Jump to content

Hvordan skifte lyspærer på Kuga


Hardangermannen

Recommended Posts

På min (2010-modell uten LED)er det slik på frontlysene:

- Dra ut plastdekslene under lyktene

- Skru ut den eneste skruen på toppen

- Løsne el-kontakten ved å trekke låsen ut samme vei som kontakten skal, før du trekker selve kontakten. Vær forsiktig, skjør plastikk (På min satt disse noe helt utrolig godt fast)

- Bruk egnet verktøy (f.eks. tang) og løsne på klipsene under lykta, som du ser inni der plastdekselet satt.

- Skyv lykta litt fram før du trykker inn låsen for spylerveskeslangen og trekker av denne. Det vil renne ut masse spylerveske...

- Ta lykta helt ut.

 

Så er det gummideksler for hver enkelt pære. Jeg har kun skiftet H7-pære, og der skulle den vris mot klokka for å løsne og trekkes ut. Måtte har verktøy for å få satt inn den nye, siden det hele er veldig tight og det er vanskelig å komme til.

2014 Ford Kuga Titanium X 140hk

2010 Ford Kuga Titanium 2.0 TDCi 136hk
2010 Ford Fiesta Titanium 1,6TDCi 95hk

Link to comment
Share on other sites

Det er slik hverdagen med nyere biler er. Å måtte demontere for å bytte lyspærer er helt dagligdags.

Men det er jo vanvittig fort gjort når man har gjort det en gang, og vet hvordan det skal gjøres :)

Når du først har gjort det, tror jeg ikke du syns det er så idiotsystem allikevel :)

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Bare så det er sagt...Kugaen høres jo grei ut å skifte pærer på ..men poenget mitt er at ALLE biler burde hatt et lignende system som Volvo det man drar opp en låsetapp og vips så kan man ta hele lykten ut, såfremt el-plugg er koblet fra. Like enkelt og kjapt er det bak.

 

Hadde en Renault Laguna II. Den så vanskelig ut men det var enkelt og man trengte heller ikke verktøy. Kabel bunten forbi batteri og venstre hovedlykt gikk gjennom et feste man bare løftet i og så la man kablene til side. På høyre siden dro man opp et lite deksel,dro opp spylerveske påfyllingsrøret og så skiftet man pærene.

 

 

Volvo har det beste systemet på dette.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...