Jump to content

Frosk stv med 2.5 TD


Granada 2.8 Ghia

Recommended Posts

Vet jeg må ha meg en ny bil etterhvert, og vurderer da en frosk da jeg er godt fornøyd med Scorpio fra før og vil ha noe litt nyere.

 

Får man disse med 2.5 TD motor, og stv? Vanlig?

Denne komboen får man vel neppe med 4x4?

 

Er det noen andre drivstofføkonomiske motoralternativer med 4x4?

 

Hvordan er disse bilene teknisk?

Motorene er jo ett kapittel for seg selv(VM), men passer man på registerkjedet og kjører de fint til de er varme pleier de jo å holde(disse har kanskje drev, får jo VM med flere forskjellige kjeder, registerdrev og kasnkej også reim?)

 

Rust?

 

Og må jo spørre, passer fronten fra mk.I relativt greit over?

 

Fan ingen med diesel på Finn nå.

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

Hvis vi dropper frosk ett lite øyeblikk å ser på den forrige typen scorpio så har jeg selv hatt denne med dohc motor. Å den gikk veldig rimelig. Brukte ca 0.7 på bykjøring å 0.5/0.6 på langkjøring. Denne går det ann å bygge om til 4x4 med litt miks av sierra å scorpio deler.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Alt går vel ann å bygge om. Spørsmålet er vel heller om løsningene er realistiske, eller "helt kosmos".

Men personlig ville jeg i allefall aldri ha kjøpt en 95 mod. eller nyere med tanke på å bygge om til 4x4 med deler fra eldre Scorpio eller Sierra. Det blir jo det samme som å ødelegge det forseggjorte understellet på nyere Scorpio, og da kan man vel i stedet kjøpe en eldre og original Scorpio 4x4?

 

Ellers er vel 2,3 motoren fra 96 mod. rimelig økonomisk, og dessuten både solid og grom.

Er ganske overbevist om at den motoren totalt sett er det beste valget i Scorpio frosk.

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Noen større ombygging er ikke aktuelt, har vurdert sierra stv. DOHC 4x4 også, er ikke helt glemt.

 

Men uansett så er ikke 4x4 noen krav, greier meg fint med RWD jeg...

 

Men 2.9`n skal på kontroll i mars, går den i mellom så er det fint, hvis ikke har jeg donorbil til Granadaen med motor og kasse, så fint det også...

 

Så jeg vurderer en litt større bil som bør være litt mere økonomisk enn denne.

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

har ikke kjørt frosk 2,5td. Men har 2,5 VM diesel i sierran å det funker GODT :D er tannhjul på 115hk VM motoren.

 

motormessig hadde jeg lett kjøpt en diesel fremfor en lat 2,9 eller 2,3 :)

08 mondeo titanium X

91 sierra 2,5 turbodiesel prosjekt --> http://www.fordclubn...8-td-til-25-td/

76 volvo 242 turbo prosjekt

94 pajero GLS 33" dekk <---selges

Link to comment
Share on other sites

Har kjørt 2,3 frosk nå i snart 3 år som bruskbil. har ingen planer om å bytte med det første strålende fornøyd så lenge jeg satt på alu innsuget fra 2,0 så jeg slapp å bekymre meg for sprekt innsug :)

Ruster i kanaler buer og ytre setefester samt ved stiverne som er lagt i dørene.

1968 Mercury Montego MX wagon 390,1969 Mercury Cyclone Fastback 351w
1977 Ford Granada 2,3L Automatic 
1986 Ford Scorpio 2,9i GL,1993 Ford Scorpio 2,9i Ghia Estate, 1993 Ford Scorpio 2,0 GLX, 1994 Ford Scorpio 2,0i , 1998 Ford Scorpio 2,5 TD
1998 Ford Explorer 4,0

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri fått den store forståelsen av det der med å bruke båtmotor (diesel) i bil. Dagligbilen min nå er en frosk 2.0 som skal pensjoneres snart. Den neste bruksbilen blir en cossiefrosk. Jada, den bruker sikkert litt suppe, så får den gjøre det da, men det er ei stor behagelig stasjonsvogn med 207 gamp med tomatgir som har lov å dra 2 tonn (!!). De fleste synes frosken er fryktelig stygg, jeg synes det er en gullfin familiebil, dog trenger den motor. Min 2.0 har ei matchvekt på 1670kg pluss drivstoff, så det er ikke no ræserbil. Gullfin familiebørse :)

Bilmekaniker / tekniker

01' Honda VTR SP-1

95' Frosk stv. 2,0 DOHC

A BE (før 19.01.2013) C D

 

Women don't really wanna hear men's opinion,

they just wanna hear their opinion in a deeper voice

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt noen dieselbiler jeg, og både bensin og diesel har sine fordeler, ford med diesel har jeg ikke hatt enda.

 

Men du skulle bare visst hvor rett du har i at vi snakker om båtmotor, VM er vel montert i vel så mange båter som biler.

 

Har en 2.9 12V i dag, og den bruker litt, går godt og er behagelig utvilsomt, den blir kjapt varm, det gjør kanskje ikke dieselen.

 

Men vi kjører såpass mye at man må tenke litt økonomi, og starte bilen litt før man skal av gårde er ikke noe problem, hvor mange hk jeg har, driter jeg i så lenge jeg ikke mister all fart i bakkene.

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

Har ikke noen egenerfaring, men utifra det jeg har hørt, så er de kjempegode i båt, men har litt frynsete rykte i bil.

 

Topper og toppakninger er svakhet på dem, støtstenger er også noe som gir seg på dem(går på 3), enkelte sliter med dårlige registerkjeder, de kommer med flere utgaver av kjedet, noen har drev, og skulle ikke forundre meg om noen har reim også.

 

Motorene sitter i bl.a. Ford, Jeep, Dodge/Chrysler Voyager.

 

Har man ikke det svake kjedet som sitter i eks. Voyager, kjører dem fint til de er gjennomvarme og vedlikeholder bra skal de holde bra.

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

Ved nærmere ettertanke så har jeg faktisk vært borti ett par slike motorer. En kompis hadde en Jeep... Med problemer. Fattern hadde en Voyager... Som røyk registerkjede. Å en når jeg jobbet som mekaniker... Som hadde problem med støtstenger som hoppet av i hytt å gevær.

 

Da har jeg vel igrunn nok materiale til å si at jeg ikke skal ha meg en slik en :)

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...