Jump to content

bakluke mondeomk3


jorock

Recommended Posts

Nå har jeg fått enda et problem på bilen min...

Jeg får ikke åpnet bakluka.

Verken bryteren på luka eller den inne i bilen funker.(så da er det ikke bryteren som er problemet)

Er det noen som vet hvordan denne kursen er koblet?? Hva slags sikring det skal gå på?? Har ikke instruksjonsbok og det står ikke spesifisert på sikringsboksene.

Er det noen som har et elektronisk koblingskjema som de kan sende?

Link to comment
Share on other sites

samme på min 03 modell nøkkel hull der også. skift låse kasse, sikkert den som er sund, knappen inni og bak virka ikke på min heller, så jeg skifta låsekasse så ble det i orden igjen.

 

det kan forresten hende skilt plata di gjemmer hullet.

2003 Ford mondeo 1982 sierra 1,6L-2,0 nå 1976 Ford Escort mk2 ombygd RS2000, 1977 escort mk2 rallycrossræser

Link to comment
Share on other sites

Sikker på at det ikke er nøkkelhull? på min gamle 01/02 mk3 var det nøkkelhull nærmest gjemt oppunder skiltlys plata.

 

Dar e ikke nøkkelhull...

Det er jo helt utrule at et merke som ford kan lage biler der det ikke er muligheter for å komme seg inn i et bagasjerom når elektronikken streiker...

Og det er enda mere utrule at man er så dum å kjøper slikt..

 

Kan nok være bryteren alikevel, men det kan og være GEM modulen. Du har ikke nøkkelhull ved bryteren i luka?

 

Hvor finner jeg den GEM modulen???

Link to comment
Share on other sites

Hadde samma problemer med min også, den funka gjerne når det var varmt i været og bilen var nyvasket :blink: Men du har vel "åpner" til bagasjeluka på "trøkkern" vel? Jeg brukte den en god stund, funka greit.. =) Tror nok det koster noen $ å få dette fikset på en Ford forhandler. Dette er også et kjent problem.

Edited by Stian MH

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Hadde samma problemer med min også, den funka gjerne når det var varmt i været og bilen var nyvasket :blink: Men du har vel "åpner" til bagasjeluka på "trøkkern" vel? Jeg brukte den en god stund, funka greit.. =) Tror nok det koster none % å få dette fikset på en Ford forhandler. Dette er også et kjent problem.

 

 

har demontert og det er ingen reseveløsning. Det er ikke tillaga for noe mekanisk åpning.....drittbil!!! Ford har diverse rare løsninger.. Det er ikka alt som er gjennomtenkt... som f.eks hvorfor er bakluka konstruert slik at den felles ned i støtfangeren?? så kommer det masse sny/is ned i og dermed må du bryte den opp eller begynne meg skrapa...

Link to comment
Share on other sites

Så bilen er en drittbil fordi bakluke bryter er deffekt?

Nå vet jeg ikke hvor gammel bilen din er, men hvis den begynner å nærme seg 10 år med kjøring i vakre Norge og salte veier så må man nesten regne med at noe sånt skjer. Det er potte surt, det er helt sikkert.!

 

Det blir på lik linje med en rekke VAG modeller hvor det er det velkjente "multiknirk" som også koster noen riksdaler å få fikset. For å ikke snakke om annerkjente tiptronickasse trøbbel.

 

Syns det er et helt grei konstruksjon, sånn i tilfelle man rygger på et eller annet, så er det fangern som tar smellen istendefor bakluka. Bedre å måtte bytte en fanger, enn fanger og bakluke. Det pluss lakk koster mer enn det smaker.

 

Håper det ordner seg!

 

Sikker på at det ikke er nøkkelhull? på min gamle 01/02 mk3 var det nøkkelhull nærmest gjemt oppunder skiltlys plata.

