Jump to content

Nye fjærer til GAZ gold


Furre

Recommended Posts

Har et sett med GAZ gold på sierra 2wd. Kjøpte disse gjennom et gruppekjøp her på forumet for noen år siden:)

 

Har hatt veldig stive fjærer på bilen, noe som var greit når jeg var 20.. Men etter å har kjørt litt rally og funnet ut hvordan orntlige dempere skal fungere så er det på tide og gjøre noe med det!

 

Tror jeg har kjørt med 500pund fremme og 300bak eller noe sånt...

 

Noen her inne som husker hvilken dim det er på GAZ gold? Jeg er for tiden på rehabilitering med knekt rygg, så kan ikke måle selv:P

 

Noen som vet hva som er bra for gatebruk på disse demperne? Jeg tenker på fjærer på 10" framme og 350pund og 8"bak med 250pund? noen tanker?

 

Hvor bør jeg bestille? får jeg diameter på demperene er det vel et fett om det er fjærer fra gaz?

88 Sierra cosworth 2-wd

Link to comment
Share on other sites

Om du skal bruke bilen til værdags, ville jeg faktisk (banne i kirka) , gått for dempere/fjærer. Klart til banebruk er Coilovers overlegent, men til gatebruk er det rett å slett å ødelegge alt av kjørecomfort å ryggnerver.

 

Snakker av erfaring da jeg selv sliter med etterskader etter bilulykke, knakk ryggen.

 

Vet både Armani å Hår ball skal selge Eibach / Gule koni til fornuftige priser, du finner dem på profilen min om det er av intr.

Caution, any attempt to overtake will result in a race!
Link to comment
Share on other sites

armani: Jeg kjøpte vel de samme fjærene di brukte til asfalt racing når di kjørte sierra:)

 

 

@ROn: Men så lenge fjærene er mykere og jeg stiller rebound på mykt så kan det vel ikke være så galt? Coilovers burde jo være det samme som vanlige dempere så lenge di er myke.. Jeg har hatt bilstein eller noe sånt på bilen, men syns høyden ble feil, da med 40mm eibach... Er det noen med vanlige dempere som er fornøyde med høyden sin? hvilke fjører kjører dere med da?

88 Sierra cosworth 2-wd

Link to comment
Share on other sites

gaz er da ikke for stivt til gatebruk! når jeg hadde montert mine uten å stille på hardheten, så var de MYKERE enn gule koni+eibach fjærer!!!!

 

Hehe.. Da har du fått noen slappe fjærer!

 

5" fjærer gir ingen demping (ifølge Gaz). Jeg kjører med 6" foran og bak.300 bak og 550 foran. Det er stivt..

 

Men uansett kan du selv velge fjærer i den hardhet/mykhet du vil ha. Snakker du med Woodford skaffer de dette fort, og til en billig penge ;) Her i Norge er det forholdsvis dyrt å kjøpe fjærer, kontra England. Har sjekket det..

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Hehe.. Da har du fått noen slappe fjærer!

 

5" fjærer gir ingen demping (ifølge Gaz). Jeg kjører med 6" foran og bak.300 bak og 550 foran. Det er stivt..

 

Men uansett kan du selv velge fjærer i den hardhet/mykhet du vil ha. Snakker du med Woodford skaffer de dette fort, og til en billig penge ;) Her i Norge er det forholdsvis dyrt å kjøpe fjærer, kontra England. Har sjekket det..

¨

kan ikke skjønne at de er myke heller..for dem er ganske stive nå (til gatebruk), men har fortsatt mange hakk og gå på i stivhet...så de er myke nok til comfort, og stive nok til banekjøring!

 

jeg bestilte ikke noe myke fjærer hvertfall

'93 Escort Cosworth

X - '93 ///M3
- '92 Ford Sierra CLX
X - '89 Sierra Cosworth
Mine bilder:www.facebook.com/hmfotografi - Lik gjerne siden :)

Link to comment
Share on other sites

Såvidt jeg husker henrik så er du vel rundt 22år :P Så det er vel derfor coiloverne dine ikke er så stive :P

En av grunnene til at jeg solgte den forrige 2wd'n min var at det var coilovere på den og jeg er 30år :rolleyes:

Nå har jeg Bilstein dempere og Eibach fjærer med 18" sommerfelger. Høyden er da fin på den syntes jeg :)

 

Merk dette bilde er tatt av forrige eier og er fullt av fjortiser i bakstetet, men foran er lik høyde som idag, men såklart litt høyere bak..

