Jump to content

Åpen Wastgate


Lasse...

Recommended Posts

Hei! I vinter bygde jeg cosworthen tilbake til 4x4 slik den skal være orginalt, samtidig som jeg laget nytt eksosanlegg laget jeg om wastgate røret til å gå ut i friluft, det rare er at etter jeg gjorde det har den begynt å skyte i WG røret under fullgass, den fusker liksom ikke men innimellom skyter den som ett børseskudd å motor kutter når det skjer, skjer ikke så ofte men den var ikke sånn i fjor, eneste forandring jeg har gjort på motor er WG røret.

 

Noen som har noen erfaringer eller synspunkter på hvorfor dette skjer?

 

Mvh Lasse.

Link to comment
Share on other sites

Når man bygger om til screemer pipe så reduseres den totale mengden med eksos i eksosanlegget betydelig. Den reduserte mengden eksos reduserer trykket i eksosanlegget. Dette øker trykkfallet over turbinen og dette øker ladetrykket.

 

Kan det være at du går i boost cut først (ignition cut) som så sender uforbrent bensin ut i eksosmanifolden? Når denne blir antent her så smeller det.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Hmm, du sier noe der, det smalt jo i potta iblandt før også når den var 2wd, men da kun ved hærjing(mye pumping på gassen) men da merket man ingen ting på effekten, når det smeller nå så nikker jeg nesten i rattet. Det du mener er altså at jeg har lavere baktrykk i turbinen nå noe som gjør at jeg får noe høyere ladetrykk? så forresten den var oppe nesten 2kg på full gass på 4gir her om dagen å så mye lada jeg ikke i fjor, har ikke rørt boost kontrollern heller. Bør jeg kanskje mappe bilen på nytt? eller sveise den inn i eksos igjen?

Link to comment
Share on other sites

når det smeller nå så nikker jeg nesten i rattet.

Høres ut som ignition-boost-cut.

Det du mener er altså at jeg har lavere baktrykk i turbinen nå noe som gjør at jeg får noe høyere ladetrykk?

så forresten den var oppe nesten 2kg på full gass på 4gir her om dagen å så mye lada jeg ikke i fjor.

Det stemmer.

Det tror jeg på. Det er dette som er hovedpoenget med screemer pipe.

har ikke rørt boost kontrollern heller. Bør jeg kanskje mappe bilen på nytt? eller sveise den inn i eksos igjen?

Der har du forklaringen. Ladetrykket har økt uten at du har rørt boost controlleren avslører eksosanlegget. Hvis du justerer ned litt så forsvinner problemet.

 

Du må selv vurdere om den ekstra støyen er verd effekøkningen.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Nei de liker vell ikke det på treff, selv om mange har det. Men jeg hadde bare veldig lyst til å prøve, syns faktisk turboen virker kvikkere også, skal ut å prøve litt nå, tar å skrur ned trykket litt så får vi se:-)

Link to comment
Share on other sites

Nei de liker vell ikke det på treff, selv om mange har det. Men jeg hadde bare veldig lyst til å prøve, syns faktisk turboen virker kvikkere også, skal ut å prøve litt nå, tar å skrur ned trykket litt så får vi se:-)

 

Syns det var helt ****** å kjøre med screamer! Grusom lyd..

Link to comment
Share on other sites

Nei de liker vell ikke det på treff, selv om mange har det. Men jeg hadde bare veldig lyst til å prøve, syns faktisk turboen virker kvikkere også, skal ut å prøve litt nå, tar å skrur ned trykket litt så får vi se:-)

 

Ute å prøver, også ringer det ikke i telefon her?

'93 Escort Cosworth

X - '93 ///M3
- '92 Ford Sierra CLX
X - '89 Sierra Cosworth
Mine bilder:www.facebook.com/hmfotografi - Lik gjerne siden :)

Link to comment
Share on other sites

Må nevne att man ikke er velkomen til å kjøre på banetreff på rudskogen og våler med screamerpipe, vet ikke hvordan det er på andre banetreff.

 

Virker som alle di tøffe og store karene som folk kaller dem har slikt oppsett på gatebil.

Grusomt hvor mye leven det er på enkelte, men de består db testen??

Link to comment
Share on other sites

Dem som kjører screamerpipe går ofte igjennom på dB kontrollen, for med frigass på 4500 rpm er WG lukket. Blir noe ganske annet på 5-8K rpm og vidåpen WG. Så om teknisk ikke ser det, kommer du deg utpå og blir flagget av igjen etter første pådraget forbi lydmåleren.

