Jump to content

Bør ettermontering av Xenon Kitt i orginallykter blir legalisert?


kimsa

Recommended Posts

Ja, jeg syns det.. Så lenge det ikke blender andre, men har funksjon på lik linje med vanlige halogen. Har sett flere biler hvor det er ettermontert, som ikke "skjemmer" andre.

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Så sant folk ikke klarer å få tatt en lysjustering ved montering så syns jeg ikke det nei.

Og problematikken med automatisk lysjustering er også veldig viktig.

Så jeg syns ikke det nei..

Blir mer problem enn det fører postivt med seg ;)

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes ikke det bør tillates. Jeg har sett dette ettermontert i flere biler som har lykteutforming som gjør at det blendes i alle retninger. En ting er en installering der en får med riktige lykter og justering , en helt annen sak er å montere det i en 83 mod Corolla. Jeg tror at de aller fleste som ettermonterer xenon ikke går ut og justerer ned lyktene de gangene de kjører med folk i baksetet eller med tung last baki.

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

Personlig er jeg imot, pga att det blender, men på en annen side ser jeg att Politiet og vegvesenet i alt for liten grad bøtlegger pga dette. Sånn att egentlig bør de enten begynne å slå hardt ned på det, eller legalisere det. Slik att det blir like forutsettninger for alle.

Link to comment
Share on other sites

Mener at dette ikke kan vare så altfor stort et problem om det kun bygges om i langlysene eller i ekstra lysene.

Trenger vel heller ingen godkjenning dersom man møter opp på eu-kontroll med lyktedeksler på 1000-meterene ?

 

Har kjørt med Xenon i kjørelysene i snart 2 år på mondeoen, og har justert de ned 1hakk med kun meg i bilen, og 2-2.5hakk med folk baki. Blir ikke blinket på, og har møtt bilen min i andre biler og det ser helt greit ut.

Er ikke for legalisering.

Link to comment
Share on other sites

Her prater man jo egentlig om to temaer.

Bygge om til xenon, eller ettermontere xenon.

 

Bygge om til xenon, som da innebærer å bruke orginal lampe fra en annen lik bil og skru på din egen, med lyktespyler og nivåregulering er helt lovlig og blir godkjent på trafikkstasjonen.

 

Ettermontere et xenonkit i en lampe for halogenlys kommer aldri til å bli lov, da lampa ikke er konstruert og godkjent for det. Lysvinkel eller blending vil alltid bli feil uansett hvordan man justerer lampa, selv om man har autmatisk nivåreg. Justerer man lampa ned, for å ikke blende, så blir lysvinkel feil og motsatt. Samtidig så er det jo fargekrav på kjørelys, og en myndighetsperson kan tolke at noen xenonlys er blå, pga feil varmetemp på lyset.

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

Her prater man jo egentlig om to temaer.

Bygge om til xenon, eller ettermontere xenon.

 

Bygge om til xenon, som da innebærer å bruke orginal lampe fra en annen lik bil og skru på din egen, med lyktespyler og nivåregulering er helt lovlig og blir godkjent på trafikkstasjonen.

 

Ettermontere et xenonkit i en lampe for halogenlys kommer aldri til å bli lov, da lampa ikke er konstruert og godkjent for det. Lysvinkel eller blending vil alltid bli feil uansett hvordan man justerer lampa, selv om man har autmatisk nivåreg. Justerer man lampa ned, for å ikke blende, så blir lysvinkel feil og motsatt. Samtidig så er det jo fargekrav på kjørelys, og en myndighetsperson kan tolke at noen xenonlys er blå, pga feil varmetemp på lyset.

Enig i denne. Viktig å skille mellom disse to.

Link to comment
Share on other sites

Trådtittel er endret slik att det ikke skal være noen tvil. Meningen er å diskutere ettermontering av Xenon Kitt i bilens orginallykter.

 

Men det er flott noen påpeker att det faktisk finnes lovlige måter å gjøre dette på. Riktignok kun til biler som kan leveres orginalt med Xenon??

Edited by kimsa
Link to comment
Share on other sites

Skulle værtfall vært forbudt i Volvo, jeg blir blenda av vær eneste en, sigen på stompen å helst lilla lys justert midt i tryne mitt. Meget irriterende <_<

 

Noen som kan reglemange?