 

Jeg hadde også nøkkelhull der. Men den var vel full av salt og dritt som medførte at nøkkelen ikke gikk rundt(jeg prøvde ikke olje da)

Edited by Stian MH

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Så bilen er en drittbil fordi bakluke bryter er deffekt?

Nå vet jeg ikke hvor gammel bilen din er, men hvis den begynner å nærme seg 10 år med kjøring i vakre Norge og salte veier så må man nesten regne med at noe sånt skjer. Det er potte surt, det er helt sikkert.!

 

Det blir på lik linje med en rekke VAG modeller hvor det er det velkjente "multiknirk" som også koster noen riksdaler å få fikset. For å ikke snakke om annerkjente tiptronickasse trøbbel.

 

Syns det er et helt grei konstruksjon, sånn i tilfelle man rygger på et eller annet, så er det fangern som tar smellen istendefor bakluka. Bedre å måtte bytte en fanger, enn fanger og bakluke. Det pluss lakk koster mer enn det smaker.

 

Håper det ordner seg!

 

 

 

Jeg hadde også nøkkelhull der. Men den var vel full av salt og dritt som medførte at nøkkelen ikke gikk rundt(jeg prøvde ikke olje da)

'

Jeg synes det er en drittbil pga av flere grunner som faktisk er diskutert i andre tråder:)

Bilen har gått sine mil(360000) så det er vel noe av grunnen til at det skjer forskjellige ting.. sikkeerhetsbryter girstang,og diverse slike"bagateller"

Men når man skifter hjullager som er gått 40000km støtdempere som er gått 20000km og foringer i understell ikke holder mere en hjullager da mener jeg at det er for svakt oppbygd.

Og ikke kom å si at det er kjøremønster og lign. Har kjørt bil i 17 år og hatt både japanske og tyske biler. nissan, mazda, Vw, opel og audi. Men jeg har ALDRI skiftet så mye deler som nå. og da mener jeg slitedeler...

Men man må jo bare skifte deler og være glad for det nytter jo ikke å selge det for det er jo verdiløst(det var jeg klar over da jeg kjøpte den.kmstand og div.)

Så jeg skal vel ha den til den blir spiker om et par år til håper jeg....

 

PS: det var bryteren på bakluka som var defekt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner frustrasjonen din veldig godt. Skylder heller ikke på kjøremønster, men igjen 360.000 km er jo selvsagt noen mil og da begynner det til vanlig å skje ting.

 

Men igjen så er det vel ikke bilen sin feil at produsenter ikke lager holdbare ting? :) Hjullagre og dempere er jo svært sjelden produsert av et bilmerke. Men jeg skjønner deg veldig godt.

 

Lånte en Audi Q5 på lørdagen, en 2011 modell, gått i underkant av 24.000 km. Og der har det begynt å skje ting: En sensor er gåen så den viser at passasjerdøra er åpen hele tiden, glødelampa begynner plutselig å blinke i tide å utide så man mister motoreffekt. (bilen har vært inne 6 ganger for samme feilen)

 

Det er selvsagt surt når sånne ting skjer. Men, ingenting er vel perfekt?

Edited by Stian MH

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

NIKS!!!!

Dar e ingen nøkkelhull. så no d krise!! familie med 3 barn uten bagasjerom!!!! trivele:)

Det ER nok nøkkel hull på bilen din også, har det tross alt på min som er 1 år nyere. Ta med deg lommelykt å bøy knærne så finner du det nok :)

 

Her er bilde av min bil som viser nøkkelhullet:

 

P1010020.JPG

Link to comment
Share on other sites

Det ER nok nøkkel hull på bilen din også, har det tross alt på min som er 1 år nyere. Ta med deg lommelykt å bøy knærne så finner du det nok :)

 

Her er bilde av min bil som viser nøkkelhullet:

 

P1010020.JPG

 

Hehe!!!

Vet ikke hvor mange gang jeg må gjenta meg selv!!! Det er ikke nøkkel på denne!!!

