Jump to content

Må ha Grenrør av god kvalitet


HKSPEED

Recommended Posts

En bremsing i Dynapack når bilen er klar og alt er i orden hadde jo vært kjekt å sett :)

 

Desse Tial-husene har vertfall høstet god kritikk på mer simple oppsett også, så gjør regning med at dette også har tilført ditt oppsett noe positivt :) Og at det er V-band begge veier er jo helt genialt igrunn :)

 

Spennende å høre at kammene er handelsvare :) Har igrunn fått inntrykk av at med en gang det er ekstra gode resultater der borte så er det egne spec på kammene :) Skjønner jo også at det er litt hemmelighetskremmeri også igrunn :)

 

Ja, bilder hadde vært kjempekjekt fremover :)

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

En bremsing i Dynapack når bilen er klar og alt er i orden hadde jo vært kjekt å sett :)

 

Desse Tial-husene har vertfall høstet god kritikk på mer simple oppsett også, så gjør regning med at dette også har tilført ditt oppsett noe positivt :) Og at det er V-band begge veier er jo helt genialt igrunn :)

 

Spennende å høre at kammene er handelsvare :) Har igrunn fått inntrykk av at med en gang det er ekstra gode resultater der borte så er det egne spec på kammene :) Skjønner jo også at det er litt hemmelighetskremmeri også igrunn :)

 

Ja, bilder hadde vært kjempekjekt fremover :)

Det er total pakken med mange ting som gir dette gode resultatet og ikke bare kammene.

RS 3door 4wd cosworth

RS mk1escort cosworth

RS focus 09

Scorpio 24v cosworth

Bmw X5 09

Link to comment
Share on other sites

En bremsing i Dynapack når bilen er klar og alt er i orden hadde jo vært kjekt å sett :)

En BREMSING hadde vært interessant ja. Spesielt av de norskbygde motorene.

Her ser vi hvordan SCS gjør det. 8 sekunder med stabil maks effekt, ikke 0,02 sekunder i ett lett svep slik det vanligvis gjøres her til lands.

og såpass Må det tåle.

Her to av kundene i aksjon:

Her en annen "torturtest".

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

En BREMSING hadde vært interessant ja. Spesielt av de norskbygde motorene.

Du har fått bremsing av min slik du ønsket :)

 

Siste filmen du linker til er samme som første.

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

Du har fått bremsing av min slik du ønsket :)

 

Siste filmen du linker til er samme som første.

Din bil ble effektmålt på samme plassen og på samme måte som så mange andre slik at tallene dine er direkte sammenlignbare med alle de som det er naturlig å sammenligne seg med. :)

 

En BREMSING derimot, det er noe annet enn effektmåling på svep. BHP står for BRAKE Horse power. Motoren må altså BREMSES slik at turtallet holdes stabilt mens man leser av effekten.

 

Hmm! Sett slikt.

Takk for tipset. Ordnet.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

En BREMSING hadde vært interessant ja. Spesielt av de norskbygde motorene.

Her ser vi hvordan SCS gjør det. 8 sekunder med stabil maks effekt, ikke 0,002 sekunder i ett lett svep slik det vanligvis gjøres her til lands.

og såpass Må det tåle.

Her to av kundene i aksjon:

Sjekk denne fra 3:01 - 3:51.

 

En ting du glemmer gang på gang er jo at dette som du refererer til her blir gjort i Dynapack også,

men ikke med logging av kurver på samme måten som i motorbenk siden dette blir gjort i forskjellige modus.

Pull blir gjort med logging med bestemt lengde på tid fra turtall til turtall,

men man kan fullt ut gjøre andre modus som gjør at man kan velge en gitt load (som man kan forandre fortløpende)

eller velge turtall man vil holde motoren igjen på (som man også kan forandre fortløpende).

Så dette er langt i fra så svart kvitt som du vil ha det til..

 

Og en annen ting du ikke nevner noe om i denne sammenheng er jo motorens evne til å produsere ladetrykk på lave turtall

på desse forskjellige måtene. Ved metoden Arve sin har blitt bremset på utnytter man jo potensialet på motoren med varme etc.

ved å dra den ned på turtall/holde den lenge på lavere turtall.

Mens dynopull blir motoren dratt fra et visst turtall og opp til turtallet man ønsker.