Jeg skal få tatt noen flere egene bilder av bilen på treffet i helga :)

TS26419.jpg

Edited by Fakeworth

-93 Sierra Cosworth STV 4x4
X: -94 Escort Cosworth HTT, -94 Escort cosworth T-25, -94 Escort cosworth T-34, 4x -90 Sierra 4x4 Cosworth, -91 Sierra Cosworth 2wd, - 89 Sierra Cosworth 2wd, -88 Sierra Cosworth 2wd
-91 Scorpio Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Hmm, sitter å vurderer om jeg skal kjøpe meg bilstein igjen, eller om jeg bare skal bytte fjærer.. Bilen til fakeworth så jo grei ut på høyden:)

 

Hva tror dere jeg kan få for et sett med gaz gold som er brukt lite i 2-3år?

88 Sierra cosworth 2-wd

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ta noen flere ordentlige bilder i helga jeg, så ser du høyden på den da..

-93 Sierra Cosworth STV 4x4
X: -94 Escort Cosworth HTT, -94 Escort cosworth T-25, -94 Escort cosworth T-34, 4x -90 Sierra 4x4 Cosworth, -91 Sierra Cosworth 2wd, - 89 Sierra Cosworth 2wd, -88 Sierra Cosworth 2wd
-91 Scorpio Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Hmm, sitter å vurderer om jeg skal kjøpe meg bilstein igjen, eller om jeg bare skal bytte fjærer.. Bilen til fakeworth så jo grei ut på høyden:)

 

Hva tror dere jeg kan få for et sett med gaz gold som er brukt lite i 2-3år?

 

 

jeg er intressert i coilovers, om eibach + konis kan være et alternativ?

Link to comment
Share on other sites

@Fakeworth: Hadde satt pris på det:)

 

@Hår ball: Er veldig usikker på hva jeg skal gjøre... Er litt lysten på å prøve med andre fjærer og se hvor bra det blir før jeg går tilbake til vanlige dempere:) Har sendt en mail til woodford nå så får se hva han sier...

88 Sierra cosworth 2-wd

Link to comment
Share on other sites

Såvidt jeg husker henrik så er du vel rundt 22år :P Så det er vel derfor coiloverne dine ikke er så stive :P

En av grunnene til at jeg solgte den forrige 2wd'n min var at det var coilovere på den og jeg er 30år :rolleyes:

Nå har jeg Bilstein dempere og Eibach fjærer med 18" sommerfelger. Høyden er da fin på den syntes jeg :)

 

Merk dette bilde er tatt av forrige eier og er fullt av fjortiser i bakstetet, men foran er lik høyde som idag, men såklart litt høyere bak..

Jeg skal få tatt noen flere egene bilder av bilen på treffet i helga :)

 

blitt et år eldre enn 22 gitt :P hehe..men nei, coilovere er ikke for stivt vettu :)

 

EDIT: få ut bilder ja :D

Edited by Sierra_2.9

'93 Escort Cosworth

X - '93 ///M3
- '92 Ford Sierra CLX
X - '89 Sierra Cosworth
Mine bilder:www.facebook.com/hmfotografi - Lik gjerne siden :)

Link to comment
Share on other sites

Hmm, sitter å vurderer om jeg skal kjøpe meg bilstein igjen, eller om jeg bare skal bytte fjærer.. Bilen til fakeworth så jo grei ut på høyden:)

 

Hva tror dere jeg kan få for et sett med gaz gold som er brukt lite i 2-3år?

 

Hvorfor bytte til noe annet egentlig?? Coiloverne dine kan du jo stille så høyt/lavt som du vil! Og hardhet/mykhet kan du få akkurat slik du vil, både med tanke på innstillingene på demperne, og mykere fjærer. Ser ikke problemet.. Du har alle muligheter for å få det nøyaktig slik du selv vil, UTEN å måtte kjøpe noe nytt, bortsett fra fjærer til cirka 1000-1500 kr for alle fire.

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor bytte til noe annet egentlig?? Coiloverne dine kan du jo stille så høyt/lavt som du vil! Og hardhet/mykhet kan du få akkurat slik du vil, både med tanke på innstillingene på demperne, og mykere fjærer. Ser ikke problemet.. Du har alle muligheter for å få det nøyaktig slik du selv vil, UTEN å måtte kjøpe noe nytt, bortsett fra fjærer til cirka 1000-1500 kr for alle fire.

 

Er derfor jeg skriver at jeg vil prøve med mykere fjærer:) Men jeg har desverre ikke alle muligheter til å få det nøyaktig slik jeg vil, siden jeg ikke er noen demper guru.. De som har utviklet bilstein demeperne har jo en viss peiling når det kommer til bump og rebound:)

88 Sierra cosworth 2-wd

Link to comment
Share on other sites

Er derfor jeg skriver at jeg vil prøve med mykere fjærer:) Men jeg har desverre ikke alle muligheter til å få det nøyaktig slik jeg vil, siden jeg ikke er noen demper guru.. De som har utviklet bilstein demeperne har jo en viss peiling når det kommer til bump og rebound:)

 

Du sa lengre oppe at du vurderte å bytte til Bilstein. Men skjønner ikke helt tankegangen når du kan få Gaz Gold til å bli i riktig høyde for deg, og riktig mykhet for deg. Her har du faktisk muligheten til å velge det meste selv. Kjører du vanlige dempere er det ikke mye du kan velge. Da blir det bare sånn demperen er.

