Jump to content

Kjettinger og 4WD


Toremann

Recommended Posts

Hei

 

Kanskje dumt spørsmål, Kuga er min første 4WD så derfor uviten.

 

Jeg kjører piggfritt med den i dag, og lurer på om noen erfaringer med kjetting eller hurtigkjettinger vist man skulle trenge eller om man i det hele tatt vil trenge det, må man i såfall ha kjettinger på alle 4 hjul?

 

 

Det er jo bare for å komme seg løs og eventuelt opp en godt polert bakke som ikke er utenksom her hos meg.

 

 

 Toremann

Link to comment
Share on other sites

Kan lite om moderne 4wd systemer, men til bruken du tenker kan jeg ikke skjønne at det skulle være noe problem med å bruke på bare 2 hjul. Vil nok være best å ha de på akslingen med primærtrekk.

Ikke direkte sammenlignbart da eksemplet er med reint mekanisk drivverk kunn med antispinn som elektronikk. Men de forskjellige lastebilene jeg har kjørt de 7 siste årene med tandemdrift har jeg brukt kjettinger bare på 1 aksel for det meste, uten noen andre problemer enn ekstra dekkslitasje når de står lenge på av gangen.

Jeg ville ikke hatt noen betenkeligheter med å ha kjettinger bare på bakhjulene f.eks på min Mitsubishi med mekaniske 4wd, om jeg hadde hatt kjettinger da, og behov for å bruke de.

Men du vil jo selvfølgelig få enda bedre framkommelighet med kjetting å alle 4 hjul :)

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Leste litt på dette og jeg forstod det slik at det er Haldex på Ford kuga frem til 2013. Etter dette er det et egenutviklet system som grovt sett er veldig likt.

 

Det er ingen permanent mekanisk forbindelse mellom fremaksel og bakaksel, men dersom bilen registrerer at fremhjulene spinner vil den forsøke å rette opp dette ved å koble inn drift på bakaksel.

 

Det største momentet ligger altså på fremhjulene, så etter min mening er det der man bør plassere kjettinger om man bare skal ha på kun en aksling. Plasserer man kjettinger hele veien rundt er sikkert det optimalt, men jeg klarer ikke å se for meg at bilen skal bli påført slitasje eller skader av kjettinger bare foran. Kjettinger bare bak vil gjøre at du er avhengig av å miste grep på et av forhjulene før bakhjulene hjelper deg med mindre bilen har en modus som kobler inn fast drift på bakhjul.

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for alle svar, ofte tenker man at med 4wd så trenger man ikke kjetting, også plutselig trenger man likevel.

 

Da kjøper eg en eske hos biltema til 149 kr det skader ikke å ha det liggende i bilen gjennom vinteren.

 

 

 

Toremann

Link to comment
Share on other sites

Ja det er også noe å tenke på.

 

mener å ha sett noen slike ting som settes utpå dekket og med bare en reim igjennom felgen for å holde på plass. Dette er jo bare for å komme seg frem eller løs. Mulig det er et bedre løsning.

 

Toremann

Link to comment
Share on other sites

Tips: prøv kjettingen nå, på lyse dagen, sjekk som nevnt klaringer ved  fullt rattutslag,  klaringer til slanger etc. Bedre enn å drive å fukle med dette i snøføyka og kanskje røske av slanger, sensorer og det som dyrere er når du står aleine til fjells :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Hei alle sammen.

 

Beklager seint svar har vært over fjellet opptil flere ganger og virkelig prøvd ut min Kuga.

 

4wd virker absolutt tilfredstillende, har ikke stått fast en eneste gang. Igjen er kjempe glad for å gå fra V70 (ikke 4wd akkurat men) bare tull så ikke noe volvo på meg med det første.

 

Til saken, eg skulle sjekke angående kjettinger, kan bekrefte at det overhode ikke er plass til noe slikt. Vist man egentlig trenger hjelpe midler noe jeg fraviser at man har så må det være eventuelt snøposer.

 

Og så en annen opplevelse.

Jeg viste at det ikke fantes reservehjul men bare noe og fylle i dekkene pluss luft til å blåse opp vist uhellet skulle være ute.

 

Jeg fikk plutselig varsel på instrumentpanelet (sjekk lufttrykket i hjul) da holdt jeg 80 km på en litt uoversiktig plass der jeg ikke turde å stoppe umiddelbart så jeg nærmest trillet videre etter raskt nedbremsing. Da jeg endelig fikk kjørt inn til siden og gikk ut for å se så var høyre bakhjul punktert og felg kjørt. 

