Jump to content

Prøveskilter (type klistrer på)


_ford

Recommended Posts

Noen som er gode på regler ang prøveskilter?

Var i går ute og kjørte med sierraen,dette er orginalt en 2L men er montert 2.9 v6 og turbo.

Ble selvfølgelig vinket inn i teknisk når dem så en med prøveskilter,måtte jo hugge på bremsen og svinge inn helt i siste liten.Ble bedt om og finne frem vognkort og førerkort,dem gikk så bort på pc en sin og sjekket.Tenkte at dette ikke skulle være noe problem og at jeg fikk kjøre videre,men nei da. Ble så bedt om og stoppe bilen og gå ut og se på bilen,de lurte på om det var orginal 2liter idenne bilen,nei sier jeg,og da forklarer han at da har jeg ikke lov til og kjøre med denne etter veien..... Lurte også på hvorfor jeg hadde 4-punkts seler,svarte egentlig bare at dette er en bedre sikkerhet etter min mening.Han sa ikke noe mere og saså at han var nødt til og fjerne skilta og at jeg måtte ta bilen på tralle hjemmat. Jeg verken diskuterte eller kvervulerte med han da dette ikke er noe poeng med disse folka....

 

Hadde kjøreseddel som var frakt av bil Hamar-Våler og hadde opplyst at jeg skulle på verksted med bilen.Han lurte da på om jeg skulle på våler og kjøre,sikkert fått med seg at det var treff der.Jeg svarer nei og sier at jeg er på vei til verksted med den.Men Skulle jo egentlig på Vålerbanen og kjøre da Hehe....

 

Fikk sånn jeg skjønner det et forbud om og låne prøveskilter fremmover.Men fikk med en lapp der det er mulig og klage på inndragning av skilter.

 

Hva mener/tror dere om dette?

Håper på noen ordentlige svar og fakta ang prøveskilter nå folkens.

Link to comment
Share on other sites

Regler for prøveskiltene står jo på baksiden av vognkortet du fikk med. Men det er jo generelt at du skal bruke de til flytting av kjøretøyet, til og fra verksted, prøvekjøring ved salg etc. Hvis han mistenkte at du skulle kjøre på bane, så er jo det kanskje grunn nok, men det burde jo egentlig gå under flytting av bilen. Problemet er som vanlig at de ikke har noen instans over seg som følger med og kan dermed gjøre det de har lyst til, uten at det er noen som følger det opp. Det at du hadde annen motor skal jo egentlig ikke ha noe å si, for du kunne jo være i en prosess med å bygge den om og godkjenne den. Men det er jo dette SVV ikke ønsker og da tar de tak i det de kan.

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

hvorfor sa du at det ikke var en 2liter?

 

Han så jo at det var en v6 og hadde god peiling på bil,spurte til og med om det var en 2,8 eller 2,9 Var egentlig en grei fyr detta kom bortat etter en stund med lappen og da sto vi og prata litt med han ang div greier i forbindelse med prøveskilter til bane bruk og ombygdebiler.

 

Regler for prøveskiltene står jo på baksiden av vognkortet du fikk med. Men det er jo generelt at du skal bruke de til flytting av kjøretøyet, til og fra verksted, prøvekjøring ved salg etc. Hvis han mistenkte at du skulle kjøre på bane, så er jo det kanskje grunn nok, men det burde jo egentlig gå under flytting av bilen. Problemet er som vanlig at de ikke har noen instans over seg som følger med og kan dermed gjøre det de har lyst til, uten at det er noen som følger det opp. Det at du hadde annen motor skal jo egentlig ikke ha noe å si, for du kunne jo være i en prosess med å bygge den om og godkjenne den. Men det er jo dette SVV ikke ønsker og da tar de tak i det de kan.

 

Ja og der står det jo bare noe ang teknsik god stand osv... Og mistenkt blir man jo bare man har en bil som skiller seg litt ut da så. Sa faktisk det at saken kunne stått litt anderledes om jeg hadde hatt en søknad ang ombygging inne.

Men som du sier styrer og bestemmer jo selv dessa desverre.

Link to comment
Share on other sites

Han så jo at det var en v6 og hadde god peiling på bil,spurte til og med om det var en 2,8 eller 2,9 Var egentlig en grei fyr detta kom bortat etter en stund med lappen og da sto vi og prata litt med han ang div greier i forbindelse med prøveskilter til bane bruk og ombygdebiler.

 

 

Du får 2.0L V6 også da.

