Jump to content

Trekke tilhenger/Campingvogn


Kimmelim

Recommended Posts

Kjøpte Mondeo for å kunne trekke vogna mi. Den veier 1600kg og min 2,0 Tdci 116hk er som sikkert kjent for mange godkjent for 1800kg. Burde jo på papiret gå fint? Men den gang ei! Mondeoen trives slettes ikke med vogn/tilhenger og oppoverbakker. Lukter brent kløtsj i bilen to uker etter møtet med bakken opp til huset mitt. Slettes ingen bratt bakke, men tydeligvis bratt nok. Bilen må derfor vekk! Ser også at andre klager på at bilen er for høyt giret i 1. gir.

 

Siden jeg liker Mondeo både med hensyn til plass og kjøreegenskaper kunne jeg godt tenkt meg en til, men da med annen motor. Er det noen som kjører med eller har prøvd 2,2l diselen som trekkvogn? 155hk og 6 gir regner jeg med at løser problemet, men tar gjerne i mot info fra folk som har prøvd eller har annen kjennskap til den motoren/gir.

2005 Ford Mondeo 2.2l TDCI Ghia X stv.

Link to comment
Share on other sites

Har en Pajero som kan trekke 3.3tonn tilsalgs hvis du skulle være interessert. Da merker du ikke den knøttevogna engang ;)

 

Nei, han merker bare et flott forbruk hele tiden :) Med og uten vogn :P

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Fikk man ikke i en periode Mk3 2.2 TDCi med 175 hk?

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Jeg drar vogn med min mk3 2.0TDCi 131hk/330Nm. Merker knapt den henger på. Antall hk har liten betydning når du skal dra tungt da er det dreiemoment som teller..

Vogna jeg drar har riktignok totalvekt på bare 1350kg men den veide gode 100-150kg mer enn det på vei fra ferie ifjor :rolleyes: (godt onkel blå eller de trangsynte ikke stoppet oss på ei vekt :D )

Kan nevne at opp ørnevegen/ørnesvingene fra Geiranger med en stigning på 10% på det bratteste gikk det uten problem på 3-4gir..

Er for det meste fornøyd med bilen som trekkbil er vel bare to små ting jeg kan komme på i farta som kunna vært bedre: den er veldig myk på bakfjærer(vurderer montere forsterkede fjærer) og den bremser veldig dårlig på gir i nedoverbakke.

Edited by M_O_N_D_E_O_mk3
Link to comment
Share on other sites

Kjøpte Mondeo for å kunne trekke vogna mi. Den veier 1600kg og min 2,0 Tdci 116hk er som sikkert kjent for mange godkjent for 1800kg. Burde jo på papiret gå fint? Men den gang ei! Mondeoen trives slettes ikke med vogn/tilhenger og oppoverbakker. Lukter brent kløtsj i bilen to uker etter møtet med bakken opp til huset mitt. Slettes ingen bratt bakke, men tydeligvis bratt nok. Bilen må derfor vekk! Ser også at andre klager på at bilen er for høyt giret i 1. gir.

 

Siden jeg liker Mondeo både med hensyn til plass og kjøreegenskaper kunne jeg godt tenkt meg en til, men da med annen motor. Er det noen som kjører med eller har prøvd 2,2l diselen som trekkvogn? 155hk og 6 gir regner jeg med at løser problemet, men tar gjerne i mot info fra folk som har prøvd eller har annen kjennskap til den motoren/gir.

 

Denne gir deg 22HK mer til ca 3500,- inkl mva:

Superchips by Bluefin

 

Min 2.2TDCI med en slik er nå en drøm å kjøre, 6giret helt ned i 70 og opp lierbakken med stort flyttelass i 6gir med cruicen på uten stress :)

05 Mondeo 2.2 TDCI Titanium X

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke å dra vogna etter veien, det er småmanøvering og spes rygging som tar livet av clutchen. Har dratt 1500 kg vogn og full bil med 90 HK TDDI jeg, ingen sinke i trafikken det.

Men som sagt, forsiktig ved rygging i motbakke

Over til fienden...

Link to comment
Share on other sites

Vogna blei dratt fint på flatmark den. Start i oppoverbakke som er problemet:) Skal se på en 155hk i morgen så da får vi sevom jeg har to Mondeoer en stund.

2005 Ford Mondeo 2.2l TDCI Ghia X stv.

Link to comment
Share on other sites

Har dratt 1500 kg vogn og full bil med 90 HK TDDI jeg, ingen sinke i trafikken det.

 

 

Really?

Jeg hadde en 90 hk TD og den var sinke i trafikken selv i nedoverbakke med tom bil..... Men er vel kanskje noe mer Nm i TDDI.

Link to comment
Share on other sites

Jeg finner nok ut av det for nå står der to Mondeoer på gårdsplassen:)

2005 mod 2.2l Ghia X stv. Tror ikke det er mange kryss som mangla på ekstrautstyrslista da den var ny.

2005 Ford Mondeo 2.2l TDCI Ghia X stv.

Link to comment
Share on other sites

Joda har handla en til allerede. Sort m sort skinn/alcantara, vifter i setene, org navi. Dvd med skjermer i nakkestøttene, 18" felger++++

2.2l m 155hk.

2005 Ford Mondeo 2.2l TDCI Ghia X stv.

Link to comment
Share on other sites

Really?

Jeg hadde en 90 hk TD og den var sinke i trafikken selv i nedoverbakke med tom bil..... Men er vel kanskje noe mer Nm i TDDI.

TDDI vr vel kanskje litt feil, det var en 2001 modell 90 hk diesel stv, og 1490 kg totalvekt på vogn (maks med b-førerkort) to voksne og tre "barn". Overhodet ingen problemer. Du kan jo dra 1800 kg med BE førerkort

Over til fienden...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hadde chip i min C-Max 2.0 TDCi det hjalp enormt godt men spinner litt mye :)

Har og brukt den i en 2008 Mondeo med 2.0 TDCi og powershift kasse, der hjalp det enda mer, mye mykere å kjøre.

 

Mye mer moment og mye mindre bruk av gass pedalen ga lavere forbruk.

 

Er tilsalgs forøvrig.

En 116 hester mondeo får vel ca 145 hester og ca 340nm

S-Max AWD 2016


 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da var første 90 mil med vogn unnagjort. Funka betydelig bedre enn den gamle 116hk. Kunne fortsatt tenkt meg litt lavere 1. gir, men ikke noe problem å komme fram:)

2005 Ford Mondeo 2.2l TDCI Ghia X stv.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Pussig at du syntes den var så lat..har flytta vogna mi flere ganger med min 06 115hk tdci uten problemer og den veier 1850kg tom...

 

Tja, var vel en blanding av motor og at den var høyt gira.

Uansett betydelig bedre å trekke med:)

Dessuten er det litt mer stas med en fullspecka Ghia x, hehe.

2005 Ford Mondeo 2.2l TDCI Ghia X stv.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...