Jump to content

Ford Mondeo 2008 --> automat


reggy

Recommended Posts

Vurderer sterk Ford Mondeo stv - automat ca 2008/ 2009 mod. Håper å få noe ikke kjørt særlig mer enn ca 70 tusen km. Og da blir det diesel - siden den ikke finnes i noe annet på finn.no.

 

Jeg er ute etter romslig stv med automat. Ford synes jeg har kommet seg de siste årene, og jeg skjønt på andre at kvalitetsmessig er det også blitt bedre.

 

Noen som har erfaring/ synspunkter på nevnte bil. ? Jeg vet at jeg får kjøreegenskaper i første klasse. Men er kvaliteten også tålig. Er de dyre på deler og service? Annet.

 

Noe jeg bør være spes obs på?

 

Fungerer automatkassen godt?

 

Et alternativ kunne vært Skoda Superb, men foreløpig for dyr med automat.

 

Skoda oktiva har streifet tanken, mye for pengene - kanskje litt for trang.

 

Passat - tja - får mindre for pengene enn ved Ford, samt mindre romslig.

Link to comment
Share on other sites

Takk for tilbakemelding.

 

Leser og av tester at automaten stemmer bra med motoren på 130/ 140 HK.

 

Er det noen kjente problemer med denne aut kassen?

 

Mange biler med aut kasse har hatt vedlikeholdsfrie automater. Dvs ingen oljeskift. Det går de fleste bort fra nå - da ingen olje er evigvarende.

 

Noen som vet om det er noen serviceinterval på denne aut kassen. El må man ta saken i egne hender. (har Ford verksted erfaring med oljeskift på automat - flushe kassen?)

Link to comment
Share on other sites

Har akkurat den bilen du er ute etter (2008mod stv), men kommer ikke til å selge med det første :lol:

Beste familiebilen jeg har hatt noen sinne, automat med 140hk +++

Har kjørt Audi i noen år som fikk hard medfart på økonomien og verksted timer, men Monedeoen derimot har vert eksemplarisk!!

Har kjørt ca 35.000 på 1,5 år siden jeg kjøpte den, og telleverket har akkurat rundet 70.000km.

Kan ikke si annet enn at det er en fantastisk bil, Ford idag er valuta for pengene slik jeg ser det på mange måter med tanke på sikkerhet, komfort og ikke minst økonomi.

Har ikke hatt noe tull, billig service og ikke minst slitedeler.

I sommer dro vi avgårde med vogn og full bil, tilbakela ca 200mil langs veien uten problemer.

 

Vil anbefale Gustavsen bil på Gjøvik, var der jeg handla bil. Eksemplarisk på service og gode priser. De ordnet akkurat den bilen jeg var ute etter :)

 

Som KNAa Racing sier, løp å kjøp!

Edited by reiwen
Link to comment
Share on other sites

Dette høres bare helt knall ut. Lite feil. Billig deler og super sprek og god bil å kjøre.

 

Litt mer om dette med automatkassen og oljeskift - for dere som har slik bil. Når serviceprogram følges - ligger det da oljeskift på automaten inni dette. Så hvis jeg kjøper en brukt så vet jeg at om f eks. 60 tusen service er fulgt så inkluderer dette og oljeskift på automatkassen. ? (tror VW har noe slikt på sin DSG på ca 60 tusen km tror jeg)

 

Uansett flott å høre at Ford har kunnskap om oljeskift på automat.

 

I USA som har flust med aut gearet biler er det visst veldig vanlig med sånne pop in verksted for å "oljeflushe" aut kassen. Det kommer flere verksteder her og ser jeg - så det blir mer vanlig her også å ta vare på aut kassen.

 

Om jeg skulle ende opp med en Mondeo - er det noen veldig forskjell på om den har 130 el 140 HK? (er det mindre støy på den største motoren f.eks?)

Link to comment
Share on other sites

 

Om jeg skulle ende opp med en Mondeo - er det noen veldig forskjell på om den har 130 el 140 HK? (er det mindre støy på den største motoren f.eks?)

 

Det blir nok litt som 1.6 TDCi 95 HK og 115 HK, du trenger nødvendigvis ikke 115 HK, men du vil ha det =) Det kommer til godt ved f.eks forbikjøring, pådrag etc.

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Her er det viktig å skille mellom Powershift automatkasse og vanlig automatkasse, som kom på de første Mondeo mk4.

 

De første vanlige automatkassene er en konvensjonell automatkasse, og desse har faktisk ikke oljeskiftintervall.

