir ferdig, se det nederst. Mods planene er altså:

  • Sveise igjen bakdørene, kort og godt bygge om bilen fra 4 til 2 dørs stasjonsvogn med sete plass som orginalt.
  • Bytte ut framsetene til noen fra en 2 dørs Granada/Consul, regner med at slikt vil passe rett inn.
  • Montere sidepipes, regner med at jeg kan få tak i dette til V6 motor også. Har lest meg til at dette blir godkjent så lenge eksos utblås ender bak dørene (ergo grunnen til å sveise igjen dørene).
  • Motoren blir nok enten en 2.8 eller 3.0, har lyst på automat igjen, men husker alle problemene jeg hadde på min forrige granada med en sånn girkasse.

Hva mener dere som har teknisk innsikt ang dette, kan det gjennomføres å bli et godkjent ombygnings prosjekt? Hva vil være den enkleste måten å sveise igjen dørene på (vil helst beholde vinduene så de kan sveives ned), blir jo selvfølgelig å sveise igjen plassen for døråpner å slikt da. Jeg heller mot forgasser motor siden jeg vil ha en "old school" motor som jeg kan skru på selv, ikke all den nymotens insprøytnings greiene :D Vil sidepipes dempe lyden nok uten bruk av tilleggs dempere, veit ikke om det er noen regler for lydnivå på en så gammel bil (sikter meg inn på en 82-84 modell)?

 

 

Granada%203%20d%f8rs%20stv%20med%20sidepipes.jpg

Edited by viceguy
Link to comment
Share on other sites

Tror ikke det siden B stolpen på Granada er forbundet med avstivning i taket også.... det er på en måte en bøyle alt i hop. sidepips er jo grunnen til at jeg vil gjøre dette da så meeeget tvilsomt at de blir droppet :whistling:

Link to comment
Share on other sites

Ja alternativet kan vel kanskje være å ta dører og tak med B stolper å transplantere over da, men da blir det jo snakk om en god del tynnplate arbeide med å sveise taket uten at det slår seg... vil jo helst ha en hel sveisesøm. Er jo greit å diskutere sånn som nå før jeg går til verks å kanskje bygger noe som jeg aldri får skilter på :)

Link to comment
Share on other sites

Er ikke enklere å bygge en 2 dørs bil om til stasjonsvogn da?

 

Hadde vært tøft hvis noe sånt kom på veien.

Granada MK1 Sta.Vogn Chevy V8 1977mod

Capri MK1 1300GT 2.0 Cosworth 1969mod

Chevy Silverado pickup 6.6TDI 2001mod

Chevy Corvette Stingray L82 1976mod

Link to comment
Share on other sites

Veeeel... enkleste hadde vel vært å bare montert på sidepipes å gitt pokker i BT, ender vel bare med en mangel lapp likevel å orginal anlegget kan jeg jo ha liggende :D

Men så er det lysta på å ha noe som er litt særegent da, noe som man ikke ser på veien hver dag.

 

Tja kunne jo bygget sammen to biler om det er det du tenker på, men samme hvrodan man vrir å vrenger på det så blir det jo endel sveising da.

Link to comment
Share on other sites

Sidepipes må vel ende bak det bakerste vinduet som kan åpnes, så sålenge de stopper bakom bakdøren er det vel greit. Å sette inn B.stolpe og dører fra en 2-dørs hadde vert knall! Tror ikke det skulle blitt så altfor vanskelig, det går en stiver i taket, på tvers. Denne kunne blitt der den er, og så bare flytter du B-stolpen. Demping med sidepipes tror jeg ikke blir godt nok, men en potte rett etter manifolden, og litt rør frem og tilbake så kommer du vel i mål.

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

Sidepipes må vel ende bak det bakerste vinduet som kan åpnes, så sålenge de stopper bakom bakdøren er det vel greit. Å sette inn B.stolpe og dører fra en 2-dørs hadde vert knall! Tror ikke det skulle blitt så altfor vanskelig, det går en stiver i taket, på tvers. Denne kunne blitt der den er, og så bare flytter du B-stolpen. Demping med sidepipes tror jeg ikke blir godt nok, men en potte rett etter manifolden, og litt rør frem og tilbake så kommer du vel i mål.

