Jump to content

godkjenning av effekt i cosworth ?


cosworth123

Recommended Posts

Drit i å kjøp ny eller gammel Ford, så kanskje de blir mer sammarbeidsvillige. 

Eventuelt kom med et krav om at de skal gi deg alt av pappirer og all bistand rundt godkjenning du måtte ønske om du kjøper ny eller brukt hos en Ford forhandler. 

Taunus 1.6 Stasjonsvogn

Link to comment
Share on other sites

Drit i å kjøp ny eller gammel Ford, så kanskje de blir mer sammarbeidsvillige. 

Eventuelt kom med et krav om at de skal gi deg alt av pappirer og all bistand rundt godkjenning du måtte ønske om du kjøper ny eller brukt hos en Ford forhandler.

 

Hvordan i alle dager skal ford kunne gi godkjenning på en sierra som er trimmet til 350hk i en garasje i Norge??

Tror det hjelper fint lite å presse en Ford forhandler med å ikke kjøpe bil av dem vist du ikke får godkjenningspapirer...

Ikke vet jeg hvordan, men jeg får bare gratulere, og unne BMWfolket med at de klarer å få bygget om bilene sine.

Skulle bare ønske vi med Ford også kunne få innført ting i vognkortet basert på Wolf og lignende dokumentasjon.

Tror ikke att selve BMW er årsaken til att visse BMW folk i Norge får sine biler godkjent,er nok andre ting som spiller inn :-)

Link to comment
Share on other sites

Hvordan i alle dager skal ford kunne gi godkjenning på en sierra som er trimmet til 350hk i en garasje i Norge??

Tror det hjelper fint lite å presse en Ford forhandler med å ikke kjøpe bil av dem vist du ikke får godkjenningspapirer...

 

Tror ikke att selve BMW er årsaken til att visse BMW folk i Norge får sine biler godkjent,er nok andre ting som spiller inn :-)

Tenkte ikke på det å få uorginale hester godkjent. Men Cossier som er nedtrimmet for å spare penger burde de vell være behjelpelig med å få rettet opp. 

Eller å gi ut pappirer til de som vil bygge om til større motor. Tenker da på motorer som kom orginalt i bilene osv. 

Men hvorfor ikke presse dem? Det er vell rimelig dårlig gjort å ikke være behjelpelig med å godkjenne biler de selv selger. 

Ellers hadde det sikkert fått fart på sakene om folk hadde droppa å kjøpe nybil fordi de var for dyre eller fordi forhandleren nekter å hjelpe i ettertid. 

 

Som de over sier så går det jo med BMW, hvorfor går det ikke med Ford? 

 

Folk er så lite service innstilt nå for tiden at jeg blir oppgidd, å det er enda værre med de som godtar å bli hærshet sånn med. 

Det er som å gå på Egon vettu, de skal ha 300kr for en dårlig biff å 100kr for en øl åsså må du jaggu meg stå i kø for å bestille å betale. 

 

Men ja, var ikke meninga å tråkke noen på tærne. Men synes det er rimelig urettferdig at noen skal få lov mens andre ikke får. 

Å at kanskje det burde pushes mer på Ford. Jeg vil tro at toppsjefene til Ford og andre merker kan gjøre ganske mye for bil lovene i Norge om de blir pushet til det. 

Men mulig jeg har feil.

Taunus 1.6 Stasjonsvogn

Link to comment
Share on other sites

I gamle dager var både Ford og Volvo behjelpelig med dokumentasjon, men dette ble utnyttet og misbrukt og da sluttet de med det. Etter at gatebil.no ble stort så ble det så mye useriøst og så mye svindel at biltilsynet ikke lenger godtar dokumentasjon fra hverken importør eller forhandler, det må komme fra fabrikk.

