Jump to content

noen lakkerere her inne?


OleK

Recommended Posts

er det noen som er utdannet lakkerer eller har vært borti en del lakkering her inne?

 

skal muligens prøve meg på litt lakkering utover nå, og lurte derfor på noen spm...

 

hvilke sprøyte er bra og billig å bruke?

 

hvordan blandingsforhold skal jeg bruke med lakk, tynner, herder osv?

 

kommer til å bruke lakk fra DuPont, da jeg har litt rabatter der...

 

hva bør jeg slipe ned med? 370-papir?

 

3 lag med lakk og 3 lag med klarlakk?

Cosworth!

Link to comment
Share on other sites

Guest pzycho

Du får kjøpt disse rondell maskinene der de selger lakk og sparkel somregel.. men de koster fort 2-3k for en skikkelig..

Er verdt å invistere i!! :D

Link to comment
Share on other sites

liero: caben holder jeg meg langt unna, men tenkte å lakke fiestaen til frua, hehe :D

 

xr4x4_2.8: altså 3 deler lakk, 1 del herder og 10% av alle 4 delene med tynner?

 

lakksprøyte anyone??

Cosworth!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

mikke: siden du er lakkerer har jeg noen konkrete spm til deg :) ble så mye difuse svar her.....

 

blandingsforhold? skal bruke lakk fra DuPont.....skal klarlakken blandes og?

 

antall lag?

 

noen lakksprøyter å anbefalle? hvilket trykk skal jeg da kjøre med på sprøyta?

 

hvor stor kompressor bør jeg ha?

 

alt dette blir jo såklart garasjelakk, men det skal jo se sånn noenlunde ut da :)

Cosworth!

Link to comment
Share on other sites

Guest cosworth 90

Får å gjøre det litt enklere så fåreslår jeg at dere går inn på Rosaindex.no.---Deretter skriver dere (Lakkering) som søkeord i firmasøk.......Der finner dere ALLT dere trenger å vite om lakk&overflatebehandling......Jobber selv som lakkerer....må innrømme at jeg er lutlei av å forklare dette med lakk å sånn :(

 

Lykke til ;)

Link to comment
Share on other sites

hvordan i all verden finner vi ALLT vi trenger å vite om lakkering o.l. ved å søke etter firmanavn??

 

og hadde du forklart det en gang, så hadde det holdt, folk kunne heller ha søket etter denne tråden....

 

og kan ikke se at du har svart tidligere i denne tråden, cosworth 90?

Cosworth!

Link to comment
Share on other sites

du-pont er jeg ikke sikker på blandingsforhold på. da jeg er vant til å bruke standox.. men blandingsforhold vil også stå på boks og forhandler/selger vil opplyse om dette. du opplyser ikke om dette er metalikk(base) eller bare en ren 2k farve(ikke base).en metalikk farve må ha klarlakk på seg for å få glans og holdbarhet. da selve basen er matt ferdig tørket.basen skal kun blandes med tynner.klar lakken skal blandes med både herder og tynner.da det er selve klarlakken som er det harde toppsjiktet og som gir glans. en ren 2k farve er det motsatte. her skal du ha både herder og tynner. da det er selve lakken som både gir glans og holdbarhet. to forskjellig måter å sprøyte på er det jo også :)ang lag så skal du klare deg med base: 3lag base og tre lag med klarlakk.hvis det er en farve som dekker dårlig så må du kanskje sprøyte flere lag base. 2k 3 lag skal holde.. hvis du sier hvordan type lakk det er snakk om så kan jeg prøve å forklare hvordan du skal gjøre dette.da det er litt forskjellige teknikker med det å sprøyte slik at det blir riktig.. selv om jeg ikke er noe flink til dette med å forklare :D ang kompressor så ville jeg ikke brukt noe mindre enn 5hk.med minimum 100l tank på..dette for at du ikke skal gå tom for luft og hele arbeidet ditt kanskje blir spolert.en vannavskiller er svært viktig å bruke slik at du unngår for mye fukt i lufta.ang trykk så er jeg ikke sikker hva du pont anbefaller. og spørs også litt på om det er 2k eller base. en helt grei sprøyte er både devilbiss og sata sprøytene. husker jeg ikke helt galt nå, så skal du få en sata sprøyte til ca 1500 kr..en helt grei sprøyte til ditt bruk.følger med 0.4 eller 0.5 dyse.det er forskjellige typer dyse til disse, helt avhengig av hva du skal sprøyte..men en 0.35-0.4 er å anbefalle til "allround"bruk.

