Jump to content

Fjerne lakk.


Recommended Posts

Skal snart til med å fjerne all lakk på et komplett vingebiloptikksett. Breddere, fangere, vinge etc. Vil ha det ned til plasten for å bygge opp lakken fra bunnen av. Er ørten lag med lakk og sliping er uaktuellt.

Har hørt at noen kalkblåser plastdeler for å beskytte plasten mot deformasjoner, erfaringer med dette eller andre blåsemidler?

Hva med kjemisk fjerning, ugunstig med tanke på den plasttypen Ford brukte på disse delene?

Erfaringe mottas med takk.

Link to comment
Share on other sites

Skal snart til med å fjerne all lakk på et komplett vingebiloptikksett. Breddere, fangere, vinge etc. Vil ha det ned til plasten for å bygge opp lakken fra bunnen av. Er ørten lag med lakk og sliping er uaktuellt.

Har hørt at noen kalkblåser plastdeler for å beskytte plasten mot deformasjoner, erfaringer med dette eller andre blåsemidler?

Hva med kjemisk fjerning, ugunstig med tanke på den plasttypen Ford brukte på disse delene?

Erfaringe mottas med takk.

 

angående kjemisk fjerning går det nok helt fint til du er nesten igjennom all lakken og sliper deg gjennom resten, tynner brukes på det meste av karosserideler som også plast

anbefaler å slipe ned siste delen av tykkelsen til lakken uansett hvordan du velger gjøre det. noe å tenke på med hver enkelt metode

 

ved å fjerne lakk er det beste å bruke enten slipemaskin,det går fortest og gir mindre arbeid.

 

kan våtslipe med groft papir men blir litt grisete.

 

den berømte negerkusa på en vinkelsliper eller drill, men da må du være veldig rask med å flytte den bortover så du ikke kutter deg ned i plasten,

 

du kan også bruke tynner men det blir helsikkes gris og tynnermengden rimelig stor i forbruk samtidig som at hansker er en fordel sammen med løsemiddelmaske og veldig god ventilisasjon....

 

dette er vel i bunn og grunn de metodene jeg vet blir brukt på verksteder som jeg også selv har testet :)

håper det kanskje er til hjelp

Edited by "Lakkelars"

Mvh Morten

 

2005 focus 2.0 sport combi MS design

1995 mondeo 2.0 4x4 SOLGT

3 stk 1996 mondeo delebiler HUGD

1993 corolla 1,3 SPIKER! KJØPES PÅ COOP OBS ;)

Link to comment
Share on other sites

Sliping er nettopp hva jeg vil unngå, av flere grunner. Om man sliper søkk/dumper i plasten må bygge disse opp igjen med sparkel og det vil jeg unngå. En annen ting er at dette er meget tidskrevende. Husk på at det tross alt er to fangere, fire breddere, to kanalskjørt og selve vingen og så panserrillene. Hvor lang tid tar ikke det å slipe for hånd??

Du mener at tynner løser opp lakk? Jo da, med tynner Nr17 og Biltema spraylakk etc så er jeg enig men akryllakk løses ikke opp med tynner(eller har jeg misforstått deg ang metoden din?).

Hadde sett for meg noen form for "blåsing" jeg da men...

Edited by xr4ti
Link to comment
Share on other sites

Bremsevæske kan brukes ja. Brukes jo tilogmed på styrenplast(plastbyggesett) og nøytraliseres med vann men går jo med titalls liter og det må ligge i en beholder. Trenger jo en fire-femhundreliters beholder til fangere og vinga og til 100-200 kr literen så kan jeg jo kjøpe nye deler :lol:

Link to comment
Share on other sites

Ja Reprin er en mulighet men igjen, tidkrevende. Sikkert andre kjemikalier også men ingen jeg kjenner til. Den "gamle" Reprinen var bra men den nye miljøvennlige er heller dårlig på billakk synes jeg.

 

Ingen som har prøvd eller har erfaring med kalk, sand eller annen minreralblåsning da?

 

Strip All er jo et bra produkt men åssen er det på plast?

Link to comment
Share on other sites

Ja Reprin er en mulighet men igjen, tidkrevende. Sikkert andre kjemikalier også men ingen jeg kjenner til. Den "gamle" Reprinen var bra men den nye miljøvennlige er heller dårlig på billakk synes jeg.

 

Ingen som har prøvd eller har erfaring med kalk, sand eller annen minreralblåsning da?

