Jump to content

Lat -> Boa?


LM-Cossy

Recommended Posts

Hei.

Leker noe med tanken av å kanskje gå for 2.9 BOA motor i 86. 3 dørsen min isteden for Cosworth motor.

Dette av den grunn at jeg begynner å bli møkk lei å måtte skru 1 times tid etter hver gang mann har tatt seg en tur..

 

Hva vil jeg trenge å gjøre i forhold til bensin tank osv (hvor kan jeg hente den fra?)

 

Bilen har allerede fullt Cosworth understell, med scorpio 7" lsd bak.

 

Det jeg har foreløpig kommet frem til disse "viktige" punktene:

- Selvfølgelig komplett motor med ledningsnett og hjerne

- MT75 kasse med starter på v. Side. (DOCH?)

 

Hvis noen eventuelt har det jeg trenger tilsalgs, kontakt meg gjerne på PM :)

 

LM

 

Murphy's lov: alt som kan gå galt vil gå galt..

 

Link to comment
Share on other sites

To typer girkasse som er aktuellt. T9 fra V6 før 1988 og MT75 fra V6 etter 1988.

 

Svinghjul, svinghjulsbolter, starter, blekkplate og mellomaksel må følge girkassetypen.

Mellomakselen er lik mellom 4 og 6 sylindrede motorer.

 

Så nei, dohc eller ohc girkasse passer ikke.

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

neida! 6er og muskelservo er helt fint ikke vær redd for det. servo til sierra er ubrukelig. ja det er fint med kortstyring men luggete og jævlige sierra servoer er det værste jeg vet. samtlige sierraer jeg har kjørt både cosworth,dohc v6 osv har vært like jævlige.

Edited by Odin

1988 Ford Sierra Cosworth
1991 BMW M5
2001 BMW 330i

Link to comment
Share on other sites

neida! 6er og muskelservo er helt fint ikke vær redd for det. servo til sierra er ubrukelig. ja det er fint med kortstyring men luggete og jævlige sierra servoer er det værste jeg vet. samtlige sierraer jeg har kjørt både cosworth,dohc v6 osv har vært like jævlige.

 

Har Servo på begge mine og på brodern sin. Alle MK1.

Aldri hatt noen problmer

1999 Mondeo 1.8
1984 Sierra xr4i
1978 Capri 2.0 S

1972 Pontiac Firebird 

Link to comment
Share on other sites

neida! 6er og muskelservo er helt fint ikke vær redd for det. servo til sierra er ubrukelig. ja det er fint med kortstyring men luggete og jævlige sierra servoer er det værste jeg vet. samtlige sierraer jeg har kjørt både cosworth,dohc v6 osv har vært like jævlige.

 

 

hva er d så er så dårlig da odin ?

 

Kan jo forsåvidt forsvare Odin litt her. Cosworth'en min fungerte servoen utmerket på. Men samtlige mine Sierra

jordebiler+min kompis sine 2 veigåend Sierra'er har hatt forferdlige servoer. Hakkete og luggete, og for treige på retur ved kontra.

Nå skal det innrømmes at dette kan være et tegn på at disse ikke har vært i verdens beste stand, det skal jeg innrømme :)

 

Servo eller ikke. Noen fler som har noe å legge til når det kommer til topic?

 

Frister litt å gjøre som (Fresh?) å få tak i BOB, og kjøre denne på BOA nett+hjerne. Men hvilke utfordringer vil dette gi? :)

 

Murphy's lov: alt som kan gå galt vil gå galt..

 

Link to comment
Share on other sites

Har personlig ikke vidre lyst å gå tilbake til muskelservo etter jeg begynte med servo i Sierra. Har ettermontert i min 84 mod GL. Største fordelen jeg ser utenom kortere utslag på rattet er dempeeffekten servo gir på plutselige påvirkninger av styrehjulene. Da slipper man å få slått rattet ut av hendene like lett ved visse typer aktiv kjøring, som kan skje uten servo.

Av eldre biler med servo er dette en av de servoene jeg vet om som gir temmelig bra styrefølelse. Som med alt annet forutsettes det selvsagt at alt av deler er i god stand.

Men jeg er enig med Odin i at servo som er i dårlig stand er forferdelige saker å kjøre med!

Det er vel flere før deg som har kjørt BOB med BOA motorstyring, og BOA med orginal motorstyring og BOB kammer.

Fordeler slik som jeg ser det er at du med BOA motorstyring slipper EEC-V motorstyringen som BOB har, som har startsperre.

Såvidt jeg vet kan begge motorstyrigene chipes om nødvendig.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

jo når servoen ikke virker så er d jo klart. jeg har aldri hatt en sierra som den ikke virket skikkeli i så jeg har ingen erfaringer der

 

Er ikke snakk om servoer som "ikke virker". Det jeg har opplevd er at på raske kontra'er i sladd, henger ikke servoene JEG har vært borti hengt med (altså servoen jobber imot deg når du skal korrigere). Dette gjelder somsagt ikke når det kommer til Cosworth'en min, derav min mistanke om at de jeg nevner har vært slitt/utslitte/hatt feil :)

 

Det er vel flere før deg som har kjørt BOB med BOA motorstyring, og BOA med orginal motorstyring og BOB kammer.

Fordeler slik som jeg ser det er at du med BOA motorstyring slipper EEC-V motorstyringen som BOB har, som har startsperre.

Såvidt jeg vet kan begge motorstyrigene chipes om nødvendig.

 

Har sett dette. Ja, den er der jo greit å slippe å krangle med. Hva "mangler" av måleren ol ved bruk av bob med Boa nett?

