Jump to content

justere ventiler på 2,9


Odin

Recommended Posts

heisann! tenkte jeg skulle justere inn ventilene på denna klædden! noen som vet hva innsug og eksos skal være??

 

er forresten hydraulisk løftere..

1988 Ford Sierra Cosworth
1991 BMW M5
2001 BMW 330i

Link to comment
Share on other sites

Tror det var å justere dem til de akkurat toucher så en runde eller to til.

Grandisjohn tror jeg hadde oppskriften.

 

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/63077-29-12v-generelttrimming/page__view__findpost__p__644188

 

"Foruten å stille ventilene på normal måte, må du i tillegg gjøre følgene grunninnstilling for at vippetøyet til de hydrauliske løfterene ikke skal bråke:<br style="color: rgb(28, 40, 55); font-family: arial, verdana, tahoma, sans-serif; font-size: 13px; line-height: 19px; background-color: rgb(250, 251, 252); "><br style="color: rgb(28, 40, 55); font-family: arial, verdana, tahoma, sans-serif; font-size: 13px; line-height: 19px; background-color: rgb(250, 251, 252); ">Med motoren i riktig posisjon, vri ut justeringskruen på den første ventilen til en godt synlig klaring oppstår. Skru så tilbake skruen til klaringen er null, men uten å trykke i sammen løfteren. Til slutt strammer man skruen ytterligere en og en halv runde - dette trykker i sammen løfteren ca 2 mm til dens arbeidsposisjon. Gjenta prosessen på den andre ventilen i paret som skal justeres, osv.. "

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

er det rett og slett så enkelt som det? skru dem til det blir klaring så nedpå og 1 og 1/2 runde til? for mine er nok helt på trynet

 

 

 

og detta skulle gjøres som en vanlig justering? altså når dem er på topp?

1988 Ford Sierra Cosworth
1991 BMW M5
2001 BMW 330i

Link to comment
Share on other sites

Et lite triks for å få litt mer turtall på motor er å "nullstille" løfterne med motor igang: det beste er å ofre etpar ventildeksler ved å kutte dem opp i toppen slik at man kommer til justeringskruene.Da ungås endel oljesøl.

Med gjennomvarm motor igang, justeres klaringen opp til det starter å tikke, så tighte ca 1/8 turn. Dette gjentas på alle ventiler. Muligheten for "lifter pump up" er nå vesentlig mindre på høyt turtall. Dvs ventilene får mulighet til å stenge skikkelig på høyt turtall. = bedre toppeffekt.

Krever litt ofter ventiljustering men er verdt bryderiet

En liten bonus er også at om det er løfter/kamakselslitasje på gang hører man det raskt!

Link to comment
Share on other sites

Prøv ett oljeskift, gjerne med motorrens først, min tikket noe helt grønjævlig når jeg kjøpte den, skremmende nok var løsningen å fylle 3,5 liter motorolje.

 

Det du gjør er å justere den hydrauliske løfteren til midtposisjon, for å kompansere for slitasjer i ventilsystemet.

 

Gjøres som vanlig justeringa ja, med rotoren pekende mot rett pluggkabel.

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

Prøv ett oljeskift, gjerne med motorrens først, min tikket noe helt grønjævlig når jeg kjøpte den, skremmende nok var løsningen å fylle 3,5 liter motorolje.

 

Det du gjør er å justere den hydrauliske løfteren til midtposisjon, for å kompansere for slitasjer i ventilsystemet.

 

Gjøres som vanlig justeringa ja, med rotoren pekende mot rett pluggkabel.

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

greia er det at jeg har bytta topp pakninger osv på denna motoren. og jepp.. klarte jo å rote med hvem topp som satt hvor.. så usikker på om toppene står på rette siden hehe..

1988 Ford Sierra Cosworth
1991 BMW M5
2001 BMW 330i

Link to comment
Share on other sites

må si jeg blir mer og mer usikker på detta desto mer jeg leser :P skal den FØRST justeres nedpå og 1 1/2 for så og justeres 0.35 og 0.40?

1988 Ford Sierra Cosworth
1991 BMW M5
2001 BMW 330i

Link to comment
Share on other sites

Vil bare nevne at justeringsskruene på vippearmene på disse motorene (alle cologne V4 og V6) er selvlåsende. Dvs. hvis de slakkes vil skruenes evne til å låse seg bli ødelagt og justeringshelvete er i gang.

- 2008 Mondeo 2,5t TitaniumX
- 1992 Scorpio 2,9 GHIA 24V

Link to comment
Share on other sites

Klaringen skal vel være 0.15 på innsug og 0.20 på utblås, motor skal være varm. Det var nå det vi justerte disse V6 på.

 

Disse tallene er for 2,9 med mekaniske løftere.

 

Hydrauliske løftere skal ha null klaring, og enda strammes litt etter det.

Er jo nettopp det som er så deilig med hydrauliske løftere, null klaring = null ventiltikk.

 

Og som det nevnes her, hvis man har stelt seg sånn at hydrauliske løftere må justeres skal skruene monteres nye.

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Sitter fast og fint skruene på 2.3`n, til tross for at de kun blir justert utover(på eksos), så jeg tror nok det går fint å justere dem utover en gang... Men man må jo være klar over problemet med låsinga da...

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

Disse tallene er for 2,9 med mekaniske løftere.

 

Hydrauliske løftere skal ha null klaring, og enda strammes litt etter det.

Er jo nettopp det som er så deilig med hydrauliske løftere, null klaring = null ventiltikk.

 

Og som det nevnes her, hvis man har stelt seg sånn at hydrauliske løftere må justeres skal skruene monteres nye.

 

Kjenner ikke så godt til 2.9, men de gode gamle med mekaniske har man jo skrudd litt på.

-Rs Cosworth-

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...