Når det kommer til effekt på 3500omdr, 4000omdr etc. så viser dette en god del differanse på,

selv mellom veldig lange pull og når den holdes igjen manuelt.

 

Jeg forstår godt hva det er du vil få frem, og jeg liker også å se at de holder igjen slik de gjør.

Men jeg ønsker å få frem at det er ikke så svart hvitt som du sier det her.

 

En skikkelig dynoøkt i Dynapack med Arve sin når den er klar hadde jo vært en meget nyttig sammenligning.

Gjerne (helst) med det "lille oppsettet". Og dette kan ordnes, helt klart :)

 

For en direkte sammenligning mellom motorbenk og bremsing i f.eks. Dynapack blir ikke helt rett :)

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

En ting du glemmer gang på gang er jo at dette som du refererer til her blir gjort i Dynapack også,

men ikke med logging av kurver på samme måten som i motorbenk siden dette blir gjort i forskjellige modus.

Pull blir gjort med logging med bestemt lengde på tid fra turtall til turtall,

men man kan fullt ut gjøre andre modus som gjør at man kan velge en gitt load (som man kan forandre fortløpende)

eller velge turtall man vil holde motoren igjen på (som man også kan forandre fortløpende).

Så dette er langt i fra så svart kvitt som du vil ha det til..

 

Og en annen ting du ikke nevner noe om i denne sammenheng er jo motorens evne til å produsere ladetrykk på lave turtall

på desse forskjellige måtene. Ved metoden Arve sin har blitt bremset på utnytter man jo potensialet på motoren med varme etc.

ved å dra den ned på turtall/holde den lenge på lavere turtall.

Mens dynopull blir motoren dratt fra et visst turtall og opp til turtallet man ønsker.

Når det kommer til effekt på 3500omdr, 4000omdr etc. så viser dette en god del differanse på,

selv mellom veldig lange pull og når den holdes igjen manuelt.

 

Jeg forstår godt hva det er du vil få frem, og jeg liker også å se at de holder igjen slik de gjør.

Men jeg ønsker å få frem at det er ikke så svart hvitt som du sier det her.

 

En skikkelig dynoøkt i Dynapack med Arve sin når den er klar hadde jo vært en meget nyttig sammenligning.

Gjerne (helst) med det "lille oppsettet". Og dette kan ordnes, helt klart :)

 

For en direkte sammenligning mellom motorbenk og bremsing i f.eks. Dynapack blir ikke helt rett :)

En liten korregering . Motoren blir ikke belastet NED i turtall,noe som selvfølgelig hadde gitt deg større eksos mengde og deretter ladetrykk. (Slik blir store diesel motorer alla lastebil bremset. Har vært på rulle to ganger med Scania v8 14 liter og 16 liter)

Motoren blir gitt det turtall som den skal bremses på (uten belastning) og så begynner en å belaste,dermed spoler det opp ladetrykk akkurat likt som om du møter en kraftig motebakke ute langs vei,og det må da være realistisk nok..........

RS 3door 4wd cosworth

RS mk1escort cosworth

RS focus 09

Scorpio 24v cosworth

Bmw X5 09

Link to comment
Share on other sites

En liten korregering . Motoren blir ikke belastet NED i turtall,noe som selvfølgelig hadde gitt deg større eksos mengde og deretter ladetrykk. (Slik blir store diesel motorer alla lastebil bremset. Har vært på rulle to ganger med Scania v8 14 liter og 16 liter)

Motoren blir gitt det turtall som den skal bremses på (uten belastning) og så begynner en å belaste,dermed spoler det opp ladetrykk akkurat likt som om du møter en kraftig motebakke ute langs vei,og det må da være realistisk nok..........

 

Joda, det er sant. Men det går jo ut på litt av det samme, den holdes igjen og produserer varme/eksos.

Og ja, dette er en påkjenning, og det er absolutt grunn til å si at "dette bør motoren tåle". Jeg sier ingenting på det, sier meg helt enig i det :)

Men den holdes igjen på en måte det ikke er sammenlignbart til veien. Fordi man ikke kunne funnet en "bratt nok bakke", viss du skjønner hva jeg mener :) Så jeg vil ikke si det er 100% realistisk i forhold til hva den vil klare i praksis.

