Jump to content

fuskprblem 4wd cosworth


cossi rs

Recommended Posts

Sjekke jordinger?  Sjekke Motec programvare om du kan se noe der?  Bensintrykk?

Hei

begynner å bli lei dette fusk problemet mitt.har sjekket jordinger ok.

nå er jeg ikke så godt inni hvordan man kobler seg på programvaren er det enkelt?

bensintrykket er ca 4.2 psi er vel ca 3 bar det med vakum.

 

Det er veldig varierende noen ganger tar bilen gassen med en gang og da er turteller stabil og stopper man bilen og lar stå litt og kan prøve senere,så oppfører den seg helt merkelig turteller fyker opp og tåler ikke rask gassrespons fusker og sperrer,vanskelig når feilen kommer og går noen forslag alle følere er bytta justert trigger giver og phase sensor.har sjekket gass spjeld bryter før men fikk ingen feil på den,kan feil på den komme og gå?det er veldig frusterende føler jeg ikke kommer noen vei.

har prøvd hatt bilen på mapping men ikke kjørt den på rulla for 4wd kom og gikk foran var ustabil og kunne derfor ikke kjøre bilen på ruller.fikk da en beskjed av han som mappa at det kom en error feil fra fordeler og har derfor bytta denne etterpå og hørt disse kan lage mye feil

Link to comment
Share on other sites

Har du sjekket ledningene til fasesensoren?Er det forskjel på varm og kald motor?Har du sjekket afr verdie når problemet oppstår?Brukes det orginale sensorer?Kanske du bør ta kontakt med de som selger sprutet og få hjelp der.

Link to comment
Share on other sites

sjekket kontakten på torpedo veggen ..............

hvilken kontakt på torpedoveggen mener du.kan du spesifisere litt mer hvor den er hen hvilken side?

og et annet spm skal ikke være fjærbelastet hvis du vrir på rotor i fordeler litt,skal den ikke da gå litt tilbake er ikke det normalt,det gjør det ikke på min fordeler,er det avgjørende på fusket?

Edited by cossi rs
Link to comment
Share on other sites

hvilken kontakt på torpedoveggen mener du.kan du spesifisere litt mer hvor den er hen hvilken side?

og et annet spm skal ikke være fjærbelastet hvis du vrir på rotor i fordeler litt,skal den ikke da gå litt tilbake er ikke det normalt,det gjør det ikke på min fordeler,er det avgjørende på fusket?

Det er to store kontakter på torpedoveggen, som motor ledningsnett går i, disse er det ofte dårlig kontakt i. Rotor skal ikke være fjærbelasta

Link to comment
Share on other sites

hadde også fusk når det kom vann på kontakten til lamda . bare og blåse reint

Hei  har nå sjekket kontakter torpedo vegg og smørt med elektrospray og blåst tørt.

Så opptaget jeg noe tilfeldig,vakum slangen til bensintrykk regulator hadde hoppet av da jeg starta opp bilen og gikk faktisk bilen mye penere,fikk så klart mer bensintrykk ca 55 psi.. vet ikke helt hvor mye det er i bar?men jeg satte på slang igjen og da er trykket nede i ca 42 psi og det vet jeg er ca 3 bar.

så begynner å lure på om jeg har noe feil på bensin regulator,hvor mye trykk skal jeg ha på den,kan jeg få den justert?noen som har noen meninger om dette?.

har sjekket litt opp. har ikke mer enn ca 2,8 bar med vakum og uten vakum 3,7 bar bensintrykk.dette blir vel for lite eller?

Edited by cossi rs
Link to comment
Share on other sites

Hei  har nå sjekket kontakter torpedo vegg og smørt med elektrospray og blåst tørt.

Så opptaget jeg noe tilfeldig,vakum slangen til bensintrykk regulator hadde hoppet av da jeg starta opp bilen og gikk faktisk bilen mye penere,fikk så klart mer bensintrykk ca 55 psi.. vet ikke helt hvor mye det er i bar?men jeg satte på slang igjen og da er trykket nede i ca 42 psi og det vet jeg er ca 3 bar.

så begynner å lure på om jeg har noe feil på bensin regulator,hvor mye trykk skal jeg ha på den,kan jeg få den justert?noen som har noen meninger om dette?.

har sjekket litt opp. har ikke mer enn ca 2,8 bar med vakum og uten vakum 3,7 bar bensintrykk.dette blir vel for lite eller?

Har også sjekket plugger og det er alltid en nr 3 som sotes ned mer enn di andre,pluggkabler er nye,har også ohmet alle dyser og di er like.kompresjon er også bra,noen teorier om dette,er det kanskje den sylinderen hvor pluggen blir sota som skaper fuskinga?