Jeg vet det 120% da jeg har hatt sunt både ved selve låsenheten(der er kun elektrisk opplåsing, ingen mekanisk tilkobling) Og jeg har hatt av bryteren og da tok jeg av håndtaket innenfra på bakluka og det er ingenting innenfor det hullet som du har tatt bilde av(der du har nøkkelhull) ;)

Link to comment
Share on other sites

'

Jeg synes det er en drittbil pga av flere grunner som faktisk er diskutert i andre tråder:)

Bilen har gått sine mil(360000) så det er vel noe av grunnen til at det skjer forskjellige ting.. sikkeerhetsbryter girstang,og diverse slike"bagateller"

Men når man skifter hjullager som er gått 40000km støtdempere som er gått 20000km og foringer i understell ikke holder mere en hjullager da mener jeg at det er for svakt oppbygd.

Og ikke kom å si at det er kjøremønster og lign. Har kjørt bil i 17 år og hatt både japanske og tyske biler. nissan, mazda, Vw, opel og audi. Men jeg har ALDRI skiftet så mye deler som nå. og da mener jeg slitedeler...

Men man må jo bare skifte deler og være glad for det nytter jo ikke å selge det for det er jo verdiløst(det var jeg klar over da jeg kjøpte den.kmstand og div.)

Så jeg skal vel ha den til den blir spiker om et par år til håper jeg....

 

PS: det var bryteren på bakluka som var defekt.

Jeg har hatt Japansk bil. Snarere en mazda 6. Den hadde bare gått 104.000km men jaggu var det mye galt med den også. Mye mer enn med Forden jeg kjøpte att etter den, og mye mer enn med Forden jeg kjøpte att etter den igjen.

Jeg har også en Opel 06 modell. Da kan vi begynne å snakke om bil med mye feil på da. Sykroniseringen i girkassa røk i fjor vinter etter kjørte 69.000km for eksempel. Still working, just crushing a bitt!! :rolleyes:

 

Er det noe som egentlig ikke er utslitt på en bil som har gått 360.000km?

 

Og når det gjelder verditapet så har du vel neppe betalt mye for bilen heller med den km standen, så jeg vil tro du taper langt mindre penger om du selger din, enn hva for eksempel jeg gjorde når jeg solgte min 06 modell som ikke hadde bikket 100.000km en gang.

 

Jeg skjønner frustrasjonen din veldig godt. Skylder heller ikke på kjøremønster, men igjen 360.000 km er jo selvsagt noen mil og da begynner det til vanlig å skje ting.

 

Men igjen så er det vel ikke bilen sin feil at produsenter ikke lager holdbare ting? :) Hjullagre og dempere er jo svært sjelden produsert av et bilmerke. Men jeg skjønner deg veldig godt.

 

Lånte en Audi Q5 på lørdagen, en 2011 modell, gått i underkant av 24.000 km. Og der har det begynt å skje ting: En sensor er gåen så den viser at passasjerdøra er åpen hele tiden, glødelampa begynner plutselig å blinke i tide å utide så man mister motoreffekt. (bilen har vært inne 6 ganger for samme feilen)

 

Det er selvsagt surt når sånne ting skjer. Men, ingenting er vel perfekt?

Audi, BMW og Mercedes for å nevne noen STATUS bilmerker har langt flere feil enn vi forbrukere finner ut av. Forskjellen er att kjører du en Ford så forteller du om alle problemene dine, Kjører du AUDI gjør du det ikke.

Link to comment
Share on other sites

 

Audi, BMW og Mercedes for å nevne noen STATUS bilmerker har langt flere feil enn vi forbrukere finner ut av. Forskjellen er att kjører du en Ford så forteller du om alle problemene dine, Kjører du AUDI gjør du det ikke.