du har pm forresten ..

Link to comment
Share on other sites

Guest RSfreaken

Vi bruker litt Dupont base på jobben men ikke mye.Nå jeg lakker med base tilsetter jeg ca 50% tynner.Altså har du 100 gram base,tilsetter du ca 50 gram tynner.Klarlakk til Dupont har jeg ikke peiling på hvilket blandings forhold du skal ha men R-M klarlakken jeg bruker har jeg 100g klarlakk,25g tynner,27g herder f.eks.

 

Og du trenger ikke mer enn 2 strøk med klarlakk.Seff kommer det litt an på tykkelsen,men legger du 2 gode ( med flyt ) så holder det i massevis

Link to comment
Share on other sites

altså 2:1 og 3:1:1 da.. to fete lag på klarlakk til en som nesten ikke har sprøyta før ? :: hehe det vil jeg se på hehe B) ikke vondt ment. men det er ensbetydende med gardiner på sidene :D

Link to comment
Share on other sites

Får å gjøre det litt enklere så fåreslår jeg at dere går inn på Rosaindex.no.---Deretter skriver dere (Lakkering) som søkeord i firmasøk.......Der finner dere ALLT dere trenger å vite om lakk&overflatebehandling......Jobber selv som lakkerer....må innrømme at jeg er lutlei av å forklare dette med lakk å sånn :(

 

Lykke til ;)

Ja hadde vi alle her hatt en slik innstilling, hadde det neppe vært noen vits i å spørre om hjelp i det hele tatt på dette forumet :(

Link to comment
Share on other sites

cosworth 90:

. må vel være enklere å hjelpe de som ikke har gjort dette så mye.. kanskje er d du som trenger hjelp til noe spesifikt neste gang.som DU ikke har så mye peil på,hvem skal du spørre da??? rosaindex..?? nei kan man hjelpe så gjør man det. <_<

er ikke så vanskelig å prøve å forklare det på en fornuftig måte,bare man har lyst......

Link to comment
Share on other sites

er det noen som er utdannet lakkerer eller har vært borti en del lakkering her inne?

 

skal muligens prøve meg på litt lakkering utover nå, og lurte derfor på noen spm...

 

hvilke sprøyte er bra og billig å bruke?

 

hvordan blandingsforhold skal jeg bruke med lakk, tynner, herder osv?

 

kommer til å bruke lakk fra DuPont, da jeg har litt rabatter der...

 

hva bør jeg slipe ned med? 370-papir?

 

3 lag med lakk og 3 lag med klarlakk?

 

 

Hei

 

Jeg hobbylakkerer selv, far min jobba for en del år siden som lakkerer oppretter, så har arvet en overkopp sprøyte som kosta en del da, denne funker kjempebra, men overkopp er tingen i følge alle lakkerere som jeg har snakka med.

 

Når det gjelder dupoint så er det letteste og be om å få basen ferdig tynna slik at denne kan siles rett i sprøyta og er klar til lakkering, i og med at dupoint ikke har herder i basen kan du lagre denne ganske lang tid jeg har en slik penselbøtte eller det jeg liker og kalle det, en halvfull 1l og den er kun tynnet hatt den leeenge og ikkenoe problem og lagre den slik.

 

Base:

ang. lag så legger du først et du kan se igjennom venter litt til dette blir litt klebelig, ikke lenge vis du har litt varme der du holder på, så neste strøket legger du veldig rolig og nesten flytende.