Link to comment
Share on other sites

1990 modell 4wd cosworth motec innsprut har fusking på motor og samtidig er turteller ustabil

er dette noen sammenheng i hvor feilen ligger?

har bytta alle føler,prblemmet kommer og går?

noen forslag

Med denne type feil så hadde jeg begynt med motorens viktigste sensor som er trigger 1, d.v.s. veivsensoren.

Hvis du bruker den orginale VR sensoren så sørg for at skjermingen er korrekt koblet.

Med denne type feil så hadde jeg begynt med motorens viktigste sensor som er trigger 1, d.v.s. veivsensoren.

 

Når du har datasprut og fordeler kan du kutte ut fasesensoren og kjøre en test med usekvensiell innsrøytning. Jeg tipper at du får se at den fusker like mye da pga at feilen ligger på trigger 1 og ikke trigger 2 som er fasesensoren. 

 

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Er det en tennplugg som sotes ned kan det være dysa som gir alfor mye bensin.Bytt om med en annen dyse for og se om samme plugg sotes.Dette problemet har jeg vært borti og da var det ei dyse. Når det gjelder bensintrykk så må du spørre den som har mappet bilen.

Edited by Jan300
Link to comment
Share on other sites

Er det en tennplugg som sotes ned kan det være dysa som gir alfor mye bensin.Bytt om med en annen dyse for og se om samme plugg sotes.Dette problemet har jeg vært borti og da var det ei dyse. Når det gjelder bensintrykk så må du spørre den som har mappet bilen.

jeg har også veldig ustabil afr varierer fra 13 til opp mot 15,16,17

Link to comment
Share on other sites

Sjekk at det ikke er gnag på jord ledninga til dysa, ved railen. Har vært borti det et par ganger. På min egen, stod dysa helt åpen og druknet sylinderen

Har nå ohm alle pluggledninger er ok.ingen dyseledninger som går til jord.

bytta plugger fremdeles fusk ved gasspådrag.,hører også på tomgang at motor feilslår,kanskje mister et gnist slag,har nå begynt å gå rundt å sprute start gass på diverse steder.syntes turtall gikk opp ved den enne dysa men ikke helt sikker,ble tom for start gass,får prøve mer i morgen.har bytta alle o ringer på dyser,så skulle vel ikke være lekkasje her da,hadde vel vært lekkasje fra bensin trodde jeg eller kanskje ikke ?

bilen har afr ca 15,5 ved tomgang 900 omdr og afr 13,3 ved 2000 omdr

pluggen på sylinder nr 3 soter ned forsatt,her må det være en feil ,,,,noen gode forslag?

Edited by cossi rs
Link to comment
Share on other sites

Om du enda ikke har gjort det, så tror jeg det er på tide at du kobler deg til datasprutet og utnytter eventuelle diagnosemuligheter du har der.

Har du testmodus på dyser og tenning så kan du med motor avslått sjekke leveringsmengde og sprøytebilde på dyser, og sjekke gnist til alle plugger, fortsatt med motor avslått.

Vet ikke så mye om Motec, men det fins sprut som også kan si fra om det er noe galt med dyse eller forbindelse mellom sprut og dyse.

Det kan til og med være en dårlig dysedriver.

Om du har tilgang til ett enkelt oscilloskoop så kan du mens motoren går også måle åpningstidene til dysene og måle om spenningstopper ser lik ut mellom dysene.

Spesielt vist du bruker lavohmsdyser så kan det tenkes at dysen blir stående for lenge oppe om kretsen som skal ta seg av den induserte spenningen i dysen (flyback) ikke fungerer som den skal.

Problemet kan være flerdelet også, med triggerfeil som nevnt lenger opp i tråden.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Om du enda ikke har gjort det, så tror jeg det er på tide at du kobler deg til datasprutet og utnytter eventuelle diagnosemuligheter du har der.

Har du testmodus på dyser og tenning så kan du med motor avslått sjekke leveringsmengde og sprøytebilde på dyser, og sjekke gnist til alle plugger, fortsatt med motor avslått.

Vet ikke så mye om Motec, men det fins sprut som også kan si fra om det er noe galt med dyse eller forbindelse mellom sprut og dyse.

Det kan til og med være en dårlig dysedriver.

Om du har tilgang til ett enkelt oscilloskoop så kan du mens motoren går også måle åpningstidene til dysene og måle om spenningstopper ser lik ut mellom dysene.

Spesielt vist du bruker lavohmsdyser så kan det tenkes at dysen blir stående for lenge oppe om kretsen som skal ta seg av den induserte spenningen i dysen (flyback) ikke fungerer som den skal.

