Jump to content

Ford Focus 99`som førstegangsbil?


celicagt4

Recommended Posts

Jeg har fått tilbud om å få kjøpe en Ford Focus 1999 mod. til 18 000,-

Jeg er en jente på snart 19 år, og dette blir min førstegangsbil. Det er en 1,4 l. med vel 75 hk eller noe. Gått 171 000 km..

Registerreim ble skiftet for 47 000 siden. Bremser, dempere, tromler og vindusheis har blitt byttet på bilen nylig. Nåværende eier skal ha den på eu godkjenning snart, sånn at den blir eu godskjent innen månedsskifte.

Bilen ser veldig grei ut ut-og innvendig, bortsett fra en liten rustflekk på førerdør, og litt i høyre hjulbue bak. Det har vært en liten vannlekkasje i bagasjerommet fordi at pakning til baklykt har vært defekt. Men dette er bestilt, og settes på før kjøp..

 

Er dette en god/grei nok førstegangsbil til den prisen? Og kan jeg regne med at det blir mye feil på denne etterhvert (at Toyota hadde vært bedre alternativ)?

 

Bilde: http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/303821_10150949915535694_786525693_21735887_463385336_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

focus er vel ikke noe dårlig førstegangs bil det :) men 1,4 zetec er jeg blitt bedt om å holde meg unna,av uante grunner, men var ford mekaniker som sa dette til meg.

håper noen andre har noen bedre forklaring om dette med 1,4 motoren enn hav jeg kan si :)

Mvh Morten

 

2005 focus 2.0 sport combi MS design

1995 mondeo 2.0 4x4 SOLGT

3 stk 1996 mondeo delebiler HUGD

1993 corolla 1,3 SPIKER! KJØPES PÅ COOP OBS ;)

Link to comment
Share on other sites

focus er vel ikke noe dårlig førstegangs bil det :) men 1,4 zetec er jeg blitt bedt om å holde meg unna,av uante grunner, men var ford mekaniker som sa dette til meg.

håper noen andre har noen bedre forklaring om dette med 1,4 motoren enn hav jeg kan si :)

 

Hmm.. Er veldig usikker. Har fått høre fra noen mekanikere på ford at hvis jeg ikkje ville skru og bruke mye unødvendig penger på reperasjoner så hadde han kjøpt noe annet enn focus.. Og det som gikk igjen på de bilene var reg.reim, skifte foringer i bærearm foran og bak og bremsene måtte skiftes... Spørs helt hvordan bilen var holdt om jeg gikk på en smell eller ikkje... Men at toyota var "bedre".

Link to comment
Share on other sites

kjører focus sjøl kjørt 30k på et år nå ca og har ikke bytta stort. er ting bytta før salg så er det jo greit. da holder det endel år som med alle andre biler.

 

Men kommer jeg liksom til å få flere utgifter på denne etterhvert, enn ved en annen bil? og er registerreim en svakhet, som bør byttes før jeg kjøper den? :mellow:

Link to comment
Share on other sites

hvis du kjører på en fornuftig måte skal ikke focusen skille seg ut som no vesentlig dårligere enn en annen bil. forutenom no rust har det ikke vært noe spesielt mye trøbbel med focusen i familien, på de åra vi har hatt den

'93 Escort Cosworth

X - '93 ///M3
- '92 Ford Sierra CLX
X - '89 Sierra Cosworth
Mine bilder:www.facebook.com/hmfotografi - Lik gjerne siden :)

Link to comment
Share on other sites

Focus har vel tvertimot kommet rimelig bra når det gjelder driftsikkerhet etter hva jeg har hørt. Over snittet altså.

Register reim er vel igrunn ei svakhet på alle biler som har det, og bør skiftes til fastsatte tids eller kilometerlengder. Så slipper du noen unødvendige dyre reperasjoner :)

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Focus har vel tvertimot kommet rimelig bra når det gjelder driftsikkerhet etter hva jeg har hørt. Over snittet altså.