Noen som sitter med koblingsskjema for boa nett på bob motor?

 

Murphy's lov: alt som kan gå galt vil gå galt..

 

Link to comment
Share on other sites

Om du får med deg helt komplett motorstyring ser jeg ikke på det som noe stort problem. Altså alt av ledningsnett til motorstyring, både motornett og det som sitter i bilen. Alt av sensorer.

Koblingskjema er i utgangspungtet nesten likt på alle Sierra og Scorpio med EEC-IV motorstyring. Uten å ha sett koblingskjema til BOA vet jeg derfor at det er nesten helt likt det til f.eks en 4syl motor med EDIS4. Jeg vil derfor tro at ett koblingskjema til en BOA skal gå helt fint å bruke. EEC-V er en del mer kompleks komblingskjema, som jeg har lite erfaring fra.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Om du får med deg helt komplett motorstyring ser jeg ikke på det som noe stort problem. Altså alt av ledningsnett til motorstyring, både motornett og det som sitter i bilen. Alt av sensorer.

Koblingskjema er i utgangspungtet nesten likt på alle Sierra og Scorpio med EEC-IV motorstyring. Uten å ha sett koblingskjema til BOA vet jeg derfor at det er nesten helt likt det til f.eks en 4syl motor med EDIS4. Jeg vil derfor tro at ett koblingskjema til en BOA skal gå helt fint å bruke. EEC-V er en del mer kompleks komblingskjema, som jeg har lite erfaring fra.

 

Okey :) takk for svar! Et annet alternativ er jo å investere i sprut (noe jeg sikkert vil ønske å gjøre før eller siden uansett).

Noen som kan noe om dette? Eventuelt kunne tatt på seg "jobben" i Akershus området?

Akkurat dette med sprut ol har jeg ikke sett noe nærmere på, og tviler jeg vil ha hverken tid eller ork til dette i nærmeste fremtid :)

 

Murphy's lov: alt som kan gå galt vil gå galt..

 

Link to comment
Share on other sites

hva er d så er så dårlig da odin ?

 

 

altså,nå skal ikke jeg dra alle under en kam her.. MEN 70% av cosworth gjengen som ikke syns servo er noe problem under sladding sladder ut av langsvingen og spinner utover på strekkene. selvfølgelig ikke noe problem med en treig sierra servo der (alle de er treige dessverre). men når du skal gå fra fult rattutslag ene veien til andre funker ikke de servoene.. det blir for treigt rett og slett. du må hjelpe rattet hele veien. vet ikke om du husker det jeg Even men i den gode gamle brakka jeg hadde (1.6lol`en) så var det bare å kaste bilen inn i svingene og la rattet gjøre jobben sjæl,når kontraene kom samme greia. bare å slippe rattet og la bilen ordne det selv. det funker ikke med servoene på sierra. dessverre.

1988 Ford Sierra Cosworth
1991 BMW M5
2001 BMW 330i

Link to comment
Share on other sites

altså,nå skal ikke jeg dra alle under en kam her.. MEN 70% av cosworth gjengen som ikke syns servo er noe problem under sladding sladder ut av langsvingen og spinner utover på strekkene. selvfølgelig ikke noe problem med en treig sierra servo der (alle de er treige dessverre). men når du skal gå fra fult rattutslag ene veien til andre funker ikke de servoene.. det blir for treigt rett og slett. du må hjelpe rattet hele veien. vet ikke om du husker det jeg Even men i den gode gamle brakka jeg hadde (1.6lol`en) så var det bare å kaste bilen inn i svingene og la rattet gjøre jobben sjæl,når kontraene kom samme greia. bare å slippe rattet og la bilen ordne det selv. det funker ikke med servoene på sierra. dessverre.

 

Enig, bli bare rot når man nesten må svinge bilen begge veier.

 

Japse bila bl.a er jo helt gull på dette, er det noe man kan gjøre med Ford servoen for å få den til å oppføre seg som en japse / bmw?

Caution, any attempt to overtake will result in a race!
Link to comment
Share on other sites

Enig, bli bare rot når man nesten må svinge bilen begge veier.

 

Japse bila bl.a er jo helt gull på dette, er det noe man kan gjøre med Ford servoen for å få den til å oppføre seg som en japse / bmw?

 

 

aner ikke jeg,jeg kjører iallefall muskelservo enn så lenge litt mange runder på rattet men får se hvordan det går når jeg får igang bilen min. aner ikke om problemet ligger i pumpa eller om det ligger i tannstanga.

1988 Ford Sierra Cosworth
1991 BMW M5
2001 BMW 330i

Link to comment
Share on other sites

aner ikke jeg,jeg kjører iallefall muskelservo enn så lenge litt mange runder på rattet men får se hvordan det går når jeg får igang bilen min. aner ikke om problemet ligger i pumpa eller om det ligger i tannstanga.

 

Sjæl :) Jeg har jo i tilleg 2.7 kortstyringen fra (rallydesign?), og det er en helt fantastisk sammensetning :D

 

Murphy's lov: alt som kan gå galt vil gå galt..

 

Link to comment
Share on other sites

det vil jeg tro! har gått på tanken om å gjøre samme investeringa! men blir den ikke tung på rattet?

 

Absolutt verdt hver eneste KR! Altså, nå sitter det bare en lett lat motor forran i min for øyeblikket, men jeg synes absolutt ikke den er tung på rattet. Har en 1979 mod Toyota Carina som vinterbil, og den er mye tyngre på rattet :)

 

Murphy's lov: alt som kan gå galt vil gå galt..

 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...