Jump to content

Må ha Grenrør av god kvalitet


HKSPEED

Recommended Posts

Det var ikke det som var meningen iallefall.

Poenget var å få folk som vet om velfungerende biler til å nevne hvilke og hvem som er ansvarlige for suksessen.

Tilsammen blir det en stor kontaktflate så det bør kunne forventes å fremkomme mye god og nyttig info.

Du har jo selv endel erfaring med forskjellige biler og folk så hva mener du?

Hafsengen satt bakkerekord i korketrekkeren, men presterte skuffende på 402M under DHB. Hvordan skal man konkludere her?

Jeg fikk veldig følelsen av at kravene plutselig ble høye, og meninger om at folk bare bremser for tall, og mye snakk om alle som gjør det feil. Jeg personlig har jo sett masse biler gjennom årene som har gått bra og gitt mye morro til både publikum og eier. Sånn jeg ser det, så føler jeg at så lenge en audi til en kar har 600 hk og den går fært, så er det vel velfungerende? Har jo masse kompisser som har bremset her og der og det har jo startet og lagd mye morro. Bilen min har blitt bremset av Anders Ringstad, Pbc auto(christer) og volden. Og så vidt meg bekjent så har jo ikke de gjort en dårlig jobb ihvertfall, selv om tallene ikke stemmer. Så da er jo spørsmålet mitt mer hva du legger i velfungerende og suksess? Er mange biler som ikke har hatt noe suksess, men alikevell går fært og har mye hk. Og da ligger det kanskje litt hvor man legger lista for å sette en motor/bremser i bås. Hva er kriteriene for å havne i "bra" båsen liksom? Jeg har jo hørt dritt om de veldig mange også. Meninger om hvordan han ene liker hard tenning og han andre liker å lade mye.. En som var på bremsing hos en kar forteller at når bremsern hadde sett litt på mappet og kjørt noen drag, så sier han "haha, hva er det **** har gjort her a, ikke rart denne går dårlig" Så det er vel kanskje litt internkonkurranse også. Og noen som vil fremheve en de mener er bra, ved å dytte en annen ned. Jeg har selv sett biler som har fått rødglødende eksos på tomgang under kaldstart, så det er sikkert mye rart ute å går, men har ikke noe inntrykk av at vi har noen som er verre eller bedre enn andre så langt. Og jeg dro til pbc eller volden føler ihvertfall ikke jeg at har noe å si. De gjør det sikkert på sin måte, men hestene kommer jo, bilen funker bra, så da tenker man kanskje ikke så mye mer på det?

 

Når det gjelder hafsengen på dhb, så er det vanskelig å si hva som konklusjonen der. Det er jo ikke bare bare å kjøre drag heller. Jeg prøvde selv 8-10 drag på gardermoen, og klarte 12,4 og 207 km, med en elendig 60 fot tid. Det var fordi jeg ikke klarte å starte bra nok. Enten spant jeg eller så tok jeg clutchen for raskt. Men flere sa at bilen kunne være rask med riktig sjåfør og kanskje andre dekk. Hva konkluderer du med her da?

Edited by Breda

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk veldig følelsen av at kravene plutselig ble høye, og meninger om at folk bare bremser for tall, og mye snakk om alle som gjør det feil. Jeg personlig har jo sett masse biler gjennom årene som har gått bra og gitt mye morro til både publikum og eier. Sånn jeg ser det, så føler jeg at så lenge en audi til en kar har 600 hk og den går fært, så er det vel velfungerende? Har jo masse kompisser som har bremset her og der og det har jo startet og lagd mye morro. Bilen min har blitt bremset av Anders Ringstad, Pbc auto(christer) og volden. Og så vidt meg bekjent så har jo ikke de gjort en dårlig jobb ihvertfall, selv om tallene ikke stemmer. Så da er jo spørsmålet mitt mer hva du legger i velfungerende og suksess? Er mange biler som ikke har hatt noe suksess, men alikevell går fært og har mye hk. Og da ligger det kanskje litt hvor man legger lista for å sette en motor/bremser i bås. Hva er kriteriene for å havne i "bra" båsen liksom? Jeg har jo hørt dritt om de veldig mange også. Meninger om hvordan han ene liker hard tenning og han andre liker å lade mye.. En som var på bremsing hos en kar forteller at når bremsern hadde sett litt på mappet og kjørt noen drag, så sier han "haha, hva er det **** har gjort her a, ikke rart denne går dårlig" Så det er vel kanskje litt internkonkurranse også. Og noen som vil fremheve en de mener er bra, ved å dytte en annen ned. Jeg har selv sett biler som har fått rødglødende eksos på tomgang under kaldstart, så det er sikkert mye rart ute å går, men har ikke noe inntrykk av at vi har noen som er verre eller bedre enn andre så langt. Og jeg dro til pbc eller volden føler ihvertfall ikke jeg at har noe å si. De gjør det sikkert på sin måte, men hestene kommer jo, bilen funker bra, så da tenker man kanskje ikke så mye mer på det?

