Jump to content

Fratatt seritfikatet pga sykdom


kimsa

Recommended Posts

Hei

 

Jeg hadde meg en liten kjøretur i sykebil på tirsdag kveld pga ett illebefinnende. Var til flere undersøkelser i går og da ble sertifikatet mitt inndratt i 3 måneder.

 

Noen som veit hvilke rettigheter jeg har?

 

Dette medfører blant annet att jeg ikke kan fortsette å bo hjemme i mitt eget hjem, da jeg bor slik til att jeg er 95% avhengig av bil for å komme meg på jobb, butikk osv. Er for øyeblikket 100% sykmeldt, så bor nå hjemme på gutterommet hos foreldrene mine.

 

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 121
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Trur dessverre ikkje du har så mykje du skulle ha sagt i slike tilfelle, og ærleg talt er det vel best å avvente til du har fått full utredning? Då slepp du å kverke deg sjølv eller andre når du evt. kollapsar igjen bak rattet.

 

Med mindre, sjølvsagt, at du veit kva som er det medisinske problemet og kan halde det i sjakk med medisinar eller diett.

Eg veit iallfall at tidlegare var det slik (og kanskje det er det enno) at epileptikarar som hadde vore fri for anfall ein periode (tre år?) kunne søkje om å få att lappen. 

 

Elles har du krav på ulike ordningar i ein overgongsperiode. Snakk med Nav og legg fram problemet. Kanskje du har krav på drosje? Eg er ganske sikker på at du får sjukmelding i starten. Sjølv har eg gode erfaringar med Nav, så det er ikkje alt som kjem fram i media som er sant.

 

Håpar det ikkje er noko alvorleg som ligg bak og at du snart er frisk som ein fisk igjen. :)

Scorpio 2.3 aut -98

Gammal moro - Consul 2.0 -72, Consul 2.0 -73, Taunus stv 1.6 -74 Granada 2.0 -76, Granada 2.3 -77, Granada 2.3 -79, Mondeo 1.8Td -99
Støttekontakt for papsens Granada 2.3 -81

Link to comment
Share on other sites

Bestefaren min har vert uten førerkort i 30år pga epilepsi. Men han får kjøre moped, altså 50ccm atv. Om du er gammel nok gjelder vel dette deg også?

 

Jeg var i samme situasjon som deg for noen år tilbake, men jeg dro ikke til legen av grunner som dette. Jeg lot være å kjøre bil noen uker, og har ikke hatt noe slikt i ettertid. Nå vet ikke jeg hva som skjedde i ditt tilfelle, men i mitt tilfelle ser jeg på det som et engangstilfelle :)

Link to comment
Share on other sites

Hadde jeg vist jeg skulle bli fratatt sertifikatet så ville ikke jeg heller ring lege.

 

Jeg hadde ett anfall som med alle symptomene på hjerneslag, men jeg hadde ikke det da. Så veit ikke helt hva som er greia, men siden jeg har historie fra barndommen, 17 år siden nå med att jeg har besvimt så tok de lappen. (er 27 år nå)

 

Trøbbelet mitt er jo spesielt dette med bolig, att ett salg av huset mitt tvinger seg frem om jeg skal være uten sertifikat. Pluss att jeg er jo engasjert i så mye, så er helt avhengig av bilen. Når en er vant med å kjøre 38.000km i året så er det ikke så lett å plutselig måtte klare seg uten bil.

 

En moped vil neppe løse transport problemet  :1eye:

Edited by kimsa
Link to comment
Share on other sites

Går ut frå at du er i utredning no? Viss ikkje må du snarast kome i gong med det, først og fremst av helsemessige årsaker, men og for å kunne bli friskmeld og få att lappen.

Kva sa legen som "konfiskerte" lappen din?

Scorpio 2.3 aut -98

Gammal moro - Consul 2.0 -72, Consul 2.0 -73, Taunus stv 1.6 -74 Granada 2.0 -76, Granada 2.3 -77, Granada 2.3 -79, Mondeo 1.8Td -99
Støttekontakt for papsens Granada 2.3 -81

Link to comment
Share on other sites

Har du fått en avgjørelse på at førerkortet er beslaglagt i 3 mnd, eller er det bare inndratt nå, mens etterforskningen pågår?

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

Har du fått en avgjørelse på at førerkortet er beslaglagt i 3 mnd, eller er det bare inndratt nå, mens etterforskningen pågår?

Det er intdratt midlertidig i 3 måneder, eller til jeg er friskmeldt igjen.

 

Skal gjennom diverse tester osv, men lang ventetid for å komme inn. 

 

Og siden du skriver etterforskning  :P  så må jeg jo nesten påpeke att jeg ikke har gjort noe straffbart da  :D

------------------------------------------ Unødvendig kommentar DOLK!

For en kommentar. 

 

Om du forsøkte å være morsom nå så fant jeg det overhode ikke underholdende. 

