Jump to content

Vinterdekk, kostbar dimensjon. Tips?


Strutlur

Recommended Posts

Jeg må muligens kjøpe nye vinterdekk i løpet av sesongen. Har sjekket pris, og stort sett blir det estimert til å ligge mellom 8.000,- og 10.000,-. Altså mellom 2.000,- og 2.500,- pr. dekk ferdig på bilen. Det synes jeg er dyrt, men jeg skjønner at 235/65/17 er en dyr dimensjon.

 

Jeg kjører piggfritt.

 

Har dere noen tips for et bedre tilbud på et akseptablet dekk i Trondheimsområdet?

Går i surr i rabattordningene, men jeg har NAF, og kanskje kan det lønne seg å bli medlem her.

 

Jeg synes også bilen blir mer og mer følsom for risting. Er ikke rare mengden skitt som skal sitte på felgen før det begynner å riste. Har vært inne for å sjekke vinterhjulene, men de er perfekt balansert og helt runde. Det rister ikke når felgene er nyvasket, men etter noen mil og at bilen har stått over natten, kan det fort være risting igjen. Det forsvinner etter noen kilometer, og så kan det begynne igjen, og det er stort sett bak det rister mest. Og jeg kjører stort sett på asfalt. Og denne gangen sitter hjulboltene jmfr, tidligere post.

2014 Ford Kuga Titanium X 140hk

2010 Ford Kuga Titanium 2.0 TDCi 136hk
2010 Ford Fiesta Titanium 1,6TDCi 95hk

Link to comment
Share on other sites

Sjekk dekk online.com selger mye brå dekk der til en rimelig penge med gratis frakt over hele landet og har mange sammarbeidspartnere over hele landet.

Vinterdekka deres, er ikke beregnet for nordiske forhold, og er dårligere enn de som er beregnet.

Link to comment
Share on other sites

Hadde spart 640kr hvis jeg hadde handla på dekkonline, med regne montering. Så det er ikke så mye å spare.

Det angående reklamasjon,går det veldig greit. Hadde reklamasjon på 4 dekk, og fikk igjen penga for alle.

Eneste er jo at du må få tatt dem av felgen og levere de på posten.

Link to comment
Share on other sites

Sorry, 55 profil er riktig ja, altså 235/55/17, men det har vel lite å si for prisen. Ja, det er originale Fordfelger, og jeg har egentlig det samme problemet på sommer-originalfelgene også. Bilen virker å være uhyrlig følsom, ellers så er det noe annet feil, eller så er det jeg som er uhyrlig følsom og storforlangende.

 

Bremsene er tipptopp.

2014 Ford Kuga Titanium X 140hk

2010 Ford Kuga Titanium 2.0 TDCi 136hk
2010 Ford Fiesta Titanium 1,6TDCi 95hk

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Har du vurdert å gå ned til 215/65-16, da koster premium dekkene 1000-1200,- kr

Fant dette tilbudet på felger og dekk hos Byttdekk.com

 

http://www.byttdekk.com/sok/car/id/set/Ford/Kuga/20100101/2.0%20TDCi%204X4.%20%28103kW%29/s4/offer/18119/60201/49680/

 

Jeg regner med at en kan få lignende tilbud fra lokale forhandlere om en "shopper" litt rundt.

 

Da blir det billigere neste gang du skal ha dekk i alle fall, og du kan kanskje ta inn noen kroner på 17" felgene om du prøver å selge dem.

 

Det kan kanskje også hjelpe på følsomheten på styringen, med smalere hjul og høyere profil.

Det er i alle fall min erfaring fra andre biler.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Har du vurdert å gå ned til 215/65-16, da koster premium dekkene 1000-1200,- kr

Fant dette tilbudet på felger og dekk hos Byttdekk.com

 

http://www.byttdekk.com/sok/car/id/set/Ford/Kuga/20100101/2.0%20TDCi%204X4.%20%28103kW%29/s4/offer/18119/60201/49680/

 

Jeg regner med at en kan få lignende tilbud fra lokale forhandlere om en "shopper" litt rundt.

 

Da blir det billigere neste gang du skal ha dekk i alle fall, og du kan kanskje ta inn noen kroner på 17" felgene om du prøver å selge dem.

 

Det kan kanskje også hjelpe på følsomheten på styringen, med smalere hjul og høyere profil.

Det er i alle fall min erfaring fra andre biler.

 

Hm, kanskje det. Godt forslag :-)

Eneste da er at jeg da må legge inn at jeg skal ha bilen i ytterligere 4-5 år etter at disse nye dekkene er slitt ut hvis det regnskapet skal gå opp. Dvs. at jeg skal ha bilen i nærmere 15 år, og det tror jeg ikke jeg skal. Jeg er faktisk på den 5. sesongen med dekkene jeg kjøpte med bilen nå, og så lenge har jeg aldri hatt et sett dekk på en bil før. Første gang jeg vurderer å bytte pga alder og ikke slitasje :-)

2014 Ford Kuga Titanium X 140hk

2010 Ford Kuga Titanium 2.0 TDCi 136hk
2010 Ford Fiesta Titanium 1,6TDCi 95hk

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...