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Du sa lengre oppe at du vurderte å bytte til Bilstein. Men skjønner ikke helt tankegangen når du kan få Gaz Gold til å bli i riktig høyde for deg, og riktig mykhet for deg. Her har du faktisk muligheten til å velge det meste selv. Kjører du vanlige dempere er det ikke mye du kan velge. Da blir det bare sånn demperen er.

 

 

For å få coilovers til å fungere skikkelig er du avhengig av å ha fjærer som har riktig lengde og motstand(pund) og ha en demper som harmonerer med disse fjørene og bilen.

 

For å justere dempere er du nødt til å bytte skims invendig i demperen, den skruen du har for å justere bump/rebound hardhet utvendig på demperen er egentlig bare en finjustering. Er gaz gold skimset for å harmonere med f.ek 550pund og jeg setter på 150pund fjærer så vil jeg få veldig mye demping i forhold til fjærene jeg har.

 

Og etter å ha kjørt litt rally, så har jeg sett hvor vanskelig det er å justere dempere optimalt.

 

Jeg har litt lyst å prøve med mykere fjærer, det er relativt billig og jeg får testet hvordan dette fungerer. Men jeg vurderer også et kit fra bilstein e.l. Fordelen med å kjøpe et ferdig kit er at jeg får dempere som harmonerer med fjørene. Og forhåpentlig vis et oppsett som fungerer veldig bra på offentlig vei.

 

Jeg har jo egentlig lyst å kjøpe noen orntlige dempere til sierraen, men syns det er vanskelig å rettferdiggjøre øhlins til 60-80tusen...

88 Sierra cosworth 2-wd

Link to comment
Share on other sites

For å få coilovers til å fungere skikkelig er du avhengig av å ha fjærer som har riktig lengde og motstand(pund) og ha en demper som harmonerer med disse fjørene og bilen.

 

For å justere dempere er du nødt til å bytte skims invendig i demperen, den skruen du har for å justere bump/rebound hardhet utvendig på demperen er egentlig bare en finjustering. Er gaz gold skimset for å harmonere med f.ek 550pund og jeg setter på 150pund fjærer så vil jeg få veldig mye demping i forhold til fjærene jeg har.

 

Og etter å ha kjørt litt rally, så har jeg sett hvor vanskelig det er å justere dempere optimalt.

 

Jeg har litt lyst å prøve med mykere fjærer, det er relativt billig og jeg får testet hvordan dette fungerer. Men jeg vurderer også et kit fra bilstein e.l. Fordelen med å kjøpe et ferdig kit er at jeg får dempere som harmonerer med fjørene. Og forhåpentlig vis et oppsett som fungerer veldig bra på offentlig vei.

 

Jeg har jo egentlig lyst å kjøpe noen orntlige dempere til sierraen, men syns det er vanskelig å rettferdiggjøre øhlins til 60-80tusen...

 

Sikker på at Gaz er shimset til f.eks 550 pund? Er ikke alle like da, så velger du fjær selv utifra om du vil ha den hard/myk?

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Stivheten på fjærene dine, kommer ann på hvilken vekt du har på bilen og. Gi Mike Rainbird en lyd, så har han sikkert noe å anbefale, gjorde det for en kompis, som bygger en letta Escort

 

Stemmer det. Jeg fikk tallene av Raimond som tidligere hadde veid vektfordelingen.

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Sikker på at Gaz er shimset til f.eks 550 pund? Er ikke alle like da, så velger du fjær selv utifra om du vil ha den hard/myk?

 

 

Shimsa i demperen bestemmer hvor mye motstand det er i dempinga ved harde og milde kompresjoner. En shimsing som er satt opp for å jobbe med en fjær som er 100pund vil jo bruke lenger tid for å bremse svingningene i en hardere fjær f.ek 200pund. Det er ikke uvanlig at folk bytter shims i en demper flere ganger for å få et optimalt oppsett uten at de har forandret på hardheten på fjærene. Dette er svært avanserte greier, og selvfølgelig ikke like nøye når du ikke kjører konkuranse:)

 

Det jeg er litt skeptisk til er å få en demper/fjær kombinasjon som blir så feil at bilen blir dårlig å kjøre. Men siden jeg regner med at alle gaz gold blir levert ut fra gaz med en "standard" shims innstilling, så må jeg bare finne noen som har disse demperene og mykere fjærer og høre om de er fornøyde:)

88 Sierra cosworth 2-wd

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...