Jump to content

Noen med god kunnskap om 2006 Focus II 1,6 diesel? Turbohavari nr. 3 er et faktum


Expy

Recommended Posts

Hei folkens!

 

Jeg er som dere sikkert har fått med dere, helt ny her på forumet. Jeg anser meg selv å ha godt over middels peiling på generelle biltekniske saker. Spesialiteten min er AC/Klima-problematikk. På dette feltet har jeg meget gode kunnskaper.

 

Jeg bor i Oppegård mellom Ski og Kolbotn.

 

Kjører i dag en 2003 Ford Expedition med en koselig 5,4l V8 som går på både bensin og LPG. Ellers har jeg hatt ca. fem Forder før denne.

 

Dette var en kortversjon av min presentasjon. En lenger presentasjon får komme senere.

 

PROBLEMET

I november i fjor kjøpte min svigersønn en 2006 Focus II 1,6 diesel HHDA/HHDB 90hk. Det var jeg som var fagmann og rådgiver. Bilen var meget pen, og bar preg av å være kosmetisk flott vedlikeholdt. 11700 km på telleren. Motoren reagerte jeg på med en gang, da jeg åpnet panseret. Det første som lyste mot meg var en splitter ny (les fabrikkoverhalt) turbo. Jeg så denne med en gang, da pyntelokket over toppen manglet.

Jeg spurte selger om årsaken til at turboen var byttet på ca. 111000 km, og fikk et ærlig svar om at eieren før ham hadde vært likeglad med oljeskiftene. Det samme hadde han selv vært.

 

En rask telefon til en bekjent i Ford, kunne fortelle meg at spesielt disse 1,6l PSA motorene var svært sårbare for koksing, da oljerøret som går bunnpanna har et innvendig filter i røret som kan tette seg, hvis ikke motoren får kvalitetsolje, og oljeskift mellom 10-15000. I etterkant har jeg fått tilsendt en hel mappe som tar for seg alt som må gjøres med motoren når turboen havarerer. Blant annet skal nevnte rør skiftes, inklusiv nytt filter i dette. Det blir for mye å beskrive om alt som skal gjøres i dette innlegget, men jeg fikk forsikringer av verkstedet som hadde byttet turboen at de hadde «fulgt boka».

 

Bilen ble kjøpt, og etter tre uker og 600 km. så ryker denne turboen. Jeg demonterte innsugsslangen og kikket på turbinbladene som så ut som man hadde stukket håndtaket på en skrutrekker inn der. Et klassisk turbohavari. Klaget til selger, og han tok saken med verkstedet som ikke forstod noe som helst. De hadde som sagt fulgt boka, men de var voksne nok, og ryddet opp.

 

Tredje fabrikkoverhalte turbo blir installert, og dobbelt sjekk av alle beskrivelser fra motorfabrikken PSA og Ford ble fulgt. Også denne gangen nytt tilførselsrør, filter, luftfilter, flushing av motoren og en grundig sjekk etter deler fra den gamle turboen. Måling av mengde returolje fra turbo ble også gjort etter boka. Deretter to raske oljeskift med filter, med bare noen timers mellomrom.

 

Bilen blir levert og alt er i skjønneste orden, trodde vi. Etter nye tre uker og 238 kjørte kilometer så skjer det igjen. Turboen havarer nok en gang, og selvfølgelig langt inne i Sverige. Selger og verksted blir igjen kontaktet, og nå ønsker vi å heve kjøpet. Her er det noe fundamentalt feil. Jeg har ingen grunn til å tvile på verkstedets kvalitet på arbeidet. Alle skjønner at et verksted ikke tjener penger på å skifte turboer på garanti. Det er et skikkelig pengetap på bunnlinja.

 

Dette er historien i korte trekk. Vi har gått med på at verkstedet skal få en tredje og siste sjanse som de har krav på ifølge forbrukerrådet.

 

Går det galt den tredje gangen, så har selger påtatt seg ansvaret med å få et autorisert Fordverksted til å ta reparasjonen med en fabrikkny turbo. Verkstedet skal betale tilbake pengene til kunden.

 

Jeg funderer på hva det er som skjer. Det pussige var at noen få dager før bilen satte kursen mot Sverige, så tok jeg en sjekk på innsugssiden for å sjekke turboen. Jeg kjente på dødgang ut og inn på turboakselen, og den var helt strøken. Ingen dødgang. Så sjekket jeg dødgang opp og ned, og der ble jeg overrasket. Jeg vet at det skal være en aning dødgang, men jeg syntes dette var i meste laget. Jeg filmet dette (LINK TIL VIDEO), og sendte en kopi til turboleverandøren som sa at dette var normal dødgang når motoren sto stille. Det er korrekt at det skal være dødgang, fordi når oljen kommer, så fungerer oljen som lager. Derfor er VIKTIG å passe oljeskiftene spesielt med dieselturboer, slik at oljen gir maksimal smøreeffekt. Husk at ved start av motoren, så trenger den noen sekunder på å få oljen opp til turboen, før denne smøres perfekt. Dette er spesielt viktig på vinteren da oljen alltid er tykk.