Selv om dette anbefales. Men jeg har hatt noen taxier inne som aldri har vært byttet på som var kjørt 200t+km,

som hadde fullt fungerende girkasser. Men det er jo ikke å anbefale ;)

Det er gode girkasser, veldig lite feil på de, men de er ikke sammenlignbare med Powershift automatkassene.

Dette er elektrohydraulisk styrte manuelle girkasser, der all giring og clutching går automatisk.

Helt fantastiske girkasser :D

Desse har oljeskiftintervall på 60000km, og det anbefales oftere skift på taxier etc.

Dette pga. at oljen har en enorm påkjenning i desse girkassene siden alle funksjoner i girkassen er hydraulisk.

F.eks. oljepumpen i desse girkassene har en helt syk leveringsmengde, som ikke kan sammenlignes andre automatkasser.

 

Jeg anbefaler på det sterkeste Powershift til alle som spør meg om det er noe å ha kontra manuell.

Skulle jeg kjøpt en nyere Mondeo/S-Max/Galaxy/Kuga/Focus idag så hadde jeg helt klart gått for en med Powershift kontra manuell.

Så har du råd til å ta steget opp til en 2010modell som har Powershift, så ville det vært min anbefaling :)

Du har uansett gjort et godt valg ang. bil, Mondeo mk4 har virkelig mye å by på :D

 

Men du vil nok bli fornøyd med en med den konvensjonelle girkassen også, men Powershift har det lille ekstra som jeg elsker, INGEN sluring :D

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Her er det viktig å skille mellom Powershift automatkasse og vanlig automatkasse, som kom på de første Mondeo mk4.

 

De første vanlige automatkassene er en konvensjonell automatkasse, og desse har faktisk ikke oljeskiftintervall.

Selv om dette anbefales. Men jeg har hatt noen taxier inne som aldri har vært byttet på som var kjørt 200t+km,

som hadde fullt fungerende girkasser. Men det er jo ikke å anbefale ;)

Det er gode girkasser, veldig lite feil på de, men de er ikke sammenlignbare med Powershift automatkassene.

Dette er elektrohydraulisk styrte manuelle girkasser, der all giring og clutching går automatisk.

Helt fantastiske girkasser :D

Desse har oljeskiftintervall på 60000km, og det anbefales oftere skift på taxier etc.

Dette pga. at oljen har en enorm påkjenning i desse girkassene siden alle funksjoner i girkassen er hydraulisk.

F.eks. oljepumpen i desse girkassene har en helt syk leveringsmengde, som ikke kan sammenlignes andre automatkasser.

 

Jeg anbefaler på det sterkeste Powershift til alle som spør meg om det er noe å ha kontra manuell.

Skulle jeg kjøpt en nyere Mondeo/S-Max/Galaxy/Kuga/Focus idag så hadde jeg helt klart gått for en med Powershift kontra manuell.

Så har du råd til å ta steget opp til en 2010modell som har Powershift, så ville det vært min anbefaling :)

Du har uansett gjort et godt valg ang. bil, Mondeo mk4 har virkelig mye å by på :D

 

Men du vil nok bli fornøyd med en med den konvensjonelle girkassen også, men Powershift har det lille ekstra som jeg elsker, INGEN sluring :D

 

Powerskift er sikkert bedre, ingen tvil om det. Men over budsjett - så greia er jo jeg kan bli fornøyd med den vanlig kassen. OG ut fra tilbakemeldinger ser det slik ut.

 

Fryktet nok at den gamle kassen ikken hadde noe service intervall så der må man ta saken i egne hender. Da blir jeg også en smule skeptisk til at Ford kan dette og har erfaringer oljeskift/ hvor man flusher - skyller aut kassen regn for gammel olje.

 

Du skriver at den nye har interval og anbefales oftere på bl.a. taxi.

 

Jeg tror det er litt uvitenhet her. Olje bør skiftes oftere på ca 60 tusen km, men gjerne oftere om man bruker om henger/ camp vogn, kjører på steder med mye bakker, veldig mye riksekjøring osv.... Ofte kan det kanskje også finnes bedre oljer å få tak andre steder enn orignialt - ofte blir prisen bedre også. (f.eks bilen jeg har nå koster over 1400 kr + mva for en to liter kanne. Kjøpte 12 liter bedre olje for ca 1500 kr. Problemet var at verksted jeg benytter ante ikke hvordan de skulle flushe kassen....