 

Ingen av de seriøse importørene ser noen som helst fordeler med at unge gutter skamtrimmer gamle biler, griskjører og havner i ulykker med dem.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

I gamle dager var både Ford og Volvo behjelpelig med dokumentasjon, men dette ble utnyttet og misbrukt og da sluttet de med det. Etter at gatebil.no ble stort så ble det så mye useriøst og så mye svindel at biltilsynet ikke lenger godtar dokumentasjon fra hverken importør eller forhandler, det må komme fra fabrikk.

 

Ingen av de seriøse importørene ser noen som helst fordeler med at unge gutter skamtrimmer gamle biler, griskjører og havner i ulykker med dem.

Det forklarer en god del. 

Takk, skal du ha. 

Taunus 1.6 Stasjonsvogn

Link to comment
Share on other sites

Har snakket med en bekjent hos Ford idag, og kanskje funnet et aldri så lite smutthull ang dette:-)

Må bare sjekkes opp litt mer konkret.. Kommer tilbake på dette:-)

Edited by Jarvarix
  • Like 2

-17 Focus Electric Magnetic Grey & -17 Connect Tourneo Race Red

-88 2wd baneræcer & -15 Panther black courier 1.0 ecoboost
-88 solid black cosworth (2016)& -14 frozen white transit custom sport (2014)
-90 mercury grey cosworth (1999)
-89 mercury grey cosworth (1998)
-86 sort XR4x4 (1996)
-77 Taunus 2 IS (1995)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Dette er sikkert utprøvd før, men det kan være en mulighet. Er litt jobb og krever tid og kjennskaper.

Men planen var følgende:

Eksportere bilen til en bekjent i sverige, betale mva og registrere bilen der. Bilen må være reg. I sverige i 2 uker, man må så få "kjøper" til og vise bilen hos SFRO i sverige, det er de som godkjenner spesial bygg og endringer på kjøretøy. Er ikke 100% sikker på hva de godkjenner av effekt økning, man må kjøpe SFRO's byggehåndbok for info om slikt.

Etter evt. Godkjenning må bilen importeres igjen, og gjør man dette før en viss tid er gått, reverseres eksport og man får tilbake mva.

Man tar med papirer fra SFRO og viser den hos Statens vegvesen i norge.

Sånn rent teoretisk skal dette gå, men har ikke forespurt SV om dette og det er nok meget mulig det ikke er så enkelt som det høres ut som. Regner med de kan nekte på bakgrunn av en eller annen paragraf også.

Men så kommer dette med avgifter inn i bildet, blir da bilen regnet som ny i norge, eller reverseres dette tibake til opprinnelig første gangs reg.

Evt skilter kan man jo bare la være og innlevere, tilfelle rottefelle.

Som sagt, er ikke dette noe jeg går 100% god for, men ifølge bekjentskapet hos Ford, skulle det være mulig. Og han er svensk, og dette har vært gjort tidligere med bla. Mitsubishi Evo.

Så, dette krever tålmodighet og pågangsmot, men bør være mulig.

-17 Focus Electric Magnetic Grey & -17 Connect Tourneo Race Red

-88 2wd baneræcer & -15 Panther black courier 1.0 ecoboost
-88 solid black cosworth (2016)& -14 frozen white transit custom sport (2014)
-90 mercury grey cosworth (1999)
-89 mercury grey cosworth (1998)
-86 sort XR4x4 (1996)
-77 Taunus 2 IS (1995)

Link to comment
Share on other sites

jeg mener de godkjenner 260 hk i cosworth i Sverige uten noen oppdateringer i understell og bremser fikk jeg beskjed av en jeg kjenner i Sverige  trur det var maks effekt de har 15kw pr 100 kilo bil mener jeg det står i sfro boka så det ser ut til og stemme for det blir 257 hk veier ikke en 2 wd cosworth 1260kg?

Link to comment
Share on other sites

Dette er sikkert utprøvd før, men det kan være en mulighet. Er litt jobb og krever tid og kjennskaper.

