Jump to content

Rett dekkdimmensjon på 15"


xr4ti

Recommended Posts

Sliter med at bilen flagrer og trekker pluteslig til en at sidene i liten fart. Tror jeg har for brede dekk i kombinasjon med 7", ET 35 felger. Har i dag 205/50. Alt av foringer er nytt fra Ford og demperene er nye gule Koni. Ikke senket(og skal ikke senkes heller). Toe in er i dag 2mm målt på fremre felgkant. Rett frem er den fin å kjøre men "stikker" til den ene eller andre siden og på svingete vei i fart en den tung på rattet. I og med den ikke er senket merker jeg heller ikke noe form for bump steer. Er 7" rett og slett for brett?, ville det hjulpet med 6,5". Lurte på å prøve med 195/50 eller 185/55 på de 7" jeg har i dag.

Erfaringer eller kommentarer til "oppsettet" mitt motas med takk.

img9889f.jpg

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er at 205 gjerne blir akkurat for bredt for gamle forder .. dette er sef avhengig av justering /tilstand på forstilling ..

 

det er hvertfall vesentlig lettere å få en mer kjørbar bil med 195/50 dekk .. = bilen blir mye bedre å kjøre )

 

en annen fordel er at bilen får mindre rullediameter og går lettere .. Norge er ikke noe autobane :whistling:

HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL

Link to comment
Share on other sites

195/50-15 (som også er standard dimensjon på RS Turbo)

Ford Escort RS Turbo S1

Ford Escort RS Turbo S2

Ford Escort XR3i 1983

Ford Escort RS1600i 1985 replika

Ford Escort 1.3 1981

Volkswagen splittbuss 1967

Link to comment
Share on other sites

At den oppfører seg slik på veien er ofte pga at cambervinkelen er feil.

Ja vel, forklar det nærmere. Intersangt. Camber får man ikke justert på mk3 desverre, eller??

 

 

Vil tro du har for lite spissing faktisk, eller problemer med slakk i forstillingen.

Dersom du har slakk i en styrekule f.eks. vil du få slike problemer.

Skulle jeg prøvd både 3 eller 4mm tror du?. Høres mye ut da!

Alt er nytt i forstillingen.

 

 

195/50-15 (som også er standard dimensjon på RS Turbo)

Nettopp derfor jeg nevnte den dimmensjonen. Husker du den orginale felgbredden og ET, var den 6,5" og 35?

 

Min erfaring er at 205 gjerne blir akkurat for bredt for gamle forder .. dette er sef avhengig av justering /tilstand på forstilling ..

 

det er hvertfall vesentlig lettere å få en mer kjørbar bil med 195/50 dekk .. = bilen blir mye bedre å kjøre )

 

en annen fordel er at bilen får mindre rullediameter og går lettere .. Norge er ikke noe autobane :whistling:

Ja det har du nok rett i. Husker godt Taunusen til en kompis med feil innpress og 205/60/13. Den måtte du gjete når du kjørte. Den og ville plutselig "stikke" til en side akkurat som en forhjulstrekk.

Link to comment
Share on other sites

En sjelden fornuftig diskusjon på forumet her -_- 7" brede felger med 205/50 dekk gjør faktisk større utslag enn man skulle tro på en gammel Escort, så at irritasjonen kan skyldes dette er godt mulig.

En kamerat hadde en gang en 86 mod. XR3i cab. med nevnte felg/dekk dim. og den var direkte tragisk å kjøre (var i tillegg senket). Tror man må være 12 år for å mene at sånt noe er gromt. Ble etterhvert satt originale fjærer og dekk på den, og bilen ble ikke til å kjenne igjen ;)

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Nettopp derfor jeg nevnte den dimmensjonen. Husker du den orginale felgbredden og ET, var den 6,5" og 35?

 

På RS Turbo'en jeg hadde så mener jeg det var 6" brede felger orginalt og med ET 35. Var helt OK å kjøre med det :)

Ford Escort RS Turbo S1

Ford Escort RS Turbo S2

Ford Escort XR3i 1983

Ford Escort RS1600i 1985 replika

Ford Escort 1.3 1981

Volkswagen splittbuss 1967

Link to comment
Share on other sites

En sjelden fornuftig diskusjon på forumet her -_- 7" brede felger med 205/50 dekk gjør faktisk større utslag enn man skulle tro på en gammel Escort, så at irritasjonen kan skyldes dette er godt mulig.