Register reim er vel igrunn ei svakhet på alle biler som har det, og bør skiftes til fastsatte tids eller kilometerlengder. Så slipper du noen unødvendige dyre reperasjoner :)

 

Hvor ofte er det reg.reimen bør skiftes? er det hver 80.000 km eller? En på Bergen Bildekk, sa at på hannes ford for noen år siden, måtte registerreimen byttes relativt ofte.. Hver 50-60 000 km... og at det var kjempedyrt å bytte.. :(

 

Men er det mulighet for å gjøre det selv som hobbymekaniker, eller er det for vanskelig ettersom motoren ligger på tvers ? :wacko:

Link to comment
Share on other sites

regreim på focus skal i teorien byttes hvert 10 år eller 150k km. har ikke vært borti noe svakhet på denne gjennom min jobb.

 

 

Hmm.... Den blir jo litt "ungdomskjørt" av meg... Sliter det mer? Vil du si denne er mer relevant som førstegangsbil enn Toyota? (vil ha en bil som ser litt bra ut)

Her er et bilde jeg har fått av den i ettertid: http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/303821_10150949915535694_786525693_21735887_463385336_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hmm.... Den blir jo litt "ungdomskjørt" av meg... Sliter det mer? Vil du si denne er mer relevant som førstegangsbil enn Toyota? (vil ha en bil som ser litt bra ut)

Her er et bilde jeg har fått av den i ettertid: http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/303821_10150949915535694_786525693_21735887_463385336_n.jpg

Med 1.4L motor klarer du ikke ungdomskjøre en bil så regreima slites mere.

 

Hmm... Men Celica koster jo 40 000 og oppover...

Du er nødt til å deffinere budsjettet ditt her.

 

En Celica er en veldig populær ungdomsbil, noe som gjør att prisen ligger veldig høyt i forhold til hva du får for pengene. Toyota er generellt sett meget driftsikkert, det er også Celica, men en celica vil i veldig mange tilfeller ha vært ungdomskjørt i en årrekke allerede på nåværende tidspunkt samt hatt mange tidligere eiere. Det vil med andre ord si att rissikoen for att vedlikeholdet er dårlig utført, hoppet over, samt att bilen er grisekjørt er mye større.

 

Er du på jakt etter driftsikker bil som førstegangsbil vil jeg påstå att celica ikke er den rette bilen, men det betyr ikke att Toyota er lite driftsikkert.

 

Utifra spørsmålene du stiller over har jeg gjort meg opp en mening om att du har lite kjennskap til bil (jeg beklager om jeg tar feil) og jeg mener du burde få med deg noen til å se på bilene du er interissert i.

 

Du vil få en langt nyere bil, med mye lavere km stand i en Focus enn i en Celica. Og det vil i de fleste tilfeller veie opp for forskjellen i driftsikkerhet mellom Toyota og Ford.

Link to comment
Share on other sites

kan love deg at en focus er en ganske behagelig bil å kjøre med.

Enig i den, men jeg tror jeg ville lett etter en 1,6L

 

Har kjørt litt 1,6L Focus og den motoren føles veldig sprek så lenge du ikke har med mer enn en passasjer. Faktisk en ganske underholdende bil å kjøre.

Link to comment
Share on other sites

Med 1.4L motor klarer du ikke ungdomskjøre en bil så regreima slites mere.

 

 

Du er nødt til å deffinere budsjettet ditt her.

 

En Celica er en veldig populær ungdomsbil, noe som gjør att prisen ligger veldig høyt i forhold til hva du får for pengene. Toyota er generellt sett meget driftsikkert, det er også Celica, men en celica vil i veldig mange tilfeller ha vært ungdomskjørt i en årrekke allerede på nåværende tidspunkt samt hatt mange tidligere eiere. Det vil med andre ord si att rissikoen for att vedlikeholdet er dårlig utført, hoppet over, samt att bilen er grisekjørt er mye større.

 

Er du på jakt etter driftsikker bil som førstegangsbil vil jeg påstå att celica ikke er den rette bilen, men det betyr ikke att Toyota er lite driftsikkert.

 

Utifra spørsmålene du stiller over har jeg gjort meg opp en mening om att du har lite kjennskap til bil (jeg beklager om jeg tar feil) og jeg mener du burde få med deg noen til å se på bilene du er interissert i.

 

Du vil få en langt nyere bil, med mye lavere km stand i en Focus enn i en Celica. Og det vil i de fleste tilfeller veie opp for forskjellen i driftsikkerhet mellom Toyota og Ford.