Men planen var følgende:

Eksportere bilen til en bekjent i sverige, betale mva og registrere bilen der. Bilen må være reg. I sverige i 2 uker, man må så få "kjøper" til og vise bilen hos SFRO i sverige, det er de som godkjenner spesial bygg og endringer på kjøretøy. Er ikke 100% sikker på hva de godkjenner av effekt økning, man må kjøpe SFRO's byggehåndbok for info om slikt.

Etter evt. Godkjenning må bilen importeres igjen, og gjør man dette før en viss tid er gått, reverseres eksport og man får tilbake mva.

Man tar med papirer fra SFRO og viser den hos Statens vegvesen i norge.

Sånn rent teoretisk skal dette gå, men har ikke forespurt SV om dette og det er nok meget mulig det ikke er så enkelt som det høres ut som. Regner med de kan nekte på bakgrunn av en eller annen paragraf også.

Men så kommer dette med avgifter inn i bildet, blir da bilen regnet som ny i norge, eller reverseres dette tibake til opprinnelig første gangs reg.

Evt skilter kan man jo bare la være og innlevere, tilfelle rottefelle.

Som sagt, er ikke dette noe jeg går 100% god for, men ifølge bekjentskapet hos Ford, skulle det være mulig. Og han er svensk, og dette har vært gjort tidligere med bla. Mitsubishi Evo.

Så, dette krever tålmodighet og pågangsmot, men bør være mulig.

 

Skal nok være mulig dette ja.  Har vært med en kompis til SFRO i Sverige med en ombygd Volvo for en del år siden, var innom toll og greier da.  Husker ikke eksakt hvordan dette var, er en god stund siden.  Og har i ettertid dratt strikken litt ekstra så har ikke blitt noe godkjenning av den.

Er ikke 100% sikker på hva som gjelder mtp effektøkning, men escortmk1 er inne på noe hvertfall.  Det er langt i fra ubegrenset hva de godkjenner av økning i forhold til originalt.

Link to comment
Share on other sites

Skal nok være mulig dette ja.  Har vært med en kompis til SFRO i Sverige med en ombygd Volvo for en del år siden, var innom toll og greier da.  Husker ikke eksakt hvordan dette var, er en god stund siden.  Og har i ettertid dratt strikken litt ekstra så har ikke blitt noe godkjenning av den.

Er ikke 100% sikker på hva som gjelder mtp effektøkning, men escortmk1 er inne på noe hvertfall.  Det er langt i fra ubegrenset hva de godkjenner av økning i forhold til originalt.

Men da er det muligheter for godkjenning av en ombygd motor hvertfall, og kjører man med boost controll, så kan man bare legge inn 2 oppsett. :-)

Skulle det bli kontroll av effekt i Norge, så kjører man på det godkjente fra Sverige.:-)

-17 Focus Electric Magnetic Grey & -17 Connect Tourneo Race Red

-88 2wd baneræcer & -15 Panther black courier 1.0 ecoboost
-88 solid black cosworth (2016)& -14 frozen white transit custom sport (2014)
-90 mercury grey cosworth (1999)
-89 mercury grey cosworth (1998)
-86 sort XR4x4 (1996)
-77 Taunus 2 IS (1995)

Link to comment
Share on other sites

jeg mener de godkjenner 260 hk i cosworth i Sverige uten noen oppdateringer i understell og bremser fikk jeg beskjed av en jeg kjenner i Sverige  trur det var maks effekt de har 15kw pr 100 kilo bil mener jeg det står i sfro boka så det ser ut til og stemme for det blir 257 hk veier ikke en 2 wd cosworth 1260kg?

 

På Escort Cosworth blir det da økning fra 220hk (1360kg) til 277/280 hk da, dvs ca. 27% økning i forhold til originalt i vognkortet.

 

Men da er det muligheter for godkjenning av en ombygd motor hvertfall, og kjører man med boost controll, så kan man bare legge inn 2 oppsett. :-)

Skulle det bli kontroll av effekt i Norge, så kjører man på det godkjente fra Sverige.:-)

 

Ja det skal jo være mulig, men blir dyre og tidkrevende hester tror jeg.

