Jump to content

Optimalisering og justering av Cologne V6


Granada 2.8 Ghia

Recommended Posts

Tenkte jeg skulle ta en runde på hvordan få justert opp og få hentet ut kreftene av en god gammel kølnsekser, både justering etter boka, og justering for å hente ut litt til, rett og slett hente ut litt til ved å utnytte marginene.

 

Denne optimaliseringa gir deg ikke 10-15 hk mere, men den kan lure ut litt ekstra, og kanskje aller helst litt mere kjørbarhet og jevnere drag.

 

Det første det bør starte med er en god service.

 

Kjør bilen god å varm, tapp av olja på motor, skru av oljefilter, la den stå uten oljefilter og tappeplugg så den får rent godt av seg, monter ett nytt oljefilter og fyll olje for eksempel når du har skiftet plugger og slikt, så den gamle driten får rent ut....

 

Sørg for at tenningsanlegget er i bra tilstand, ok rotor, fordelerlokk, pluggkabler. Skift plugger og monter i korrekte motorcraft plugger(Super AGR 22C).

Juster evt. stiftåpning

 

Juster tenningstidspunkt til 9* FØD(statisk, uten vakuum, lavt turtall).

 

039.jpg

 

Virker tenningsanlegget ok nå, så lar vi det være slik som det skal være inntil videre.

 

 

035.jpg

Så er det tid for forgasseren og dens tilbehør.

 

Skru av forgasseren, nå er det tid for inspeksjon av denne.

 

Følg nøye med på hva som skal være hvor, og hvordan det skal stå.

 

Det første du kan gjøre er å demontere automatchoken, skru av varmeelementet/bimetallfjæra, så fjern låsringen og skivene på staget som går inn på choke-spjeldene.

 

Løsne skruene som fester topplokket til huset, og løft topplokket forsiktig opp.

 

Demonter flottøren, pass på låseplata, flottørnåla og klipset mellom der.

 

Demonter hoveddysene(i bunnen av flottørkammmeret), demonter tomgangsdysene(sidene), Blandingskruene(bunnen på sidene), akselerasjonspumpa og delgasspumpa.

050.jpg

 

Nå har du i grunnen en del smådeler.

 

Gjør disse reine, blås de tørre og reine etterpå og legg de trygt.

 

Har du ikke pakninger til det, så demonterer du ikke mere enda, sjansen er stor for at neste pakning ikke går an til gjenbruk, da bare blåser du reint kanaler og diverse så godt du kommer til.

 

Skru av bunnen/spjeldhus på forgasseren, gjør reint, og blås opp kanaler.

 

Nå kommer det en liten "hemmelighet".

 

Mellom spjeldene sitter det to tanhjul som skal la disse gå likt.

Disse er ofte slitt, ofte på lav gass, det vil si at H. spjeld åpner mere og tidligere enn V. spjeld, dette kan ødelegge fin tomgang og bra motorgange.

051.jpg

 

Juster disse så spjeldene går mest mulig likt hverandre. en god start er å skru tomgangskrue helt ut, så justere så tennene ligger mot hverandre, så kikke på lyspalten mellom spjeld og spjeldhus at denne er mest mulig lik. Om nødvendig kan man ofte snu den ene, så slitasjen blir bedre fordelt. Er det ille, bytt dem.

Prioriter at de står likt på tomgang/0 gass.

049.jpg

 

Monter sammen igjen, monter hele forgasseren, blandingskruene skruer du helt inn, så 2-3 runder ut(ikke skru hardt!!!)

037-1.jpg

 

Choken setter du merke mot merke

048.jpg

 

tomgang skrur du greit inn så du vet den bør gå.

 

 

Mens du fremdeles har forgasseren av bilen, så kikker du bak "chokehuset", der ser du en liten justeringskrue, den er til hurtigtomgang, kjekt å vite om, ikke rør, enda.

052.jpg

 

Monter forgasseren, kan være lurt med litt hjullagerfett på pakninger.

 

Plugg igjen slangen til luftfilterboksen, pass på at vakuumslangene er hele og sprekkfrie, og tetter bra.

 

Skift bensinfilter, evt. monter ett.

 

Nå kan du om du vil gi bilen en dram i forkant av luftinntaket på forgasseren, renner ned i flottørhuset, men er likegreit å kinne fram bensin.

 

Kinn i rundt ett til halvannet minutt, pump 3 ganger på gassen og prøv å start.

 

Godt mulig du må hjelpe til med gassen, nå er det en fordel om tomgang er justert godt opp.

 

Når bilen har startet og går på tomgang.

 

Om den går noenlunde ok, kjør en liten tur, blanding på belastning styres av dyser så er ikke farlig, få bilen varm og god.

 

Når du så er klar til justering, juster litt ut på hver blandingskrue, kompanser med tomgangskrue til ca 1000-1200 rpm.

 

Juster hver side til der turtallet er høyest, så ca 1 runde inn igjen. Finjuster til jevn gange, god respons.

 

Juster tomgang til 8-900 rpm, nå begynner selve justeringa.

