Jump to content

Mondeo mk3 Glødetrålape blinker


Hoplezz

Recommended Posts

God dag peapole!

Bil:

mondeo mk3

2006

2.0 Tdci 116 hk

gått 270k

Jeg har et problem!

Etter en forbikjøring i går begynte glødetrådlampa å blinke, og motorkrafta forsvant.

Regner med at bilen gikk i nødmodus.

Dette har skjedd en ca 5 ganger det siste året. har ikke tenkt så mye over det, siden bilen fungerte fint etter stopp og start.

MEN i dag så ville den knapt starte.

men den startet etterhvert.

Nå blinker glødetråd lampa, når tenningen er på og når bilen går.

Når motoren går på tunggang, så står den å hoster og harker og røyker blått med en sur eksos lukt.

Videre så hoster den veldig fra 1500 til 2500 RPM, men ikke over 2500, da går den mer eller mindre normalt(ikke hoster og harker)

Diesel filtret er bar et par mnd. siden

Har rengjort EGR ventil

Bilen får diesel

Turboen er nylig byttet til en turbo som er gått en del mindre.

Hva .... kan være som feiler?

Link to comment
Share on other sites

Bytt eller blokker egr ventilen din... hadde samme problem med min for noen år siden..

Blokkerte ventilen og siden har den vært fin ;)

Mondeo ST TDCI "machine silver"

zito miracle 19...bixenon og led overalt...

green filter....2,5" rustfri eksos,racebits decat...airtec intercooler.

pioneer avh-2400bt 2x7" dvd i nakkestøttene

87 LINDA<3 09 LEANDER<3 12 ANDREA<3

Link to comment
Share on other sites

Bytt eller blokker egr ventilen din... hadde samme problem med min for noen år siden..

Blokkerte ventilen og siden har den vært fin ;)

 

Skal prøve!

Var ute en tur i sted å prøve bilen, når motoren er kald, er bilen veldig tung å få start på, røyker blått, å hoster.

Men når bilen blir varm, går motoren fint, røyker ikke. Eneste at den er fortsatt i nødmodus.

Vil bokkering av egr ventil hjelpe på det?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har akkurat samme problemet med min! Vet ikke hva dette er, har planer om å kjøpe diagnose utstyr på biltema, men ikke kommet så langt! Jeg har hatt opp EGR og renset den, men dette hjalp ikke. Jeg har også en slik EURO4 EGR, og kan ikke blokkere den helt, må ha et lite hull i plata. Kjenner en som jobber på Op#%, han sa at dette problemet somregel ble løst med en programvare oppdatering på Op#%. Men vet jo ikke om dette gjelder Mondeoen :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Ha tatt diagnose av min, fikk ut P2336: cylinder 1. Above Knock Treshold...

så enten er det dysa som er gåen, glødeplugge, kompresjon i sylinderen eller bankesensoren.

skal bytte glødepluggen når den kommer i posten.

men jeg tror det er dysa som er gåen. siden han er tungstartet men går fint når motoren er varm.

 

men jeg lurer på om det er nokk å programere de på nytt eller om jeg må bytte de/den..

Link to comment
Share on other sites

Ha tatt diagnose av min, fikk ut P2336: cylinder 1. Above Knock Treshold...

Se her ja. Du tok en diagnose og fikk en feilkode som var en helt annen enn det folk trodde og mente var feilen. Her Kommer det feil tips om hva man skal gjøre, på feil årsmodeller, før folk i det hele tatt aner hva feilen er. En glødelampe indikerer bare en feil, ikke at det er samme på alle biler, eller hvilken feil det er.

Dette bør kanskje gjøre at folk, (både de med feil på bilen og de som er verdensmestere og skal rette feilene til folk, bare fordi de hadde en tilsvarende sak, på en tilsvarende bil for ti år siden) tenker litt over ting før de bare buser ut løsninger som ikke stemmer.

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

Se her ja. Du tok en diagnose og fikk en feilkode som var en helt annen enn det folk trodde og mente var feilen. Her Kommer det feil tips om hva man skal gjøre, på feil årsmodeller, før folk i det hele tatt aner hva feilen er. En glødelampe indikerer bare en feil, ikke at det er samme på alle biler, eller hvilken feil det er.

Dette bør kanskje gjøre at folk, (både de med feil på bilen og de som er verdensmestere og skal rette feilene til folk, bare fordi de hadde en tilsvarende sak, på en tilsvarende bil for ti år siden) tenker litt over ting før de bare buser ut løsninger som ikke stemmer.