 

Når det gjelder hafsengen på dhb, så er det vanskelig å si hva som konklusjonen der. Det er jo ikke bare bare å kjøre drag heller. Jeg prøvde selv 8-10 drag på gardermoen, og klarte 12,4 og 207 km, med en elendig 60 fot tid. Det var fordi jeg ikke klarte å starte bra nok. Enten spant jeg eller så tok jeg clutchen for raskt. Men flere sa at bilen kunne være rask med riktig sjåfør og kanskje andre dekk. Hva konkluderer du med her da?

 

Gjorde Volden noen endringer å mappet ditt? I såfall ble bilen bedre eller værre av å ha vært der?

Link to comment
Share on other sites

Gjorde Volden noen endringer å mappet ditt? I såfall ble bilen bedre eller værre av å ha vært der?

Jeg var ikke der når han bremset, men jeg hadde nytt oppsett på toppen og 8 større dyser så det er nok endret. Merket bedre respons, ladetrykk raskere, og generelt mer krutt. Men igjen da vanskelig å si om det var endringene eller volden sin fortjeneste.

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

Jeg var ikke der når han bremset, men jeg hadde nytt oppsett på toppen og 8 større dyser så det er nok endret. Merket bedre respons, ladetrykk raskere, og generelt mer krutt. Men igjen da vanskelig å si om det var endringene eller volden sin fortjeneste.

 

Takk. Får høre med fyren om han vil bremse bakgårdsoppsettet mitt hehe..

Link to comment
Share on other sites

Rs 1000, hvem og hvordan anbefaller du å få tunet/bremset min v8er når den tid kommer, helst i norge hehe :)

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

Rs 1000, hvem og hvordan anbefaler du å få tunet/bremset min v8er når den tid kommer, helst i norge hehe :)

I stedet for å svare direkte så velger jeg å pjatte litt rundt det.

 

Jeg mener at å trimme en Escort Cosworth er mer vrient enn å trimme på andre prosjekter. Lite motorvolum, kort slaglengde, tung diff.utveksling, svære hjul, ugunstig avtrapping i gearkassen, langt fra lav egenvekt på bilen osv gjør at universaltrimmere, som du vet fra erfaring, ofte feiler stygt når de prøver.

 

Her ditt resultat:

http://www.halandtuning.no/sys/scripts/image.asp?cfg=4083&imageid=64

 

Hvis vi så flytter fokuset over på kermit racing sin motor så får vi se hva som er mulig. Det som ikke er nevt så langt er at denne motoren faktisk overmotoriserer en Escort så mye at relativt drastiske tiltak ble iverksatt for å milde den ned å gjøre den såpass sivilisert at den skal kunne brukes langs vei.

 

Hvis vi så tar den forrige motoren din og putter den i en eldre Escort, monterer 4,1:1 diffutvekslig og en gearkasse med riktige utvekslinger, så hadde nok resultatet blitt direkte bra. Motor resultatet var på generelt grunnlag og isolert sett ikke såå revva, men når motoren settes i en Escos. da blir det fiasko.

 

Hvis du bare treffer noenlunde med V8 Twin Turbo 32 ventilers oppsettet ditt, så dobbler du alle verdiene som du hadde på Cosworthmotoren din.

 

Vi snakker altså om 320 hk målt på NAV v/ 4000 o/min (+ 4,1:1 diff.) 800 + hk målt på NAV og 1100 + Nm. Dette er så innihelvete overmotorisert at resultatet med en optimalmapping bare er av akademisk interesse.

 

Hvem som helst klarer derfor å mappe denne motoren til å gi mer enn nok av krefter hvis oppsettet forøvrig er bra. ;)

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Ingen anelse, men polly er jo desidert den nermeste bare 20min kjøretur......men det koster jo litt hos han, men kanskje det er verdt det?