En kamerat hadde en gang en 86 mod. XR3i cab. med nevnte felg/dekk dim. og den var direkte tragisk å kjøre (var i tillegg senket). Tror man må være 12 år for å mene at sånt noe er gromt. Ble etterhvert satt originale fjærer og dekk på den, og bilen ble ikke til å kjenne igjen ;)

Ja du er inne på noe der. Før det første så er bilen omtrent helt orginal med unntak av dempere og felger. For det andre så har jeg tilgode å ha kjørt en senket eldre forhjulstrekk som er god å kjøre i lav hastighet. For det tredje er dette en bil jeg bruker meget lite og kun til koseturer i finværet så da ønsker jeg at den skal være god å kjøre det lille jeg kjører den.

 

 

På RS Turbo'en jeg hadde så mener jeg det var 6" brede felger orginalt og med ET 35. Var helt OK å kjøre med det :)

Jeg har et sett med 6" BBS look alike felger og et sett Uniroyale dekk med 195/50/15. Du mener det hadde vært en bedre kombinasjon?

 

I tillegg til jagingen så har jeg som nevnt en slags skjelving under lett akselrasjon men ikke så markert ved kraftigere akselrasjon. Det som er rart er at ved retardasjon så er den stø og direkte. Som nevnt så er alt "nytt" i under hele bilen. Byttet i frustrasjon stabstagforingen i bærearmene ut med orginale Fordforinger uten at det hjalp i det hele tatt. Derfor er teorien at geometrien blir feil med de dekka og felger jeg har. Noen som har data på orginal toe in på mk3?

Noen som kan forklare meg hvorfor bilen jager/trekker vekselvis sideveis når dekk/felger blir x anntall mm for bredt? Innpresset er jo det samme om felgen er 6" eller 9".

Link to comment
Share on other sites

Toe in er i dag 2mm målt på fremre felgkant.

I følge Haynes skal det være 1,5-3,5mm toe-out (etter '83). Jeg synes min bil ble bedre da jeg justerte etter boka, før kjørte jeg svak toe-in. Jeg kjører 7x15 ET35 195/50-15 nå, synes det var en forbedring i forhold til samme dimmensjon ET28.

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

Har kjørt MANGE tusen km med Escort RST. Som har hatt 205dekk også uten problem. Men på desse bilene også, som flere andre forhjulstrekkere, var den mye mer behagelig å kjøre med mye toe inn.

Slik var det både med 7x17" ET25 med 205/40-17 Nankang NS1 og 205/40-17 Goodyear Eagle F1,

med 7x15" ET35 med 205/50-15, 195/50-15 og 195/45-15 og 6x15" 205/50-15.

 

Alle desse dekkdim. var med 25mm senking på RST (40mm på vanlig Escort).

 

Det er langt i fra umulig å få en slik bil til å unngå å spore så sant man har riktig hjulstilling.

Men må også få legge til at med Goodyear dekkene var den aller best å kjøre med. Faktisk bedre enn med 195/45-15 og 195/50-15.

 

Hjulstilling har alt å si, sånn er det bare.

Og det er langt i fra nok å bare kontrollere toe-inn, siden det er mye annet som spiller inn.

Det kan godt være at bilen har fått seg en smell ved en tidligere anledning også, som gjør at andre hjulvinkler kan være helt på tur utenom akkurat spissingen.

Det er ikke kun dekkbredden som spiller inn på hvordan den oppfører seg mtp. sporing etc.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

I følge Haynes skal det være 1,5-3,5mm toe-out (etter '83). Jeg synes min bil ble bedre da jeg justerte etter boka, før kjørte jeg svak toe-in. Jeg kjører 7x15 ET35 195/50-15 nå, synes det var en forbedring i forhold til samme dimmensjon ET28.