 

Nå må du bruke sansene dine, ører, nese, øyer, hender og litt til. Jevn gange, rett lyd og trykk i eksosen, respons og lyd foran og bak.

 

Prøvekjør, følg hodet, bruk vett og prøv deg frem.

 

Har du tilgang på avgassanalysator kan det være en god hjelp, ikke bestreb deg etter lav CO eller CO etter bok, men gå etter lambda/AFR-verdi og HC verdi, det er disse som forteller noe om forbrenninga er bra, Lav CO er og ett tegn på bra forbrenning, men du får den ikke så lav som ønsket i dag på disse.

 

Pluggfarge er og en god indikator på rett feil blanding, bør være lys til medium sjokoladebrun, mørkere betyr feit blanding, lysere mager blanding, der kan man også se forskjell mellom sylinderradene, det får man ikke opp på avgassmåleren.

 

Juster tilslutt tomgang en plass mellom 700 og 1000, du hører den går lett og ledig der den er rett, min erfaring er 800-900 passelig.

 

 

 

Når du så monterer luftfilterboksen, med nytt filter, så kobler du på vakuumet til forvarming, og kontrollerer at blanding og tomgang er rett enda, det kan forandre seg, og skal idèelt justeres med luftfilter montert, men er litt lettere å få følelsen med det uten filter, så får man heller finjustere litt tilslutt.

 

Det kan og være greit å ha med en passelig flattrekker så du kan justere litt underveis.

 

Dette høres ut som mye justering, og det er det også, en registerforgasser er ikke lett å få til, noen har teken, andre ikke.

 

 

Forøvrig, har du jagende tomgang, så er det meget sannsynlig at tetningene ved spjeldakslinger er utslitte og du får falskluft der.

 

 

 

 

Så er det ventiljustering.

038.jpg

040.jpg

 

Justeres varm, og trekk gjerne av .05mm på klaringen

 

0,35 mm på innsug, 0,40 på eksos er orginaltallene, skal justeres etter 5 min etter stopp.

 

Jeg trekker av .05 på klaringene, og starter bilen uten toppdeksler etterpå og justerer de som evt. tikker da, ikke juster for stramt, det er bedre med litt tikking. Disse skal tikke bittelitt.

Om bilen er tungstartet varm, er det tegn på for trange klaringer.

 

040.jpg

Her kan du justere på sylinder 5

 

Monter med nye toppdekselpakninger, legg gjerne pakningene i motorolje før montering, ikke skru for hardt til.

 

 

 

 

Nå bør du ha en motor som går ganske så fint, reint og bra.

 

Kjører du på 98 oktan eller mer, så kan du prøve å optimalisere tenningen litt.

 

Da må man justere litt tidligere og tidligere, inntil man begynner å høre tenningsbank, så litt tilbake

 

Jeg har forsøkt meg litt, og på 2.8 så fungerer 12* som oftest veldig fint, man får litt bedre respons, litt lettere gange.

På 2.3 prøver jeg meg litt fram nå.

 

Hittil på min `84 2.3L.

 

Orginalt 9* statisk fortenning, banker på 95, banker ikke på 98

 

Første justering: 14* statisk fortenning, banker litt på 98 oktan under belastning mellom 1200 og 2000 rpm

 

andre justering: 11* statisk fortenning, fant defekt vakuumforstilling så skiftet fordeler. Virker lovende med effekt, kjørbarhet, men syns jeg mangler litt på lavt turtall(under 1500), er brukt fordeler til 2.8.

 

Foreløpig siste justering: 6* Statisk fortenning på 95 oktan, fungerer veldig bra, virker noe tørst enda.

 

 

 

Alt annet enn standardinnstilling er å annse som forsøksprosjekt på eget ansvar!!!

 

 

 

Kommer til å legge til litt bilder her etterhvert.

Edited by Granada 2.8 Ghia

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

Gull !!

Edited by Akselander

'87 Sierra RS Cosworth (Moonstoneblue, Original) '85 Sierra RS Cosworth (Svart, godkjent ombygd '90)

'83 Sierra XR4i (Hvit) '89 Sierra XR4x4 (Lys blå, 5-dørs SOLGT) '86 Sierra 2.0 iS (Svart, 3-dørs)

'86 Sierra 2.0 iS (Svart, 3-dørs) '86 Sierra 2.0 iS (Svart, 3-dørs) '86 Sierra 2.0 iS (Rød, 3-dørs)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Eksperimentering med min 2.3 tenning.

 

14* og fordeler uten vakuumregulering, drar bra, banker litt på 98 oktan

11* og fordeler uten vakuumregulering, drar bra, ingen bank på 98 oktan

11* og fordeler med vakuumregulering, drar bra, litt bedre enn forrige, 98 oktan

Alle føles svake på lavt turtall, og bilen bruker mye bensin

 

Nå prøves 6* fortenning, 95 oktan og resultatet er: Bilen drar omtrent like bra, men styrken på lave turtall er på plass, forbruk ikke målt enda, forventer ingenting.