Men det er jo absolutt et resultat av hva motoren faktisk klarer når den blir presset til det maksimale,

og det er jo ikke mindre imponerende av den grunn :)

Men i sammenligning direkte mot bremsing i navrulle så blir det hele litt feil.

Med en bil i Dynapack som blir kjørt i de forskjellige modusene blir dette også veldig tydelig :)

Du sier det jo selv også, den er så sterk at ikke engang benken klarer å holde den igjen :)

 

Denne måten å bremse på som du beskriver kan også som sagt gjøres likt i Dynapack siden man har et modus som går på hvor mye load du vil gi motoren. Så kan du justere turtall opp i mot dette akkurat som du vil.

Eller du kan si at motoren ikke skal klare å passere 4000omdr, og dermed kan du selv regulere gassen så mye du bare vil og evt. gi flatt og la den stå å stange på 4000 så lenge ting holder. Det er jo nettopp derfor Dynapack er så fantastisk til mapping.

Det er ikke bare et bremseutstyr til å ta korte pull med uten nok påkjenning, slik RS1000 så enkelt avkler det som.

Og det syns ikke jeg er riktig. Motorbremsebenk og navrulle er helt geniale til sine bruk, begge deler :)

 

1.

I åresvis har man fokusert på 300 hk på 4000 o/min for 500 hk motorer og SVÆRT få har klart dette. Nå tar man ut 700 + hk og samtidig 400 hk på 4000 o/min. Helt vanvittig.

 

2.

Jeg har aldri sett maken eller noe i nærheten av dette. (Det hadde vel i grunnen ikke motormekanikeren og motorbyggeren heller.)

 

3.

Folk bør også merke seg 1300 ccm dysekapasitet pr. sylinder på bensin for 735 hk.

Konvertert til E85 å trengs det minst 1820 ccm kapasitet pr. sylinder.

(Tenk da på at dette er 1,8L pr. minutt pr. sylinder!!)

 

4.

En dyktig motorspec.-er, motorbygger klarer å få alle delene til å sammarbeide så godt at summen av de alle blir mye høyere det det den enkelte del tilfører alene.

 

Ble ganske overrasket når jeg såg kamspec. selv for det var langt fra så spesial hokus pokus og ukjent som man skulle tro.

Hemmeligheten her er derfor ikke spec. på den enkelte del, (Unntatt spesialTurboen og mappingen selvsagt.) men hvor godt man har fått alle delene i oppsettet til å samarbeide. Dette motorspec. er ett resultat av 20 + års erfaring som Cosworth-motor-bygger og derfor umulig å gjenta på egenhånd for oss uerfarne amatører. (og de fleste andre også, tydeligvis).

 

1.

Ingen tvil om at dette er rett og slett gromt :)

 

2.

Det siste der bør jo virkelig si sitt :D

 

3.

Er dette tilgjengelig dysekapasitet eller faktisk bensinmengde den bruker?

For jeg regner ikke med at det ble kjørt med 100% duty..

Hvilket grunntrykk ble denne motoren kjørt på? Bosch dyser som ble brukt på begge radene forresten?

 

4.

Ja, og det er her ekspertisen/erfaringen virkelig får komme til sin nytte :)

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

L

Joda, det er sant. Men det går jo ut på litt av det samme, den holdes igjen og produserer varme/eksos.

Og ja, dette er en påkjenning, og det er absolutt grunn til å si at "dette bør motoren tåle". Jeg sier ingenting på det, sier meg helt enig i det :)

Men den holdes igjen på en måte det ikke er sammenlignbart til veien. Fordi man ikke kunne funnet en "bratt nok bakke", viss du skjønner hva jeg mener :) Så jeg vil ikke si det er 100% realistisk i forhold til hva den vil klare i praksis.

Men det er jo absolutt et resultat av hva motoren faktisk klarer når den blir presset til det maksimale,

og det er jo ikke mindre imponerende av den grunn :)

Men i sammenligning direkte mot bremsing i navrulle så blir det hele litt feil.

