Jump to content

Dør på tomgang :(


admiralen

Recommended Posts

Fuckworthen min dør på tomgang, trenger hjelp!

 

Saken gjelder en sierra 4x4 cosworth, bilen starter og går 5+/- sek på tomgang (1000rpm) før den kutter. Har forsøkt følgende (uten hell):

 

-Byttet L8 hjerne

-Byttet ledningsnett i motorrom

-Byttet fordeler (m/rotor og fordelerlokk)

-Byttet MAP sensor, byttet slange til MAP sensor

-Byttet plugger

-Byttet tenningsmodul

-Byttet coil

-Byttet luftsensor på plenum

-Byttet tomgangsregulator

-Byttet veivsensor (0.8mm avstand til veivtap)

-Justet fram og tibake på tomgangsskruen

 

 

Dette har jeg ikke byttet:

-Pluggledninger (nye magnecor)

-TPS

-Chip (ny pukkelryggchip til siemens 3102 dyser)

-Dyser (nye siemens 3102 dyser)

-Ledningsnett fra motorom til hjerne

-Vanntempsensor

-Bankesensor

-C0 skruen på L8 hjernen

 

For å få bilen til å starte må jeg ha en bensintrykk på 3-4 bar. Har forsøkt lavere trykk uten hell. Har byttet plugger 2-3 ganger da de fort blir sotet (men ikke våte)

. Når jeg forsøker å gasse stopper motoren tvert.

 

 

Noen forslag?

Edited by admiralen
Link to comment
Share on other sites

vann temp føler kan kødde til mye den så prøv og bytt den og ;-)

har du hatt chippen lenge ???? eventuelt hørt med kjetil om han kansje kunne sett på den igjen for deg

RS Cosworth 1990

 

 

Mvh Raymond

Link to comment
Share on other sites

Er tre ting jeg ville sett på først. MAP, vanntempsensor og tps.

MAP sensor har du jo bytte inkl slange så da stryker vi den.

Vanntempsensoren kan du ohme og se:

Temp'C Motstand

-40 100950

-30 53100

-20 29120

-10 16600

0 9750

10 5970

20 3750

25 3000

30 2420

40 1596

50 1080

60 746

70 526

80 377

90 275

100 204

110 153

125 102

Ohm også kablene til denne til pinnene på ecu.

 

Ohm TPS i stikket til TPS.

Tenker at det også kan være tilsynelatende alt i orden når bilen ikke går, men blir ugreit når du starter bilen. Spenning i ledningene/vibrasjoner.

Jording mellom motor og batteri, samt mellom ecu og innsug i orden? Napp og riv litt i de/ohm.

Mister motoren ecu jord pga løs ledning/brudd stopper den kanskje av vibrasjonene.

Kan evnt også prøve en ledning mellom ecu chassis og kaross/god jord. Funker det da er det jording du mangler.

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har forsøkt å ta av TPS ledningen, ingen forandring. Ledning til vanntempføler har jeg ikke forsøkt, kan vanntempføleren føre til noe slikt?

TPS sensor er en typisk sak som det oppstår feil på. Siden du ikke merker noen forandring når den taes av, så virker det som om den heller ikke virker skikkelig. Ettersom den skulle ha begynnt å tulla mer, når du kopler den av. Noe den altså ikke gjør. Når jeg hadde feil med min TPS var det slik jeg fann ut at jeg ville prøve å bytte. Din bil har samme symptom. Går ikke skikkelig på tomgang, kutter ved gasspådrag.

1994 Ford Sierra CLXi (ombygd til RS Cosworth)
1998 Audi A4 1.8T Quattro

2012 Volkswagen Caravelle 2.5 TDI 4Motion

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode forslag. Har bestilt meg brand new orginal 3 BARS MAP og vanntempsensor for å utelukke disse komponentene fullstendig. Skal også få pukkelrygg til å sjekke den chipen han har laget ettersom jeg aldri har brukt den og den egentlig er laget til E46 turbo (kjører t34 nå). Skal nevnes at dette gjelder en nybygget motor så ha aldri kjørt med de ulike komponentene eller chip/dyser (noe som gjør det litt vanskligere å finne ut hva som er galt). Noen som vet hvor jeg får tak i en orginal ny TPS? Lurer litt på om jeg kan ha falsk luft i systemet ettersom jeg ikke klarer å justere tomgangen nevneverdig ved å skru på tomgangsskruen under spjeldet? Men da ville vel motoren oscillere på tomgang, noe den ikke gjør...

Link to comment
Share on other sites

Har aldri handla her før, så om denne sia er seriøs eller ikke. Det tør jeg ikke si. Men sida er faktisk norsk. De fleste plasser i UK var det "out of stock".

 

CB Podukter

 

 

Takk, skal ringe dem i morgen å høre om de har en TPS innen rekkevidde... Så at Burton hadde noen, riktignok kostet det flesk.

Edited by admiralen
Link to comment
Share on other sites

Har aldri handla her før, så om denne sia er seriøs eller ikke. Det tør jeg ikke si. Men sida er faktisk norsk. De fleste plasser i UK var det "out of stock".

 

CB Podukter

 

Blir søkkimponert hvis de klarer å skaffe pf09. Jeg klarte å haie til meg en fra en ducati forhandler på nettet..