Link to comment
Share on other sites

Powerskift er sikkert bedre, ingen tvil om det. Men over budsjett - så greia er jo jeg kan bli fornøyd med den vanlig kassen. OG ut fra tilbakemeldinger ser det slik ut.

 

Fryktet nok at den gamle kassen ikken hadde noe service intervall så der må man ta saken i egne hender. Da blir jeg også en smule skeptisk til at Ford kan dette og har erfaringer oljeskift/ hvor man flusher - skyller aut kassen regn for gammel olje.

 

Du skriver at den nye har interval og anbefales oftere på bl.a. taxi.

 

Jeg tror det er litt uvitenhet her. Olje bør skiftes oftere på ca 60 tusen km, men gjerne oftere om man bruker om henger/ camp vogn, kjører på steder med mye bakker, veldig mye riksekjøring osv.... Ofte kan det kanskje også finnes bedre oljer å få tak andre steder enn orignialt - ofte blir prisen bedre også. (f.eks bilen jeg har nå koster over 1400 kr + mva for en to liter kanne. Kjøpte 12 liter bedre olje for ca 1500 kr. Problemet var at verksted jeg benytter ante ikke hvordan de skulle flushe kassen....

Jeg kjører mk3 med 5 tronic. Ingenting ble gjort med olja før ca 340 000km. Da tappa jeg av det som rant ut, og fylte opp igjen, altså ingen flushing, og bytta ca halvparten av total oljemengde, mest for å se hvordan olja var. Bilen har nå rulla 374500 km, og ingen problemer. Dette med flushing er nok litt VAG relatert

Over til fienden...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har fått testet Mondeoen. Riktignok med powerskift, men du verden for en bil.

 

Men for min del blir det nok rundt 2008 modell. Hvordan er sikkerheten?

 

Noen oppgir 6 airbager og noen 7 stk airbager.

 

ER slik sikkerhetsnett standard på bakvinduene?

Link to comment
Share on other sites

God kveld :)

 

Jepp, det er det.. Vært standard siden MK3 såvidt jeg vet.

 

http://www.euroncap.com/tests/ford_mondeo_2007/299.aspx

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

slenger meg på utsagnet til Escort RST WRC!

Etter det jeg har hørt holder de tradisjonelle girkassene mye mer km enn nye powershift systemet. Eneste negative jeg har å si med Powershift er ved start. Vanskelig å få kjørt igang pent med den. første uka med ecoboosten spant jeg ut av alle kryss som fantes..

 

Så om du velger en bil med 70k på telleren tror jeg ikke det er noe problem med de vanlige automatene, så lenge service osv er fulgt :) btw er mondeo en kjempe bil!!

Ford Ranger xlt 2012 - Yamaha R1 2010

 

x=Ford Ranger xlt auto 2012, Ford Mondeo premium 2011, Ford Kuga titanium 2011 ps,Kia Sorento 2010, Hummer H3 06, Ford Ranger wildtrak 09, Ford Ranger wildtrak 08, Ford Ranger xlt 07, Ford Ranger 04

x=Gasgas 515 2010, Aprilia rs 125 06,Gasgas sm 125 05, Aprilia rs125 02.

Link to comment
Share on other sites

slenger meg på utsagnet til Escort RST WRC!

Etter det jeg har hørt holder de tradisjonelle girkassene mye mer km enn nye powershift systemet. Eneste negative jeg har å si med Powershift er ved start. Vanskelig å få kjørt igang pent med den. første uka med ecoboosten spant jeg ut av alle kryss som fantes..

 

Så om du velger en bil med 70k på telleren tror jeg ikke det er noe problem med de vanlige automatene, så lenge service osv er fulgt :) btw er mondeo en kjempe bil!!

 

Tusen takk for svar!

 

Lokal Ford forhandler sa også at kassene var gode. De hadde ingen problemer, selv med drosje biler som var gått langt.

 

tror jammen jeg tar sjansen.

 

Prøvde med powershift på lørdag - og likte godt den. Håper ikke jeg merker den store forskjellen med vanlig automat. Tror det er mer service på de nye kassene. Kanskje også mer som kan gå i stykker.

 

Tror jeg vil prøve å kjøre litt oljeskift av kassen - men nå må jeg jo først få tak i aktuell bil.

 

Som fam bil likte vi den godt. Veldig romslig, god plass og oversiktelig. Tror dette kan bli en vinner.

Link to comment
Share on other sites

1.

 

Powerskift er sikkert bedre, ingen tvil om det. Men over budsjett - så greia er jo jeg kan bli fornøyd med den vanlig kassen. OG ut fra tilbakemeldinger ser det slik ut.

