Jump to content

Ford Mondeo 2008 --> automat


reggy

Recommended Posts

Valget ble 163 diesel hester på powershift.

 

Kan ikke si jeg angrer på det. Sikkert unødvendig med det ekstra hk kreftene, men når de først kom på kjøpet - du verden for en bil å kjøre. Helt rått.

 

Denne må jeg bare passe vel og lenge - kommer nok aldri til å få en slik bil igjen.

 

Og rådene her på forumet - har hjulpet meg i mitt valg.

 

Forrige bil var flerbruksbil, men jeg må si at Mondeoen er virkelig stor. Den svelger unna all slags bagasje.

 

Fartsgrensene blir min verste fiende nå - og svingete veier mot fjellet og hytte en drøm. En bil som sitter på godt på veien og ikke duver eller krenger er heller ikke dumt for kidsa bak mot kvalme og annet...

 

Og selv om jeg kjøpte privat har Ford lokalt allerede tatt imot meg med åpne armer - allerede hjulpet meg med ett par småting som jeg har lurt på..

 

Min umiddelbare konklusjon må være:

 

FORD er undervurdert.

Link to comment
Share on other sites

Valget ble 163 diesel hester på powershift.

 

Kan ikke si jeg angrer på det. Sikkert unødvendig med det ekstra hk kreftene, men når de først kom på kjøpet - du verden for en bil å kjøre. Helt rått.

 

Denne må jeg bare passe vel og lenge - kommer nok aldri til å få en slik bil igjen.

 

Og rådene her på forumet - har hjulpet meg i mitt valg.

 

Forrige bil var flerbruksbil, men jeg må si at Mondeoen er virkelig stor. Den svelger unna all slags bagasje.

 

Fartsgrensene blir min verste fiende nå - og svingete veier mot fjellet og hytte en drøm. En bil som sitter på godt på veien og ikke duver eller krenger er heller ikke dumt for kidsa bak mot kvalme og annet...

 

Og selv om jeg kjøpte privat har Ford lokalt allerede tatt imot meg med åpne armer - allerede hjulpet meg med ett par småting som jeg har lurt på..

 

Min umiddelbare konklusjon må være:

 

FORD er undervurdert.

Ford er veldig undervurdert, har ofte fått kommentaren "men du kjører jo Ford." Men når de samme personene får kjørt en ny ford så er tonen en helt annen. :)

 

GRatulerer med ny bil! Gled deg til sommer, sommerdekk og morsomme veier :)

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Gleder meg veldig ja.

 

ER så heldig at jeg skal nedover i Europa også. Ser ikke bort i fra at det kan gå litt unna.

 

Støymessig og komfort synes jeg også er bra. Man får sportslighet uten at det går nevneverdig utover komfort.

 

Kjører Passat 170 TDI og DSG på jobb, og det er en bra bil, men sitter ikke som Forden. Og den oppleves trangere og mindre oversiktelig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kjørt noe passat, Touran og Tiguan. Jeg føler at de bilene er alt for lette på rattet, føler meg ikke helt hjemme i de bilene ..:)

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Valget ble 163 diesel hester på powershift.

 

Kan ikke si jeg angrer på det. Sikkert unødvendig med det ekstra hk kreftene, men når de først kom på kjøpet - du verden for en bil å kjøre. Helt rått.

 

Denne må jeg bare passe vel og lenge - kommer nok aldri til å få en slik bil igjen.

 

Og rådene her på forumet - har hjulpet meg i mitt valg.

 

Forrige bil var flerbruksbil, men jeg må si at Mondeoen er virkelig stor. Den svelger unna all slags bagasje.

 

Fartsgrensene blir min verste fiende nå - og svingete veier mot fjellet og hytte en drøm. En bil som sitter på godt på veien og ikke duver eller krenger er heller ikke dumt for kidsa bak mot kvalme og annet...

 

Og selv om jeg kjøpte privat har Ford lokalt allerede tatt imot meg med åpne armer - allerede hjulpet meg med ett par småting som jeg har lurt på..Min umiddelbare konklusjon må være:

 

FORD er undervurdert.

Er du fremdeles fornøyd med Ford Mondeo Titanium? Hvordan er det å kjøpe 2008 mod nå? Holder de godt fremdeles selv med 200.000km?

Link to comment
Share on other sites

De holder godt lenge ja hvis de er fulgt opp hele veien, men ville nok funnet en med mindre km hvis du har råd til det. Og i alle fall passe på at det er en som er fint holdt med servicer hele veien og helst mer til :)

2016 2.0 Ecoboost Titanium Kombi White Platinum

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med flott bil!

 

Jeg hadde først en 2008 modell Giha X med 140hk (Duratorq DW) og 6-trinns powershift. denne hadde AWF21 girkasse (produsert i Japan av Aisin)

Nå har jeg en 2012-mod Titanium, også med 140hk (Duratorq CR TC DW10C) og 6-trinns powershift. Denne har 6DCT450 gearkasse (produsert i tyskland av Getrag)

(Du finner på www.etis.com hvilken kasse bilen har)

 

Jeg likte faktisk den første kassen best, det virket som om den var bedre til å forutse kjøringen min, og den reagerte raskere, f.eks ved parkeringsmanøvre. (Den nyeste er ganske mye tregere til å komme igang når jeg skifter fra D til revers, og også fra P til revers) dessuten virker det som om den nyeste lettere blir "forvirret" ved bykjøring hvor jeg hurtig veksler mellom gass/brems/gass.

Ulempen var at den gamle hadde høyere forbruk, men det er ikke sikkert det bare er girkassen sin feil, de to motorene er også ganske forskjellige

 

Uansett er det detaljer, jeg er/var veldig fornøyd med begge. Jeg fikk opplyst at det skulle være oljeskift hver 60k på begge kassene, og utførte dette på den første. Den gikk uten feilslag til jeg solgte bilen ved 175k iallefall

Edited by Jarl
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

2.0 motoren er bare å mappe. 185 hk. Funker supert. Både som manuell og automat. 2008 modell med automat er kjempegod å kjøre og er driftsikker.

Min er 2010 modell var 115 hk. Nå 185 og manuell. Ble en ny bil og kjøre samt diesel forbruket ble enda mindre...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...