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

Ikke vet jeg, tenkte motorbenk jeg da.

 

Ca 1700 første time så 880 de neste timene +mva , så det er jo ikke såååå gale, ringstad tok 10 lapper + lang tur + dårlig erfaring der, så om det da koster 15lapper og fungerer så er jo det billigere...

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

Ikke vet jeg, tenkte motorbenk jeg da.

 

Ca 1700 første time så 880 de neste timene +mva , så det er jo ikke såååå gale, ringstad tok 10 lapper + lang tur + dårlig erfaring der, så om det da koster 15lapper og fungerer så er jo det billigere...

 

Raimond tar vel cirka 6000 kr for en dag i benken.

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk veldig følelsen av at kravene plutselig ble høye, og meninger om at folk bare bremser for tall, og mye snakk om alle som gjør det feil. Jeg personlig har jo sett masse biler gjennom årene som har gått bra og gitt mye morro til både publikum og eier. Sånn jeg ser det, så føler jeg at så lenge en audi til en kar har 600 hk og den går fært, så er det vel velfungerende? Har jo masse kompisser som har bremset her og der og det har jo startet og lagd mye morro. Bilen min har blitt bremset av Anders Ringstad, Pbc auto(christer) og volden. Og så vidt meg bekjent så har jo ikke de gjort en dårlig jobb ihvertfall, selv om tallene ikke stemmer. Så da er jo spørsmålet mitt mer hva du legger i velfungerende og suksess? Er mange biler som ikke har hatt noe suksess, men alikevell går fært og har mye hk. Og da ligger det kanskje litt hvor man legger lista for å sette en motor/bremser i bås. Hva er kriteriene for å havne i "bra" båsen liksom? Jeg har jo hørt dritt om de veldig mange også. Meninger om hvordan han ene liker hard tenning og han andre liker å lade mye.. En som var på bremsing hos en kar forteller at når bremsern hadde sett litt på mappet og kjørt noen drag, så sier han "haha, hva er det **** har gjort her a, ikke rart denne går dårlig" Så det er vel kanskje litt internkonkurranse også. Og noen som vil fremheve en de mener er bra, ved å dytte en annen ned. Jeg har selv sett biler som har fått rødglødende eksos på tomgang under kaldstart, så det er sikkert mye rart ute å går, men har ikke noe inntrykk av at vi har noen som er verre eller bedre enn andre så langt. Og jeg dro til pbc eller volden føler ihvertfall ikke jeg at har noe å si. De gjør det sikkert på sin måte, men hestene kommer jo, bilen funker bra, så da tenker man kanskje ikke så mye mer på det?

 

Når det gjelder hafsengen på dhb, så er det vanskelig å si hva som konklusjonen der. Det er jo ikke bare bare å kjøre drag heller. Jeg prøvde selv 8-10 drag på gardermoen, og klarte 12,4 og 207 km, med en elendig 60 fot tid. Det var fordi jeg ikke klarte å starte bra nok. Enten spant jeg eller så tok jeg clutchen for raskt. Men flere sa at bilen kunne være rask med riktig sjåfør og kanskje andre dekk. Hva konkluderer du med her da?

Hvor "fært" en bil går er gjerne en personlig og subjektiv mening. Mang en eier har vært fornøyd innledningsvis med steg1 trimming av Cosworth.

Når Tommy Field kommer til gatebil med en 450 hk escort og kjører fra "alle de norske værstingene" så er det flaut å være norsk. Når man i ettertid leser i engelsk blekke at de norske hk tallene virker oppblåste så avslører det hvor stor naivitet det er i miljøet.

 

Så tar skogenracing en 12V 2,9 V6 motor, putter i en Kentcam, setter på en lastebilturbo, ett MS sprut, 2 slick og kjører 7,3 sek og 163 km/t på 201 M på 1. førsøk.

Etterhvert endte dette med 10,81 sek. og 206 km/t på 402 M.

Rundt 3:00 her:

 

Når det gleder mapping er det mye rart og uforståelig å se og høre. Jeg mener at man ikke kan velge mellom "hard tenning" og eller høyt ladetrykk. Både tenning og ladetrykk må være korrekt justert i forhold til hva MOTOREN ønsker i enhver driftstilstand.

 

Når det gjelder motorfunksjon og dragrace så er det bare sluttfarten på 402 M som avslører motoreffekt og hvor "fært" bilen går.

