Jump to content

Blå/hvit ledning på dynamo. Snekke tomgang?


2.3 GL

Recommended Posts

Om du har brent innsugsventilene dine så kan du få litt ruskete tomgang da det vil komme en del eksosgass opp der. Du skulle laget deg en sylinderlekkasjetester. Evt handle på biltema om dere har det der.

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Det er flere ting her som tyder på at den rett og slett går for magert. Har du prøvd å lukke choke spjeld litt igjen manuelt på varm motor, og sjekket om den går penere da? Eventuelt tette løpet delvis med ene handa. Går den magert så går den generelt ruskete. Lekker en ventil så blir det mer poffing i eksos, eventuelt innsug.

Symptomene her kan være vanskelig å høre forskjell på.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Det svir jo i øya å stinker bensin når den står på tomgang. Den går penere på tomgang når den er kald. Evt så er det kun en mindre bevegelse på gassfoten som skal til for at den skal gå penere. Av og til så ligger tomgangen på rundt 1100-1200rpm å da går den støtt. Men i normale tilfeller så ligger tomgangen på ca 800 å da er snekke opplegget i gang. Virker som den går på tre eller to kanskje selvom pluggene er fine å tørre på alle sylindre.

Den går jo knallfint under pådrag så da trur jeg den går rimelig riktig. Det kan jo i måte virke som at problemet ligger i primærkretsen av forgasseren for når jeg akselererer så er jo sekundærkretsen med å drar lasset. Jeg har jo også ett problem med overgangen fra null gass til mer gass å fra litt gass til full gass. Det er liksom ett hull der. Spesielt etter fartsdumper o.l.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Det du skriver der får meg bare til å bli mer overbevist på at bilen går for magert på tomgang. Mye bensinlukt fra eksos, eller HC som det også heter, det får du nemlig også når motoren går så magert at den ikke klarer å forbrenne bensinen tilstrekkelig. Mao fjusking og mye bensinlukt av eksos ved for mager blandig :)

Litt mer tomgangsbensin i primærløpet vil nok gjøre susen ;)

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Tenker du at jeg burde bytte dyse eller bare skru ut co skruen? Har co skruen litt i overkant av to runder ut nå. Hvilken dyse burde jeg evt gå for å bytte? Tomgangsdysa eller kunne jeg prøvd å byttet hoveddysa? Dette skal kikkes på i morgen den dag :)

 

Hva er det som kan forårsake så mager blanding med originalt dyse oppsett? Har den spacern under forgasseren veldig mye å si kanskje? Dobler nesten volumet på kammeret i innsuget med den på.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Blå hvit går utvilsomt kun til choke ja, har splitta ett slikt ledningsnett.

 

Snekke/grassklippertomgang tyder vel på at den går på 3 sylindre.

 

Mulige årsaker:

Trøbbel med gnist til en sylinder

falskluft til en sylinder(vakuumlekkasje bremseservo, innsugspakning etc.

Dårlig kompresjon på en sylinder.

 

Gnisten har du jo utelukket.

 

Falskluft har du sikkert undersøkt, hvis ikke, gjør det.

 

Dårlig kompresjon kan komme av toppakning, utette ventiler eller dårlige stempelringer.

 

Mål kompresjonen, er den lav på en sylinder, er de samme sylinder som den detter ut på?

 

prøv å tilsett olje i den aktuelle sylinderen, hjelper det tyder det på dårlige stempelringer.

 

Hjelper det ikke så er det enten lekkasje i toppakning, eller mere sannsynlig, utette ventiler.

 

Sjekk ventilklaringene på den sylinderen, juster dem gjerne med sor klaring og prøv igjen, hjelper ikke det, så vet du nok hva du må.

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

Blå hvit går utvilsomt kun til choke ja, har splitta ett slikt ledningsnett.

 

Snekke/grassklippertomgang tyder vel på at den går på 3 sylindre.

 

Mulige årsaker:

Trøbbel med gnist til en sylinder

falskluft til en sylinder(vakuumlekkasje bremseservo, innsugspakning etc.

Dårlig kompresjon på en sylinder.

 

Gnisten har du jo utelukket.

 

Falskluft har du sikkert undersøkt, hvis ikke, gjør det.

 

Dårlig kompresjon kan komme av toppakning, utette ventiler eller dårlige stempelringer.

 

Mål kompresjonen, er den lav på en sylinder, er de samme sylinder som den detter ut på?

 

prøv å tilsett olje i den aktuelle sylinderen, hjelper det tyder det på dårlige stempelringer.

 

Hjelper det ikke så er det enten lekkasje i toppakning, eller mere sannsynlig, utette ventiler.

 

Sjekk ventilklaringene på den sylinderen, juster dem gjerne med sor klaring og prøv igjen, hjelper ikke det, så vet du nok hva du må.

 

 

Den går ujavnt på alle sylindere. Å kalle det for snekketomgang blir egentlig litt feil.

 

Som Per Olav sier så går den ujevnt på alle sylindrene. Har undersøkt falskluft. Har ikke sjekket komp men skal prøve å få det gjort i morra.

Har sjekket alle ventilklaringer å de er ok. Det er nyslipte ventiler å seter så de burde jo ikke lekke.

 

Har prøvd å bytte tomgangsdyse til en som er hakket større en org. Hadde ikke større hoveddyse så det får jeg ikke prøvd. Den ble litt bedre men ikke bra. Det lukter mer normalt av eksosen å den svir ikke i øynene sånn som før hvilket også tyder på bedring. Har ikke helt utelukket tenningsystemet. Mangler å bytte fordelerlokk å pluggledninger.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Da har man vært ute å prøvd litt mer. Har nå fjernet åndinga fra innsuget slik at den ihvertfall ikke kan dra falskluft der. Noe som hjalp litt. Har justert co skruen så den er ca 2,5 runde ut. Nå går den endel bedre på tomgang men sliter fryktelig med å komme seg opp i turtall når jeg skal ta i gang. Vil ikke ta det første trykket på pedalen overhodet. Bra respons så fort den kommer litt opp i turtall. Har ikke fått kjørt den skikkelig etter de siste justeringene men skal ut en tur etter på å prøve.

 

Lyden som kommer når jeg prøver å gasse er en slik suge/slurpe lyd helt til turtallet øker.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

tviler på jeg klarer å få til noe god lyd men jeg kan prøve. Ikke det at jeg har snøring på åssen jeg får lagt ut en video her men det finner jeg sikkert ut av.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Laster fila opp på youtube eller photobucket og linker hit på samme måte som når du legger ut bilder.

Kan være greit å filme med litt høyere kvalitet enn MMS kompatibelt..

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Har kun tlf å filme med. Har prøvd nå men kan virke som om kanskje pluggene var litt mugne istad for nå er det blitt betydelig bedre så det var vanskelig å få frem problemet. Skal laste opp å legge ut så fort som datan greier.

 

Her er film. Her er som sagt problemet lite. Nettopp vært på en liten kjøretur så det kan jo være pluggene bare trengte en liten rense runde etter mye justering å tull de siste dagene. Den suge lyden som høres på filmen er den samme som når jeg har problemer men da synker turtallet isteden for å sitge som normalt.

 

Ble link isteden for film så de som er intressert får bare trykke på den :)

Min link

Edited by 2.3 GL

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Ja den er blitt ganske mye bedre nå :) Men det er ikke perfekt enda. Er enda ett lite tomrom i det man trår ned gassen etter fartsdumper. Å det hopper enda litt på tomgang. Får nok bare prøve meg fram med nye plugger å ledninger for å se om det hjelper litt.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...