 

Tenkte at her er det ikke nødvendig å prøve med å fylle/blåse opp dekket for det vil ikke engang hjelpe.

 

Da sto jeg der og fikk ringt en kammerat som hentet meg og kjørte meg hjem etter sommer hjul så eg kjunne kjøre på dekk verksted, her måtte eg iallefall kjøpe 2 ny dekk for at det skulle være likt på aksling.

 

Noen andre som har vært ute for en lignende situasjon og hva gjorde dere uten at det ble alt for dyrt?

Link to comment
Share on other sites

Om du har hatt 2wd V70 før så forklarer jo det litt ønsket om kjetting i begynelsen av tråden :D

Hadde en 97 mod V70 til arbeidsbil før Pajeroen jeg har nå. Har kjørt mye 2wd Sierra på vinterstid før de bilene, og mange synest de ikke tar seg fram god på vinterføre, men V70en er den bilen jeg har hatt som jeg synest har tatt seg dårligst fram vintertid.

Pajeroen, som har svært gammeldags firhjulstrekk, har jeg kunn hatt problem med fastkjøring vintersid en gang.

Det var sist vinter, med elendig og nesten utslitte vinterdekk, rotten nysnø i en liten oppoverbakke på jobb der bilen sto parkert kanskje i 10-15 min, med 2 tonn på kroken.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Om du har hatt 2wd V70 før så forklarer jo det litt ønsket om kjetting i begynelsen av tråden :D

Hadde en 97 mod V70 til arbeidsbil før Pajeroen jeg har nå. Har kjørt mye 2wd Sierra på vinterstid før de bilene, og mange synest de ikke tar seg fram god på vinterføre, men V70en er den bilen jeg har hatt som jeg synest har tatt seg dårligst fram vintertid.

Pajeroen, som har svært gammeldags firhjulstrekk, har jeg kunn hatt problem med fastkjøring vintersid en gang.

Det var sist vinter, med elendig og nesten utslitte vinterdekk, rotten nysnø i en liten oppoverbakke på jobb der bilen sto parkert kanskje i 10-15 min, med 2 tonn på kroken.

 

Ja eg hadde en V70 2002 D5

 

Den hadde riktignok forhjulsdrift og gravde seg frem, men her som jeg bor så ble hurtigkjetting fast inventar og erstattet både 2 og 3 ganger på en sessong.

 

Nei aldri mer Volvo på meg. Har aldri hatt 4wd i eget eie før denne Kuga og den får eg ikke skrytt langt nok opp. Flere venner, bekjente både frarådet meg og rådet meg til å skaffe 4wd men eg må da være oppmerksom på det....... og det......... eg ble gal av alle negative råd, eg hadde bestemt meg og sånn ble det, angrer ikke et sekund.

 

fraråding av 4wd gikk på at når det først slapp så slapp det skikkelig??? hallo eg har kjørt vogntog semitrailer såpass lenge nok til å få prøvd meg på glatten over fjellet mer en de fleste av mine private venner osv.,

 

Rådet til 4wd var at då må du ha sperr, lavgir uten deter du tapt på glatten vist du står fast. Denne vinteren har det vært både snø og is nok til at eg har fått prøvd Kugaen litt og der er mine opplevelser bare positive iallefall hitil, har hverken sperr eller lavgir, men frem kommer eg også i revers virker 4wd.

 

Anbefaler alle vennene mine til å kjøpe seg Kuga :-) :-)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Akkurat det folk sier om at hvis firehjulstrekk først slipper, så slipper det virkelig er jo bare tull. Det skal mer gasspådrag til for at firehjulstrekkere slipper og slipper de først er det bare å gi full gass, så spiser den seg inn igjen :) Hvertfall sånn med sierra ;)

Link to comment
Share on other sites

:lol:  Jeg kjører riktignok ikke over fjelloverganger med lastebil, men jeg ser den med "problemene" med 4x4 på vinterføre blir bagateller.

Har prøvd Cosworthen med 4x4 noen får ganger på vinterføre, uten noen større problem enn lengre bremsestrekk kontra feste under akselerasjon sammenlignet med en 2wd.

Pajeroen kjører jeg med 4x4 inne stort sett hele vinteren for å få jevnere dekksitasje, og pga jeg liker å bremse på girene, som kan få litt uheldig utfall med bare RWD når man har automatgir. Får litt understyring med det primitive 4x4 systemet innkoblet om den presses mot grensen av det som går. Men om man bruker litt fornuft så ser jeg ingen problemer med å kjøre bil med firhjulstrekk.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...