Jeg har fulgt med i tråden din og sett hva du har gjort av oppgraderiger og det er gode referanser for oss andre. At du fikk bedre kjøreegenskaper ved å redusere sporviden med 14mm tror jeg så gjerne. At Escort mk 3 skal ha toe-out overrasker meg. Normalt vil man jo tro at en eldre forhjulstrekker ville måtte ha toe-inn for å kompansere for avik i foringer/ledd. Når man akselerer eller retaderer så vil jo normalt hjulene trekkes ut til sidene og spesiellt ved toe-out. Det samme vil man jo normalt oppnå ved kraftig nedfjæring(bump steer) fks. ved fartsdumper, humplete vei eller kraftig nedbremsing. Normalt vil bump steer bli mer markant ved en senket bil med fremhjulstrekk fordi at caster og camber vil bli mer påvirket enn en ikke senket bil.

 

Har kjørt MANGE tusen km med Escort RST. Som har hatt 205dekk også uten problem. Men på desse bilene også, som flere andre forhjulstrekkere, var den mye mer behagelig å kjøre med mye toe inn.

Slik var det både med 7x17" ET25 med 205/40-17 Nankang NS1 og 205/40-17 Goodyear Eagle F1,

med 7x15" ET35 med 205/50-15, 195/50-15 og 195/45-15 og 6x15" 205/50-15.

 

Alle desse dekkdim. var med 25mm senking på RST (40mm på vanlig Escort).

 

Det er langt i fra umulig å få en slik bil til å unngå å spore så sant man har riktig hjulstilling.

Men må også få legge til at med Goodyear dekkene var den aller best å kjøre med. Faktisk bedre enn med 195/45-15 og 195/50-15.

 

Hjulstilling har alt å si, sånn er det bare.

Og det er langt i fra nok å bare kontrollere toe-inn, siden det er mye annet som spiller inn.

Det kan godt være at bilen har fått seg en smell ved en tidligere anledning også, som gjør at andre hjulvinkler kan være helt på tur utenom akkurat spissingen.

Det er ikke kun dekkbredden som spiller inn på hvordan den oppfører seg mtp. sporing etc.

Dette er intresangt. Du hadde da mye toe-inn for å kompensere for senkingen slik at den ble mer nøytral?

RST fjærer på vanlig Escort er en fin oppgradering og jeg hadde glatt satt på det om de hadde passet på cabben. 25mm senking hadde jeg nok akseptert :) Dekktype har mye å si. Jeg hadde på noen "firkantete" dekk, dvs dekk som ikke var så runde på sidene og det var ikke til å kjøre med, funket greit på Sierra men ikke på Escorten. Dekka jeg har nå er mer avrundet mellom dekksiden og banen.

Bilen min tror jeg neppe er skadet noen gang men man vet jo ikke. En firehjulskontroll hadde nok vært på sin plass.

 

Så har jeg den "skjelvingen" ved lett akselrasjon. Jeg var sikker på at dette kom av litt bløte stabstagsforinger i bærearmen og byttet dem ut med Ford orginale(stod inoen fra Mekonomen og de var så bløte at hele bærearmen beveget lit på seg) men som nevnt så hjalp ikke dette. Derfor har jeg en teori om at dekkbredden og kombinasjonen av feil toe-inn/out påvirker geometrien slik at jeg får den skjelvingen. Forsvinner ved kraftig akselrasjon eller når farten blir høyere enn ca 35-40 km/t.

Edited by xr4ti
Link to comment
Share on other sites

At Escort mk 3 skal ha toe-out overrasker meg. Normalt vil man jo tro at en eldre forhjulstrekker ville måtte ha toe-inn for å kompansere for avik i foringer/ledd. Når man akselerer eller retaderer så vil jo normalt hjulene trekkes ut til sidene og spesiellt ved toe-out.

Haynes oppgir faktisk toe-out på Fiesta mk1/2 også. 1mm toe-in til 6mm toe-out på mk1 og 2 til 4mm toe-out på mk2.

 

Det bør kanskje nevnes at min Escort er fra før revisjonen i mai '83. Disse bilene kjenner man igjen på 2 bolter på toppen av dempertårnet (ikke bare mutter i senter). De har mer positiv camber og skal i følge Haynes ha 1mm toe-in til 3mm toe-out.

Såvidt jeg vet kom cab'ene først høsten '83, altså etter revisjonen.

Edited by bard

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...