 

 

 

tror desverre ikke BT kommer til å godkjenne ombygningen i det heletatt om man skal bygge om til 2dørs stv med sidepipes...

kan ikke garantere at de gir avslag og hadde vært utrolig kult å se en 2dørs stv granada med pipes, også med tanke på flytting av B-stolpe bør du kanskje også sveise ekstra stivere i taket med tanke på den bærende evenen til B stolpen, har ikke vært borti noen sånne byggteknikker enda men tror det er noe jeg hadde gjort :)

 

hvertfall uansett hva som skjer med dette "prosjektet" / tankene med det skla jeg følge med på ;)

Mvh Morten

 

2005 focus 2.0 sport combi MS design

1995 mondeo 2.0 4x4 SOLGT

3 stk 1996 mondeo delebiler HUGD

1993 corolla 1,3 SPIKER! KJØPES PÅ COOP OBS ;)

Link to comment
Share on other sites

Har snakket med BT i dag, de henviste meg til Roy Inge Tveitan (SFOOR) - hadde også en hyggelig samtale med han. Ble enig med han om å maile han en generell forespørsel siden jeg ikke har noen bil enda, som han sa "den typen ombygning er jo generell iom. at karosseriet og motor valget ditt er tatt". Så da får jeg vente på svar, har allerede sendt avgårde mailen.

Link to comment
Share on other sites

"Montere sidepipes, regner med at jeg kan få tak i dette til V6 motor også. Har lest meg til at dette blir godkjent så lenge eksos utblås ender bak dørene (ergo grunnen til å sveise igjen dørene)."

 

 

Regelen om sidepipes er at eksosen må ende lenger bak enn bakerste vindu som kan åpnes, evt bakerste dør som kan åpnes så den må sveises igjen ja

 

 

Motoren blir nok enten en 2.8 eller 3.0, har lyst på automat igjen, men husker alle problemene jeg hadde på min forrige granada med en sånn girkasse.

 

Gå for manuell, personlig erfaring med at automat på granada har vært noe dritt. Svinghjul som ikke tåler en dritt, kickdown som er for treg, for uøkonomisk kjøring.

1990 Ford Sierra 2.0 OHC bruksbil

1974 Ford Mustang Fastback D1 V8 (kompressorprosjekt)

1974 Ford Mustang Mach 1 (delebil)

1984 Ford Granada 2.3L Jubileum (vraket) Delesalg

1969 Ford Taunus 12M (solgt)

1993 Ford Escort RS2000 (solgt)

Link to comment
Share on other sites

Det går en Taunus stv (delivery :D ) i lokalområdet her. Ombygd til todørs, så dette er nok mulig. Forresten en forseggjort bil, med dører fra todørs og hele sideruter bak, frontlys fra Capri MK III etc. Koksgrå bil med skilter, og det fineste er vel egentlig at den ikke ser ut som et rånerobjekt ;)

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Prøvde meg på en ny photoshop mod siden jeg fant to bilder som viste både stv og 2 dørs fra lik avstand, proporsjonene på døra skal nå være bortimot rett i forhold til 2 dørs. Beklager ellers kvaliteten på bilde men jeg er ingen grafikk guru. Droppet sidepies på dette bilde siden de ble for store samme hvordan jeg prøvde meg fram. Bilen er for mye senket etter min smak så venneligst se bort fra det.

 

Granada%203%20d%f8rs%20stv%20med%20sidepipes2.jpg

 

Syns dette blir ganske pent jeg, ble inspirert av svaret fra grandisjohn til lage dette bildet.

Edited by viceguy
Link to comment
Share on other sites

mulig... men de skal på.... uten sidepipes ingen prosjekt. Blir også med rails som på det første bilde. Fikk en ide i dag med doble runde lykter også - sånn som sen Capri 2.8i har

Edited by viceguy
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

sidepipes i ekte krom med godt vedlikehold er dødsrått, og blir alltid fet med noe nytt/unikt/spesielt.

