Jump to content

cosworth motor


thedriver500

Recommended Posts

ok så det er bare å tette den å få åndinga ut i sånt lite filter?

noen som vet hvor man får tak i sånt lite filter til åndinga?

 

Kjøp deg en breather tank fra f.eks bailey å kjør slangen dit sammen med en slange fra blendepluggen under eksosmanifolden.

Greit å gjøre det litt skikkelig.

 

Hvis 4x4 motor kan du kjøre returen fra tanken rett tilbake i bunnpanna.

Link to comment
Share on other sites

ok så det er bare å tette den å få åndinga ut i sånt lite filter?

noen som vet hvor man får tak i sånt lite filter til åndinga?

De aller fleste turbomotorer trenger stor kapastitet på veivhusventilasjonen. Ett slik vanlig knøttlite universal veivhusventilasjonsfilter er langt fra godt nok. Jeg vil derfor anbefale såkalt "powerfilter" :lol: til moped og MC fordi disse har dimmensjoner som er mer korrekt til bruk på turbomotorer med hyggelige ladetrykk. ;), men det er nok, som nevnt, Bailey som er den helt rette løsningen.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

noen som vet hvor man får kjøpt ingrediensene da?

skal jeg fjerne blendepluggen under eksosmanifolden da?

er 4x4 motor men 2wd bunnpanne og 2wd topp... hvordan skal jeg få oljen ned i bunnpannen igjen?

takker så mye for gode innspill

 

jeg hadde tenkt å ha orginal luftfilterboks.er det meningen at man skal ha en slange fra åndinga til luftfilterboksen?

nå må dere bare si hva som er best :)

spør fordi jeg ikke vet, ikke fordi jeg ønsker et "budskjettbygg" har lagt ned uttallige timer å penger allerede hehe.

MVH kenneth

Link to comment
Share on other sites

Du har org olje retur fra nyra under innsuget, og ned under oljenivå i bunnpanna.

Såg du har 2wd bunnpanne, da har du ikke det alikevell, men visst du har org 4x4 nyre, så kommer det en olje retur ut fra den

Edited by grcossie
Link to comment
Share on other sites

Nyre er den svarte boksen som sitter tredd i blokka under innsuget.

Sjekk om det går en retur fra den å ned i bunnpanna.

2wd har ikke denne returen men du kan jo være heldig at det er sveist på.

Jeg vet ikke hva 2wd folk normalt gjør med returen, men man kan jo ha en catchtank.

 

Ikke kjør oljedampen tilbake til luftfilter da oljedamp har lite gunstig effekt i forbrenningskammeret når man trimmer..

 

http://www.ebay.co.uk/itm/BAILEY-OIL-BREATHER-SEPARATOR-TANK-Cosworth-2WD-4X4-/220743005512?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item33654ef548#ht_1736wt_1139

 

Det anbefales å ikke ånde fra toppdekselet men kun fra begge sider av blokka..

Link to comment
Share on other sites

Fra GGR sin side

 

Q&A Database Results

 

Why do GGR breathe from the crankcase, & not the cam cover? - Breather System

 

Most of the pressure is created in the cylinder block by piston ring blow-by. If the engine is vented from the top, the rush of crankcase pressure to the top of the engine will prevent the oil fed to the cylinder head from draining back into the sump. Admittedly, the oil vapour is more dense in the bottom of the engine, this is why we have the oil / air separators.

Link to comment
Share on other sites

Har kjøpt denne:

 

http://www.burtonpower.com/parts-by-category/engine-components/engine-bay-tanks/bmost16-1.html

 

Så når jeg skal montere denne "bailey mirror tanken" så anbefales det å lufte fra nyra og under eksosmanifolden med retur til bunnpanne? + en slange til atmosfære?

 

I bakkant av topplokket er det orginalt et lite luftehull, bør dette da tettes?

Ser ut til at jeg får tette igjen det hullet jeg nettopp har laget for lufting i topplokket da :mad2:

 

 

(ser at dette gjelder for >7000rpm og det er kanskje ikke så ofte man kjører med et slikt turtall på veien)

Edited by admiralen
Link to comment
Share on other sites

Om jeg skjønner deg riktig mener du det lille (Ø 8mm ca) i bakant på toppdekslet? Det er kun for lufting av pluggkammerene i toppen, så kondensert luft har ett sted å bli av..

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

men dette pluggede hullet under eksosmanifolden, skal jeg bare skru ut pluggen å sette inn en nippel som jeg fester slangen i da?

også opp til tanken sammen med den slangen fra nyra?

 

ta ett bilde og merk det hullet du mener.

Bare så vi ikke ender med at du fjerner en frostplugg f.eks :P

 

Om jeg skjønner deg riktig mener du det lille (Ø 8mm ca) i bakant på toppdekslet? Det er kun for lufting av pluggkammerene i toppen, så kondensert luft har ett sted å bli av..

 

Er vel ikke lenge før noen lager ett "performance filter" man får til dette hullet også... =)

WWW.NorskEscortRegister.Net

Escort Mk1/Mk2 register

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...