 

Teori:

2.3 sin korte slaglengde gir ett stort dødpunkt og treg stempelakselerasjon rundt topp dødpunkt, man kan stille tenning til rundt 12* FØD uten bank, for forbrenningen starter ikke før TDC, men mye av kraften forsvinner pga tungt å dra i gang stempel med så tung utveksling, spesielt på lave turtall.

 

Min forløpig teori: 2.3V6 bør ha tenning etter boka(6*FØD/9*FØD for hhv 95/98 oktan), alt annet blir som å tråkke rett ned på pedalen med den akurat på topp(sykkel)

 

Har igjen erfaring med 2.8 trives med vassere tenning, og bør stilles etter 2.8i-data(12*FØD)

 

Er glad om andre kommer med sine erfaringer.

 

Bilder er forsinka siden jeg ikke finner laderkabelen til kameraet.

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

Drivstoffet eksploderer ved tenningsbank, mot normalt som er forbrenning.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Nja, ikke helt riktig.

 

Tenningsbank forekommer av to ting, for tidlig tenningstidspunkt, eller for høy kompresjon, høyere oktan gjør at man kan ha tidligere tenning eller høyere kompresjon uten tenninsbank.

 

Ved for tidlig tenning kommer gnisten så tidlig at forbrenninga kommer i gang før topp dødpunkt, ved for høy kompresjon så blir trykket såpass høyt at bensin/luftblandinga selvantenner under kompresjonen, og da selvfølgelig før topp dødpunkt.

 

Det blir jo da ett voldsomt trykk som prøver å komme seg en plass, mens motoren fortsatt komprimerer, dette gir selve knattringa eller bankinga, kjører man med det, så vil man få skader på forbrenningskammer, sikkert mange her som har sett trimma mopedstempel og topp med masse hakk og ru overflate, dette er resultatet av tenningsbank.

 

Det er to andre ting som har innvirkning på tenningsbank også, både mager blanding og høy temperatur vil øke sjansene for bank, siden høy temperatur gjør selvantenning lettere, og mager blanding gir høyere forbrenningstemperatur.

 

Såkalt ettertenning har og noe med dette, da tenker jeg på den typen der motoren fortsetter å gå etter stopp, da er det glødende metall eller sotpartikler som antenner forbrenninga etter at gnisten forvinner, dette tyder jo på at man ligger kanskje litt over grensa for tenningsbank, selv om man ikke hører det.

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

sliter med plugga mine også, de blir kjempesota - prøver og justere på skruene på sia av gassern (helt ny weber )men hører nesten ikke forskjell

annet en når jeg justerer slik jeg lærte i gamledager at den skrus inn til den begynner og gå ujevnt så 1,5 runder ut igjen

tydeligvis feil på 2,8 maskin ?

Edited by jab
Link to comment
Share on other sites

Du tenker på den klassiske grunninnstillinga du, helt inn og 1,5 runder ut.

 

I ford sin manual for Solex/Pierburg EEIT så står det en grei fremgangsmåte for innjustering uten avgassanalysator, når det gjelder innstilling av tomgang og blanding bør den kunne brukes på en DG(A)S også, eller en hvilken som helst synkronforgasser.

 

http://www.taunusfinland.com/galleria/albums/userpics/Solex_35_38.pdf

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

alltid hørt at man justerer inn til den begynner og fuske så 1,5 ut hmmmmmmm

kanskje prøve med helt inn og 1,5 ut da??    den soter vertfall no dævelsk igjen og fusker - ikke noe kult når jeg endelig har fiksa topper osv -

(ny weber gasser også) 

bestilt nye titan ngk plugger også 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Flott tråd.

Noen som hvet om det fins tilsvarende til 2,0L ohc?

Kan veld bruke samme til 2,0L ohc bare litt ana tening

Glenn Therkildsen sen 75mod

bruks bilen vw caravelle 8 seter 00mod 2,5tdi

du skal ikke stjele staten liker ikke konkuranse

kongen av skrive feil er sikkert meg

Link to comment
Share on other sites

satt i titanpluggene og den startet lett - kjøpte sånn titteplugger for og finpusse blandingen men den lyste blått hele tiden uansett hvordan jeg stillte den

Tenkte dette var gull og få justert 100% men den ga ei 

ikke helt enkelt det her

får det liksom ikke helt til  

Link to comment
Share on other sites

Flott tråd.

Noen som hvet om det fins tilsvarende til 2,0L ohc?

Kan veld bruke samme til 2,0L ohc bare litt ana tening

Hei:). Jeg har Platinum 8er bosch plugger til ohc. de funker veldig bra til trim og turbo. til v6 bruker jeg Denso 22epu. eller denso iridium ik24 som trimplugg. Testa ut på xr4i i 2004 med 5er iridium mot de org denso 22 plugga så var det dag og natt forskjell hvertfall. klarte uheldigvis å sprekke ene pluggen etter Gatebil Våler i 2004. og måtte ha inn igjen de orginale pluggene. det vart sørgelige greier ja. føltes som 10hk mindre. mindre kvass lyd i motoren og. Brukte i tilegg en Høyeffekt coil og motorsport kabler. på begge oppsetta. helt klart tenning er gull å oppgradere på ohc og v6.:)

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...