Vet ikke hvordan SFRO stiller seg til dette heller, de har vel ikke ubegrenset kapasitet på denne tjenesten.  Og vil vel helst prioritere sine egne tipper jeg.  Renner det på med norske henvendelser så kan det vel hende at vi får beskjed om finne på noe annet.

Må vel også ha en dialog med norsk trafikkstasjon så man er sikker på at det blir godkjent?

Link to comment
Share on other sites

 

 

 

Ja det skal jo være mulig, men blir dyre og tidkrevende hester tror jeg.

Vet ikke hvordan SFRO stiller seg til dette heller, de har vel ikke ubegrenset kapasitet på denne tjenesten.  Og vil vel helst prioritere sine egne tipper jeg.  Renner det på med norske henvendelser så kan det vel hende at vi får beskjed om finne på noe annet.

Må vel også ha en dialog med norsk trafikkstasjon så man er sikker på at det blir godkjent?

Joa, men kan hende det blir enklere dersom man registrerer den på svenske skilt.

Men, vegvesenet kan sikkert nekte gidkjenning allikevel.

Så det vil jo uansett være en risiko og ta.

-17 Focus Electric Magnetic Grey & -17 Connect Tourneo Race Red

-88 2wd baneræcer & -15 Panther black courier 1.0 ecoboost
-88 solid black cosworth (2016)& -14 frozen white transit custom sport (2014)
-90 mercury grey cosworth (1999)
-89 mercury grey cosworth (1998)
-86 sort XR4x4 (1996)
-77 Taunus 2 IS (1995)

Link to comment
Share on other sites

Var en svensk godkjent ombygd bil som ble solgt ut av Sverige og til Norge for kort tid siden (høst/vinter 2014), der bilen var ombygd og registrert som "ombygd fordon / amatörbygg" i Sverige med skilter. En passe modifisert som sådan, men bra gjennomført og ryddig. Der trakk kjøper seg etter dialog med Statens Vegvesen ang registrering i Norge, da de ikke ville gi noe svar på om bilen noen gang ville få norske skilt.

 

Den bilen er fortsatt i Sverige..

 

 

Joa, men kan hende det blir enklere dersom man registrerer den på svenske skilt.
Men, vegvesenet kan sikkert nekte gidkjenning allikevel.
Så det vil jo uansett være en risiko og ta.

Edited by MadsBL
Link to comment
Share on other sites

Var en svensk godkjent ombygd bil som ble solgt ut av Sverige og til Norge for kort tid siden (høst/vinter 2014), der bilen var ombygd og registrert som "ombygd fordon / amatörbygg" i Sverige med skilter. En passe modifisert som sådan, men bra gjennomført og ryddig. Der trakk kjøper seg etter dialog med Statens Vegvesen ang registrering i Norge, da de ikke ville gi noe svar på om bilen noen gang ville få norske skilt.

 

Den bilen er fortsatt i Sverige..

Ja, da blir det nok vanskelig..

Jeg tør hvertfall ikke prøve:-)

-17 Focus Electric Magnetic Grey & -17 Connect Tourneo Race Red

-88 2wd baneræcer & -15 Panther black courier 1.0 ecoboost
-88 solid black cosworth (2016)& -14 frozen white transit custom sport (2014)
-90 mercury grey cosworth (1999)
-89 mercury grey cosworth (1998)
-86 sort XR4x4 (1996)
-77 Taunus 2 IS (1995)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

har ein wolf escort med 300 hk i vognkort kontakt meg på pm viss noken skulle vere seriøst intrisert i og kjøpe den.

biler: 1976 ford Granada coupe. 1986 ford Sierra cosworth. 1988 ford Sierra cosworth. 1992 ford escort cosworth wolf. 1987 ford Sierra cosworth 4x4. 1991 ford Sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...