Jump to content

hjelp med trim til 2.0 ohc ?


kennyG

Recommended Posts

Man følger luftens vei.

1. Hullborret luftfilterboks og K&N innsatsfilter.

2. Kent FR34 kamaksling.

3. 4-2-1 grenrør

4. 2,5" eksosanlegg.

 

Hvis budsjetter rekker så er en GENUINT KOMPETENT bearbeiding av OHC toppen neste steg på listen.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Det ligger noen tråder om temaet i dette underforumet, om du leter tilbake.

En mye brukt løsning i f.eks Sierra er Kent Cams sin FR32 kam sammen med 32/36 DGAV gasseren som er levert orginalt på eldre Sierra, Taunus og Granada.

Den kammen trenger litt mer nøyaktig innstilling enn orginal og f.eks FR34 eller FR30, så justerbart kamdrev kan være greit å ha.

Med litt modifisering av topp, porting av innsug, og bra eksosanlegg og luftfilter er over 140hk mulig på ellers orginal bunndel.

Du vil tape en del moment under 2500rpm, så i en Granada vet jeg ikke om dette vil være den beste løsningen.

Men for å få mest mulig effekt for pengene er turbo den beste løsningen.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

hva med justerbart kamdrev rs1000 ?

Det er avgjørende at kammen har korrekt timing i praksis og dette har den sjelden med det orginale drevet og den orginale kilen.

De aller fleste løser dette problemet med å montere justerbart kamdrev.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Er det en fordel å plane toppen i forbindelse med dette, og ev hvor mye er å anbefale?

-Ford Granada 1976 (2.0/ 2.8Inj)4D nå 5.7 V8 prosjekt

-Ford Granada 1978 2.0L 4D Prosjekt/ bruksvetteran

-Jeep Grand Cherokee 2000 konebil og trekkvogn

-Chrysler Voyager 1993 3.3SE

-Ford Granada 76 3.0 Ghia 4D, -Ford Consul 73 3.0 Gt Coupe

Link to comment
Share on other sites

I en sugemotor er det alltid  fordelaktig å kjøre så høyt kompresjons for det aktuelle drivstoffet kan tillate. Man vinner både dreiemoment, effekt og får lavere forbruk.

Problemet er at det er lett å ovedrive og da må man retardere tenningen for å unngå tenningsbank. Dette stjeler effekt og dreiemoment som ingenting annet.

 

I motsetning til FR32 så er ikke FR34 kammen avhengig av en høvlet topp for å gi godt resultat. 

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vi snakker vel fort 20K for 150 sugehester, bare sånn at du vet det ;)

 

Kan du forklare litt mer? Syns det høres mye ut

-Ford Granada 1976 (2.0/ 2.8Inj)4D nå 5.7 V8 prosjekt

-Ford Granada 1978 2.0L 4D Prosjekt/ bruksvetteran

-Jeep Grand Cherokee 2000 konebil og trekkvogn

-Chrysler Voyager 1993 3.3SE

-Ford Granada 76 3.0 Ghia 4D, -Ford Consul 73 3.0 Gt Coupe

Link to comment
Share on other sites

koster dessverre fort mange tusen om man ikke har kontakter som eks har div deler og kan for eksempel plane toppen. 

 

derfor må man tenke langsiktig å kjøpe div deler når det er billig :P hehe

Eller gå for en løsning med turbo. Trenger bare en grei turbo, overgang til org. manifoil (lager selv), cooler, div rør, trykkbryter og en ekstra dyse, så har man fort 150hk+ i motor :)

Link to comment
Share on other sites

grenerør

eksos

trim kam

ventil fjærer

justbart kam drev

2 dobble webbere eller lignende + innsug

plane og porte topp + pakninger

 

20000kr står ikke lenge her desverre

Så for meg et budsjett på rundt 5000kr, men uten to doble Webber. Men om jeg når 150 hk er ikke sikkert. Billige deler og gjør det meste selv. Men det oppsettet du har listet opp har vell potensiale til mer en 150 hk?

Vil ha motorrommet mest mulig originalt, så der for ikke turbo. Hadde heller gått for en 2.3 DOHC hvis originaliteten ikke var så viktig.

-Ford Granada 1976 (2.0/ 2.8Inj)4D nå 5.7 V8 prosjekt

-Ford Granada 1978 2.0L 4D Prosjekt/ bruksvetteran

-Jeep Grand Cherokee 2000 konebil og trekkvogn

-Chrysler Voyager 1993 3.3SE

-Ford Granada 76 3.0 Ghia 4D, -Ford Consul 73 3.0 Gt Coupe

Link to comment
Share on other sites

Så for meg et budsjett på rundt 5000kr, men uten to doble Webber. Men om jeg når 150 hk er ikke sikkert. Billige deler og gjør det meste selv. Men det oppsettet du har listet opp har vell potensiale til mer en 150 hk?

Vil ha motorrommet mest mulig originalt, så der for ikke turbo. Hadde heller gått for en 2.3 DOHC hvis originaliteten ikke var så viktig.

med store ventiler i toppen så klarer man kansje 170hk på dette oppsettet her skal det mere hester må det legges ned mye penger i maskinering og avbansering osv for og hente det siste en slik støpe jerns topp er dyr og porte og går ufatlig mye tid til det

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...