 

Hmm.. Budsjettet mitt er på ca 20 000 kr. Jeg kan være enig med deg i det du sier om Celica og bilene som blir grisekjørt og dårlig vedlikehold. Har ikke så mye kunnskap om bil nei. Men lærer mye etterhvert av kamerater osv. Jeg hadde med meg to kamerater som kan bil til å se på den focusen. Og de syns den så bra ut Idag, men vet ikke om ford generelt er bra biler.. Så derfor er jeg fortsatt usikker. Har vært å sett på carisma 97' og golf 96' også. Men begge har svettet olje +++.

 

Jeg har funnet en "tilsvarende" focus til samme pris på finn. Er denne mer aktuell da? http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=31923754

Den er ett år nyere, gått 7000 km lengre, men har litt større motor (1,6 L) som du skrev i forrige innlegg.

Link to comment
Share on other sites

Hmm.. Er veldig usikker. Har fått høre fra noen mekanikere på ford at hvis jeg ikkje ville skru og bruke mye unødvendig penger på reperasjoner så hadde han kjøpt noe annet enn focus.. Og det som gikk igjen på de bilene var reg.reim, skifte foringer i bærearm foran og bak og bremsene måtte skiftes... Spørs helt hvordan bilen var holdt om jeg gikk på en smell eller ikkje... Men at toyota var "bedre".

Foringer og registerreim må byttes, men det må det også på toyota. Du får jo kjøpt biler med registerkjede også (typisk Merce), men da er det noe annet som må fikses. Slik er det med alle biler. Men denne mekanikeren hadde et merkelig argument, bremser. Må dette byttes oftere på Focus en på andre biler? Nei, det er bare noe tull. Jeg veit at Mondeo har hatt/har? problemer med at handbrekk innretningen i calipperen ofte hang, noe som betydde at en ofte måtte bytte skiver og klosser bak. Men trudde ikke Focus hadde dette problemet. Med en 1,4 så tviler jeg på at bremsene slites så fort ut, å dem er sikkert billige og underdimensjonerte. Ikke at det er noe negativt med det, men liten motor betyr jo små bremser.

1994 Ford Sierra CLXi (ombygd til RS Cosworth)
1998 Audi A4 1.8T Quattro

2012 Volkswagen Caravelle 2.5 TDI 4Motion

Link to comment
Share on other sites

Hmm.. Budsjettet mitt er på ca 20 000 kr. Jeg kan være enig med deg i det du sier om Celica og bilene som blir grisekjørt og dårlig vedlikehold. Har ikke så mye kunnskap om bil nei. Men lærer mye etterhvert av kamerater osv. Jeg hadde med meg to kamerater som kan bil til å se på den focusen. Og de syns den så bra ut Idag, men vet ikke om ford generelt er bra biler.. Så derfor er jeg fortsatt usikker. Har vært å sett på carisma 97' og golf 96' også. Men begge har svettet olje +++.

 

Jeg har funnet en "tilsvarende" focus til samme pris på finn. Er denne mer aktuell da? http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=31923754

Den er ett år nyere, gått 7000 km lengre, men har litt større motor (1,6 L) som du skrev i forrige innlegg.

Ford er generellt sett gode biler, men du går jo hardt ut når du bruker Toyota som refferanse. Toyota er jo overlegent gode på kvalitet. Men gammel bil er gammel bil, så en veit aldri hva som skjer. Focusen ser grei ut, men det var mye skummel rust på bakluka, selv om det kun er kosmetisk sjenerende.

 

For 20.000kr så får du jo ganske snevert med bil egentlig. Hadde du kunne spyttet i 30.000 ville det åpnet seg ett langt større marked for deg.

 

Jeg ville spesielt vurdert Mazda 323F fra 1996 om jeg var deg. 323F

Dette er knal gode biler å kjøre, og veldig driftsikre. Finner du en med 1.8L bensin så har du en liten "sportsbil"

 

For mellom 20 og 30 tusen får du også en god mondeo mk2 (1997-2001) med mye mere utstyr enn i en Focus, men de er kanksje ikke like kule. Dette er flotte biler å kjøre, jeg har min tredje nå. Generellt sett veldig fornøyd.

Link to comment
Share on other sites

Er dette en god/grei nok førstegangsbil til den prisen? Og kan jeg regne med at det blir mye feil på denne etterhvert (at Toyota hadde vært bedre alternativ)?