-Rs Cosworth-

Link to comment
Share on other sites

Men som du sier styrer og bestemmer jo selv dessa desverre.

Det er jo akkurat dette du driver med som de ikke ønsker. At du bytter en motor i en bil, monterer noen firepunktseler og kjører rundt med prøveskilt blant andre trafikkanter. Så lenge bilen bare er skrudd av deg og ikke sjekket/godkjent av SVV, så kan den være en kjempefarlig bil, i manges øyne. Ting kan være gjort dårlig, bremser kan slite med den økte effekten, selene kan være montert dårlig osv. Så akkurat nå så er jeg egentlig på SVV sin side.

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

Du får 2.0L V6 også da.

 

Hmmm.... Det viste jeg faktisk ikke.

 

Det er jo akkurat dette du driver med som de ikke ønsker. At du bytter en motor i en bil, monterer noen firepunktseler og kjører rundt med prøveskilt blant andre trafikkanter. Så lenge bilen bare er skrudd av deg og ikke sjekket/godkjent av SVV, så kan den være en kjempefarlig bil, i manges øyne. Ting kan være gjort dårlig, bremser kan slite med den økte effekten, selene kan være montert dårlig osv. Så akkurat nå så er jeg egentlig på SVV sin side.

 

Jo da ser den. Men her er ting ordentlig gjort og vi var jo på vei til et bilverkstet på "papiret",derfor jeg egentlig drar opp dette for og få svar og andre meninger. Han fyren lurte jo også på det når han kom bort om det ikke var mulig og få til banekjørings dager for biler uten og leie prøveskilter,mente det skulle gått an og tatt opp med vålerbanen og NBF osv.... Men både jeg og kontrollørern konstaterte jo med at dette er for vanskelig og få til i norge.

Link to comment
Share on other sites

Men her er ting ordentlig gjort og vi var jo på vei til et bilverkstet på "papiret

Om ting er ordentlig gjort er jo ikke avgjort for den er sjekket/godkjent.

 

Og det at du skal til verksted på papiret er jo en grei sak. Men når han ser ting som ikke er lov, så vekker det hans interesse. Det er jo ikke lov å kjøre bil i alle slags tilstander selv om man har prøveskilt. Nytter ikke å si du skal til verksted med prøveskilt når bilen for eks ikke har lys foran. SVV er ikke dumme, men det tror alle. De tenker nok sitt når du skal til våler på verksted, samme dag som en banedag, med turbomotor, og firepunktseler(og kanskje hjelm). Da kommer nok desverre indisiene foran, teksten om verkstedbesøk blir ugyldig og gjør at de tar affære.

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

Hmmm.... Det viste jeg faktisk ikke.

 

 

 

Jo da ser den. Men her er ting ordentlig gjort og vi var jo på vei til et bilverkstet på "papiret",derfor jeg egentlig drar opp dette for og få svar og andre meninger. Han fyren lurte jo også på det når han kom bort om det ikke var mulig og få til banekjørings dager for biler uten og leie prøveskilter,mente det skulle gått an og tatt opp med vålerbanen og NBF osv.... Men både jeg og kontrollørern konstaterte jo med at dette er for vanskelig og få til i norge.

 

Hadde du vært ærlig og opplyst om motoren i bilen så hadde du ikke fått leie prøveskilt i utgangspunktet. Kun med ett unntak, nemlig hvis du hadde dokumentert at bilen skulle kjøres til BT for kontroll.

I stedet vet du selv at du driver med lureri, men spør åssen reglene er :wacko:

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Hele greia med prøveskilt må jo være et hull i systemet. Jeg blir stoppa hver eneste gang jeg har klistra prøveskilt på bil! Men de har aldri spurt om tilstand på bilen, kun hvor jeg har vært, og hvor jeg skal.

Dog aldri blitt stoppa med stål-prøveskilt. Det blir jo misbrukt stort av bilselgere etc.

Link to comment
Share on other sites

Hele greia med prøveskilt må jo være et hull i systemet. Jeg blir stoppa hver eneste gang jeg har klistra prøveskilt på bil! Men de har aldri spurt om tilstand på bilen, kun hvor jeg har vært, og hvor jeg skal.

Dog aldri blitt stoppa med stål-prøveskilt. Det blir jo misbrukt stort av bilselgere etc.