Problemet kan være flerdelet også, med triggerfeil som nevnt lenger opp i tråden.

 

Hei hvordan skal jeg kople meg på med data kabel har vga kobling på min datamaskin og og fra motec innsprut ligger det en kabel som ligner vga men har bare 9 stikkere og ikke 15 som det er på data maskin ,noen som vet åssen overgang jeg trenger og vet hvordan jeg finner ut hvilket program jeg trenger til motec ecuen,,noen som kan noe om dette??????????

Link to comment
Share on other sites

Er vel en com port på Motec'en, VGA vel til PC skjerm.  Er vel gjerne gamle PCer som har com port.  Programvare finner man på Motecs hjemmesider så vidt jeg vet.

da har jeg prøvd å koble meg på pc med com serial port til usb kobling på pc men får ingen kontakt?har du noen peiling på hvorfor,må jeg inn på vga kobling på pc eller hva tror du feilen er ?

Link to comment
Share on other sites

Har vært borti com/usb overganger som funker dårlig på diagnoseprogrammer, det må være en pc med com port, ikke noe overgang greier i mellom.  Har ikke prøvd Motec spesifikt, men diverse annet.

Link to comment
Share on other sites

Skjermporten skal du ikke bruke nei.

Har du ikke tilgang ti pc med com port må du bruke ett stabilt usb til com adapter.

Mange er ikke stabile og fungerer dårlig med datasprut.

Ofte må man endre instillinger til selve adaptret før man får kontakt med sprutet.

Med en windows maskin gjør du det fra kontrollpanelet. Er det nyere windows en xp så se etter en knapp inne på menyen til adapteret som lar deg endre innstillingene som administrator, ellers blir ikke endringene lagret.

Oftest trengs bare baudraten å forandres. Sjekk manualen til sprutet eller kommunikasjonsinnstillingene i tuningsoftware for hvilke innstilinger som skal brukes til com porten.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Skjermporten skal du ikke bruke nei.

Har du ikke tilgang ti pc med com port må du bruke ett stabilt usb til com adapter.

Mange er ikke stabile og fungerer dårlig med datasprut.

Ofte må man endre instillinger til selve adaptret før man får kontakt med sprutet.

Med en windows maskin gjør du det fra kontrollpanelet. Er det nyere windows en xp så se etter en knapp inne på menyen til adapteret som lar deg endre innstillingene som administrator, ellers blir ikke endringene lagret.

Oftest trengs bare baudraten å forandres. Sjekk manualen til sprutet eller kommunikasjonsinnstillingene i tuningsoftware for hvilke innstilinger som skal brukes til com porten.

Hei nå har jeg prøvd start gass litt rundt her og der.får indikasjon på lekkasje ved dyser,da jeg spruter rundt ved dyser heiser turtallet seg.har bytta  alle o ringer dyser,fra 909 motorsport,både oppe og nede,,,men det er noe som gjør at turtall øker her og jeg hadde ikke slik fusk før.det skal vel ikke øke turtall her når jeg spruter,virker ikke som det er ved innsugpakning,,noen som har erfaring med dette????hva tror dere,hva bør jeg gjøre?????fikk dessverre ikke koblet meg på innsprut ecu,,,fikk ikke kontakt med hjernen,,,hadde litt data hjelp,,,fra en som kan litt mer enn meg,,men har windows 8,,,og var ikke så lett med det,,,,skal prøve med windows 7 maskin senere annledning

 

begynner å bli i tvil om jeg har satt på feil o ringer som ikke tetter bra nok.di nye jeg skaffet meg fra 909 motorsport,er nitrill o ringer,,men di var noe tynnene enn di som satt fra før,men regnet med at di gamle hadde svellet og blitt større ,over tid.tror dere dette kan være feil,lekker ikke ved dysene men likevel,,turtall stiger med start gass??????

Edited by cossi rs
Link to comment
Share on other sites

Nå fikk du meg til å tenke på en feil jeg hadde på min Cosworth.

Jeg hadde lekkasje rundt en dyse, og om jeg husker rett indikerte pluggen for feit blanding.

Dysene var helt nye Delphi dyser med nye O-ringer når jeg satt de i. Når jeg til slutt demonterte de viste det seg at ene oringen hadde fått en skade under montering.

Det er ikke utenkelig at du har en lekk O-ring selv om den er ny. Falskluft høres det ivertfall ut som du har.

 

Angående pc. Sjekk om det går å kjøre programmet i win7 eller xp modus. Du skal finne alternativet ved å høyreklikke på ikonet til tuningsoftware. Eventuelt prøv å kjør som administrator om ikke det virker.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...