Med en bil i Dynapack som blir kjørt i de forskjellige modusene blir dette også veldig tydelig :)

Du sier det jo selv også, den er så sterk at ikke engang benken klarer å holde den igjen :)

 

Denne måten å bremse på som du beskriver kan også som sagt gjøres likt i Dynapack siden man har et modus som går på hvor mye load du vil gi motoren. Så kan du justere turtall opp i mot dette akkurat som du vil.

Eller du kan si at motoren ikke skal klare å passere 4000omdr, og dermed kan du selv regulere gassen så mye du bare vil og evt. gi flatt og la den stå å stange på 4000 så lenge ting holder. Det er jo nettopp derfor Dynapack er så fantastisk til mapping.

Det er ikke bare et bremseutstyr til å ta korte pull med uten nok påkjenning, slik RS1000 så enkelt avkler det som.

Og det syns ikke jeg er riktig. Motorbremsebenk og navrulle er helt geniale til sine bruk, begge deler :)

Det er klart at dette kan gjøres på mange måter. Det er litt snålt at denne motoren skal annalyseres av noen som TROR de kan.

Angrer egentlig litt på at jeg la ut bremsepapirene. Det var ment som innfo til cosworth miljøet.men men.

Det blir veldig spennende når bil er ferdig bygd å se om det er så bra som det ser ut til.

RS 3door 4wd cosworth

RS mk1escort cosworth

RS focus 09

Scorpio 24v cosworth

Bmw X5 09

Link to comment
Share on other sites

Det er klart at dette kan gjøres på mange måter. Det er litt snålt at denne motoren skal annalyseres av noen som TROR de kan.

Angrer egentlig litt på at jeg la ut bremsepapirene. Det var ment som innfo til cosworth miljøet.men men.

Det blir veldig spennende når bil er ferdig bygd å se om det er så bra som det ser ut til.

 

Heihei, tilbakemeldingene og meningene jeg har komt med har ikke på noen måte vært for å rakke ned på eller kritisere den motoren din.

Så ingen grunn til å begynne med nedlatende uttrykk...

Ser på en slik mulighet til å lære noe, og da er det jo naturlig jeg spør spørsmål.

Jeg vil bare ha ut riktig info til andre også som leser denne tråden om hvordan Dynapack faktisk fungerer, siden RS1000 har en lei tendens til å snakke negativt om det, litt forkledd.

 

Syns ikke du skal angre på at du la ut papirene, du har all grunn til å være stolt av det resultatet, og ja dette er jo veldig nyttig info til Cosworth miljøet. Og med mer info og snakk rundt dette, så lærer man jo enda mer.

 

Helt klart spennende å se den klar, gleder meg :)

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Heihei, tilbakemeldingene og meningene jeg har komt med har ikke på noen måte vært for å rakke ned på eller kritisere den motoren din.

Så ingen grunn til å begynne med nedlatende uttrykk...

Ser på en slik mulighet til å lære noe, og da er det jo naturlig jeg spør spørsmål.

Jeg vil bare ha ut riktig info til andre også som leser denne tråden om hvordan Dynapack faktisk fungerer, siden RS1000 har en lei tendens til å snakke negativt om det, litt forkledd.

 

Syns ikke du skal angre på at du la ut papirene, du har all grunn til å være stolt av det resultatet, og ja dette er jo veldig nyttig info til Cosworth miljøet. Og med mer info og snakk rundt dette, så lærer man jo enda mer.

 

Helt klart spennende å se den klar, gleder meg :)

Kritikken gikk ikke på deg. Du vet hva jeg mener hvis du tenker deg om.

Men du henger deg så mye opp i dynapack at du ikke leser tråden såpass at det er simens og ikke bosch som leverer suppen.

:lol: :lol:

 

Blir ikke no greie på det her, kommer til å kjøre fra bakakselen bare :P

Veldig godt sagt :cool2:

RS 3door 4wd cosworth

RS mk1escort cosworth

RS focus 09

Scorpio 24v cosworth

Bmw X5 09

Link to comment
Share on other sites

Kritikken gikk ikke på deg. Du vet hva jeg mener hvis du tenker deg om.

Men du henger deg så mye opp i dynapack at du ikke leser tråden såpass at det er simens og ikke bosch som leverer suppen.