Det er jo videns kjent i SVV at prøveskilt blir i hovedsak brukt til råning, banekjøring og all annen uatorisert kjøring av ungdommer fordi bilen av en eller annen grunn ikke har/får skilt. Da blir resultatet at de sjekker mer av biler med klistreskilt. Det er jo de som bruker skiltene sånn, slik som trådstarter, og andre som har ødelagt den muligheten. Det at bilselgere etc misbruker skilter er jo helt riktig, men ikke i på samme måte. Det er som regel biler som er iorden, men som ikke har skilt når selger skal gratis hjem fra jobben. Ikke selgere som kjører rundt i biler som detter fra hverandre, eller i japanimporterte biler som aldri får skilt i norge pga ikke E merkede lykter.

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

En bil som er ombygd men ikke godkjent av BT er like ulovlig å "kjøre på tur" med på prøveskilter som med vanlige hvite skilter og kan dermed bli avskiltet på samme måte..

 

Bilens spesifikasjonene i følge vognkortet gjelder selv om man har prøveskilt!

Link to comment
Share on other sites

En bil som er ombygd men ikke godkjent av BT er like ulovlig å "kjøre på tur" med på prøveskilter som med vanlige hvite skilter og kan dermed bli avskiltet på samme måte..

 

Bilens spesifikasjonene i følge vognkortet gjelder selv om man har prøveskilt!

 

Der fikk jeg svaret jeg ventet på.Så da er jo saken grei desverre.....

Link to comment
Share on other sites

gjelder vel modeller som ikkje er godkjent euromodell. supra fra japan er ein heilt anna bil enn eurospecsupra... det er vel egentli som KIB er inne på at vis ikkje bil er godkjent for europa(norge) så har den ikkje godkjenning for bruk på vegen. siden det er mykje meir oppstramma regelverk rundt registrering så er det blitt strengere med prøveskilt og div... samme gjelder vel us-modeller er andre godkjenninger på og anna regelverk en eurobiler, men us biler kan registreres så lenge dei holder dei krav som er oppsatt for us-modell i norge.

trehjulsykel

Link to comment
Share on other sites

supra er heller ikke typegodkjent. og man får skilter på skyline GT-S, men ikke GT-R

Jeg vet ihvertfall om 1 R34 GT-R med skilt i Norge. Dette kan du mye om skjønner jeg. Hvorfor gidder du å uttale deg da, når du driter deg ut? Er det ikke flaut å leke kunnskapsrik når du blir avslørt?

 

Har forresten hørt at Skyline og mener Supra også, ikke får prøveskilter lengre uansett, siden disse aldri blir godkjent i Norge. Var en som hadde vært utom for å hente ut prøveskilter til en Skyline men fikk ikke ut pga dette.

Det stemmer nok bra det. Flere jeg vet om som sliter med å få ut skilter på bilene sine, når de skal leke seg. En er skyline og en annen er E30 M3. Virker som SVV har endel info om bilene og hvor ofte de tar ut skilt osv, for det er stor diskusjon hver gang. Når dama på 60 år bak disken begynner å snakke om extreme serien i gatebil så skjønner man at det står mye på dataen :) SVV kommer med mye rare meldinger på hvorfor de ikke kan få skilt, max 10 i året, kun 1 dag av gangen, ikke i helger osv. Merker jo lang vei at de har fått instruksjoner om å begrense sånne skilt til visse biler/personer

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

skulle ha vært enklere å fått godkjent ombygde biler, evt. med restriksjoner om kun kjøring til og fra bane, 1 pasasjer eller noe slikt

 

kan komme borti ei ulykke til og fra bana også... om du har ein passasjer eller 10 har ikkje så mye å si... kan vere nok med ei ulykke der omfanget blei større pga noe på din ombygde bil ikkje er som det skal utifra krav som er til kollisjonsikkerheit+++

 

men ja burde vert lettere for dei som er seriøse og vil ha ting i orden, men som det har vist seg gang på gang så kommer det heilt ann på hvem du er, hvem du treffer på bt+++ det som er totalt umulig og totalt ulovleg på noen bt er fult lovlig på andre bt... mitt lokale bt er umulig...

 

må vel ta med att breda har fått med det meste anna eg tenkte på rundt dette.

Edited by twin turbo

trehjulsykel

Link to comment
Share on other sites

Hadde de samarbeidet med oss, og sagt at "for å godkjenne bilen med den motoren, så må du blabla", så hadde mest sannsynlig folk gjort det og mye tull hadde vært unngått.

