Jump to content

Vindusviskere


harruz

Recommended Posts

Vet ikke hvor mange ganger jeg har opplevd at vindusviskerne "hakker" over frontruta. Og det er utrolig irriterende.

 

Mulig jeg skifter for sjeldent (har ingen faste intervaller, men gjør det når jeg er overbevist om at det er det som skal til)

 

Men det er kanskje noen her som har gode tips om dette og? Og kanskje ikke minst om det er noe man kan gjøre for å vedlikeholde dem, og slippe "hakkingen" og alle ulydene

Link to comment
Share on other sites

Jeg skifter vindusvisker en gang i året. På høsten er greit å skifte syns jeg. Men sånn som på bilen din, hvor vindusviskere er normalt priset så kan det jo være greit å skifte 1-2 ganger i året :)

 

Det lønner seg å kjøpe noe av kvalitet f.eks Bosch eller Orginalt Ford, men absolutt ikke et must :)

 

Hakkingen kan være at vindusviskerbladet ikke har nok press ned mot frontruta?

Du ser spesielt når vindusviskeren er slitt, at det etterlater seg områder som ikke blir "rent" :)

 

Vedlikeholde kan du f.eks gjøre ved å vaske viskerbladene med en svamp/klut når du vasker bilen.

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Jeg skifter vindusvisker en gang i året. På høsten er greit å skifte syns jeg. Men sånn som på bilen din, hvor vindusviskere er normalt priset så kan det jo være greit å skifte 1-2 ganger i året :)

 

Det lønner seg å kjøpe noe av kvalitet f.eks Bosch eller Orginalt Ford, men absolutt ikke et must :)

 

Hakkingen kan være at vindusviskerbladet ikke har nok press ned mot frontruta?

Du ser spesielt når vindusviskeren er slitt, at det etterlater seg områder som ikke blir "rent" :)

 

Vedlikeholde kan du f.eks gjøre ved å vaske viskerbladene med en svamp/klut når du vasker bilen.

 

Litt opplagte ting jeg spør om kanskje, men hakkingen, kan ikke den skyldes for mye press også?

 

Og skifte av bladene pleier jeg å ta om våren (når jeg husker det). innbiller meg at de da har fått kjørt seg en del gjennom vinteren med mye is.

 

Men vedlikehold har jeg egentlig aldri tenkt på når det gjelder viskere. Kanskje de bør få noe gummifornyende en gang eller to ilpt av sin levetid? Flere som har erfaringer på dette?

Edited by harruz
Link to comment
Share on other sites

Tror ikke du burde legge på noe gummifornyer, det er ofte silikonbasert og det er ikke akkurat moro å ha på frontruta :) Vaske de med klut/svamp og bilsåpe :) Om man skifter på vår eller høst er vel litt opp til hver enkelt, selv foretrekker jo jeg på høsten da det ofte er en regntung og våt årstid, samt at de er gode når vinteren kommer :)

 

Kan nok også skyldes for mye press ja.

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Jeg skifter to ganger i året. Høst og vår. Også tørker jeg av de nesten hver gang jeg er på en bensinstasjon med ett papir. Ihvertfall i den delen av året som det er mest griseri. Hakking kommer nok av for lite trykk. For det skjer jo når viskeren hopper opp og ned på ruta. Det ville den ikke klart hvis trykket var for høyt.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Jeg pleier å bruke en papirbit dynket litt i spylerveske og tørker av bladene..

De pleier å gjøre susen...

 

På nyere Ford har jeg funnet ut at Ford viskerene ikke funker bra (Transit og Mondeo Mk3 bl.a)

Kameraten min har Transit sport og til og med nye viskere fra Ford er crap, hopper og visker dårlig.

Dette pga konstruksjonen av de små armene som går ned til selve bladet.

 

På min mondeo Mk3 bruker jeg Biltema viskere, 10 ganger bedre enn Ford sine..

 

Men på min Mondeo Mk1 funker Ford viskerene gull, samme på Capri, dette er fordi viskerene er av annen konstruksjon.

 

Så kjører du nyere Ford med lange viskere slik som disse, så vil jeg bytte til alt annet en Ford viskere, f.eks Bosch el lignende..

94' Mondeo 2.0GLX Stv

01' Mondeo 1.8 125hk

78' Capri Mk3 2.3S

Link to comment
Share on other sites

De viskerne jeg har på min Focus er jeg veldig fornøyd med, kun brukt orginale Ford.

Men så er jo disse av en annen konstruksjon, med en motor på hver side av vinduet så den vasker "hele" ruta.

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kjøpt inn noen vindushviskere fra Biltema til 36 kr stykk :)

Så kan ikke klage på at det er dyrt å skifte 2-3 ganger i året da.

 

Jeg liker og bytte de på våren og kanskje på høsten :) alt etter hvor slitte de blir ( hater da dét blir en stripe over vinduet )

Link to comment
Share on other sites

Har en forkjærlighet for Champion viskere. Jeg har ikke vært fornøyd med andre merker som jeg har prøvd, som Denso, Bosch og Biltema.

Champion viskere som jeg har hatt har tatt veldig bra helt til de var så slitt at gummien løsnet. Typisk etter at jeg har brukt de på flere biler. De andre merkene jeg har nevnt har tatt veldig dårlig, eller hoppet, eller begge deler. Biltemaviskerne fungerte bra i regn, men var håpløs i minusgrader med snø eller sludd.

En ting er vedlig viktig for å unngå hopping, uansett merke på viskeren. Viskeren skal så nært som mulig stå 90 grader mot ruta. Om viskerene er slarkete i innfestning eller ledd, eller viskerarmen bøyd, slik at vinkelen endrer seg eller er fast feil, så vil tendenser til hopping og dårlig visking bli værre en eller begge veier. Nesten uansett alder eller merke på visker.

Ett kjerringråd for enkelt vedlikehold av viskere er forresten å ha de i oppvaskmaskinen. Oppvaskmiddel er kraftig og har en mild slipende effekt.

Jeg bruker som regel ett papir med rødsprit eller RainX, eller finkornet slipepapir om det er veldig mye trafikkfilm.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Torshov f.eks :)

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Tror Statoil også har Champion.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tidligere kjørte jeg drosje. Og bilen, MB E-klasse, var 7 år gammel med de samme viskerbladene som den var levert med som ny. Løsningen var diesel. Ta litt diesel fra pumpen på et stykke papir, og vask dem lett. I tillegg kjøp en flaske Ajax gulvvask, bland 1:10 og bruk det som spylervæske. Hell gjerne litt frostvæske i om vinteren....

 

Jeg har selv prøvd denne metoden på min Toyota Corolla i 11 år, og de er fortsatt hele og fine ( bil gått 67 000).

Bil:      Ford Sierra xr4i               1984 mod.

            Ford Scorpio 2,8i Ghia   1985   "

           Toyota Corolla stv.             2002   "

            VW LT 31 Sven Hedin      1981   "

 

Mc:     Yamaha FZ 750                1986 mod.

            Vespa GTS 300ie             2012   "

            Vespa GTS 250ie             2008   "

Link to comment
Share on other sites

Eg kjøper de billigste på biltema, de varer ikkje like lenge, men da er det ingen problem å skifte så fort man syns de er litt dårlige. Kost/nytte-forholdet holder seg uansett betre enn ved kjøp på eks. bensinstasjon.

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...