Bil og pris harmonerer, men skal du kjøre med voksne i baksete eller hytte/feriebagasje blir 1.4 spedt. 20k gir ikke mye bil for penga.

 

Denne ser jo kjekk ut. 1999reg med lav km, kvinneeier, 1.6L, RSstyling, fersk eugodkjenning og AC. Men da er du opp 10tusen mer om du ikke skambyr.

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=31681379

Link to comment
Share on other sites

Bil og pris harmonerer, men skal du kjøre med voksne i baksete eller hytte/feriebagasje blir 1.4 spedt. 20k gir ikke mye bil for penga.

 

Denne ser jo kjekk ut. 1999reg med lav km, kvinneeier, 1.6L, RSstyling, fersk eugodkjenning og AC. Men da er du opp 10tusen mer om du ikke skambyr.

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=31681379

 

Nesten så jeg hadde slått til på den der selv, hadde jeg ikke hatt den bilen jeg har.

 

Så lenge man har et budsjett på 20.000,- så er det begrenset hva man kan velge i. Ser du refererer veldig mot Celica. Jeg har hatt Celica. Har aldri vært så glad for å være kvitt en bil, som da den var solgt. Ikke for at det var en dårlig bil. Men den var dyr i drift for en 18 åring.

Som tidligere påpekt er Celica etterhvert gamle biler, med flere tidligere eiere. Sjangsen for at de er eid av ungdommer tidligere er stor. Slitasjen på de er deretter, med deler som må byttes osv..

 

Og ikke minst. En nyere bil som f.eks Focus er mye sikrere enn en gammal bil.

 

PS: Når du spør på et Ford-forum, om Focus er bra bil. Da må du forvente å få svar deretter ;)

Link to comment
Share on other sites

Har vært å sett på carisma 97' og golf 96' også. Men begge har svettet olje +++.

Carisma av den typen er og var en orntlig mandagsbil. Den er laget i Nedeland på samme plattoform som Volvo V40 fra samme periode. Mye feil med motorer, og en bil som ikke fins god å kjøre. Generasjonen nyere er en mye bedre bil. Garantien på første typen Carisma var knapt nok gått ut før man så de til salgs for 30-60000. Om du vurderer Mitsubishi fra den perioden så ta heller en titt på Lancer, da de har svært lite feil.

Og VW/vag produkter er jeg ganske så mot. De har veldig mange vanlige feil, og jeg mener man får svært lite bil for pengene der. Men så tror jeg du skal lete lenge etter større VAG hater en meg.

Toyota er også biler, og krever vedlikehold som alle andre biler, og kan få feil som alle andre biler. Jeg vet bla om tilfeller med startproblemer og veldig høyt oljeforbruk. Som + til Toyota så ligger Toyota merkeverksteder godt over snittet når det gjelder kundeservice, faktisk i motsatte ende av skalaen fra VW. Når det gjelder driftsikkerhet og feilprosent så har vel Toyota vært litt over snittet til europeiske biler en del år.

Legg merke til at jeg ikke bruker ordet kvalitet. Det ordet kan ha mange betydninger, og trenger ikke ha direkte sammenheng med driftsikkerhet. For meg er Toyota på generell sammenheng ikke et merke med overlegen god kvalitet.

I prisklassen din er det jo også snakk om biler som begyner å bli gammel. 10-15 år eller eldre. Da har også tidligere eiere stor betydning for driftsikkerhet i ditt eie.

Så jeg tror fortsatt at Focus er en av de bedre bilene du kan velge :)

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

 

Denne ser jo kjekk ut. 1999reg med lav km, kvinneeier, 1.6L, RSstyling, fersk eugodkjenning og AC. Men da er du opp 10tusen mer om du ikke skambyr.

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=31681379

 

Den var jo egentlig veldig grei den der!

 

Nesten så jeg hadde slått til på den der selv, hadde jeg ikke hatt den bilen jeg har.

 

Så lenge man har et budsjett på 20.000,- så er det begrenset hva man kan velge i. Ser du refererer veldig mot Celica. Jeg har hatt Celica. Har aldri vært så glad for å være kvitt en bil, som da den var solgt. Ikke for at det var en dårlig bil. Men den var dyr i drift for en 18 åring.