For en 3mnd periode? I nøden spiser fanden fluer :P

I fjor hadde vi 36 blå hjemme i desember. Lyst til å være med på en moped tur  :lol:

Edited by Stian MH
Link to comment
Share on other sites

Så lenge det er medisinske årasaker til at du mistet førerkortet burde du vel ha krav på drosje o.l. til redusert pris. Ihvertfall så du kommer deg på de viktigste tingene.

 

Er det fare for at du får anfall igjen skjønner jeg jo de tok førerkortet. Men da må du jo undersøkes å utredes så fort som mulig slik at det kan taes en endelig avgjørelse på dette. 3mnd er kanskje ikke mye i det store bildet men det svir godt der og da. Du burde legge press på legen og evt andre innblandede for å bli ferdig.

 

Det vil jo forandre hele livet ditt hvis du ikke får igjen førerkortet.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Det du må vite er jo på hvilket grunnlag de tar fra deg førerkortet. Hvilken paragraf f.eks. Dette er jo noe du burde krevd før de tok det.

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Inntil du finn ut av kva som feilar deg eller blir friskmeld synest eg ikkje du bør køyre moped heller. Du har ansvar for både deg sjølv og andre i trafikken.  :smartass:

Scorpio 2.3 aut -98

Gammal moro - Consul 2.0 -72, Consul 2.0 -73, Taunus stv 1.6 -74 Granada 2.0 -76, Granada 2.3 -77, Granada 2.3 -79, Mondeo 1.8Td -99
Støttekontakt for papsens Granada 2.3 -81

Link to comment
Share on other sites

Det er intdratt midlertidig i 3 måneder, eller til jeg er friskmeldt igjen.

 

Og siden du skriver etterforskning  :P  så må jeg jo nesten påpeke att jeg ikke har gjort noe straffbart da  :D

 

Det er ingenting som heter inndratt for 3 mnd. Enten så er lappen inndratt pga sykdomsforholdet som har oppstått, og de skal ha det inntill saken er avgjort og etterforsket. Etterforskningen er da for å finne ut om det er grunnlag for å beholde førerkortet eller ikke.  Ellers så er saken avgjort og du har fått en saksavgjørelse i posten, der det står hvorfor de har tatt førerkortet og for hvor lenge, og hva som kreves for å få det tilbake for eks. Dette er det første du må finne ut av, og fortelle oss før det er mulig å hjelpe deg videre.

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

Det er ingenting som heter inndratt for 3 mnd. Enten så er lappen inndratt pga sykdomsforholdet som har oppstått, og de skal ha det inntill saken er avgjort og etterforsket. Etterforskningen er da for å finne ut om det er grunnlag for å beholde førerkortet eller ikke.  Ellers så er saken avgjort og du har fått en saksavgjørelse i posten, der det står hvorfor de har tatt førerkortet og for hvor lenge, og hva som kreves for å få det tilbake for eks. Dette er det første du må finne ut av, og fortelle oss før det er mulig å hjelpe deg videre.

Dette var ikke jeg klar over.

 

Jeg fikk beskjed på legesenteret i dag att jeg ikke har lov til å kjøre bil før de har funnet ut hva som er galt med meg og eventuelt friskmelder meg. Har ikke fått noe skriftlig om dette, men fikk beskjed om att jeg per nå ikke fikk kjøre på tre måneder eller til jeg var friskmeld.

 

Om jeg tolker deg rett så medfører dette ikke riktighet fra legens side?

Link to comment
Share on other sites

som regel er det legen som må "søke" fylkes legen om du kan få tilbake lappen . Du må gjennom en vurdering der de "finner ut" om det er fare for att dette skjer i gjenn (som regel sykehuset) . Vanlig vis går det ett år fra inndragelse datoen  til det kan søkes om du kan få lappen tilbake .Og fylkeslegen pleier og innhente alle relevante data om kasuset . Tiden går .  Er inndragelsen på lengre enn ett år må du kjøre opp i gjenn . som regel langt lærett og bleke . Vær heller glad det ikke var noe som gjorde att du aldri mere kunne kjøre bil .

Link to comment
Share on other sites

Dette var ikke jeg klar over.

 

Jeg fikk beskjed på legesenteret i dag att jeg ikke har lov til å kjøre bil før de har funnet ut hva som er galt med meg og eventuelt friskmelder meg. Har ikke fått noe skriftlig om dette, men fikk beskjed om att jeg per nå ikke fikk kjøre på tre måneder eller til jeg var friskmeld.

Om jeg tolker deg rett så medfører dette ikke riktighet fra legens side?

 

Dette høres for meg spesielt ut. Det er politiet som avgjør om du har førerkort eller ikke, ingen andre. Legen kan jo si sin mening om at du per dags dato ikke er kapabel til å kjøre bil, og anbefale deg å ikke kjøre osv, men da må han føre dette videre for politiet for å få en avgjørelse om beslag på det grunnlaget. At han sier det til deg, uten noe skriftlig betyr null niks og ingenting. Det er ikke han som bestemmer det, så fremt ikke politiet spør om han sin mening i etterforskningen av en allerede pågående sak.

