Jump to content

spørsmøl om 1984 sierra 3drs


90sierra

Recommended Posts

hei hei da har jeg godt til innkjøp av en "ny" sierra men har noe spørsmål rundt den??

dette er en ford sierra 2.0is forgasser.. skal bygge om til innsprøytning tenkte jeg:D

1. dasjbordet er stykt kan jeg bruke et fra nyere mod.. la oss si 1993 da???

2. kan jeg bytte til speedometer med turteller... og hvilken modell kan jeg ta det fra?

3.bilen har vinge (orginal vingebil vinge) demperne får ikke luka til å stå. er demperne sliten el fins det forsterket dempere?

4. kan jeg tan låsett fra hvilken som helst bil?? hvil egentlig ha den (ny) typen nøkler.

5. går det ant å bygge om orginal popper tilo bakluka??? isteden for det store trykk knappen bak???

6.vanskelig å bygge om til innsprøyting tenker mest på ledningsnettverk? har ikke hold så mye på med dette?

det var det med første omgang:D skal se om jeg får lagt ut et bilde elr to :D

takker for svar.

1990 ford sierra 2.0doch

1984 ford sierra 3drs 2.o ohc

1969 chevelle 2drs ht

1982 ford sierra 5dr combi 2.o

Link to comment
Share on other sites

Er ingenting som heter IS med forgasser.

IS står for innsprøytning sport, som er en egen sportsling utgave av Sierra.

Men du har kjøpt deg en Sierra med OHC motor.

 

Ja, du kan bruke dashbord fra andre Sierra'er.

Speedometer med turteller kan du ta fra hvilken som helst annen Sierra. Mulig forskjell på de med V6 mtp. turtallsignal? Husker ikke, men tror ikke det.

 

Demperene til bakluka er nok slitne, helt vanlig. Desse er å få tak i nye.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

ok nei som æ forstod så e jo is toppen e det ikke det? ska ikke si nokka forsikkert no da men:D

et eller anna med stør kam.. det e insprøtningsmotor el det va det for å si det sånn.. vil bygge te bake te insprøytning med har ikke el nett. vanskelig å legg opp el?

 

det med speedoen fuke da bensin måleren og vanntemp og slikt da??

Edited by 90sierra

1990 ford sierra 2.0doch

1984 ford sierra 3drs 2.o ohc

1969 chevelle 2drs ht

1982 ford sierra 5dr combi 2.o

Link to comment
Share on other sites

hei hei da har jeg godt til innkjøp av en "ny" sierra men har noe spørsmål rundt den??

dette er en ford sierra 2.0is forgasser.. skal bygge om til innsprøytning tenkte jeg:D

1. dasjbordet er stykt kan jeg bruke et fra nyere mod.. la oss si 1993 da???

2. kan jeg bytte til speedometer med turteller... og hvilken modell kan jeg ta det fra?

3.bilen har vinge (orginal vingebil vinge) demperne får ikke luka til å stå. er demperne sliten el fins det forsterket dempere?

4. kan jeg tan låsett fra hvilken som helst bil?? hvil egentlig ha den (ny) typen nøkler.

5. går det ant å bygge om orginal popper tilo bakluka??? isteden for det store trykk knappen bak???

6.vanskelig å bygge om til innsprøyting tenker mest på ledningsnettverk? har ikke hold så mye på med dette?

det var det med første omgang:D skal se om jeg får lagt ut et bilde elr to :D

takker for svar.

1- Ja, som tidligere nevnt

2- Ja, fra 4 sylindrede biler, men ombygging av ledningsnettet på gasserbiler er nødvendig samt at gasserbiler som regel ikke har ledning til turteller. Men om du har en orginal IS så er det plug and play

3- Lukeløftere fra XR4i eller vingebil har større gasstrykk men nye standard lukeløftere vil nok gjøre susen.

4- Ja

5- Meg bekjent så hadde ikke Sierra "popper" men en sentrallås på bakluka. Finnes univeralløsninger til dette.

6- Ikke direkte vanskelig men noe jobb er det. Ser du har en bil som er "nedgradert til gasser", men uansett: Du trenger bensintank med pumpe og ledningsnett, bensinrør(tur/retur) til IS, motor med komplett ledningsnett,tenninganlegg og bensinfilter. Selve oppkoblingen av el.nett er enkel og og det finnes utallige tråder om dette her på forumet. Haynes rep.håndbok anbefales. Komplett delebil anbefales både pri og delesmessig.

Lykke til og lag gjerne en prosjekttråd så får du hjelp underveis. Søkeord : ombygging, IS.

Link to comment
Share on other sites

hei hei da har jeg godt til innkjøp av en "ny" sierra men har noe spørsmål rundt den??

dette er en ford sierra 2.0is forgasser.. skal bygge om til innsprøytning tenkte jeg:D

1. dasjbordet er stykt kan jeg bruke et fra nyere mod.. la oss si 1993 da???

2. kan jeg bytte til speedometer med turteller... og hvilken modell kan jeg ta det fra?

3.bilen har vinge (orginal vingebil vinge) demperne får ikke luka til å stå. er demperne sliten el fins det forsterket dempere?

4. kan jeg tan låsett fra hvilken som helst bil?? hvil egentlig ha den (ny) typen nøkler.

5. går det ant å bygge om orginal popper tilo bakluka??? isteden for det store trykk knappen bak???

6.vanskelig å bygge om til innsprøyting tenker mest på ledningsnettverk? har ikke hold så mye på med dette?

det var det med første omgang:D skal se om jeg får lagt ut et bilde elr to :D

takker for svar.