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Har prøvd litt mer nå, hadde en tennplugg med litt trang åpning, kom på at det var en del år siden de var skifta så satt i nye, kjørt trykket helt ned til 1,2 bar men det smeller fortsatt i WG, kjørte den med bredbåndslambda å verdiene var helt perfekte. Kommer til å sveise WG røret inn i eksosen igjen nå å håper den blir som den var igjen, syns lyden var ****** tøff jeg men det bråker litt for mye :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hei igjen, nå har jeg prøvd litt forskjellig, sveisa WG tilbake inn i eksosen men det gjorde ingen forskjell på fuskinga, men bilen gikk merkbart dårligere å ladet mindre, så jeg kappa den av igjen å sveisa igjen hølet å kjører åpen WG, turboen spinner fortere opp også. Men nok om det, virker som en tennings feil, mellom 4-5 tusen rpm kutter den som f...! til og med når jeg bare ruser motoren. Noen som har noe tips og forslag? kan veiv sensor eller hallgiver foreks foresake kuttinga? (skiftet rotor+fordelerlokk og tennplugger)

 

Mvh Lasse.

Link to comment
Share on other sites

men bilen gikk merkbart dårligere å ladet mindre,

 Mvh Lasse.

Interessant! Hva type eksosanlegg? Og øvrig oppsett på motoren?

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen, nå har jeg prøvd litt forskjellig, sveisa WG tilbake inn i eksosen men det gjorde ingen forskjell på fuskinga, men bilen gikk merkbart dårligere å ladet mindre, så jeg kappa den av igjen å sveisa igjen hølet å kjører åpen WG, turboen spinner fortere opp også. Men nok om det, virker som en tennings feil, mellom 4-5 tusen rpm kutter den som f...! til og med når jeg bare ruser motoren. Noen som har noe tips og forslag? kan veiv sensor eller hallgiver foreks foresake kuttinga? (skiftet rotor+fordelerlokk og tennplugger)

 

Mvh Lasse.

dette kan være tegn på hall sensor, høres egentlig ut som min bil:-p jeg har vel prøvd det meste, utenom chip og ledningsnettet i seg selv:-p trigger sensor kan også lage mye krøll men ta å mål at alle kontaktene har samband med ecu!

Busskort.

Link to comment
Share on other sites

Interessant! Hva type eksosanlegg? Og øvrig oppsett på motoren?

4x4 motor, irx450 turbo med KKK 27 eksos hus på 2wd manifold, audi extern wg, porta topp, omslipte kammer, 500 cooler 3" fra turbo osv, jeg merket liksom på bilen at jeg fikk mere motstand i eksosen.

dette kan være tegn på hall sensor, høres egentlig ut som min bil:-p jeg har vel prøvd det meste, utenom chip og ledningsnettet i seg selv:-p trigger sensor kan også lage mye krøll men ta å mål at alle kontaktene har samband med ecu!

Ja jeg får vell ta å prøve noen nye sensorer, men rart den ikke fusker på lavere turtall, opp til 4500 går den helt fint, kan det være dårlig godsforbinelse ett sted?

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd litt mer nå, hadde en tennplugg med litt trang åpning, kom på at det var en del år siden de var skifta så satt i nye,

Hvilke tennplugger og åpning kjørte du før og hva har du nå?

. Men nok om det, virker som en tennings feil, mellom 4-5 tusen rpm kutter den som f...! til og med når jeg bare ruser motoren. Noen som har noe tips og forslag? kan veiv sensor eller hallgiver foreks foresake kuttinga? (skiftet rotor+fordelerlokk og tennplugger)

Har du sjekket kontakten på ledningsnettet på torpedoveggen? Cosworthmotorene har de ultrapålitelige VR sensorene, ikke HALL sensorer.

4x4 motor, irx450 turbo med KKK 27 eksos hus på 2wd manifold, audi extern wg, porta topp, omslipte kammer, 500 cooler 3" fra turbo osv, jeg merket liksom på bilen at jeg fikk mere motstand i eksosen.

 

Ja jeg får vell ta å prøve noen nye sensorer, men rart den ikke fusker på lavere turtall, opp til 4500 går den helt fint, kan det være dårlig godsforbinelse ett sted?

Det er vel KKK26 turbinhus fra en Audi 100? Da blir det i tillfelle en KX400 turbo. Da blir det futt i IRX´en ja.

Hvor omslipt er kammene? Er det noe hysterikergreier? I tilfellet vurder å sette i en orginal eksoskam. Den er vill nok til en 400 hk turbo.

 

Foreslår også at du vurderer å dra en ledning direkte fra batteri + til coil +.

I tillegg en ledning fra kjøleplaten til tenningsmodulen og rett til gods på motoren.

men rart den ikke fusker på lavere turtall, opp til 4500 går den helt fint, kan det være dårlig godsforbinelse ett sted?

Belastningen øker med turtall.

Tenk på om du vil holde den i problemområde i 60 - 70 sekunder. Slipp den ned på tomgang i 3 sek. og steng av. Skru ut pluggene og sammenligne dem.

Legg merke til hvordan turtelleren og lambdameteret oppfører seg. Få en til å se på fargen på eksosen mens du holder på.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 months later...

Hei hei, går ikke så fort her men nå har jeg satt vinterhjul på bilen for første gang, moro med 4x4 gitt. Kontrollert alle de tre store kontaktene på torpedoen å di ser bra ut, la en ledning fra B+ til coil+ nå og skal ut å prøve litt, gir tilbakemelding på om den er noe bedre;)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...