 

Fryktet nok at den gamle kassen ikken hadde noe service intervall så der må man ta saken i egne hender. Da blir jeg også en smule skeptisk til at Ford kan dette og har erfaringer oljeskift/ hvor man flusher - skyller aut kassen regn for gammel olje.

 

Du skriver at den nye har interval og anbefales oftere på bl.a. taxi.

 

2.

Jeg tror det er litt uvitenhet her. Olje bør skiftes oftere på ca 60 tusen km, men gjerne oftere om man bruker om henger/ camp vogn, kjører på steder med mye bakker, veldig mye riksekjøring osv.... Ofte kan det kanskje også finnes bedre oljer å få tak andre steder enn orignialt - ofte blir prisen bedre også. (f.eks bilen jeg har nå koster over 1400 kr + mva for en to liter kanne. Kjøpte 12 liter bedre olje for ca 1500 kr. Problemet var at verksted jeg benytter ante ikke hvordan de skulle flushe kassen....

 

1.

De gamle kassene er helt topp de også, så du blir nok fornøyd med en slik en også :)

 

2. Nei, det er det aldeles ikke.

Oljen i en Powershift kasse har en mye større påkjenning pga. all styring av solenoider, clutching, giring etc. er hydraulisk ved hjelp av giroljen. Det er også våte clutcher på desse kassene.

Oljepumpa drives av motoren og går konstant når motoren er i gang.

Kapasiteten til oljepumpa som står i desse kassene er ganske formidabel.

Nå husker jeg ikke de eksakte tallene i hodet, men når jeg ble fortalt dette på kurset ble jeg mildt sagt overrasket.

 

Så en taxi som står mye og går på tomgang, mye småkjøring etc. får større påkjenning på oljen.

 

Til en slik girkasse SKAL man bruke org. girolje, og jeg hadde ikke funnet på å brukt noe annet på en slik kompleks girkasse.

 

Til en eldre konvensjonell girkasse som du vurderer er det jo noe annet selvfølgelig.

Men jeg hadde ikke bekymret meg noe særlig for en slik girkasse.

Flushing etc. på desse er langt i fra vanlig, og det er heller ikke noe stort problem/stort behov.

Som du ser i andre innlegg her så er dette girkasser som kan kjøres på org. girolje VELDIG lenge uten problem.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

1.

De gamle kassene er helt topp de også, så du blir nok fornøyd med en slik en også :)

 

2. Nei, det er det aldeles ikke.

Oljen i en Powershift kasse har en mye større påkjenning pga. all styring av solenoider, clutching, giring etc. er hydraulisk ved hjelp av giroljen. Det er også våte clutcher på desse kassene.

Oljepumpa drives av motoren og går konstant når motoren er i gang.

Kapasiteten til oljepumpa som står i desse kassene er ganske formidabel.

Nå husker jeg ikke de eksakte tallene i hodet, men når jeg ble fortalt dette på kurset ble jeg mildt sagt overrasket.

 

Så en taxi som står mye og går på tomgang, mye småkjøring etc. får større påkjenning på oljen.

 

Til en slik girkasse SKAL man bruke org. girolje, og jeg hadde ikke funnet på å brukt noe annet på en slik kompleks girkasse.

 

Til en eldre konvensjonell girkasse som du vurderer er det jo noe annet selvfølgelig.

Men jeg hadde ikke bekymret meg noe særlig for en slik girkasse.

Flushing etc. på desse er langt i fra vanlig, og det er heller ikke noe stort problem/stort behov.

Som du ser i andre innlegg her så er dette girkasser som kan kjøres på org. girolje VELDIG lenge uten problem.

 

Høres bra ut...

 

Roen senker på at disse kassene er gode og med lite feil..

 

Gleder meg til å få tak i en slik bil...

Link to comment
Share on other sites

Valgets kval:

 

Hvilken bil bør man velge/ prioritere?

 

1. facelift utgave med powershift 140 tdci? nest høyest modell utgave..men likevel den som har minst utstyr..og har enda litt mer km enn nr 2.

 

2. 2010 med 163 hk og powershift? høyest modell utgave. ca 15 tusen km stand høyere enn nr 3.

 

3. vanlig 2010 mod, påkostet masse utstyr, lavest modell utgave, lavest km-stand

 

Fått dem i ca samme pris.

 

Hengerfeste er litt viktig - ford her sier ca 10900 kr å montere. så da priser det egentlig litt ut nr 1.