 

Godt sakt! ;)

 

Bytta glødeplugg på syl 1 i går.

ble ikke noe bedre!

Tenker på å bytte motor?

Erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

Godt sakt! ;)

 

Bytta glødeplugg på syl 1 i går.

ble ikke noe bedre!

Tenker på å bytte motor?

Erfaringer?

 

Er veldig ening med det Breda sier her, når en motorlampe lyser, så må man få lest av feilkoder uansett. Med din feilkode, så er det etter erfaring, dysa di som er gåen

Link to comment
Share on other sites

Er veldig ening med det Breda sier her, når en motorlampe lyser, så må man få lest av feilkoder uansett. Med din feilkode, så er det etter erfaring, dysa di som er gåen

Er stykt redd for det!

Hørt at det er nesten 10.000 for å bytte en dyse, med programering og alt!

Noen som vet mer spesifikt?

 

Er veldig ening med det Breda sier her, når en motorlampe lyser, så må man få lest av feilkoder uansett. Med din feilkode, så er det etter erfaring, dysa di som er gåen

 

Er stykt redd for det!

Hørt at det er nesten 10.000 for å bytte en dyse, med programering og alt!

Noen som vet mer spesifikt?

Link to comment
Share on other sites

Noen som VET hvordan fremgangsmåten er på å bytte dyse? Tenker da på data biten, kan man skaffe brukt dyse? Må den "kodes" før bilen i det heletatt kan startes? Er dette plug and play? (tvilsomt) :closedeyes:

Link to comment
Share on other sites

Noen som VET hvordan fremgangsmåten er på å bytte dyse? Tenker da på data biten, kan man skaffe brukt dyse? Må den "kodes" før bilen i det heletatt kan startes? Er dette plug and play? (tvilsomt) :closedeyes:

 

Må legge inn korrogeringsfaktor. Serienr på dysa må programmeres opp mot PCM.

92' Ford Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

med andre ord, kan dette gjøres i garasjen eller et verksted som meca eller mekonomen? eller må man til ford verksted?

 

Dysa kan du jo bytte selv ja, men du vil ikke kunne kjøre bilen uten at du har fått programmert den. Du må nok på merkeverksted ja. Nå er jeg ikke helt sikker på hvor gode disse "universal" testerene som de uavhenginge verkstedene bruker, da jeg kun har erfaring med Ford sin programmvare, men de universale jeg har vært borti har ikke kunne utføre dette :)

92' Ford Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har du fått bytta dyse?

 

Jeg skal bytte dyser på min Mk3 TDCI, men problemet er at jeg klarer ikke få tak i pipe som er lang nok innvendig.

Tools og Proffpartner klarer ikke skaffe dette, har til og med prøvd igjennom jobben (er industrimekaniker) men til ingen nytte.

 

Noen som har tips før jeg heller kjøper en standard 21mm pipe kapper den i 2 og sveiser inn en rørbit?

Bil- og Industrimekaniker

 

Ford Connect 1,8 TDCI - 2008

Ford Mondeo 2,0 TDCI Stv. - 2005

Isuzu D-Max 3,0 TD - 2012

Link to comment
Share on other sites

Har du fått bytta dyse?

 

Jeg skal bytte dyser på min Mk3 TDCI, men problemet er at jeg klarer ikke få tak i pipe som er lang nok innvendig.

Tools og Proffpartner klarer ikke skaffe dette, har til og med prøvd igjennom jobben (er industrimekaniker) men til ingen nytte.

 

Noen som har tips før jeg heller kjøper en standard 21mm pipe kapper den i 2 og sveiser inn en rørbit?

 

nei jeg har ikke fått gjort noe enda nei :(

Link to comment
Share on other sites

Har du fått bytta dyse?

 

Jeg skal bytte dyser på min Mk3 TDCI, men problemet er at jeg klarer ikke få tak i pipe som er lang nok innvendig.

Tools og Proffpartner klarer ikke skaffe dette, har til og med prøvd igjennom jobben (er industrimekaniker) men til ingen nytte.

 

Noen som har tips før jeg heller kjøper en standard 21mm pipe kapper den i 2 og sveiser inn en rørbit?

Jeg aner ikke om det passer, men Biltema har noen forskjellige sett med spesialpiper til dyser. F.eks. dette:

 

http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Motor/Dysepipesett-diesel-4-stk-191433/

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...