 

Har du levert inn førerkortet ditt?

Har noen tatt førerkortet ditt?

Har du i det hele tatt vært i kontakt med politiet i forbindelse med dette?

Hva sa eventuelt de?

Edited by Breda

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

@Breda: Legen har full rett til å ta førerkortet ved sykdom som går utover evnen til å føre bil. Har sett mange eksempler på dette. Har blandt annet en svigerfar som er til sjekk ganske ofte for å beholde førerkortet.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

@Breda: Legen har full rett til å ta førerkortet ved sykdom som går utover evnen til å føre bil. Har sett mange eksempler på dette. Har blandt annet en svigerfar som er til sjekk ganske ofte for å beholde førerkortet.

Legen har ingen forvaltningsrett over førerkortet, han MÅ gå via politiet og da får du et brev i postkassa osv. Svigerfaren din er på sjekk ja, men legen må fortsatt sende papirer til politiet om at han fra idag ikke kan ha førerkort lengre pga xxx. Leger har nemlig meldeplikt når en pasient ikke lengre oppfyller helsekrav. Så da sier jo legen til svigerfargen sin at han ikke får beholde førerkortet, og svigerfar sier jo da til kompisser at det er legen som har sørget for at han ikke har lappen mer, men det er fortsatt politiet som gjør selve handlingen med å frata føreretten og avgjør hvor lenge osv. Det er ingen andre som har den makten, ikke engang SVV, som utsteder de. En lege har ikke begrenset politimyndighet, eller tilgang til sentrale systemer for å fjerne førerrett osv. Men han kan bestemme at det skal skje, ja.

Edited by Breda

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

Dette er kopiert rett ut fra fylkesmannen sin nettside.

 

"Hvis en lege, psykolog eller optiker mener at helsekravene til å ha førerkort ikke er oppfylt, skal han eller hun melde fra om dette til Fylkesmannen. Fylkesmannen informerer politiet dersom førerkortet bør inndras helt eller delvis."

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

Legen har ingen forvaltningsrett over førerkortet, han MÅ gå via politiet og da får du et brev i postkassa osv. Svigerfaren din er på sjekk ja, men legen må fortsatt sende papirer til politiet om at han fra idag ikke kan ha førerkort lengre pga xxx. Leger har nemlig meldeplikt når en pasient ikke lengre oppfyller helsekrav. Så da sier jo legen til svigerfargen sin at han ikke får beholde førerkortet, og svigerfar sier jo da til kompisser at det er legen som har sørget for at han ikke har lappen mer, men det er fortsatt politiet som gjør selve handlingen med å frata føreretten og avgjør hvor lenge osv. Det er ingen andre som har den makten, ikke engang SVV, som utsteder de. En lege har ikke begrenset politimyndighet, eller tilgang til sentrale systemer for å fjerne førerrett osv. Men han kan bestemme at det skal skje, ja.

Politiet ville aldri la en mann få beholde lappen om legens anbefaling var at denne mannen er en fare for seg selv og andre bak rattet, så det spiller ingen rolle hvem som "fysisk"(forvaltningsrett) inndrar førerkortet. Som lenger opp her, fylkeslegen avgjør om han får det tilbake.  

Link to comment
Share on other sites

Politiet ville aldri la en mann få beholde lappen om legens anbefaling var at denne mannen er en fare for seg selv og andre bak rattet, så det spiller ingen rolle hvem som "fysisk"(forvaltningsrett) inndrar førerkortet. Som lenger opp her, fylkeslegen avgjør om han får det tilbake.  

 

I sånne saker så viser statistikker at politiet gjør slik fylkesmannen vil i alle saker de får. Jeg snakker ikke om at politiet vil la en mann beholde lappen osv, hvor ser du jeg skriver det?

Jeg snakker kun om at det bare er politiet som kan gjøre den endelige endringen på førerkortstatus. At det ikke er legen eller fylkesmannen som fysisk tar lappen og registrerer i systemene at personen er uten førerrett. Det har ikke de autoritet til, enkelt og greit. Selv om de får det som de vil igjennom politiet. Dette er snakk om hva man har makt til, i henhold til norsk lov.  Så jo, selvfølgelig dreier det seg om hvem som har forvaltningsretten i saken. Uten tvil. For det gjør at selv om legen til Kimsa har sagt dette til han og kanskje sendt papirer videre, så har han (så vidt jeg skjønner av saken) fortsatt førerkortet i lomma og er registrert med gyldig førerkort i politiets register og kan kjøre bil lovlig etter norsk lov. Fordi han ikke har fått en endelig saksavgjørelse fra politiet. Eller fått brev om at han må levere det inn, for at de så skal vurdere saken som fylkesmannen kommer med.

Det blir faktisk feil å si politiet også, for det er jo politijuristen, eller domstolen hvis du drar det så langt, som bestemmer. Men den skjønte dere sikkert :)

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...