 

Klarlakken er en annen historie her ligger nemlig glansen og herderen, på dupointen som jeg har så er det 3 deler klarlakk på 1 del herder og ingen tynner.

 

for og gjøre dette enkelt bruk en avknekt linjal tommestokk ect. 1 del = 1 cm.

Dette funker fint som fy til meg.

 

Under pålegging kan du godt legge et par lag slik at du ikke bestandig gjør nybeggynnerfeilen med og legge på tjukt med klarlakk også siger det, legg heller et som nesten dekker vent litt og legg et heldekkende.

 

Men vær litt forsiktig når du legger på fordi i buer og slikt er det lett og gå over to ganger for mye og dermed siger det, det skjedde med meg på panseret mitt spesielt lett og få sig på slike plasser hvor man har lite varme og det støver litt ekstra fordi du ikke har ventilasjonsanlegg.

 

Og har du eksosavsug i verkstedet eller vaskehallen ikke bruk dette for da løfter du evnt. småpartikler som ligger på gulvet også, pass på og væte gulvet der du jobber det beste er en vaskehall, med god varme.

 

så kan du åpne portene etterpå og la støvet gå ut og lukke igjen og fyre litt godt.

 

I en lakkboks arrester meg vis jeg tar feil dere som er helproffe, men der kommer friskluften ovenfra og avsuget er i bunden av boksen pga, lakkstøvet er tyngst.

 

Ang. lufttrykk så har jeg brukt 4,5 bar men fikk greie på at dette var alt for mye og at klarlakken la man med 2,4 bar og basen med 2,2-2,3 bar.

 

nå holder så mange på og gå over også dupoint til vannbasert base, så ikke vannslip slip heller tørt med 400 papir og lakk så siden.

Dette kan være en tålmodighetsprøve så du kan slipe ned med 240 om du sliper over og tar bort sliperipene med 400.

 

Vis du er usikker på om det er brukt noe enkomponent lakk spray lakk ect, på bilen så puss ned og grunn opp med dupoint grunning, dette har jeg brent meg på lagt klarlakk og kok.

Så legg grunning vis du har mistanke og slip skikkelig ned.

Kjenner dupoint har også brukt noe sikkens og disse er kronisk mot enkomponentsaker.

Mvh. Hugo H.

 

Ford sierra 2.0l (Type Ludo.)

Ford sierra 1.6l (Type vinterbil racing putt putt !solgt!)

Ford sierra P-100 (kommer til meg snart delvis kanselert dessverre)

Ford sierra sedan doch 1990 mod (solgt)

Link to comment
Share on other sites

hugoh: du har ganske mye riktig.. men .. dette har litt med varme og slikt å gjøre også.. basen kan man legge slik du sier....men da går det som regel flere lag.. spesielt på hvitt og gult.. første laget skal være tynt ja. men dette må få lov å tørke slik at basen blir matt. hvis ikke vil tynnern ligge "fanget" under basen.. dette merker man ikke før klarlakken er lagt og man fyrer på med varme.. da vil tynnern ut. med resultat små krater som regel. eller sløring. men som sagt . varme og luftfuktighet har også noe å si..har forklart olek en del på msn allerede...

ang lufttrykket så skal man ikke direkte si at du har gjort galt.. fordi at dette bygger på hva som fungerer der du holder på.kompresor osv.. personlig så synes jeg at rundt 3 på base fungerer best og klarlakk rundt3.8-4.1. men dette er hva som fungerer i våres lakkboks. med vår varme og luftfuktighet.. som du nevner,, støv støv støv. dette er den evigvarende fiende til alle som skal lakkere, vær nøye med renhold.. sparer så utrolig mye på d. og har man ikke tilgang til lakkboks. gjør rent rommet skikkelig og få vann på gulvet.og blås av deg selv før du skal sprøyte ;) slipper du nedfall av feks støv ellign.fra deg eller klærne ... :D

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...