Jump to content

Sierra chassikoder


jakob

Recommended Posts

Heisann! Lurer på hvilke koder det er på sierra, også cosworth.. :)

 

Min sierra har koden BAG.. Lurer på hvilke andre det er, og hva som er forskjellen?

 

 

Trenger dette for å prøve å godkjenne eibach senkesett med tuv.. Men tuv-papiret støtter ikkje BAG... :glare:

Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag

Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt

Link to comment
Share on other sites

Min er BFG og i TÜV-papirene mine står det GBC, GBG, BNC, BEF, BFGC og BNG.

 

Sendte mail til Ford angående dette, og fikk til svar:

 

Hei,

 

Tror nok dette går bra hos Biltilsynet. Råkarosseriet skiller ikkje på motorstørrelser, kun på 2-hjulstrekk eller 4-hjulstrekk, med og uten klima/soltak.

 

Men vet ikke hva biltilsynet sier om dette. Har ikke turt å vise den. :P

'86 Sierra 2.0i S
'13 Subaru Forester 2.0i
'09 Subaru Legacy Outback 2.0D
x - '08 Fiesta ST150
x - '92 Sierra DOHC

Link to comment
Share on other sites

Min er BFG og i TÜV-papirene mine står det GBC, GBG, BNC, BEF, BFGC og BNG.

 

Sendte mail til Ford angående dette, og fikk til svar:

-------------------

Hei,

 

Tror nok dette går bra hos Biltilsynet. Råkarosseriet skiller ikkje på motorstørrelser, kun på 2-hjulstrekk eller 4-hjulstrekk, med og uten klima/soltak.

----------------------

 

Men vet ikke hva biltilsynet sier om dette. Har ikke turt å vise den. :P

 

Er nettopp som du sier, tror selv ikkje at en mail fra ford er godt nok... Så orker, og tårer ikkje å prøve å godkjenne den uten sikre svar! ;)

Det er bare det, at det haster litt.. Ble stoppet i teknisk kontroll :lol: :whistling:

 

Eg har funnet tüv på eibach settet, men det støtter som sagt ikkje BAG, men derimot støtter det: GBC, GBG, BEF, BFGC.

 

Hvilke karosserier er dette?

Noen som har oversikt over alle typene?

 

Eibach pro Tüv

Edited by jakob

Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag

Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt

Link to comment
Share on other sites

Har du vært hos BT og allerede fått underkjenning pga dette eller?

Edited by eivi91

'86 Sierra 2.0i S
'13 Subaru Forester 2.0i
'09 Subaru Legacy Outback 2.0D
x - '08 Fiesta ST150
x - '92 Sierra DOHC

Link to comment
Share on other sites

Har du vært hos BT og allerede fått underkjenning pga dette eller?

 

Nei, ble stoppet i tenknisk kontroll langs veien.. Fikk mangel lapp på senk, noen lys og "støy" pga manglende kat.. :huh:

Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag

Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt

Link to comment
Share on other sites

Den er kjip. Du må si ifra hvordan det går på BT ang TÜV og senk. :)

 

Skal gjøre det :) Men har møtt nok et problem.. <_< Finner ikkje nummeret på fjærene.. :rolleyes:

 

 

jeg har godkjent en sierra med slike problemer som deg. fikk papirer fra ford at dem kodene ikke hadde noen betydning.

 

Tror du at du klarer å finne dem igjen? Og muligens ordna en kopi? Kunne sikkert betalt litt også, blir alltids enige ;) Har ikkje troa på at dem ordner slik lengre dem... :(

Edited by jakob

Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag

Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt

Link to comment
Share on other sites

Spør her om dette også jeg: Hva er erfaringene deres ang hjemmesveiset eksos, og godkjenning på BT? Spesielt siden jeg nå har tre lyddempere i tillegg, så måtte jeg vel gjort om på det også før en evt godkjenning... De finner vel alltids noe å pirke på om jeg drar dit. :P

 

IMG_20120808_151441_zps077dfc6a.jpg

'86 Sierra 2.0i S
'13 Subaru Forester 2.0i
'09 Subaru Legacy Outback 2.0D
x - '08 Fiesta ST150
x - '92 Sierra DOHC

Link to comment
Share on other sites

Er grei klaring, bare bilde som er tatt i en litt rar vinkel. :)

 

I oppdaterte tyske retningslinjer for godkjenning av endringer på hjuloppheng benyttes det nå

en laveste grense for bakkeklaring på 8 cm, denne grensen blir det også referert til i attester

(for eksempel Teilgutachten fra TÜV). I de tyske retningslinjene påpekes det at vitale deler

som bremserør og drivstoffrør ikke kan være laveste punkt. Dersom laveste punkt er elastisk

eller elastisk opphengt er 7 cm oppgitt som laveste anbefalte høyde, med mindre lavere høyde

leveres av kjøretøyfabrikanten. Bakkeklaring er her definert som i ISO standard 612-1978,

punkt 6.8; det vil si at en langsgående (uendelig lang) forhøyning med bredde 80 % av

sporvidden skal passe under bilen. (Passering av fartshump eller liknende er også med i

testgrunnlaget til TÜV.)