:lol: :lol:

 

Okay :)

 

Hehehe, gikk visst meg hus forbi den infoen der ja :lol:

Men så det var en stund siden det ble skrevet også, mye info en denne tråden nå hehe :D

 

 

Men et spørsmål til RS1000 igjen da, vi har jo diskutert en del om Siemens-dyser tidligere.

Har du noen meninger om at det blir brukt Siemens på denne motoren da? :)

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Dette må nu bare gi en helt vill kjøreopplevelse, blir gromt å se denne i action!

 

Gratulere med et resultat vi dødelige desverre nok bare kan fantaserer om :)

Caution, any attempt to overtake will result in a race!
Link to comment
Share on other sites

Det er ikke bare et bremseutstyr til å ta korte pull med uten nok påkjenning, slik RS1000 så enkelt avkler det som.

Og det syns ikke jeg er riktig.

Jeg vil bare ha ut riktig info til andre også som leser denne tråden om hvordan Dynapack faktisk fungerer, siden RS1000 har en lei tendens til å snakke negativt om det, litt forkledd.

Kommenterer disse utidige påstandene med å vise til tidligere poster.

Synes at dynapack er gull, men når man holder motoren på maks effekt i ca. 0,02 sek. så blir det ikke akkurat pålitelig synes jeg.

Dynapack er helt fantasktisk så det er ikke utstyret som lager krøll, men som alt annet fantastisk utstyr så kan operatøren misbruke det nøyaktig som han ønsker. (Hvorfor bruker man ikke STEP?)

 

Volden har levert gode resultater til Ford gutta flere ganger så og det har han helt sikkert gjort denne gangen også. Jeg forholder meg derfor til tallene fra Dynapacken derfra hvis motoren er mappet der.

 

En kompis var på gatebil med en hjemmebygget motor som er ihjelplaget i dynapack hvor han har brukt opp 130L med 98 blyfri og hvor motoren holdes fastlåst i 8 - 10 sek. på f.eks 6000 o/min og ble således BREMST til 475 hk målt på NAV. Han kjører for ordens skyld 1000 ccm dyser.

Så vidt jeg forstår har du (Escort RST WRC) god kjennskap til dynapack og jeg antar at du har lest brukermanualen og fått med deg hvordan en effektmåling SKAL og MÅ utføres for å få ut ett BHP tall som samsvarer noenlunde med virkeligheten.

 

Tror du at det er gjort i dette tilfellet? Det tror ikke jeg og da blir spørsmålet; hva mener du med :"Den bremset den effekten"? ;)

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Joda, det er sant. Men det går jo ut på litt av det samme, den holdes igjen og produserer varme/eksos.

Og ja, dette er en påkjenning, og det er absolutt grunn til å si at "dette bør motoren tåle". Jeg sier ingenting på det, sier meg helt enig i det :)

Men den holdes igjen på en måte det ikke er sammenlignbart til veien. Fordi man ikke kunne funnet en "bratt nok bakke", viss du skjønner hva jeg mener :) Så jeg vil ikke si det er 100% realistisk i forhold til hva den vil klare i praksis.

Men det er jo absolutt et resultat av hva motoren faktisk klarer når den blir presset til det maksimale,

og det er jo ikke mindre imponerende av den grunn :)

Men i sammenligning direkte mot bremsing i navrulle så blir det hele litt feil.

Med en bil i Dynapack som blir kjørt i de forskjellige modusene blir dette også veldig tydelig :)

Du sier det jo selv også, den er så sterk at ikke engang benken klarer å holde den igjen :)

 

Denne måten å bremse på som du beskriver kan også som sagt gjøres likt i Dynapack siden man har et modus som går på hvor mye load du vil gi motoren. Så kan du justere turtall opp i mot dette akkurat som du vil.

Eller du kan si at motoren ikke skal klare å passere 4000omdr, og dermed kan du selv regulere gassen så mye du bare vil og evt. gi flatt og la den stå å stange på 4000 så lenge ting holder. Det er jo nettopp derfor Dynapack er så fantastisk til mapping.

Det er ikke bare et bremseutstyr til å ta korte pull med uten nok påkjenning, slik RS1000 så enkelt avkler det som.

Og det syns ikke jeg er riktig. Motorbremsebenk og navrulle er helt geniale til sine bruk, begge deler :)

 

Der har vi det Kristian :smartass:

Edited by Cosworth Racing1

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...