Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ja, ikke vet jeg, men her har jeg kopiert det RS1000 skrev i et annet innlegg her inne.

 

"Nei.

Enkel tommelfingelregel for valg av dyser er: Dysestørrelse i ccm = hk på 6 syl. motor.

Disse 250 ccm dysene er derfor passelig til 250 hk på en 6 syl. motor og (250/6)*4 = 166 hk på en 4 syl. motor.

Til 250 hk fra en 4 syl motor trenger du: 250*6)/4 = 375 ccm dyser"

Posted

e ikkje så godt inne på d dyse styre, men eg må no spørre om dt e nån som e heilt enig i kor stor (cc) de grønndysen egentli e??

støtt forsvaret! bli kanon:P

1990 sierra cosworth 4x4
polaris assault 800 2010 boondocker turbo

volvo 740 turbo og lystgass

Posted

I følge RS1000: 410cc/6(x4)= 273,3333333hk. Hvordan ser ditt regnestykke ut?

 

I følge 909motorsport, så er disse 381cc v/3bar, så da skulle det tilsi 254hk med regnestykket til RS1000

Du mener vel ikke at grønndyser 803 ikke leverer bensin til mer en 250hk vel? :unsure:

RS 3door 4wd cosworth

RS mk1escort cosworth

RS focus 09

Scorpio 24v cosworth

Bmw X5 09

Posted

e ikkje så godt inne på d dyse styre, men eg må no spørre om dt e nån som e heilt enig i kor stor (cc) de grønndysen egentli e??

 

Det er nok 381cc som er riktig :)

 

Du mener vel ikke at grønndyser 803 ikke leverer bensin til mer en 250hk vel? :unsure:

 

Jeg mener ingen ting, for jeg har ikke greie på dette, men i følge RS 1000 så er det sånn, det var han som kom med regnestykket ;)

Posted

Tror du har tolket regnestykket til RS100 feil :cool2:

 

Vel, er vel ikke så mange måter å tolke dette på, men ser jo at han skriver "for valg av dyser", så kan jo være at han liker å ha litt å gå på...

Spørsmålet mitt i den tråden var: vil disse 250cc dysene holde til 250hk?

 

Svaret jeg fikk fra RS 1000:

"Enkel tommelfingelregel for valg av dyser er: Dysestørrelse i ccm = hk på 6 syl. motor.

Disse 250 ccm dysene er derfor passelig til 250 hk på en 6 syl. motor og (250/6)*4 = 166 hk på en 4 syl. motor.

Til 250 hk fra en 4 syl motor trenger du: 250*6)/4 = 375 ccm dyser"

Posted (edited)

hvor mye blir det på 5bar da? er vel muligens noe ladetrykk ute å går eller eg har ivertfall det på mine turbobiler :nerd: .... :cool2: ja er vel 350-360hk som er det som er antat som maks safe på grønndyser...

Edited by twin turbo

trehjulsykel

Posted

Nå er ikke jeg noen ekspert, men har man 3bar bensintrykk, så øker vel ikke det fordi om man har turbo montert??

 

Bensintrykket øker vanligvis 1:1 med ladetrykket på en turbobil..

Posted

Bensintrykket øker vanligvis 1:1 med ladetrykket på en turbobil..

 

Så hvis jeg har 3bar bensintrykk på tomgang, så har jeg 4bar bensintrykk når jeg når 1bar turbotrykk??

Posted

ja er derfor mange går til h... når folk stiller opp bensintrykket til båge 4-5 på 0 i insug og klesser på 2bar ladetrykk og skjønner ikkje korfor motoren går til h... tenk på den stakkars pumpa som må presse på alt det

trehjulsykel

Posted

ja er derfor mange går til h... når folk stiller opp bensintrykket til båge 4-5 på 0 i insug og klesser på 2bar ladetrykk og skjønner ikkje korfor motoren går til h... tenk på den stakkars pumpa som må presse på alt det

 

Ok, da lærte jeg noe nytt igjen, takk for det :)

Men er det da normal at bensintrykket faller litt før det øker?? For når jeg ruser bilen og ser på btr, så faller trykket litt, men da får jeg jo ikke noe mere enn kanskje 0.2-0.3bar turbotrykk.