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

Til de som har lite å gjøre,og har VELDIG lyst til å lese mer om regler om prøveskilt,mm kan lese litt til her

http://www.lovdata.no/for/sf/sd/xd-19900125-0092.html :whistling:

Jeg plukket ut paragrafen om prøveskilt,så slipper de som ønsker vite mer å leite fram dette...

 

§ 2-7. Bruk av prøvekjennemerke m.m.

1. Registreringspliktig kjøretøy kan flyttes, prøves, demonstreres eller kjøres i forbindelse med registrering uten å være registrert. Ved slik bruk skal kjøretøyet ha påsatt gyldig prøvekjennemerke og være i forsvarlig stand. Bruk av prøvekjennemerke til annet formål er ikke tillatt. Vognkort og kjøreseddel for årsprøvekjennemerke eller kjøreseddel for dagsprøvekjennemerke skal medbringes.

Bruk av prøvekjennemerke til ordinær transport av personer og gods er ikke tillatt med mindre det medbringes spesiell tillatelse utstedt av regionvegkontoret. Det regnes ikke som ordinær transport når bil påsatt prøvekjennemerke trekker tilhenger påsatt prøvekjennemerke og dette vogntoget ikke er lastet med noen form for gods, eller når registrert bil trekker tilhenger påsatt prøvekjennemerke og tilhengeren er lastet med tilhengere/tilhengerunderstell (chassis).

Nødvendig dokumentasjon og opplysninger skal framlegges for kontroll med utlån/utstedelse, tildeling og bruk av prøvekjennemerke.

2. Dagsprøvekjennemerke kan utlånes/utstedes til virksomhet eller person som har bruk for slikt kjennemerke i enkelt tilfelle. Brukstiden skal begrenses til det som normalt er nødvendig i hvert tilfelle.

Vedkommende skal være fylt 16 år, skal kunne legitimere seg og skal kunne oppgi hvilket kjøretøy kjennemerket skal brukes på.

Skade som kjøretøy gjør under kjøring med dagsprøvekjennemerke, skal straks meldes til utlåner/utsteder ved bruk av standard skademeldingsblankett.

3. Årsprøvekjennemerke kan tildeles virksomhet eller person som har stadig bruk for slik kjennemerke i sin virksomhet og som er registrert i merverdiavgiftsmanntallet i henhold til lov 19. juni 1969 nr. 66 om merverdiavgift.

Årsprøvekjennemerke skal bare brukes i nærvær av innehaver eller dennes ansatte. Kunde kan dog bruke forhandlers årsprøvekjennemerke uten slikt nærvær i forbindelse med registrering av kjøpt kjøretøy eller når kjøringen skjer i prøve- eller demonstrasjonsøyemed og brukens varighet ikke overstiger 24 timer for hver enkelt kunde og hvert enkelt kjøretøy.

Kjøreseddel for årsprøvekjennemerke skal alltid være utfylt og bringes med under kjøring, gjenpart skal oppbevares i minst ett år og regionvegkontoret kan kreve at gjenpartene framlegges ved kontroll.

Årsprøvekjennemerke skal innleveres til regionvegkontoret når virksomheten opphører og ellers når behovet for slikt kjennemerke bortfaller. Regionvegkontoret kan inndra årsprøvekjennemerke når vilkårene for å bli tildelt slikt kjennemerke ikke lenger er tilstede.

4. Ved overtredelse av bestemmelsene i denne paragraf, kan politi, regionvegkontor eller tollvesen inndra prøvekjennemerke på stedet. Regionvegkontoret kan fastsette at inndragningen skal gjelde for et bestemt tidsrom eller for alltid. Regionvegkontoret kan nekte utlån/utstedelse eller å tildele prøvekjennemerke til den som tidligere har overtrådt slik bestemmelse. Regionvegkontoret kan også nekte utlån/utstedelse dersom det ellers for samme kjøretøy og for samme formål vil bli utlånt/utstedt prøvekjennemerke såvidt mange ganger at en kan anta at prøvekjennemerkene blir misbrukt.

0 Endret ved forskrifter 18 juni 1998 nr. 589 (i kraft 1 juli 1998), 21 mai 2002 nr. 558 (i kraft 1 juli 2002, tidligere § 2-6), 9 jan 2003 nr. 22 (i kraft 1 jan 2003), 26 mai 2005 nr. 484, 17 juli 2008 nr. 920 (i kraft 1 okt 2008), 7 nov 2008 nr. 1231.

Edited by R.S
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...