Jump to content

bytte toppakning cologne 2.8


jab

Recommended Posts

jeg har skjønt jeg MÅ bytte boltene også?? (torx) 85 mod granada motor

hvor får jeg tak i dem nye??

og må jeg etterdra etter varmkjøring??

noe annet lurt og passe på??

hva moment osv må jeg dra til med??

 

bytta å en granada for maaaaaaaaaaaange år siden og etterdro ikke og det holdt men kanskje det var andre bolter eller no??

Link to comment
Share on other sites

Torx bolter skal monteres nye.

Du får de på Ford.

Man skal ikke etterstramme etter varmkjøring.

Boltene skal dras til i tre steg.

Steg 1: 40-45 nm

Steg 2: 55-70 nm

Steg 3: Etterstram 90 grader (etter ca 5 minutter).

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

oki tusen takk - har et par stykker som mener hardnakket at jeg ikke trenger og bytte boltene men jeg tror jeg gjør det ja

 

så dem har til så gamle motorer altså?? må vel bestilles kanskje ?

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Jeg har nettopp overhalt en slik motor, og hvis det ikke er strekkbolter trenger du ikke bytte dem. På min 85 modell (gråe topp-deksler)var det ikke slike bolter.

Hvis det er strekkbolter merker du det når du drar moment på dem, med at dem fjærer etter, hvis du skjønner hva jeg mener.

Link to comment
Share on other sites

det er torx og etter hva jeg har fnnet ut er det strekkbolter - rett meg gjerne hvis jeg tar feil

men det blir også nevnt over at torx SKAL byttes

jeg har 85 mod motor / torx

motoren er sort

Edited by jab
Link to comment
Share on other sites

Det er vel heller lite i veien med å bruke sekskanstskruer som på gamle motorer, skulle ikkje forundre meg om vanlig 12.1 bolter gjør nytten, minnes det er standardgjenger på disse også.

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

enda et problem - jeg kan sette toppakningene 2 veier (det står ikke top eller noe på pakningene)

jeg kan sette dem så jeg får flere hull i bakant eller i forkant (vannkanaler) - innbiller meg at det skal mest gjennomstrøm i bakant pga den trenger best kjøling i bakant??

finner ingen bilder eller anvisninger på nett - HJÆÆÆÆÆÆÆÆLP :whistling:

Edited by jab
Link to comment
Share on other sites

Jeg studerte videre og prøvet meg frem med innsugpakningen og da ga det seg selv.

uten å legge på innsugpakninga var det ingen selfølge hvilken side de skulle på uten at det står på pakningen

 

fant forøvrig ut på de gamle pakningene at det har slått eksos ut i kjølevannet ja - det var spor etter sot/eksos utover den blanke ringen i pakninga

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...