 

Oljepumpa er også en ting jeg har i tankene. Dessverre kjenner jeg ikke denne motoren i detalj, og vet egentlig ikke hvordan oljepumpa er konstruert. I og med at verkstedet målte returmengde fra turboen, og dette var korrekt, da er vel kanskje oljepumpa utelukket. Jeg er litt usikker her. Etter hva jeg erindrer, skal det på ett minutt komme 300ml olje i returrøret fra turboen når motoren går på et gitt antall omdreininger.

 

Turbohavari.jpg

Turboen etter tredje og siste havari. Da det ikke er avklart om det er feil på turboene fra denne leverandøren (begge turboene), så har jeg valgt å sladde firmanavnet. Blir det

derimot bekreftet at turboleverandørens ikke er bra, så skal jeg offentliggjøre dette. Vær litt seriøse, og ikke la det å finne ut hvem det er bli hovedsaken.

 

 

Jeg klarer ikke helt å forsone meg med at denne dødgangen ikke var i meste laget, og nå spør jeg de av dere som har inngående kunnskaper på dette om en uttalelse.  Verkstedet mistenker også turboleverandøren, og skall forsøke en annen. Verkstedet har ikke sett videoen.  

 

Jeg tenkte jeg skulle ta med bilen til Ford etter at den kom fra Sverige, men så langt kom vi ikke som nevnt. Resultatet etter siste havari ser dere nedenfor.

 

Jeg setter stor pris på tilbakemelding fra andre som har opplevd lignende.  Frykten for at denne motoren er ferdig for evig og alltid, ligger og lurer. De bitene som ryker av turbinen, klarer vel å komme seg inn i toppen, og får kose seg med alt fra kam, ventiler sylindre og stempler. osv.

 

Jeg takker for interessen, og ser frem til å høre fra dere.

 

P.S. Om ikke noen av dere kan svare, så gi meg gjerne et tips om noen som kan disse motorene ut og inn. D.S.

 

Hilsen

Expy Paal

Edited by Expy
Link to comment
Share on other sites

Bitene fra turbo stopper vel gjerne i intercooler og rør, så disse bør og må vaskes etter bytte.

Veldig spesielt med 3 turboer etter hverandre.
Er dette havererte turboer som er overhalt av ett mindre firma?

Veldig spesielt, men kan ikke se hva slags yttre påvirkning utover oljeproblemer som kan gi slike resultater på kort tid.

Er det benyttet skikkelig olje, oljefilter, tilførsel og retur-rør til turbo er byttet/renset, og i tillegg målt at den får olje nok, så burde det jo vre bra.
Det kan ikke vre noe i bunnpanne/veivhus som blokkerer returen fra turbo, eller noe potte tett veivhusventilasjon?

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar JHS og Granada 2.8 Ghia

Jeg har en som kjenner Jahrmann godt. Jeg skal få til en dialog med ham. 
 

Når det gjelder turboene som er skiftet, så er dette et større anerkjent firma med over 30 års erfaring, hvis ikke 40 år om jeg husker rett. Turboene er nok overhalte havarerte turboer. Jeg tror ikke de hadde overlevd så lenge i bransjen om de gjorde en dårlig jobb. Det kan jo være at deres underleverandør av turbinaksel og andre deler til akkurat denne turboen, er av dårlig kvalitet. Jeg håper for verkstedets del at de bytter rør igjen, og skyller motor og intercooler. Som jeg skriver, er vel ikke de tjent med å slurve.

 

Fortsatt God Påske de timene som er igjen. 

Expy

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

"en grundig sjekk etter deler fra den gamle turboen"

 

- Hvordan var tilstanden på retur- røret og filteret ved bytte? (Kjenner jeg er litt skeptisk til filter her, men.... Filter før turbo, ja, men etter?)

- Siden det er innsugs- siden som har krølla blader; fremmedlegemer via luftfilter/ innsugs-slanger / rør og koblinger?

 

Eller som du sier, men jeg føler skepsis, en "dårlig" turbo fra leverandør. (Dersom de da ikke har en "billigserie" som kommer via ukjente veier- silkeveien.)

Caprimaniac- "RS Euroford". Facebook-1.png Ny online Speedshop:RSEuroford nettbutikk

Link to comment
Share on other sites

Vi hadde en, som fikk bytta turbo 3 ganger på garanti. Ny turbo og allt tilbehør hver gang. De jeg har skifta på, så har det ikke vært knekkt av biter på kompressor hjulet, som på bildet her, noen har vært nedslitt pga de har tatt borti huset, men her ser det ut som det har kommet noe inn og skadet kompressor hjulet

Link to comment
Share on other sites

"en grundig sjekk etter deler fra den gamle turboen"

 

- Hvordan var tilstanden på retur- røret og filteret ved bytte? (Kjenner jeg er litt skeptisk til filter her, men.... Filter før turbo, ja, men etter?)

- Siden det er innsugs- siden som har krølla blader; fremmedlegemer via luftfilter/ innsugs-slanger / rør og koblinger?

