Jump to content

Uling fra servo


Strutlur

Recommended Posts

Etter at jeg fikk igjen Kugaen sist fredag etter kollisjonsskade, uler servoen. Ikke mye, men nok til at det høres når en kjører i lav fart type ut av gårdsplassen, parkering, og opp mot 30 km/t. Ulingen kommer og går litt, og når jeg skulle demonstrere for verkstedet var den rimelig beskjeden, selvfølgelig.

 

Denne lyden var der ikke før, så enten er det noe galt med servoen, eller så er noe montert slik at jeg nå hører servoen. Ulingen er ikke veldig hørbar på utsiden, men høres ganske godt inni bilen. Og det er helt klart servoen, siden den er 100% påvirket av rattet. Lyden jeg hører er den elektriske pumpa som jobber.

 

Lyden er mest til stede med rattet rundt 0-posisjon og når bilen kjøre rett frem i humper. Ved å svinge rattet fram og tilbake i større utslag kan lyden forsvinne.

 

Selve styrefølelsen er akkurat som den skal være, så systemet virker tydeligvis som det skal, men lyden er litt enerverende på sitt høyeste.

 

Kan det være luft i systemet?

Er dette selvluftende?

Hvor lenge må jeg kjøre før det ev. er ferdigluftet? Kan jeg gjøre noe for å hjelpe til med luftinga?

Kan det være lite olje? Kan jeg fylle etter?

 

Jeg har fått beskjed fra verksted om å gi det litt tid til å gå seg til, men det har i alle fall ikke blitt bedre i løpet av helga.

2014 Ford Kuga Titanium X 140hk

2010 Ford Kuga Titanium 2.0 TDCi 136hk
2010 Ford Fiesta Titanium 1,6TDCi 95hk

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Noen som kan foreslå noe her?

Ulingen er der fortsatt. Den er mest framtredende i hastighet mellom ca 5 og 40km/t. Jeg hører at pumpa forandrer turtall hele tiden.

Er jo ganske tydelig at dette kom etter at bilen ble reparert, men litt kjekt å ha noe å gå på når en skal presentere det for verkstedet.

2014 Ford Kuga Titanium X 140hk

2010 Ford Kuga Titanium 2.0 TDCi 136hk
2010 Ford Fiesta Titanium 1,6TDCi 95hk

Link to comment
Share on other sites

Hva ble skadet av servoen, eller hva har de demontert for reperasjon, i forbindelse med styringa? Var borti en Kuga for noen uker siden, der servopumpa manglet alle skruene, hele pumpa var løs og det har den nok vært fra den var ny, men dette laget ikke noe lyd

Link to comment
Share on other sites

Hva ble skadet av servoen, eller hva har de demontert for reperasjon, i forbindelse med styringa? Var borti en Kuga for noen uker siden, der servopumpa manglet alle skruene, hele pumpa var løs og det har den nok vært fra den var ny, men dette laget ikke noe lyd

Kan det være luft i systemet? Tror du får ut lufta ved å jekke opp bilen foran og svinge maks til begge sider en 30-40 ganger. Er litt usikker på systemer med elektrisk pumpe. 

-Ford Granada 1976 (2.0/ 2.8Inj)4D nå 5.7 V8 prosjekt

-Ford Granada 1978 2.0L 4D Prosjekt/ bruksvetteran

-Jeep Grand Cherokee 2000 konebil og trekkvogn

-Chrysler Voyager 1993 3.3SE

-Ford Granada 76 3.0 Ghia 4D, -Ford Consul 73 3.0 Gt Coupe

Link to comment
Share on other sites

Sliter faktisk med det samme selv. Men på min så kommer bare lyden når det er vått ute. En type gummi mot gummi lyd som kommer når man svinger :S

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Lyden er mest framtredende når jeg motorbremser f.eks. på 2. gir ned til nesten stopp i forbindelse med at jeg svinger eller må kompensere på rattet av andre grunner. Er elekrisk pumpe ja, og nå burde lufta være ute av systemet siden det er selvluftende i følge verksted. Jeg har mest tro på at det enten er lite olje slik at pumpa spinner litt, eller også at det er noe som før har dempet lyden som nå er annerledes. Det vanskeligste er at det ikke er 100% konsekvent og litt på grensen til flisespikkeri, men hvis det er et tegn på at noe er galt vil jeg gjerne varsle verkstedet og få det utbedret. Pumpa sitter vel foran venstre forhjul og var nok berørt av skaden, men det spørs om de byttet eller lot den gamle stå. Det vet jeg ikke. Det var diverse farger av ulike vesker i snøen etter bilen da den ble tauet.

 

Er lite lyd å spore når jeg har panseret åpent og jeg står med øret nedi motorrommet når noen andre snur på rattet, annet enn at jeg hører hvor pumpa er. Bilen må tydeligvis være i litt bevegelse.

Takker for tips. Føler det er litt vanskelig å reklamere på dette siden det ikke er veldig påviselig, men alle som har sittet i bilen har reagert siden jeg fikk den igjen, bortsett fra verksmesteren da jeg skulle demonstere. Da var lyden selvfølgelig minimal...

2014 Ford Kuga Titanium X 140hk

2010 Ford Kuga Titanium 2.0 TDCi 136hk
2010 Ford Fiesta Titanium 1,6TDCi 95hk

Link to comment
Share on other sites

Oppdatering: De har byttet alt av servodeler fikk jeg vite på telefon. Ulingen kan også være dynamoen som holder på å ryke. Det hender visst på enkelte 2009/10-modeller rundt 100.000km. Skal sjekke om denne er unormalt varm neste gang jeg kjører en tur. Vi får se. Skal stikke innom verkstedet når jeg får tid, og håper det ikke blir stopp før den tid. Skal nevne dette med braketten med det samme. Skulle ønske det var en sikker måte å få fram lyden på. Da hadde det vært så mye enklere....

2014 Ford Kuga Titanium X 140hk

2010 Ford Kuga Titanium 2.0 TDCi 136hk
2010 Ford Fiesta Titanium 1,6TDCi 95hk

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...