Link to comment
Share on other sites

Hadde akkurat samme problem med min bil forrige uke, da var det map sensor som hadde tatt kvelden. . .

 

 

Hmm, jeg får ta en ekstra sjekk av map sensor når jeg får den nye orginale i posten. Forsøkte med en annen map sensor uten hell (den var svart, lurer på om den er uorginal og ble kjøpt på 909, husker ikke i farten). Den jeg har på bilen er grå.

Link to comment
Share on other sites

Den map-sensoren du har i bilen nå er grå?? Og du har bestilt ny 3bar sensor? Her er det noe som skurrer for meg allefall! Regner med at chippet ditt er laget for 3bar mapsensor siden du nevner de siemens dysene.

Den grå er vel fort en org 2bar det vel....

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Den map-sensoren du har i bilen nå er grå?? Og du har bestilt ny 3bar sensor? Her er det noe som skurrer for meg allefall! Regner med at chippet ditt er laget for 3bar mapsensor siden du nevner de siemens dysene.

Den grå er vel fort en org 2bar det vel....

 

Den org 3bar map sensor, er grå.

Forøvrig, så er det ofte org plassering av map sensor, som tar knekken på de, da det har en tildens å komme kjølevæske i dem fra ekspansjonstank og samtidig fuktighet i slangen renner inn i føler. Har aldri hatt problem etter å ha flyttet den over innsug, etter anbef. fra jenspeed

Edited by grcossie
Link to comment
Share on other sites

Den org 3bar map sensor, er grå.

Forøvrig, så er det ofte org plassering av map sensor, som tar knekken på de, da det har en tildens å komme kjølevæske i dem fra ekspansjonstank og samtidig fuktighet i slangen renner inn i føler. Har aldri hatt problem etter å ha flyttet den over innsug, etter anbef. fra jenspeed

 

 

ja, har plassert min på innerskjerm rett i nærheten av sikringsboksen sammen med tenningsmodul.

Link to comment
Share on other sites

Sliter fortsatt med samme problem etter en ny økt i garasjen.

Fikk ny chip av pukkelrygg som skulle gjøre at den gikk magert på tomgang.

Vanskelig å starte bilen, fikk "tvangstartet" den etter en stund ved å ta vakumslangen fra innsug til bensinregulator og TPS kontakten. Kjørte da motoren i fri på 2500rpm i 10 min før den stoppet av seg selv (for å kjøre inn nye kammer). Målerene mine viste da etter 10 min:

 

Vanntemp: maks 80 grader

Oljetrykk: 4 bar gikk nedover mot 3.0-3.5 bar ettersom motoren ble varmere

Oljetemp fra bunnpanna: maks 110 grader

AFR: 10 (lå på 10 hele tiden, årsaken er trolig at vakumslangen var koblet av)

Bensintrykk: 3 bar

 

Sjekket pluggene etter kjøringen, de var sota tilbake til steinalderen.

 

Forsøkte en gammel orginal MAP sensor (grå) og en uorginal (svart) fra 909 men uten noen forskjell.

Forsøkte å ta av vanntemppluggen, da fikk jeg ikke startet bilen.

 

Begynte så å måle diverse sensorer ved å ohme pinnene i ECU.

 

TPS

Pinn 30-17, åpen 120 ohm

Pinn 30-17, lukket 528 ohm

Pinn 30-11, lukket 509 ohm

 

Veivsensor

Pinn 3-4, 640 ohm

Sensoravstand fra veivtapper 0.8-1.0mm

 

"Phase sensor"

Pinn 23-5, 784 ohm

 

Hjernen jeg bruker er: WD48.08/L3H.90

På dysene jeg bruker står det Simens Deka "2201" og "FI11402" - regner med at dette er 3102 dysene med 599 flow, skulle vært det iallefall.

 

Fikk ikke målt spenningen (V) på TPS men hvis motstanden (ohm) stemmer så betyr det vel at den er i orden, eller?

 

Neste blir å teste en ny orginal MAP sensor + vanntempsensor (har bestilt fra woodford) samt en brukt "ducati" TPS (bestilt fra USA).

 

Noen som kan spå hvor feilen ligger (MAP vs. TPS eller noe annet?)

Edited by admiralen
Link to comment
Share on other sites

Etter å ha skiftet:

 

-Fordeler

-Veivsensor

-Vanntempsensor

-Luftsensor

-MAP sensor

-TPS

-Chip

-Hjerne

-Motornett i motorrom

-5 pakker med plugger

osv...

 

Var jeg fortsatt ikke kvitt problemet!

Fant tilslutt ut at feilen lå et eller annet sted i ledningsnettet som går fra motorrom til hjernen. Akkurat hvor feilen ligger vet jeg ikke da jeg skiftet hele ledningsnettet og vips gikk motoren som den skulle :)

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med skikkelig bil igjen, er noe mannskjit med sånne feil :s

MY13 Mustang Shelby GT500
MY20 Volvo V60 T8, MY12 MB C63 AMG, '66 Mustang HT ProTouring
'15 Ranger Wildtrak ,'80 Mazda RX-7 13bt, '88 Sierra Sedan Cosworth 2wd, - '90 Sierra Sedan DOHC - '81 Ford Granada 2.3L

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...