 

Eller som du sier, men jeg føler skepsis, en "dårlig" turbo fra leverandør. (Dersom de da ikke har en "billigserie" som kommer via ukjente veier- silkeveien.)

Hei og takk for svar!

 

Jeg kan ikke uttale meg om hvordan tilstanden har vært etter disse havariene da jeg ikke har sett delene. Dette filteret skal etter det jeg har blitt informert av Ford sitte i tilførselrøret. Jeg skal se om jeg kan finne frem TSB (Teknisk service bulletin) som Ford har utarbeidet. Sjekk lenger ned på siden litt senere så lager jeg en link til en PDF-fil som kan lastes ned.

Som du skriver, så har jeg også en misstanke til at det har kommet fremmedlegemer via røret fra luftfilteret. Samtidig er det litt merkelig at disse  skulle klare å passere luftfilteret. Jeg har også vondt for å tro at det har ligget fremmedlegemer i røret/slangen fra luftfilterhuset. 

 

Når man ser slarken i turboakselen i videoen, er jeg mer tilbøyelig til å tro at det har startet der, og at bladene har "subbet" i veggene på kompressorhuset, med påfølgende avslåtte biter. Jeg skulle så gjerne ha fikset denne motoren selv, men som jeg skriver så er dette en garantisak.

Vi hadde en, som fikk bytta turbo 3 ganger på garanti. Ny turbo og allt tilbehør hver gang. De jeg har skifta på, så har det ikke vært knekkt av biter på kompressor hjulet, som på bildet her, noen har vært nedslitt pga de har tatt borti huset, men her ser det ut som det har kommet noe inn og skadet kompressor hjulet

Takk for svar grossie.

Som jeg svarer i innlegget over, er jeg temmelig sikker på at dette er relatert til oljetilførselen til turboakselen som er synderen.

Når jeg tenker etter, mener jeg å huske at turbinbladene var hele på turbohavari 2. Jeg angrer som en hund på at jeg ikke tok bilder av den turboen. Det første havariet var ikke bilen i vårt eie, og jeg kan derfor ikke uttale meg om tilstanden på denne.

 

Paal

Link to comment
Share on other sites

Silen sitter i banjokoplingen i blokk enden på oljetilførselslangen. Peugot sin service melding på dette, innebærer at de fjerner filteret, noe ikke vi gjør, men bytter det og slangen pluss noen andre deler

Silen, røret og pakninger er byttet som du ser på videoen. Det ble også gjort ved havari 2. Husker du hvilke andre deler som byttes i tillegg til dette? Da tenker jeg ikke på olje og luftfilter.

Link to comment
Share on other sites

Googlet og fikk noen 100 svar - her ett norsk -     http://www.assuredperformance.ie/assets/images/Presentation-1.6-hdi-carbo-issues.pdf

Hei Ford RS!

 

Takk for engasjementet. Dette er eksakt det samme dokumentet jeg fikk fra turboleverandøren. Dette videresendte jeg til verkstedet som reparer bilen. Som bildene viser, er det omfattende med koksing og partikler som skal fjernes. Spørsmålet er om dette har blitt gjort etter boka, eller nøye nok. Det er en stor jobb, og går det litt fort i svingene, så er helvete løs igjen. Kanskje jeg skal be verkstedet om å dokumentere at hvert eneste trinn i denne TSB'n blir fulgt i form av bilder og video. For meg ser dette rimelig håpløst uten å splitte motor og topp, for så å kjøre det i en skikkelig delevasker.

 

En annen sak er at da bilen var ny, er den levert med long-life olje som først skal skiftes etter 40.000 (hvis jeg husker riktig). Hvis man på toppen av dette ikke skifter etter dette, ja da ber man om problemer. Long-life olje hører knapt nok hjemme i en gressklipper. Jeg fatter ikke at Ford gamblet på dette.

 

Er det noen som vet om turbohavari er vanlig på disse motorene? I så fall burde Ford og andre bilprodusenter gå hardere på, og opplyse om problemet, men det er vel ikke akkurat noe god reklame, og så blir det jo penger i kassa når turboene ryker. 

 

Som jeg skriver, så har verkstedet sin siste mulighet til å rette feilen. Jeg lurer bare på om det er for sent og at denne motoren er ferdig. Noen som har en formening om det? Uten å ha sett motoren innvendig er det så godt som håpløst regner jeg med.

 

Jeg skal holde dere oppdatert i denne prosessen.

 

Hilsen Expy

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er det med aktuatoren på 1,6 dieselen er den vakumstyrt eller elektronisk? Vet at på 1,8 så er den elektronisk styrt og MÅ justeres etter montering på turbo ellers skyter turbotrykket i været med påfølgende havari.

Edited by Przemek
Link to comment
Share on other sites

Elektronisk, og skal ikke røres

 

En bekjent av meg har nettopp bestillt ny turbo til sin, (1,8L) Iflg leverandøren så kunne vi ikke flytte over aktuatoren fra den gamle uten å justere den i etterkant. Da ville turboen ryke tvert og dette var en orginal Garret som er overhalt.

Edited by Przemek
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...