Posted

Bensintrykk og ladetrykk, skal følge hverandre oppover. Stopper bensintrykket opp, eller begynner å gå ned, så er det fare for havari

Posted

e ikkje så godt inne på d dyse styre, men eg må no spørre om dt e nån som e heilt enig i kor stor (cc) de grønndysen egentli e??

Har vurdert å måle grønndysene jeg har liggende selv. Siden jeg har en testmodus i datasprutet jeg kan styre dysene med manuelt så er det egentlig en enkel sak.

 

 

Nå er ikke jeg noen ekspert, men har man 3bar bensintrykk, så øker vel ikke det fordi om man har turbo montert??

 

På en måte så har du faktisk rett. Om man har justert grunntrykket til 3 bar så betyr det at man skal ha 3 bar bensintrykk målt over dysa uansett full motorbrems eller 3 bar ladetrykk.

Trykket over dysa er bensintrykket minus lufttrykket i manifold/under dysa. Med 1:1 regulator og 3 bar grunntrykk har du derfor ca 2,5 bar bensintrykk målt mot atmosfære ved penkjøring og -0,5 bar i innsuget, og 4 bar bensintrykk mot atmosfære ved 1 bar ladetrykk, osv.

 

Til sammenligning kjører jeg akkurat nå med -968 på 3 bar grunntrykk. Ved 3 bar skal disse dysene gi 413ccm, og de tømmer jeg helt ved ca 1,5 bar ladetrykk og rundt 5000rpm.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Posted

Har vurdert å måle grønndysene jeg har liggende selv. Siden jeg har en testmodus i datasprutet jeg kan styre dysene med manuelt så er det egentlig en enkel sak.

 

 

 

 

På en måte så har du faktisk rett. Om man har justert grunntrykket til 3 bar så betyr det at man skal ha 3 bar bensintrykk målt over dysa uansett full motorbrems eller 3 bar ladetrykk.

Trykket over dysa er bensintrykket minus lufttrykket i manifold/under dysa. Med 1:1 regulator og 3 bar grunntrykk har du derfor ca 2,5 bar bensintrykk målt mot atmosfære ved penkjøring og -0,5 bar i innsuget, og 4 bar bensintrykk mot atmosfære ved 1 bar ladetrykk, osv.

 

Til sammenligning kjører jeg akkurat nå med -968 på 3 bar grunntrykk. Ved 3 bar skal disse dysene gi 413ccm, og de tømmer jeg helt ved ca 1,5 bar ladetrykk og rundt 5000rpm.

Litt avangsert svar du legger opp til.

En har ikke 350 hester på tomgang der en har vakum og 3bar bensintrykk,men la oss si på 2bar ladetrykk og tilsvarende høyere bensintrykk......

RS 3door 4wd cosworth

RS mk1escort cosworth

RS focus 09

Scorpio 24v cosworth

Bmw X5 09

Posted

Litt avangsert svar du legger opp til.

En har ikke 350 hester på tomgang der en har vakum og 3bar bensintrykk,men la oss si på 2bar ladetrykk og tilsvarende høyere bensintrykk......

 

Mulig. Ei litt kortere forklaring er at om man har 1:1 regulator skal trykkforskjellen målt imellom plenum og fuelrail være konstant hele tiden. Har man 3 bar grunntrykk så skal trykkforskjellen være 3 bar hele tiden, har man 3,5 bar grunntrykk skal trykkforskjellen være 3,5 bar hele tiden. Uansett om motoren går på tomgang, fult motorbrems, eller 2 bar ladetrykk.

Blir trykkforskjellen mindre enn dette på f.eks fult ladetrykk så er det noe som ikke stemmer.

 

 

Dette er ganske viktig å forstå rett da mange missforstår dette, og faktisk tror at dysekapasiteten blir større ved 5,5 bar bensintrykk målt mot atmosfæretrykk som referanse på 2 bar ladetrykk, kontra tomgang med kanskje 3 bar bensintrykk målt mot atmosfæretrykk.

Jeg har faktisk hørt folk kalle en 1:1 regulator for progressiv :blink:

Og enkelte tror man måler grunntrykket på bensin med vakumslangen tilkoblet imellom BTR og plenum. Det blir jo som du ser bare helt feil! Bensintrykk på tomgang med vakum tilkoblet vil jo f.eks variere i forhold til tomgangsturtall og om man har milde eller kvasse kammer.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...