 

Hva er viktig - lavest km stand, eller mer påkostet modell utgave og stor motor. Eller helt opp på facelift. (tror ikke den 163 modellen er facelift, selv om den har siste gearkasse med powerskift.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel kanskje enklest om du legger ut linker til de forskjellige bilene? :)

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg hadde ikke lagt så mye vekt på om det er facelift eller ikke.

Prioriter heller utstyr som du ønsker, og ja 163hk utgaven er jo ikke å forakte heller :)

At den er kjørt 15000km mer har ikke mye å si, så sant vedlikehold etc. er prioritert :)

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Regner med at du kommer til på bli kjempe fornøyd :) Legg ut bilder her på forumet når du har kjøpt den da, og husk at under "mondeo" siden så er det bare å spørre å grave dersom det er noe du ønsker å få svar på i fremtiden :)

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

163 hk har holdt service ja. Men skal snart ha ny - og den går inn i prisen. Den er en titanium XS utgave. sportsstoler i skinn alcantara. keyless pakke,

 

Den med lavest km stand er en trend utgave, men påsatt det meste utstyr. Men seter, interiør, osv ser jo kjipere ut i Trend enn Titanium. Webasto. xenon

 

Utstyr som er nevnt på samme linje som bilen er det utstyr som skiller dem.

 

Ellers har begge, avtag bar krok, pdc, programmerbare stoler, 17 toms sommerhjul og 16 toms vinterhjul.

 

Ved tlf samtale til lokal Ford forhandler fikk jeg et inntrykk av at Titanium og gjerne XS står høyere i pris enn en Trend utgave - tross at Trenden er påsatt veldig mye godt utstyr.

 

Så da er kanskje den største motor, høyest modell utgave - best kjøp tross litt mer km stand.

Link to comment
Share on other sites

163 hk har holdt service ja. Men skal snart ha ny - og den går inn i prisen. Den er en titanium XS utgave. sportsstoler i skinn alcantara. keyless pakke,

 

Den med lavest km stand er en trend utgave, men påsatt det meste utstyr. Men seter, interiør, osv ser jo kjipere ut i Trend enn Titanium. Webasto. xenon

 

Utstyr som er nevnt på samme linje som bilen er det utstyr som skiller dem.

 

Ellers har begge, avtag bar krok, pdc, programmerbare stoler, 17 toms sommerhjul og 16 toms vinterhjul.

 

Ved tlf samtale til lokal Ford forhandler fikk jeg et inntrykk av at Titanium og gjerne XS står høyere i pris enn en Trend utgave - tross at Trenden er påsatt veldig mye godt utstyr.

 

Så da er kanskje den største motor, høyest modell utgave - best kjøp tross litt mer km stand.

 

Er det en Titanium X eller Titanium S?

 

Ja, dette er biler som har en god del mer utstyr som standard enn trend.

Jeg personlig liker stolene i Titanium X og S ti ganger bedre enn i trend. Men desse er jo også et tilvalg for Trend mener jeg å huske.

Ja, Tit. X / Tit. S står høyere i pris, siden mye mer utstyr er standard. Vanlig Titanium har ikke så mye utstyr, og Trend er ganske basic i utgangspunktet.

 

Ja, jeg hadde ikke anket så mye på den høyere km.standen.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Det blir litt gi og ta.

 

Men seter og interiør er jo mer eksklusivt i Titanium X S. Det er også krom rundt vinduer utvendig som ikke trend utgaven har.

 

Og jeg får jo powershift ved valg av denne motoren på 163 hk. Men den gamle automaten gjør jo samme jobben, men forbruket går jo litt ned ved Powershift alla DSG hos VW. OG så lenge denne motorstørrelsen dukket opp i samme pris som andre 2010 utgaver med 140 hk - kan det vel ikke være annet enn en fordel. Tuning blir hvertfall ikke noe tema.

 

Det var også litt spesielt med den Trend utgaven at jeg kunne ikke få kjøpt den før etter vinterferien - da selger skulle på vinterferie. Spurte om noen andre kunne ordne det, da vi trenger ny bil fort. Men nei. Så da måtte jeg leid bil en god uke - koster litt det og. Mistet liksom litt lysten på å handle der når interessen ikke var større. I tillegg sa de at de sliter med å selge bilen. Vært for salg veldig lenge.

Link to comment
Share on other sites

Litt ja, men nei altså? Skal man selge noe og har en potensiell kjøper så må man bare slå til med en gang.

Det er ihvertfall min mening:-)

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...