 

jeg vil se det så for all del go for it =)

1990 Ford Sierra 2.0 OHC bruksbil

1974 Ford Mustang Fastback D1 V8 (kompressorprosjekt)

1974 Ford Mustang Mach 1 (delebil)

1984 Ford Granada 2.3L Jubileum (vraket) Delesalg

1969 Ford Taunus 12M (solgt)

1993 Ford Escort RS2000 (solgt)

Link to comment
Share on other sites

Får ikke noe skikkelig svar fra SFOOR uten å ha et forbanna reg.nr, fatter ikke hvorfor når jeg har opplyst både hva slags årgang å motortype utgangspunktet skal ha. Finner heller ikke noe egnet objekt, alt som jeg finner på finn og auto db er enten sedan og 4 dørs eller for dyre stv.

 

Tror jeg legger denne dau først som sist :(

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...

Har funnet ut at det er vanskelig å komme over en bil som egner seg til dette prosjektet, de jeg har funnet er enten for støkene (å ergo høy pris) eller oppspist av rust. Skrinlegger ikke prosjektet helt, men har begynt å kaste blikket på Sierra P100 som et alternativ. Denne bilen har jo stort sett det jeg ønsker:

 

  • 2 seter
  • 2 dører
  • Kan godkjennes med 2.8 motor (Jeg mener Sierra har kommet med denne motoren) eller til nød 2.3
  • .. og ikke mist så kan jeg få sidepipes godkjent på den da eksos utblås vil ende bak døra :D

Hva slags bolt mønster er det på disse bilene, jeg har noe Mega 17" felger fra forrige Mondeoen min (4 x 108) - hadde vært knall om jeg kunne bruke de på P100.

Tråler finn og autodb for et egnet objekt, men om noen av dere her inne skulle vite om noe så send meg gjærne en PM.

Link to comment
Share on other sites

Har funnet ut at det er vanskelig å komme over en bil som egner seg til dette prosjektet, de jeg har funnet er enten for støkene (å ergo høy pris) eller oppspist av rust. Skrinlegger ikke prosjektet helt, men har begynt å kaste blikket på Sierra P100 som et alternativ. Denne bilen har jo stort sett det jeg ønsker:

 

  • 2 seter
  • 2 dører
  • Kan godkjennes med 2.8 motor (Jeg mener Sierra har kommet med denne motoren) eller til nød 2.3
  • .. og ikke mist så kan jeg få sidepipes godkjent på den da eksos utblås vil ende bak døra :D

Hva slags bolt mønster er det på disse bilene, jeg har noe Mega 17" felger fra forrige Mondeoen min (4 x 108) - hadde vært knall om jeg kunne bruke de på P100.

Tråler finn og autodb for et egnet objekt, men om noen av dere her inne skulle vite om noe så send meg gjærne en PM.

 

Tror de er 5x112

Granada MK1 Sta.Vogn Chevy V8 1977mod

Capri MK1 1300GT 2.0 Cosworth 1969mod

Chevy Silverado pickup 6.6TDI 2001mod

Chevy Corvette Stingray L82 1976mod

Link to comment
Share on other sites

p100 har transit bolt mønster, 5 x 150 eller 160, husker ikke.

Fram står det en adapter, under adapteren finner du 5x108 bolt sirkel(volvo, ny mondeo/focus osv)

Derfor volvo akslingen er et godt alternativ til den orginal..

Er bak akslingen da fra Transit eller, høres ut som en veldig sær boltsirkel? :( Kan man fjerne adapteren forran å bare skru hjula rett på så er i allefall felgvalget mye større, og om jeg bytter bak akslinga med Volvo som du anbefaler så blir det jo 5 x 108 rundt hele. Regner i allefall med at gamle Mondeo felgene mine ikke kan brukes :(

 

Hvordan tror du det er å få denne godkjent med 2.8 forgasser motor da hår ball, jeg titta litt på wikipedia å Sierra er jo levert med motorer opp til 2.9 om man inkluderer XR4i.

 

Men jeg må jo finne meg en bil først da :D

Link to comment
Share on other sites

jeg fikk ikke klarsignal på annet enn IS motor i min :(

p100 ble kun levert med ohc, og endura dieselen, så det var det eneste jeg fikk klarsignaler på..

Da måtte mye info fram skaffes, men dog cosworth motoren funka godt i p100`N :P

 

fram kan adapteren takes av, da er det 5x108, og da blir volvo akselen en sikker vinner..

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...