Som tidligere påpekt er Celica etterhvert gamle biler, med flere tidligere eiere. Sjangsen for at de er eid av ungdommer tidligere er stor. Slitasjen på de er deretter, med deler som må byttes osv..

 

Og ikke minst. En nyere bil som f.eks Focus er mye sikrere enn en gammal bil.

 

PS: Når du spør på et Ford-forum, om Focus er bra bil. Da må du forvente å få svar deretter ;)

 

Ja, kan si meg enig der. Celica T23 har alltid vært drømmen, men den er nok ca 130 000 unna. En del har sagt at spesielt ford kan plutselig ikke starte eller ha masse småfeil hele tiden masse småfeil. Er dette noe som går igjen hos Focus?

 

Carisma av den typen er og var en orntlig mandagsbil. Den er laget i Nedeland på samme plattoform som Volvo V40 fra samme periode. Mye feil med motorer, og en bil som ikke fins god å kjøre. Generasjonen nyere er en mye bedre bil. Garantien på første typen Carisma var knapt nok gått ut før man så de til salgs for 30-60000. Om du vurderer Mitsubishi fra den perioden så ta heller en titt på Lancer, da de har svært lite feil.

Og VW/vag produkter er jeg ganske så mot. De har veldig mange vanlige feil, og jeg mener man får svært lite bil for pengene der. Men så tror jeg du skal lete lenge etter større VAG hater en meg.

Toyota er også biler, og krever vedlikehold som alle andre biler, og kan få feil som alle andre biler. Jeg vet bla om tilfeller med startproblemer og veldig høyt oljeforbruk. Som + til Toyota så ligger Toyota merkeverksteder godt over snittet når det gjelder kundeservice, faktisk i motsatte ende av skalaen fra VW. Når det gjelder driftsikkerhet og feilprosent så har vel Toyota vært litt over snittet til europeiske biler en del år.

Legg merke til at jeg ikke bruker ordet kvalitet. Det ordet kan ha mange betydninger, og trenger ikke ha direkte sammenheng med driftsikkerhet. For meg er Toyota på generell sammenheng ikke et merke med overlegen god kvalitet.

I prisklassen din er det jo også snakk om biler som begyner å bli gammel. 10-15 år eller eldre. Da har også tidligere eiere stor betydning for driftsikkerhet i ditt eie.

Så jeg tror fortsatt at Focus er en av de bedre bilene du kan velge :)

 

Hmm.. Gode argumenter til ettertanke. Et annet alternativ kunne jo vært å kjøpe en billig bil som får meg fra A til B, og så heller spare opp 3-4 lønninger og kjøpe en bil til 40-50 000,- ?

Link to comment
Share on other sites

Den var jo egentlig veldig grei den der!

 

 

 

Ja, kan si meg enig der. Celica T23 har alltid vært drømmen, men den er nok ca 130 000 unna. En del har sagt at spesielt ford kan plutselig ikke starte eller ha masse småfeil hele tiden masse småfeil. Er dette noe som går igjen hos Focus?

 

 

 

Hmm.. Gode argumenter til ettertanke. Et annet alternativ kunne jo vært å kjøpe en billig bil som får meg fra A til B, og så heller spare opp 3-4 lønninger og kjøpe en bil til 40-50 000,- ?

Eller bare klare deg uten bil ett par måneder til frem til pengene er på plass. Så fort du har egen bil er du avhengig og klarer deg ikke uten. Frem til du har følt på den friheten klarer du deg alltids uten. Bilen er også mere utsatt for feil om vinteren.

Link to comment
Share on other sites

Hmm.. Er veldig usikker. Har fått høre fra noen mekanikere på ford at hvis jeg ikkje ville skru og bruke mye unødvendig penger på reperasjoner så hadde han kjøpt noe annet enn focus.. Og det som gikk igjen på de bilene var reg.reim, skifte foringer i bærearm foran og bak og bremsene måtte skiftes... Spørs helt hvordan bilen var holdt om jeg gikk på en smell eller ikkje... Men at toyota var "bedre".

 

Det du nevner der er jo bare helt vanlige slitedeler. Tror du at man slipper å bytte slitedeler på en Toyota så bør du bare levere fra deg tanken om å kjøpe bil, og levere inn førekortet og kjøpe deg måndeskort på bussen.

 

Lykke til.

-Rs Cosworth-

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...