 

Ganske sikker på at der i hvertfall er 8cm.

'86 Sierra 2.0i S
'13 Subaru Forester 2.0i
'09 Subaru Legacy Outback 2.0D
x - '08 Fiesta ST150
x - '92 Sierra DOHC

Link to comment
Share on other sites

Er grei klaring, bare bilde som er tatt i en litt rar vinkel. :)

 

 

 

Ganske sikker på at der i hvertfall er 8cm.

 

Lurer på om ikkje reglene sier minimum 11 cm på laveste punkt. Dette gjelder senk, og forsåvidt sikkert eksos ;)

Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag

Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt

Link to comment
Share on other sites

Kan jo være at BT har lagt på noen cm i fra den tyske standarden? Er vel likt seg det, i allefall med tanke på veistandarden her til lands.. :angry: Men det er jo bare å ringe eller stikke innom BT å høre hvordan det skal være. Man må jo nødvendigvis ikke bestille time for visning for å få litt håndfaste fakta :)

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Fikk ikke godkjent mitt senkesett fra H&R grunnet dette ikke var godkjent for BFG. (GBC og GBG mener jeg det var) Jeg måtte finne et senkesett som hadde TÜV godkjenning i henhold til vognkortet, var det jeg fikk beskjed om. Tror det har mye med hvem du kommer til, enkelte er så vanskelige å leser papiret med lupe :glare:

1994 Ford Sierra CLXi (ombygd til RS Cosworth)
1998 Audi A4 1.8T Quattro

2012 Volkswagen Caravelle 2.5 TDI 4Motion

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Bilen min har også koden "BAG" (1993 Ford Sierra 1.8 TD Combi)

Skal selvfølgelig senkes, men lurer da på hvordan det skal bli godkjent..

 

Hvilket senkesett / fjører passer evt? :)

Det meste passer på, da sierra er som lego :whistling: Sedan og kombifjærer passer om hverandre. Stv er ulik fra dem andre på bakfjærene med passer på fremme. Eneste som sikkert er forskjell på er hvor harde dem er, hvor mye vekt dem tåler.

 

Prøv å få tak på slikt skjema som han over her har fått, at kodene ikkje har noe betydning, så skal det sikkert gå bra. Eg var aldri nede og viste min bil med senk.. Satte på org forsterket fjærer og kjørte høy bakkeklaring i vinter :D

Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag

Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt

Link to comment
Share on other sites

Det meste passer på, da sierra er som lego :whistling: Sedan og kombifjærer passer om hverandre. Stv er ulik fra dem andre på bakfjærene med passer på fremme. Eneste som sikkert er forskjell på er hvor harde dem er, hvor mye vekt dem tåler.

 

Prøv å få tak på slikt skjema som han over her har fått, at kodene ikkje har noe betydning, så skal det sikkert gå bra. Eg var aldri nede og viste min bil med senk.. Satte på org forsterket fjærer og kjørte høy bakkeklaring i vinter :D

Nå er det jo forskjell på fjørene. Mk1 har spiral å mk2 har koniske fjærer syntest jeg å huske, eller så var det omvendt? :huh: Poenget er iallefall, det er forskjell.

1994 Ford Sierra CLXi (ombygd til RS Cosworth)
1998 Audi A4 1.8T Quattro

2012 Volkswagen Caravelle 2.5 TDI 4Motion

Link to comment
Share on other sites

Nå er det jo forskjell på fjørene. Mk1 har spiral å mk2 har koniske fjærer syntest jeg å huske, eller så var det omvendt? :huh: Poenget er iallefall, det er forskjell.

Ja, stemmer dette. Satt med huet innstilt på mk2 :whistling:

 

 

ang papirene jeg fikk, dem tok vegvesen når min 5dørs mk2 ble godkjent senket.

 

Hvorfor?? :huh:

Edited by jakob

Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag

Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det meste passer på, da sierra er som lego :whistling: Sedan og kombifjærer passer om hverandre. Stv er ulik fra dem andre på bakfjærene med passer på fremme. Eneste som sikkert er forskjell på er hvor harde dem er, hvor mye vekt dem tåler.

 

Prøv å få tak på slikt skjema som han over her har fått, at kodene ikkje har noe betydning, så skal det sikkert gå bra. Eg var aldri nede og viste min bil med senk.. Satte på org forsterket fjærer og kjørte høy bakkeklaring i vinter :D

 

Setter på sedan fjører, godkjenninga er ikke så farlig :D

34no8l2.jpg

Ford Sierra 87' 2.0 CL

Ford Sierra 93' 1.8 CLX TD

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...