Tiden er i praksis uvesentlig når man skal avsløre motoreffekt. Her er Petter Killingberg konge med godt over 250 km/t.

Hvis man derimot jakter gode dragtider, da er også god sjåfør, godt grep osv osv avgjørende.

http://www.youtube.com/watch?v=MRGlIHN2Tqo

 

Hva slags tider kjørte Hafsengen 402M på?

Det var iallefall skuffende på alle måter. Dårligere enn IT´S FUN Cosworthen til Qvarnis som kjørte 11,07 og 212 km/t med omslipte originalkammer, RS500 turbo og 2WD eksosmanifold.

Uten å være sikker eller påståelig etter alle disse årene så erindrer jeg at det var noe rundt 11,3. sek. og 200 + km/t.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Ringstad tok 10 lapper + lang tur + dårlig erfaring der, så om det da koster 15lapper og fungerer så er jo det billigere...

Jeg er VELDIG klar for å høre mer om den dårlige erfaringen der jeg.

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

Hvor "fært" en bil går er gjerne en personlig og subjektiv mening. Mang en eier har vært fornøyd innledningsvis med steg1 trimming av Cosworth.

Når Tommy Field kommer til gatebil med en 450 hk escort og kjører fra "alle de norske værstingene" så er det flaut å være norsk. Når man i ettertid leser i engelsk blekke at de norske hk tallene virker oppblåste så avslører det hvor stor naivitet det er i miljøet.

 

Når det gleder mapping er det mye rart og uforståelig å se og høre. Jeg mener at man ikke kan velge mellom "hard tenning" og eller høyt ladetrykk. Både tenning og ladetrykk må være korrekt justert i forhold til hva MOTOREN ønsker i enhver driftstilstand.

 

Når det gjelder motorfunksjon og dragrace så er det bare sluttfarten på 402 M som avslører motoreffekt og hvor "fært" bilen går.

Tiden er i praksis uvesentlig når man skal avsløre motoreffekt. Her er Petter Killingberg konge med godt over 250 km/t.

 

Det var iallefall skuffende på alle måter. Dårligere enn IT´S FUN Cosworthen til Qvarnis som kjørte 11,07 og 212 km/t med omslipte originalkammer, RS500 turbo og 2WD eksosmanifold.

Uten å være sikker eller påståelig etter alle disse årene så erindrer jeg at det var noe rundt 11,3. sek. og 200 + km/t.

Da må man jo spørre hvor dette kommer ifra da? Er det ALLE benkene i norge som er feil, eller juger på tall? Det må da være noe som skaper dette og kan forklare det?

De fleste benkene og rullene rundt om nå er jo like. det er dynapac navrulle og dts motorbenk. Hva er det da som gjør at det er så forskjellig? Hvorfor er det en bremser som har rykte på seg for å bremse mest motorer i norge, av alle typer, som også tilsynelatende gjør mest feil? Hva blir forskjellen på motoren min hvis jeg bremser den hos Julian i en annen dts benk? Og jeg er jo av den oppfatning at det er de gamle gutta som kan dette. Altså de som har bremset motorer i 10 år for eks. Det er jo mange som er nye i gamet, hvilken kompetanse har de? Jeg føler dette trenger litt forklaringer som det er dekning for, ikke bare løst prat rundt dette. Kom med harde fakta.

 

Selvfølgelig kan man ikke velge mellom hard tenning eller høyt trykk, det må jo være en harmoni som gjør at alt stemmer. Det tror jeg alle skjønner. Men som du sa tidligere i en annen sammenheng, så tenker kanskje ikke de fleste på det når de bremser. De bare har en formening og et ønske, får noen tall og er fornøyd. Kjører bilen en tur og syntes den absolutt går slik 300 ekstra hester skal gå. Ser nok ikke over kurven og tenker at "****, hva skjer på 3752 o/min a, der er jo af helt ute å seiler" De fleste har ikke dyp kunnskap om dette og tar det for god fisk. Fordi det er så lite snakk rundt det. Og det er jo egentlig normalt, for det er ganske mye jeg ikke har satt meg inn i her i verden som jeg da tar som en selvfølge at personen jeg får til å utføre det har kunnskap og gjør det skikkelig.

 

Når det gjelder drag da, så la jeg ut noen tall på min bil og spurte deg om din kunklusjon på den saken. Når passer det deg å svare på det? :)

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

Jeg for min del vil anbefale Volden når det kommer til mapping og han yter veldig god service til kundene sine. Kjører lett 4 timer for å bruke han isteden for 1 times tid til Es tuning el Bjørnstad Bil.... Har bare postivt å si om han.