 

Det er helt riktig det.! Og på Toyota og Volvo er det vel(?), så får man jo ikke vite om feilene når bilen er inne en gang, de bare fikser dette for at det skal virke feilfritt :lol:

 

Det ER nok nøkkel hull på bilen din også, har det tross alt på min som er 1 år nyere. Ta med deg lommelykt å bøy knærne så finner du det nok :)

 

Her er bilde av min bil som viser nøkkelhullet:

 

P1010020.JPG

 

 

Begynner du å få litt svenskekrom eller? :) hehe

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Det er helt riktig det.! Og på Toyota og Volvo er det vel(?), så får man jo ikke vite om feilene når bilen er inne en gang, de bare fikser dette for at det skal virke feilfritt :lol:

Veit i hvertfall at Toyota alltid har vært veldig flinke til å bytte deler uten att kunden kjenenr til det. På Celica en gang i tiden byttet de vel til og med girkasser under ett normalt oljeskift uten å innformere kunden om dette.

 

Volvo har jeg ikke kjennskap til, men en bekjent som kjøpte ny V70 i fjor høst er ikke videre imponert over norske Volvo verksteder så han tar turen til Sverrige for å kjøre service osv. Bilen ble forøvrig også kjøpt kliss ny i Sverige og registrert direkte på norske skilt. Sparte ca 70 høvdinger på det.

Link to comment
Share on other sites

Apropos verksted i Sverige, der er det ofte MANGE kroner å spare, selv om man legger til reiseutgifter i regnestykket.

MY13 Mustang Shelby GT500
MY20 Volvo V60 T8, MY12 MB C63 AMG, '66 Mustang HT ProTouring
'15 Ranger Wildtrak ,'80 Mazda RX-7 13bt, '88 Sierra Sedan Cosworth 2wd, - '90 Sierra Sedan DOHC - '81 Ford Granada 2.3L

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

heisann!

 

har fått samme problem som trådstarteren har hatt med min egen mondeo stasjonsvogn 2001 modell. har sjekket nøye, og har heller ikke noe nøkkelhull under åpneren for bakluka. knappen/bryteren inne i kupeen som kan åpne luka virker heller ikke. kan noen svare på om det er en sikring som har gått, bryteren som er ødelagt eller selve mekanismen som bryteren i kupeen og trykknappen på bakluka skal virke på som er ødelagt?

 

forøvrig virker det også som om bryteren for antispinn som står ved siden av bryteren for bakluka i kupeen ikke virker.

 

er dette noe jeg kan fikse selv? hvis ikke, hva koster det å fikse det sånn omtrent? er tungvint å bruke bagasjerommet via bakdørene.

 

hadde vært fint med noen tips!

Link to comment
Share on other sites

På min funker ikke bryteren på bakluka, men funker med knappen i kupeen..

 

Men skal også kunne åpne bakluka ved å trykke på knappen på nøkkelen, jeg må trykke 2 ganger etter hverandre for å åpne...

94' Mondeo 2.0GLX Stv

01' Mondeo 1.8 125hk

78' Capri Mk3 2.3S

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Litt gammel tråd det her, men siden jeg hadde liknende problem som jeg fikk løst, poster jeg problem/løsning her. På min Mondeo 2004 kombi ville ikke bakluka gå i lås, den bare lå nedpå. Det var ingen lyd fra låsemotoren når jeg trykket på knappen i håndtaket (microbryteren) eller bryteren inne på førerplassen. Jeg tok av panelet og tok ut låsekassa. Det viste seg at motoren, som nok egentlig bare er en fjærbelastet elektromagnet, hadde kilt seg i ytre stilling slik at lukkemekanismen ikke ville gå i lås. Tenkte at jeg måtte kjøpe ny, men av nysgjerrighet begynte jeg å åpne sveisen på plastkapslingen. Dermed løsnet spindelen litt slik at den gikk inn av fjærbelastningen.Koplet 12 V på kontakten og den gikk helt fint!  Da var det bare å smøre opp med litt tynn olje og sette det i sammen igjen.

Hvis knappen inne i bilen virker, men ikke på luka, vil jeg tro microbryteren er defekt. 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...