 

Strip All er jo et bra produkt men åssen er det på plast?

 

Først bør du jo se grundig ann åssen plasten/overflaten ser ut? Flassing, synlige ujevnheter etc. Så blir det vel å se ann hvor "drastisk" man må gå til verks for å få det strøkent før ny lakk.. ;)

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Finn deg en plastbit av tilsvarende kvalitet og prøv kalkblåsing på da vel ;) Har ikke hørt om noen som har prøvd dette før. Blåsing med kalk som medium tar også litt tid da den er så myk. Har faktisk prøvd å tygge på kalk på jobb, og det går fint pga den er så myk :P Det blir også brukt kalk i enkelte plasttyper. Men så spørs det jo hva som er mykest av lakken og plasten stylinga er laget av?

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Så blir det vel å se ann hvor "drastisk" man må gå til verks for å få det strøkent før ny lakk.. ;)

Delene er lakket mange ganger så vil ikke risikere at et tidligere sikt slipper eller sprekker for så å måtte lakkere delene en gang til. Derfor vil jeg ned til plasten for å bygge opp lakken på nytt. Jeg har slipt ned slikt før og det tar sykt mye tid. Jeg brukte mer tid på det en selve bilen.

 

 

Har faktisk prøvd å tygge på kalk på jobb, og det går fint pga den er så myk :P

Har jo skjønt det har vært noe rart med deg og nå vet jeg hva.......... :lol:

 

Jeg leste om et svenskt firma som driver med kalkblåsning nettopp fordi kalken er bløt og ikke "spiser" på underlaget. Jeg har ikke funnet noen som driver med dette i Norge. Fugesand eller brukt sand skal visnok kunne brukes. Tenkte å bruke det om jeg ikke finner noen med bedre tips/erfaringer.

Link to comment
Share on other sites

Eller så får jeg bare sende en 25kg sekk med 0-2mm dolomitt til deg i posten :)

 

Det blir brukt i kalk i medisin og alt mulig, så det er ikke no problem eller farlig å spise litt :) Det er faktisk laga reine kalk tabeletter av dolomitt.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Malingsfjerner funker bra, men ikke sikkert plasten tåler det.

men tror det skal gå bra ;)

 

har nettopp kjøp denne men ikke testet den http://www.jula.no/malingsfjerner-spc-202-1-l-530080

biltema har også

08 mondeo titanium X

91 sierra 2,5 turbodiesel prosjekt --> http://www.fordclubn...8-td-til-25-td/

76 volvo 242 turbo prosjekt

94 pajero GLS 33" dekk <---selges

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror nok at plasten vil tåle malingsfjerner! Det er utrolig effektiv, smør på, vent til det bobler opp så stimer du det av!

Er det mer igjen, gjenta.. Har gjort dette flere ganger før med bra resultat!

Hvilket merke da, Reprin?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Jeg prøvde malingsfjerner av merket Chem tror jeg den het på en Cosworth grill til sedan engang. Det var ei seig guffe som skulle smøres på og vente til det bobla for så å skylle av restene. Kan IKKE anbefalles!! Denne løste også opp plasten så den begynte å smelte. Grillen endte i søpla :(

Ford Escort RS Turbo S1

Ford Escort RS Turbo S2

Ford Escort XR3i 1983

Ford Escort RS1600i 1985 replika

Ford Escort 1.3 1981

Volkswagen splittbuss 1967

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøvde malingsfjerner av merket Chem tror jeg den het på en Cosworth grill til sedan engang. Det var ei seig guffe som skulle smøres på og vente til det bobla for så å skylle av restene. Kan IKKE anbefalles!! Denne løste også opp plasten så den begynte å smelte. Grillen endte i søpla :(

Nettopp derfor jeg er skeptisk til kjemisk fjerning. Har prøvd å blåse med fugesand men går seint. Gikk greit med plasten, men dette var på en bredder, er i hvert fall 5 eller seks lag lakk på delene.

Link to comment
Share on other sites

Kalkblåsing er det mange som driver med, i Sandefjord kan du prøve Omdahl A/S, holder til på Framnes, så da er det ikke så langt....

De har også utstyr for å blåse med kalk/vann, så slipper man støving.

Bruker selv kalk til å rengjøre topplokk med, istedet for glasskuler, bare å putte i delekokeren så løser kalkgranulatet seg opp.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...