Edited by SierraCos2wd
SierraCos2wd-9329672012301110711-sig.jpg
Link to comment
Share on other sites

Jeg er VELDIG klar for å høre mer om den dårlige erfaringen der jeg.

 

 

Vil nå tro at det er unødvendig å forklare hvorfor, var en del effekt som forsvant når jeg reiste derifra hehe

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

Da må man jo spørre hvor dette kommer ifra da? Er det ALLE benkene i norge som er feil, eller juger på tall? Det må da være noe som skaper dette og kan forklare det?

Nei, det er ikke benkene som er feil.

 

De fleste benkene og rullene rundt om nå er jo like. det er dynapac navrulle og dts motorbenk. Hva er det da som gjør at det er så forskjellig? Hvorfor er det en bremser som har rykte på seg for å bremse mest motorer i norge, av alle typer, som også tilsynelatende gjør mest feil?

Som du selv har sett i denne tråden så er det postet at det er "Tallene som teller". Det er ingen tvil om at det er fortvilende mange som mener akkurat dette. Når dette kombineres med inkompetanse så resulterer det i store tall og trege biler. I motsetning til eieren så driter nemlig bilen 100% i tallene.

Bilen er egentlig bare avhengig av én eneste ting; Dreiemomentet på hjulene i den aktuelle hastigheten! (Eller hastighetsintervallet.)

Hva blir forskjellen på motoren min hvis jeg bremser den hos Julian i en annen dts benk? Og jeg er jo av den oppfatning at det er de gamle gutta som kan dette. Altså de som har bremset motorer i 10 år for eks. Det er jo mange som er nye i gamet, hvilken kompetanse har de? Jeg føler dette trenger litt forklaringer som det er dekning for, ikke bare løst prat rundt dette. Kom med harde fakta.

Når man skal mappe en motor så består jobben i å gi motoren det motoren vil ha. Nøyaktig hva motoren vil ha varierer med driftstilstand, drivstoff, div. temperaturer osv. Det er derfor viktig å teste motoren slik den skal brukes.

Vinge87 ble tipset om å bruke egen intercooler, eget eksosanlegg og eget luftfilter når bilen skulle mappes. Dette for å sikre at mappet ble tilpasset dette oppsettet.

Dette ble han NEKTET. Gigantisk ultrahigflow vannavkjølt intercooler, og 4 - 5" eksosanlegg ble montert og turboen kjørt uten luftfilter.

Når seansen er over reiser man derfra med ett map som er tilpasset ett oppsett som det er umulig å få plass til i bilen.

Dette er bremsebenkracing!

Når man så endelig setter motoren i bilen er altså mappet allerede feil. Man har fått de store tallene, bilen går bra og alle er fornøyd. (Man skrur i praksis gjerne ladetrykket litt ned også for å spare motoren). Så skryter man hemningsløst av at man kjører 800 , via 1300 til 2400 hk og "alle" er såå imponert. I praksis kjører man med brøkdeler av dette.

Når det så kommer en kar med korrekt oppsatt og mappet bil med lite effekt, så har han selvsagt betydelig bedre respons, bedre dreiemomentkurve osv. enn "værstingene som kjører Svære greier".

Da står man med buksen rundt anklene med myggpikken ute mens armene gjør frenetiske ro-bevegelser.

 

De fleste har ikke dyp kunnskap om dette og tar det for god fisk. Fordi det er så lite snakk rundt det. Og det er jo egentlig normalt, for det er ganske mye jeg ikke har satt meg inn i her i verden som jeg da tar som en selvfølge at personen jeg får til å utføre det har kunnskap og gjør det skikkelig.

Det er mye naivitet ute å går ja og i "landet til de blinde er den énøyde konge."

Når det gjelder drag da, så la jeg ut noen tall på min bil og spurte deg om din kunklusjon på den saken. Når passer det deg å svare på det? :)

Tja, hva skal man svare? 206 og 207 km/t viser at vekt/effekt forholdet på disse to bilene er nærmest identisk.

Når han kjører mye bedre tider enn deg så har han bedre grep og mer erfaring som dragsjåfør.

Tiden påvirker som nevnt, i svært liten grad, den pålitelige og stabile sluttfarten.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...