 

Jeg har org xenon i nærlysa på Audi A6`n min, å har ettermonter 6000K i spredere å langlys. 6000K pga det er tilnermed lik "farge" som det originale xenon på Audi`n.

 

Blir jeg skutt på EU med dette?

Edited by Ron
Caution, any attempt to overtake will result in a race!
Link to comment
Share on other sites

I alle fall misslikt pga ettermonteringen i sprederene.

 

 

Når det gjelder Volvo synes jeg disse blender uansett ettermontert eller ei. Det samme gjelder BMW X3 og X5, samt de nyeste Audi A4 utgavene. De med slik LED stripe som buer i bunnen av lampa. Nærlysene på disse bilene blender om de har xenon.

Edited by kimsa
Link to comment
Share on other sites

Skulle værtfall vært forbudt i Volvo, jeg blir blenda av vær eneste en, sigen på stompen å helst lilla lys justert midt i tryne mitt. Meget irriterende <_<

 

Noen som kan reglemange?

 

Jeg har org xenon i nærlysa på Audi A6`n min, å har ettermonter 6000K i spredere å langlys. 6000K pga det er tilnermed lik "farge" som det originale xenon på Audi`n.

 

Blir jeg skutt på EU med dette?

 

 

Ja, DET er jeg enig med deg i.. Sist jeg sjekka så ble ikke noen av 2-serien, 7-serien eller noe av de gamle tankskipene levert med xenon..

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Jeg tar eu-kontroller hver dag og reglene som gjelder er:

 

- En lykt godkjent for halogen i nærlys og fjernlys er merket: HCR eller HC/R

- En lykt godkjent for xenon i både nærlys og fjernlys: DCR eller DC/R

- En lykt godkjent for xenon i nærlys og halogen i fjernlys: DCHR eller DC/HR

- En lykt godkjent for xenon i fjernlys og halogen i nærlys: HCDR eller HC/DR

- En fjernlykt godkjent for halogen: HR

- Et nærlys godkjent for halogen: HC

- En fjernlykt godkjent for xenon: DR

- Et nærlys godkjent for xenon: DC

 

Ekstralys (tusenmentere og grøftelys) skal også ha DR eller DC merking..

Jeg må nok skrive anmerkning på pungt 4,1 (nærlys) eller 4,2 (fjernlys) dersom det er xenon i noen av disse uten at lykten er merket for det.

Det følger også på en anmerkning på pungt 9, nemmelig forevisning trafikk stasjon..

 

Rett skal desverre være rett.

Edited by x-race
Link to comment
Share on other sites

Ifølge de lokale BT'ene her så bryr de seg ikke stort, sålenge det er KUN i fjærnlys/ekstralys det blir montert.

 

Og xenon i org volvo 200 og 700 lykter har ikkenoe for seg. Det lyser ALLE andre steder enn der det skal! Vil tro det er tilfellet også i andre lykter med lignende utforming

1982 Granada 2.0 L - Bruksbørse!

+ Diverse gammel Volvo

Link to comment
Share on other sites

Syns xenon blender uansett om det er orginalt jeg, til og med når politiet kommer opp bak meg blir jeg blendet, så det spiller liten trille om det er orginalt eller ei, du ser ikke en dritt etterpå fordet når du har møtt noen med xenon.

 

 

Men på Mondeo Mk3 Stv syns jeg evt det bør være lov å ettermontere exenon kit, for de har lyktespylere og den har selvjusterende dempere bak som holder bilen vannrett (det gjelder ikke ambiente som bare ble levert med vanlige dempere bak).

94' Mondeo 2.0GLX Stv

01' Mondeo 1.8 125hk

78' Capri Mk3 2.3S

Link to comment
Share on other sites

Møtte en gammel KIA i går med xenon kitt. Lå i en rekke med biler og samtlige biler både blinket og tutet som bare det på denne bilen. Sjåføren svarte med å tenne fjærnlyset, også ombygd til xenon samt ett sett bøttelykter med xenon i.

 

Tror samtlige biler var klare for å knuse alt som het lykter på den bilen.

 

 

Møtte også en BMW her for en litt tid tilbake. Han hadde tåkelykter som lyste sinnsykt sterkt, i grønn skjær, men det ga knapt nok noe lys på veien. Det bare blendet verre enn noe annet jeg har opplevd. Og dette var før det hadde blitt skikkelig mørkt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...