 

Vet ikke om jeg henger helt med på dette. IS kom først i 85. Om det er en IS skulle du uansett hatt turteller orginalt.

2. Du kan bruke instrument fra hvilken som helst Sierra med 4 sylindre. Men om du bruker fra mk1 så bruker du den orginale kontakten med omstokkede ledninger, og ei ekstra ledning til turteller. Bruker du mk2 instrument må du skifte kontakten.

5. På mk1 fikk man elektrisk åpner av bakluselåsen ved hjelp av en solonid. Dette er en solonid som festes i den orginale låsen med ett stag.

Om du virkelig har en ekte 84 mod så har du ikke den hurtigkoplingen ved venstre framskjerm som Sierra IS og gasser har fra 85 og opp. Om du henter innsprøytninga fra en mk1 så må du da kople opp strøm til denne kontakten på en annen måte. Eventuelt kople opp motparten til denne kontakten i bilens ledningsnett. Ellers så er ledningsnettet plug'n play. Forskjeller på karosserier fra før 85 og fra 85 og opp er bla i ledningsnett, og at de gamle ikke har alle utstansingene for skrufester som brukes med høyere modeller som bilene fra 85 og opp har.

 

Motormessig så er det minimale forskjeller på 105hk gassermotor og 115hk IS. Forskjellen mellom de er i toppen, IS toppen har litt annen form på innsugskanalene med utsparing for dysene. Kammene på 105 og 115 hk er lik.

 

Og med tanke på det andre inlegget ditt her i tråden så er jeg ikke så flink i skriftlig dialekt.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

okok skulla kansje sakt at motoren er tatt fra en scorpio. Som er overhalt. Og bygd om til gasser motor:-D men kan jeg ta ledningsnette til doch?? Kan æ bruk midtkonsoll te nyere sierra. Ang elvinduer kan jeg ta el vindu heis fra 5drs bil???

Edited by 90sierra

1990 ford sierra 2.0doch

1984 ford sierra 3drs 2.o ohc

1969 chevelle 2drs ht

1982 ford sierra 5dr combi 2.o

Link to comment
Share on other sites

Det blit helt feil å bruke motorstyring fra en dohc. Da må du uansett konvertere til 36-1 triggerhjul.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

For å si det enkelt, så er det en del av tenningsanlegget. Is og ohc gasser har tilsvarende i fordeleren.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

det er ikke bare å putte i et turteller instrument heller. har gjort det i dag med et originalt mk1 instrument. kontakta passer rett i men ledningene må bytte plass også må man legge opp en ny en fra coil til turteller. syns kanskje tankmåleren ble litt slapp etterpå å tempmåleren fikk jeg ikke prøvd fordi kabelen til den er koblet ut til fordel for vanntemp måler fra biltema. alt i alt tok jobben ca en time.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Nei, det er sakseheis på Sierra så selve "saksen" er fysisk større på 3-dørsen. Sikkert mulig å lage til noe da men...

Vindusheismotoren er lik. Komplette heiser til 3-dørs er sjeldne som hønsetenner da de i prinsipp kun ble levert på XR4I(Ti) og vingebilen.

Link to comment
Share on other sites

Skal man bruke Nye sierra låsene så må du ha med hele ratt låsen, ikke bare cylinderen,

det er forskjellige kontakter på spedometere ca før og etter 87, turteller eller klokke må du bytte om ett kontakt stykke litt bak spedometeret.

 

bygge om til insprut er lettest og bruke org is sprutet (motorcraft) det er bare og plugge rett i kontakten på v vange forran

Link to comment
Share on other sites

Skille på kontakten bak instrumentpanel er imellom mk1 og mk2. Man ser stor forskjell i karosseriet imellom mk1 og mk2.

Og Dag, du har vel gjerne hatt gammel Sierra fra før 85, og burde vite at ekte 84 mod ikke har den kontakten ved venstre rammevange?

IS sprut fra 85-87 har Motorcraft fordeler og denne kontakten ved venstre rammevang. Mk2 IS fra 87 har Bosch fordeler og 2 kontakter inni bilen under dasjbordet som forbinder motorstyringa med bilens ledningsnett.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Okok prøver på en liten oppsummering. Er det vanskeligere når bilen er 1984 mod?? Bør jeg prøve å få tak i en bil med insprøytning før 1984 eller er det bare å ta en?? Kan jeg ta ledningsnett fra scorpio?? Noen som vet om et elnettverk+hjerne??

1990 ford sierra 2.0doch

1984 ford sierra 3drs 2.o ohc

1969 chevelle 2drs ht

1982 ford sierra 5dr combi 2.o

Link to comment
Share on other sites

okok ikke så my har sjedd med bilen i det siste men litt rust er tatt.

har lyst på sperre eller diffbrems da.. kan jeg bare ta en komplett bakaksling fra en 2.8l 4x4 som har diff brems funker det??? selv om den har 7,5???

 

et spørrsmål til:

hvor mye tror du jeg må gi for et komplett ledningsnett + hjerne,lustmengdemåler???

Edited by 90sierra

1990 ford sierra 2.0doch

1984 ford sierra 3drs 2.o ohc

1969 chevelle 2drs ht

1982 ford sierra 5dr combi 2.o

Link to comment
Share on other sites

du kan bruke 2,8 4x4 komplett bakstilling. men trur ikke den har 7,5" org. Men det spiller ingen rolle så lenge du kjøper komplett.

Denne har brått skivebremser bak. i tilfelle så må ha "strupe-ventil" for skivebremser bak i tillegg.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...